Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Een NV kan op snelwegsnelheden ca 100 km bereik halen (stad 150 Wh/km snelweg 250 Wh/km en dat met 24 kWh batterij... laatst zelf even nieuwsgierig mee gereden), dus op een ritje door NL zal die toch wel een paar keer bij Fastned aan de Chademo hangen.... Maar dan heb je wel een redelijk rijdende auto met MIA EN KIA! :biggrin:
Dus... als 2e auto voor diegenen die aan de Classic vanwege fiscale redenen blijven hangen, eigenlijk een no brainer... :tongue:
 
Een NV kan op snelwegsnelheden ca 100 km bereik halen (stad 150 Wh/km snelweg 250 Wh/km en dat met 24 kWh batterij... laatst zelf even nieuwsgierig mee gereden), dus op een ritje door NL zal die toch wel een paar keer bij Fastned aan de Chademo hangen.... Maar dan heb je wel een redelijk rijdende auto met MIA EN KIA! :biggrin:
Dus... als 2e auto voor diegenen die aan de Classic vanwege fiscale redenen blijven hangen, eigenlijk een no brainer... :tongue:

Begrijp ik hieruit dat er binnenkort een 70D te koop wordt aangeboden?
:)
 
Hebben jullie nou ook zo'n hekel aan de kreet "stekkeren" , ook nog eens breed onder de aandacht gebracht in de Foutlander TV reclame?

In zoverre dat ik hem nooooit zal gebruiken. Is zo dom.

- - - Updated - - -

Tegelijk was er een interview bij dat Fastned station (RTV noord ofzo). Ik schat in dat die Mitsubishi daar niet vrijwillig/toevallig stond...

Dat verklaart het. Ik zou met een Foutlander echt geen half uur gaan staan laden voor 80% en ... hoeveel km max?
 
Wat ik weet is dat mijn vrouw vandaag weer erg blij was dat ze met de Zoë even kon bijladen bij Fastned Middenbeemster, omdat de Amsterdamse laadpaal waar ze aan had gestaan tijdens een ochtendje shoppen gedisfunctioneerd bleek te hebben. Ik ben eigenlijk wel Fastned fan inmiddels.
 
Wat ik weet is dat mijn vrouw vandaag weer erg blij was dat ze met de Zoë even kon bijladen bij Fastned Middenbeemster, omdat de Amsterdamse laadpaal waar ze aan had gestaan tijdens een ochtendje shoppen gedisfunctioneerd bleek te hebben. Ik ben eigenlijk wel Fastned fan inmiddels.

Ben ik al een tijdje, maar dat moet je hier niet te had zeggen ;)
 
€ 22.500 omzet in Q3, ik zou er gek van worden.... toch wel respect voor hun ondernemerschap.

Dit is een onderneming die niet op normale gronden gewaardeerd kan worden. Begrippen als aantal keren de winst, future cashflow - etc zijn allemaal niet te bepalen. Je moet heilig geloven in het succes van het overheidsbeleid om EV's te stimuleren. Dat is een wankele basis. Maar goed, ik heb al eerder geschreven dat ik hoop dat ze diepe zakken hebben om het uit te zingen. Er komt een tijd dat dit heel erg nodig is, en ik hoop dat de oprichters en certificaathouders er dan van kunnen profiteren.

Verder ben ik wel benieuwd naar het financiële model achter dit statement. Weet iemand hoe dat zit?

“De stations draaien bij 15 laadbeurten al break-even. Nu al krijgen drukke stations 4 tot 5 bezoeken per dag.”
 
Er is sinds kort ook een einde gekomen aan de uitgifte van die certificaten aan nieuwe en bestaande certificaathouders.

Die certificaten bleven sowieso grotendeels onverkocht, wat niet fijn is voor de bestaande certificaathouders, want dan worden die certificaten nooit meer waard dan de uitgifteprijs.

M.a.w. door deze kunstmatige 'krapte' (beperkte float) is koersstijging van de wel uitgegeven certificaten mogelijk geworden en valt er überhaupt iets - potentieel - te profiteren voor certificaathouders.
 
Ik heb in dit draadje al wel een paar maal eerder mijn twijfels geuit over de leefbaarheid van Fastned; door gebrek aan tijd (en zin) nooit fundamenteel onderbouwd met argumenten.
Bij deze dan alsnog mijn argumentatie waarom ik niet in Fastned wil investeren.

