Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
? Ja...
Maar toen onze c1 laatst 7 minuten aan de chademo in Goes stond, werd er in de lege 18kw accu snel even 6kwh geladen waarmee je dan ca36 km kunt rijden, fijn, en ruim genoeg om weer in Zierikzee te komen, echter doordat het chademo starttarief 5 euro is....kost het ca 7 euro ex btw...(heb de new motion rekening nu niet bij de hand..) dus die 20 kilometer kosten dan ineens 35 ct per kilometer....
Ik moet bekennen dat ik met onze C-Zero bij diverse CHAdeMO-laders ben geweest, maar nog niet van FastNed. Iets met tarieven inderdaad...
 
Ik vind Fastned met de combinatie Chademo eigenlijk ideaal. Voordat ik de Chademo adapter had heb ik eigenlijk nooit gebruik gemaakt van Fastned, 22kW is eigenlijk toch echt te weinig om snel weer op pad te zijn.
Even een kwartier aan de Chademo en dat levert dan toch al snel 60 bruikbare kilometers op. De prijs vind ik sinds de introductie van het abonnement eigenlijk wel meevallen: dat tientje per maand is zakelijk te verwaarlozen.

Je hoeft niet om te rijden, tijdens het laden even snel een bak koffie of een broodje en weer door. Het gemak van even snel stoppen langs de snelweg gaat bij mij boven het omrijden, wat je meestal toch wel tien minuten of meer kost.

Het enige "gevaar" voor FastNed is natuurlijk de Superchargers. Als Tesla bijvoorbeeld 5 tot 10 extra Superchargers in Nederland zal plaatsen dan valt het hele concept van FastNed inprincipe weg, maar FastNed zal ook niet stil zitten en ook hier geldt voor mij dat ik best wil betalen voor 100kW of meer als me dat omrijden bespaart.
 
Op een retourtje A'dam - Venlo vorige week was ik iets te vroeg voor mijn afspraak en besloot ik even langs FastNed aan de A73 te gaan.
Kopje koffie en e-mailtje later had ik zelfs met 22kW er weer 30 km bij er reed ik 's middags net even wat relaxter én sneller terug naar A'dam (ik kon in Venlo niet laden).
Moet wel zeggen dat de sfeer, lucht en koffie bij zo'n pompstation wat minder is, maar je hebt er natuurlijk wel een dankbaar publiek.

Wat me opviel is dat er slechts 2 ChaDeMo terminals waren, waarvan er maar één was uitgerust met een 22kW aansluiting. Ook geen CSS te bekennen.
Is dat gebruikelijk bij FastNed stations ?
 
Wat is je bron Mark?
Tesla heeft zijn patenten vrij gegeven en ik kan me niet herinneren dat SuperCharging daarvan uitgesloten is.

Ik heb ze nog steeds niet kunnen downloaden :) Het SuperCharging protocol staat nergens beschreven.

Ik vind Fastned met de combinatie Chademo eigenlijk ideaal. Voordat ik de Chademo adapter had heb ik eigenlijk nooit gebruik gemaakt van Fastned, 22kW is eigenlijk toch echt te weinig om snel weer op pad te zijn.
Even een kwartier aan de Chademo en dat levert dan toch al snel 60 bruikbare kilometers op. De prijs vind ik sinds de introductie van het abonnement eigenlijk wel meevallen: dat tientje per maand is zakelijk te verwaarlozen.

Je hoeft niet om te rijden, tijdens het laden even snel een bak koffie of een broodje en weer door. Het gemak van even snel stoppen langs de snelweg gaat bij mij boven het omrijden, wat je meestal toch wel tien minuten of meer kost.
Mijn reden ook exact. Oosterhout kom ik nooit. Ookal is het gratis laden, Fastned staat inmiddels beter op mijn route en scheelt mij bijna 20 min omrijden. Ik heb vaak ook maar 50 a 60km nodig om thuis te komen, dat gaat bij Fastned snel genoeg.

