Ik heb in dit draadje al wel een paar maal eerder mijn twijfels geuit over de leefbaarheid van Fastned; door gebrek aan tijd (en zin) nooit fundamenteel onderbouwd met argumenten.
Bij deze dan alsnog mijn argumentatie waarom ik niet in Fastned wil investeren.
Als je succesvol een product op de markt wil brengen, moet er m.i. aan minstens één van volgende voorwaardes voldaan zijn :
* uniek - dit kan zoals reëel als perceptie zijn.
* kwaliteit.
* prijsbreker.
* convenient.
We kennen allemaal wel succesvolle producten die in één of meerdere van deze categoriën vallen.
Apple, Nokia, Ryanair, Ikea, Tesla enzovoort.
Ik vermeld heel bewust Nokia - niets is voor altijd ! Als je uit de categorie tuimelt waarin je je gepositioneerd heb, volgt de rekening.
Als je dan toch laadpalen wil plaatsen, zorg dan dat je in één van deze criteria uitblinkt. Waar zit Fastned ?
* uniek : er is niets unieks meer aan een laadpaal.
* Kwaliteit : tja, de stroom van Fastned is niet beter dan de stroom van andere laadpalen. én het laden is ook niet sneller. Iedere CHAdeMO of 22KW-type2 laadpaal levert dezelfde stroom aan dezelfde snelheid als die bij Fastned.
* prijsbreker : de stroom van Fastned is vooral duur !
* convenient : aha, hier denkt Fastned te kunnen scoren, door de laadpalen langsheen de snelweg te plaatsen, cfr tankstations.
Die tankstations verkopen hun brandstof aan hogere prijzen; en toch gaan we tanken. Omdat het convenient is.
En daar slaat Fastned de bal volledig verkeerd.
Met een electrische auto wil je laden terwijl je stilstaat. én niet stilstaan omdat je moet laden.
Laden langsheen de snelweg versterkt juist het grote nadeel van electrische auto's : je verliest tijd, véél tijd tijdens het laden.
( Plaats dus laadpalen 'op de bestemming'. Juist, destination-chargers. Géén tijdverlies.)
Nu weet ik ook wel dat sommigen hun tijd langsheen de troosteloze snelweg toch nuttig willen en kunnen gebruiken via WiFi of 4G. Maar dat blijft een lapmiddel, én een minderheid.
Op die groep zou ik nooit mijn business-plan bouwen.
Het is overigens wel duidelijk in welke categorieën (meervoud) de SuperChargers van Tesla vallen; én de destination-chargers !
De gevolgen zijn duidelijk : héél weinig klanten voor Fastned, én een lage omzet.
En dat komt wat ik de 'wanhoopspoging' heb genoemd : gratis laden voor Leaf's.
Fastned vreet cash, geld ophalen via de beurs lukt niet - en daar probeert men een mouw aan te passen door een voorafname te doen via Nissan.
Fastned gaf in hun blog ook aan dat het de omzet zou laten groeien ! Omzet ! Nu !
Maar aan welke prijs ? Wat zullen de kosten zijn - op termijn ?
Als het Supercharger-model van Tesla ergens onder druk staat; dan is dit doordat dat sommigen misbruik maken van het 'gratis'-model, én net dat onderdeel gaat Fastned dan kopieren.
Via het gratis-model haalt Fastned inderdaad wél één van de criteria : prijsbreker !
én wel met een klapper : gratis !
Als gevolg daarvan zie ik het gebeuren dat Leaf-eigenaars met plezier een ommetje maken via Fastned, om gratis vol te laden. Iedere keer opnieuw. Met hoge kosten als gevolg voor Fastned, eventuele wachttijden én nog meer noodzakelijke investeringen.
Dat noem ik dus een wanhoopspoging : nu snel cash binnen halen, en de onbekende kosten doorschuiven naar de toekomst. Het lijkt wel de regering !
Ik hoop dat Fastned het haalt, uiteraard ! Hoe meer spelers, hoe meer laadpalen, hoe beter voor ons allemaal.
Maar ik steek er geen eurocent in.
I rest my case.