Als je succesvol een product op de markt wil brengen, moet er m.i. aan minstens één van volgende voorwaardes voldaan zijn :
* uniek - dit kan zoals reëel als perceptie zijn.
* kwaliteit.
* prijsbreker.
* convenient.

We kennen allemaal wel succesvolle producten die in één of meerdere van deze categoriën vallen.
Apple, Nokia, Ryanair, Ikea, Tesla enzovoort.
Ik vermeld heel bewust Nokia - niets is voor altijd ! Als je uit de categorie tuimelt waarin je je gepositioneerd heb, volgt de rekening.

Als je dan toch laadpalen wil plaatsen, zorg dan dat je in één van deze criteria uitblinkt. Waar zit Fastned ?

* uniek : er is niets unieks meer aan een laadpaal.
* Kwaliteit : tja, de stroom van Fastned is niet beter dan de stroom van andere laadpalen. én het laden is ook niet sneller. Iedere CHAdeMO of 22KW-type2 laadpaal levert dezelfde stroom aan dezelfde snelheid als die bij Fastned.
* prijsbreker : de stroom van Fastned is vooral duur !
* convenient : aha, hier denkt Fastned te kunnen scoren, door de laadpalen langsheen de snelweg te plaatsen, cfr tankstations.
Die tankstations verkopen hun brandstof aan hogere prijzen; en toch gaan we tanken. Omdat het convenient is.
En daar slaat Fastned de bal volledig verkeerd.
Met een electrische auto wil je laden terwijl je stilstaat. én niet stilstaan omdat je moet laden.
Laden langsheen de snelweg versterkt juist het grote nadeel van electrische auto's : je verliest tijd, véél tijd tijdens het laden.
( Plaats dus laadpalen 'op de bestemming'. Juist, destination-chargers. Géén tijdverlies.)
Nu weet ik ook wel dat sommigen hun tijd langsheen de troosteloze snelweg toch nuttig willen en kunnen gebruiken via WiFi of 4G. Maar dat blijft een lapmiddel, én een minderheid.
Op die groep zou ik nooit mijn business-plan bouwen.

Het is overigens wel duidelijk in welke categorieën (meervoud) de SuperChargers van Tesla vallen; én de destination-chargers !

De gevolgen zijn duidelijk : héél weinig klanten voor Fastned, én een lage omzet.

En dat komt wat ik de 'wanhoopspoging' heb genoemd : gratis laden voor Leaf's.
Fastned vreet cash, geld ophalen via de beurs lukt niet - en daar probeert men een mouw aan te passen door een voorafname te doen via Nissan.
Fastned gaf in hun blog ook aan dat het de omzet zou laten groeien ! Omzet ! Nu !
Maar aan welke prijs ? Wat zullen de kosten zijn - op termijn ?

Als het Supercharger-model van Tesla ergens onder druk staat; dan is dit doordat dat sommigen misbruik maken van het 'gratis'-model, én net dat onderdeel gaat Fastned dan kopieren.

Via het gratis-model haalt Fastned inderdaad wél één van de criteria : prijsbreker !
én wel met een klapper : gratis !
Als gevolg daarvan zie ik het gebeuren dat Leaf-eigenaars met plezier een ommetje maken via Fastned, om gratis vol te laden. Iedere keer opnieuw. Met hoge kosten als gevolg voor Fastned, eventuele wachttijden én nog meer noodzakelijke investeringen.
Dat noem ik dus een wanhoopspoging : nu snel cash binnen halen, en de onbekende kosten doorschuiven naar de toekomst. Het lijkt wel de regering !

Ik hoop dat Fastned het haalt, uiteraard ! Hoe meer spelers, hoe meer laadpalen, hoe beter voor ons allemaal.

Maar ik steek er geen eurocent in.
I rest my case.
 
Last edited:
En dan wordt er hoopvol gekeken naar de tijd dat het aantal volledig elektrische auto's 4-5 keer zoveel is als nu. Wat wordt vergeten is dat het grootste deel van die auto's een Tesla is, en die zullen niet vaak bij een Fastned station gaan laden (want langzamer en veel duurder dan SuC).
Als je alleen de overige FEV's in beschouwing neemt, gaat break-even nog heel lang duren...