Het enige "gevaar" voor FastNed is natuurlijk de Superchargers. Als Tesla bijvoorbeeld 5 tot 10 extra Superchargers in Nederland zal plaatsen dan valt het hele concept van FastNed inprincipe weg, maar FastNed zal ook niet stil zitten en ook hier geldt voor mij dat ik best wil betalen voor 100kW of meer als me dat omrijden bespaart.
Ja en Nee. Dan ga je er vanuit dat Fastned alleen kan leven op Tesla rijders.

Stel er staan 15 SuperChargers in NL, maar daarbij óók 7.000 Model S, 5.000 Model X en nog steeds 20.000 Model 3. Dan praat je over véél voertuigen voor nog steeds relatief weinig SuperChargers.

Tesla benadrukt het weer:

Stations are strategically placed to minimize stops during long distance travel and are conveniently located near restaurants, shopping centers, and WiFi hot spots.

In Nederland hoeven we er niet heel veel extra te verwachten. Daarom staan ze voor 'ons' ook vooral in Duitsland en Frankrijk, om zo op die verre bestemming te kunnen komen.

Wat me opviel is dat er slechts 2 ChaDeMo terminals waren, waarvan er maar één was uitgerust met een 22kW aansluiting. Ook geen CSS te bekennen.
Is dat gebruikelijk bij FastNed stations ?
Nee, dat zijn de oudere laders, die gaan ze nog vervangen. Nieuwe laders hebben CCS, CHAdeMO en 43kW AC. Je eigen stekker er in steken kan niet meer, allemaal fixed kabels.
 
Als er zoveel Tesla's zijn over een paar jaar en Tesla pakt t niet op zoals jij voorspelt denk je dan dat Fastned voor ons de oplossing zal zijn? Volgens mij is het probleem daar alleen maar groter met een enkele lader.

Ik heb meer vertrouwen in het opschalen van de SuC's in aantallen en capaciteit door Tesla dan dat een andere partij zoals Fastned dat zou kunnen.

Ik verwacht een vergelijkbare SuC dichtheid als in Duitsland.
 
In relatieve zin dan neem ik aan, absoluut gesproken hebben we die nu al lijkt me.. zeker als je naar noorden van Duitsland kijkt..
Schermafbeelding 2015-09-20 om 10.57.23.png


Ik verwacht een vergelijkbare SuC dichtheid als in Duitsland.
 
Als er zoveel Tesla's zijn over een paar jaar en Tesla pakt t niet op zoals jij voorspelt denk je dan dat Fastned voor ons de oplossing zal zijn? Volgens mij is het probleem daar alleen maar groter met een enkele lader.
Alle Fastned stations hebben nu al twee laders en dat kunnen ze opschalen naar zeker 4, maar meen 8 per locatie.

Voor Model 3 verwacht ik ook een CCS ingang in de auto, je kan dan dus ook bij Fastned met over de 100kW laden.

Ik heb meer vertrouwen in het opschalen van de SuC's in aantallen en capaciteit door Tesla dan dat een andere partij zoals Fastned dat zou kunnen.

Ik verwacht een vergelijkbare SuC dichtheid als in Duitsland.

Dan praten we dus enkel over Tesla, ik probeer vaak ook aan te geven dat er naast Tesla óók andere EV's zijn en zullen komen. Ook deze zullen sneller kunnen laden en verder kunnen rijden.

En dan, je zal zeggen "Daar heb je hem weer" daarnaast een intensief net van destination chargers. (Super)fast charging wordt dan uitzondering, alleen als het moet.

En natuurlijk nog wat SuC's erbij op de blinde vlekken, te beginnen bij Groningen[emoji1]

Dat is ook enkel Tesla. Andere EV's groeien ook in aantallen en moeten ook ergens laden.

Gaan we dan bij hotels een laadpaal krijgen voor Tesla's en daarnaast ook nog voor de andere EV's.

Soms bekruipt mij het gevoel dat er een apart elitair Tesla clubje moet komen, zelfs aparte wegen waar enkel een Tesla mag rijden.

Hoe gaan we een infra bouwen wanneer elk merk zijn eigen ding gaat doen? Zeker voor destination charging werkt de standaard Type 2 prima en hoef je daar niets aparts te bouwen.

Wellicht is Tesla nu de enige met een EV met grote range op de markt, maar dat gaat écht veranderen in de komende tijd.

Dáár bouw je infra voor. Niet voor de aantallen die Tesla verkoopt.
 
Soms bekruipt mij het gevoel dat er een apart elitair Tesla clubje moet komen, zelfs aparte wegen waar enkel een Tesla mag rijden.

Hoe gaan we een infra bouwen wanneer elk merk zijn eigen ding gaat doen? Zeker voor destination charging werkt de standaard Type 2 prima en hoef je daar niets aparts te bouwen.

Wellicht is Tesla nu de enige met een EV met grote range op de markt, maar dat gaat écht veranderen in de komende tijd.

Dáár bouw je infra voor. Niet voor de aantallen die Tesla verkoopt.

Ik denk dat dat nu juist iets is dat de toekomst zelf zal uitwijzen.
Op dit moment is Tesla de enige serieuze aanbieder van elektrische auto's (op de weg). Auto's met een range < 300 km zullen het nooit worden bij "de massa". Over een jaar of twee (op zijn vroegst) gaan we de eerste andere auto's zien. Mag van mij ook vroeger maar dat zit er niet in.

Dan komt het kritieke punt. Wat wil de koper? Een auto die is aangewezen op, ook dan nog een gebrekkige, laadinfra van eigen merk (CSS), immers, zolang er geen auto's zijn is het niet aantrekkelijk een infra te bouwen (wat nu juist het bijzondere is van Fastned, die doen het toch, ondanks dat er heel verschillend over wordt gedacht en zij verdienen daarvoor alle respect en bewondering) of, aan Tesla ligt het niet, een auto die tegen een meerprijs van €.2.000,00 (om even aansluiting te zoeken) toegang heeft tot de dan wellicht 400 SuC stations in Europa en ook vele honderden of duizenden chargers op lokaties waar men dan ook vrij stroom kan krijgen.

Dit wordt best nog een interessante. Met die €.2.000,00 per auto kan dan weer heel wat extra worden gedaan in de infra. De kosten van de stroom zelf gaan steeds verder richting zero.

Zoals het nu gaat zal Tesla over een paar jaar een heel prominente rol gaan krijgen op het gebied van energie(stroom)beheer. dan wordt het ook steeds minder "gênant" voor andere merken om te laden bij een zuil waar Tesla op staat. Dat logo staat dan op veel meer plaatsen. Zo zie ik de agenda voor de komende jaren, maar niemand die het echt weet.

Het is wel leuk om het allemaal eens naast elkaar te zetten.
 
Ik moet bekennen dat ik met onze C-Zero bij diverse CHAdeMO-laders ben geweest, maar nog niet van FastNed. Iets met tarieven inderdaad...

Ha! Dit ging over The New Motion. Fastned was in deze situatie juist goedkoper geweest, zelfs zonder abonnement. Maar Fastned zit nog niet in Zeeland.

- - - Updated - - -

Ik denk dat dat nu juist iets is dat de toekomst zelf zal uitwijzen.
Op dit moment is Tesla de enige serieuze aanbieder van elektrische auto's (op de weg). Auto's met een range < 300 km zullen het nooit worden bij "de massa". Over een jaar of twee (op zijn vroegst) gaan we de eerste andere auto's zien. Mag van mij ook vroeger maar dat zit er niet in.

Heeft de massa echt een auto nodig met een range van 300+ km? Ik denk het niet. De meeste mensen maken hooguit een paar keer per jaar een rit van een paar honderd kilometer. Gaan die mensen het dubbele betalen voor een auto met een enorme range? Of kopen ze een veel goekopere elektrische auto met een range van 200-300 km en 'tanken' ze gewoon wat vaker bij een snellader? Ik zou zelf het laatste doen, zonder twijfel.

Maar de auto's die je beschrijft komen binnen twee jaar hoor. De volgende generatie Nissan Leaf, de Chevrolet Bolt... En ik verwacht dat de i3 binnen een jaar ook wel uitgerust gaat worden met een grotere accu.
 
Ha! Dit ging over The New Motion. Fastned was in deze situatie juist goedkoper geweest, zelfs zonder abonnement. Maar Fastned zit nog niet in Zeeland.

- - - Updated - - -



Heeft de massa echt een auto nodig met een range van 300+ km? Ik denk het niet. De meeste mensen maken hooguit een paar keer per jaar een rit van een paar honderd kilometer. Gaan die mensen het dubbele betalen voor een auto met een enorme range? Of kopen ze een veel goekopere elektrische auto met een range van 200-300 km en 'tanken' ze gewoon wat vaker bij een snellader? Ik zou zelf het laatste doen, zonder twijfel.

Maar de auto's die je beschrijft komen binnen twee jaar hoor. De volgende generatie Nissan Leaf, de Chevrolet Bolt... En ik verwacht dat de i3 binnen een jaar ook wel uitgerust gaat worden met een grotere accu.

Dat "het dubbele betalen" zal denk ik wel gaan meevallen. Auto's blijven emotie. Die emotie zegt dat de auto bij wijze van spreken naar Sicilië moet kunnen rijden ook al komt men hooguit een paar keer over de grens. Rationeel gezien zou het merendeel van de automobilisten nu al uit kunnen komen met het huidige aanbod (max. 130 km range) omdat men zelden meer op een dag rijdt. Toch gebeurt het niet, uiteraard ook vanwege de prijs maar vooral, dat lees je overal, vanwege de range. Ik denk dat Elon gewoon gelijk heeft waar hij zegt dat auto's met minder dan 300 km range "hem niet zullen worden".

Juist bij auto's werkt het rationeel denken niet. Ik heb eens op een congres waar het economisch principe werd verteld dat de consument de prijs de doorslag laat geven, ook bij auto's, voorgesteld om eens samen over de parking te lopen. Daar zouden dan heel veel Dacia's moeten staan (gechargeerd). Is er overigens niet van gekomen.

Maar nogmaals, het is afwachten. Wel een boeiende tijd zo.
 
Voor Model 3 verwacht ik ook een CCS ingang in de auto, je kan dan dus ook bij Fastned met over de 100kW laden.

Dan moet Tesla nog wel even met beter accu's komen. De Model S met 85kWh laadt met maximaal 120 kW. Voor zo'n grote accu is dat niet bijster snel. Ik weet niet hoe groot de accu van de Model 3 wordt, maar stel dat het de helft van de Model S wordt dan wordt de maximale laadsnelheid dus zo'n 60kW. Dus daar hebben ze nog wel een uitdaging.

Maar CCS heeft zeker de toekomst, absoluut. Het is de enige vrije standaard die serieuze vermogens aankan. Ik ben ook wel benieuwd wat Nissan gaat doen, ze kunnen niet eeuwig vasthouden aan CHAdeMO. Binnenkort is dat gewoon echt te traag.
 
Rationeel gezien zou het merendeel van de automobilisten nu al uit kunnen komen met het huidige aanbod (max. 130 km range) omdat men zelden meer op een dag rijdt. Toch gebeurt het niet, uiteraard ook vanwege de prijs maar vooral, dat lees je overal, vanwege de range.

Uiteraard vanwege de prijs ja. Voor deze mensen (de meerderheid) is rijden op benzine nou eenmaal veel goedkoper. Daarom ben ik erg benieuwd wat er na 1 januari gebeurt, met de nieuwe bijtellingstarieven. Dan wordt op brandstof rijden opeens een stuk duurder voor veel mensen.

Ik kan me wel voorstellen dat range belangrijker is in veel andere landen. Amerika, Duitsland, Frankrijk etc, met langere afstanden en veel minder laadinfrastructuur dan hier. Maar in Nederland zou ik nooit vele (tien)duizenden euro's extra betalen voor een enorme accu, terwijl je langs zowat elke snelweg kan snelladen. Natuurlijk is dat voor mensen die veel rijden anders.
 
Uiteraard vanwege de prijs ja. Voor deze mensen (de meerderheid) is rijden op benzine nou eenmaal veel goedkoper. Daarom ben ik erg benieuwd wat er na 1 januari gebeurt, met de nieuwe bijtellingstarieven. Dan wordt op brandstof rijden opeens een stuk duurder voor veel mensen.

Ik kan me wel voorstellen dat range belangrijker is in veel andere landen. Amerika, Duitsland, Frankrijk etc, met langere afstanden en veel minder laadinfrastructuur dan hier. Maar in Nederland zou ik nooit vele (tien)duizenden euro's extra betalen voor een enorme accu, terwijl je langs zowat elke snelweg kan snelladen. Natuurlijk is dat voor mensen die veel rijden anders.

We will see. Ik geloof niet dat het enig verschil zal maken in welk land je woont. Ook in Nederland wil men een auto hebben met een goede range, ook al zijn er duizend rationele argumenten te bedenken waarom dat niet nodig is. Bovendien denk ik dat het prijsverschil zeker geen tienduizenden euro's zal gaan uitmaken. Als straks de kWh uurprijs voor opslag in de buurt van de €.100,00 euro komt, en waarom niet, is het prijsverschil tussen 40 kWh accu, (200 tot 250 km range) en 60 kWh accu (300 tot 360 km range) nog maar €.2.000,00 en dat is niet dramatisch en als men dan ook SuC erbij kan kopen zal het wel goed komen.

We kijken nu nog teveel naar de situatie van nu. ik denk dat Tesla binnenkort ook zal komen met, zeg maar, SuC 2.0. (Veel) Hogere laadsnelheden en wellicht handreiking naar de andere merken waar dat nog in de kinderschoenen staat. Niemand staat stil en zeker Tesla niet.

Tenslotte, het blijft boeiend, ook om in glazen bollen te kijken :)
 
Stel er staan 15 SuperChargers in NL, maar daarbij óók 7.000 Model S, 5.000 Model X en nog steeds 20.000 Model 3.

Vergeet ook niet dat die Model 3 gekocht gaat worden door mensen die wat strakker naar het budget kijken. Het lijkt me goed mogelijk dat een heleboel daarvan de SuC toegang niet koopt, maar wel geïnteresseerd is om occasioneel snel bij te laden. Dit zijn klanten waar Fastned veel aan kan hebben.
 
Vergeet ook niet dat die Model 3 gekocht gaat worden door mensen die wat strakker naar het budget kijken. Het lijkt me goed mogelijk dat een heleboel daarvan de SuC toegang niet koopt, maar wel geïnteresseerd is om occasioneel snel bij te laden. Dit zijn klanten waar Fastned veel aan kan hebben.

Misschien, maar een rekensommetje met een paar buitenlandse vakanties gecombineerd met onbeperkt gebruik van destination chargers en het gemak van laden zonder gedoe en met een redelijke prijs voor aanzetten superchargen (kan omdat door ons (hoor mij) al een flink deel van infrastructuur is neergezet wat de komende twee jaar nog wel doorgaat) kan voor hetzelfde geld juist tot een bijna standaard optie leiden.
 
Dat is het nu toch al ?
en al enige tijd volgens mij..

Je hebt gelijk. Ik kan me verder niet voorstellen dat men weer terug zal willen gezien de te verwachten omvang van het laadnetwerk. In het begin (klinkt bijna bijbels) waren er nauwelijks SuC's en moest men de keuze wel geven omdat er nog zo weinig geboden werd. Dat is nu totaal anders en dat wordt nog veel meer.
 
In relatieve zin dan neem ik aan, absoluut gesproken hebben we die nu al lijkt me.. zeker als je naar noorden van Duitsland kijkt..
View attachment 94850

Een ieder heeft zijn eigen mening en ik dus ook!

Dus, Hoezo??

Duitsland is echt anders dan het plaatje laat zien!
Optisch leuk maar de getallen zijn anders.

2000 Model S Tesla's op 51 x gemiddeld 7 is 357 SuC's in Duitsland (en breid nog steeds uit) tegen 3800 op 40 SuC's hier.
Dus hier 5,6 Models S per SuC in Duitsland tegen 95 per SuC hier.
De verhoudingen zijn wat scheef en enige verbetering is wenselijk en denk dat daar aan gewerkt wordt.
Weet ook dat in 2013 en 2014 nog rond de €2200 werd betaald voor de supercharge optie bij de aanschaf van een 60 Kw en 85 Kw.
De P85 was duurder en kreeg het gratis.

Buiten Duitsland, kijk wat er gebeurd is in Denemarken, VK (zeer weinig model S), Frankrijk (idem).
Ook onze zuiderburen zouden meer SuC's verdienen.

Nu mag dat voor ons een voordeel zijn als we regelmatig door Duitsland rijden dus begrijp me goed, ik bestrijd het argument betreffende Destination Charging niet.

Natuurlijk sta ik niet dagelijks aan de SuC maar vele MS rijders hier in NL en België moeten echt goed plannen en het is echt slecht je MS dagelijks bij te laden tenzij het qua kilometers nodig is.
Ik laad mijn MS bij voorkeur op de zaak op en doe dat op vrijdag aan 80%!!!zodat ik een lekker weekend kan gaan toeren.

Tbv het sparen van het batterij pakket laad ik liever niet op maandag want mijn ritten door de week zijn niet langer dan 25 kms.

Het zou kunnen dat een onverwachte rit door de week me dus twee uren ophoud omdat een SuC (die is dan wel eens een keer wil gebruiken) naar het zuiden net te ver weg liggen of voor een omrit zorgt.

De meeste AC laadstations onderweg geven hier in NL 45km per uur dus als ik ergens de km's moet laden kost dat tijd.

80% laden is ook nog eens conform een wens van Tesla.
Komt bij dat het pakket wat degenereert, dus 80% van 376 km's is 301.
Gelukkig zorgt de software er voor dat je dat en iets meer ook echt kunt rijden.

Dus, ik vind het wenselijk dat er SuC's bijkomen.

Ik verwacht dat gewoon omdat er bij aanschaf beloften zijn gemaakt qua uitsparing van onkosten en de FN laadkosten zijn toch niet misselijk.
Het kan zijn dat abonnementsvormen dat wat verzacht maar de opstelling van Tesla bij aankoop in 2013 en zelfs nu nog zijn duidelijk gebaseerd op SuC gebruik.

M.i. zouden we op termijn toch echt meer SuC moeten krijgen.
Één bij de kop van Noord Holland, één in Groningen en één bij Eindhoven (of Venlo) zou fijn zijn.

Verder, ik ben gek op mijn T en mijn tweede komt hopelijk eind November, bovenstaande was dus geen belemmering ervoer één te kopen.
ik wacht met liefde wat langer aan de laders van Tesla en AC types dan terug moeten gaan naar mijn Audi, toen de juiste keuze totdat ik een Tesla reed.
Het zal me verbazen indien ik ooit nog "terug" kan naar een ander merk.