Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
De locatie(s?) in samenwerking met Lutzenberger Projektentwicklung zijn misschien wel op die manier gesitueerd als ik het volledige persbericht goed begrijp.
Daar lijkt het wel op inderdaad.

Uitendelijk zal je bij de ene Rastatt dan Fastned zien, de andere weer provider Y of X.

Zolang ze maar goede vermogens leveren met een stekker waar ik kan laden (CCS? ;) ) dan ben ik blij!
 
@widodh ; Ik dacht al dat het aan mijn google foo lag... LOL

Wel bijzondere locaties in DU. Dacht dat men zou werken aan een corridor (Fastned krijgt steun van EU voor bouw snellaadstations in Duitsland - Fastned (bericht)) met EU subsidie. Dit zijn "lukraak" stations bij Van der Valks...bijzonder gezien het feit dat Tesla ook graag bij die keten de SuC neerzet.

Mooi dat men van plan is direct CCS 2.0 stations te gaan gebruiken. Het lijstje auto's klinkt ook indrukwekkend...helaas zorgen de Audi Q6 e-tron, Volkswagen I.D., Porsche Mission E en Jaguar I-PACE voorlopig niet voor gigantische aantallen nieuwe klanten. En deze modellen verschijnen vooral vanaf 2020 op de markt. Voor de Model 3 is het nog niet duidelijk of CCS2.0 gebruikt kan worden.

De 2000km/uur laadsnelheid nemen we maar met een korreltje zout. De meeste conceptauto's of aangekondigde productieautos uit bovenstaand lijstje krijgen volgens mij geen beschikking over een accupack met 800-1000V. Bij 400V en 350A kom je op 140kW. Prettig snel, maar waarschijnlijk niet een haalbaar gemiddelde (voorlopig) bij een laadbeurt van 10->70%. Die 50-60kWh zit dan wel in 20 minuten in de "tank".

Een grote sprong voorwaarts en opzichte van de 30-40kW die nu gehaald wordt aan CCS1.0/CHAdeMO.
 
Ach Jeroen, bouwen we eigenlijk niet allemaal onze dromen, FastNed incluis?
In dat opzicht zeker wel. Nieuws van Fastned gehad vorige week trouwens. Hun plannen om naar België te komen liggen nog altijd op tafel.

Schermafbeelding 2017-04-20 om 13.20.24.png
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Gelukkig mogen meningen verschillen he Dirk.

België (52,5 Tesla's/SuC) en Nederland (62,8 Tesla's/SuC) zitten toch ver boven het gemiddelde. Zeker als je kijkt naar Frankrijk (4,2) en Duitsland (9,0). Hoewel de insteek van deze analyse mij niet helemaal juist lijkt (SuC's zijn tenslotte bedoeld voor op doorreis) verhoogt het wel de relevantie van Fastned. Zeker als je binnenkort moet gaan betalen voor je SuC gebruik als je een nieuwe Tesla hebt aangeschaft.

What will happen to Tesla Supercharger availability when Model 3 arrives?
 
Gelukkig mogen meningen verschillen he Dirk.

België (52,5 Tesla's/SuC) en Nederland (62,8 Tesla's/SuC) zitten toch ver boven het gemiddelde. Zeker als je kijkt naar Frankrijk (4,2) en Duitsland (9,0). Hoewel de insteek van deze analyse mij niet helemaal juist lijkt (SuC's zijn tenslotte bedoeld voor op doorreis) verhoogt het wel de relevantie van Fastned. Zeker als je binnenkort moet gaan betalen voor je SuC gebruik als je een nieuwe Tesla hebt aangeschaft.

What will happen to Tesla Supercharger availability when Model 3 arrives?

de prijzen moeten dan wel concurrentieel zijn, momenteel zijn EV rijders echt wel een melk koe met prijzen per kWh die de pan uit swingen tov thuis.
Colruyt heeft dit blijkbaar begrepen en vraagt na de afloop van hun laadpunten pilot 25 cent per kWh da's ongeveer hetzelfde als thuis. uiteraard moet de gigantische kost van een netwerk worden terug verdiend een chademo / CCS lader kost nog altijd een hand en een been > 25.000 euro maar toch.
 
de prijzen moeten dan wel concurrentieel zijn, momenteel zijn EV rijders echt wel een melk koe met prijzen per kWh die de pan uit swingen tov thuis.
Colruyt heeft dit blijkbaar begrepen en vraagt na de afloop van hun laadpunten pilot 25 cent per kWh da's ongeveer hetzelfde als thuis. uiteraard moet de gigantische kost van een netwerk worden terug verdiend een chademo / CCS lader kost nog altijd een hand en een been > 25.000 euro maar toch.
De prijzen gaat de populariteit van bepaalde laadpalen wel beïnvloeden. Allego bijvoorbeeld vraagt echt wel veel. Die probeer ik nu al te vermijden. En voor snelladen (>50kW) wil ik gerust iets meer betalen. Tijd kost op die moment ook geld.
 
iets meer uiteraard, met nadruk op iets maar niet 2 maal de prijs
Het verhaal moet voor hun ook kloppen natuurlijk. Als je rekening houdt met theoretische bezettingsgraad, prijs van de elektriciteit en leasingprijs van zo'n snellader, dan kom je wel 'iets' duurder uit dan thuis. Ik weet niet of Fastned zijn laders aankoopt, aangezien het voor hun de bedoeling is om zo snel mogelijk te upgraden naar de laatste technologie ontwikkelingen neem ik aan dat ze hun laders anders financieren.

Misschien eens horen voor zo'n tweedehands DC lader :)
 
Het verhaal moet voor hun ook kloppen natuurlijk. Als je rekening houdt met theoretische bezettingsgraad, prijs van de elektriciteit en leasingprijs van zo'n snellader, dan kom je wel 'iets' duurder uit dan thuis. Ik weet niet of Fastned zijn laders aankoopt, aangezien het voor hun de bedoeling is om zo snel mogelijk te upgraden naar de laatste technologie ontwikkelingen neem ik aan dat ze hun laders anders financieren.

Misschien eens horen voor zo'n tweedehands DC lader :)

uiteraard iedereen moet zijn boterham verdienen daar zijn we het over eens ;-)
 
Ik begrijp de link met Fastned niet goed... Volgens mij verkeerde topic
BYD was tot 2 jaar geleden helemaal niet populair in Shanghai volgens mijn schoonfamilie. Chinezen vonden het "slecht". Was BYD ook een aantal jaar niet hard door het ijs gegaan met een normale autopoging hier in Nederland of Europa? Ben nu wel benieuwd naar de Energie-opslag alla de Tesla PowerWall. Want de Power Wall vind ik nog veel te duur.
 
BYD was tot 2 jaar geleden helemaal niet populair in Shanghai volgens mijn schoonfamilie. Chinezen vonden het "slecht". Was BYD ook een aantal jaar niet hard door het ijs gegaan met een normale autopoging hier in Nederland of Europa? Ben nu wel benieuwd naar de Energie-opslag alla de Tesla PowerWall. Want de Power Wall vind ik nog veel te duur.
Dat verklaart de de link met Fastned. Helemaal duidelijk nu!
 
Als Kimble Musk met een goed en uiteraard lekker vegan concept (geen biologisch/dynamisch alternatief zooitje zoals in de jaren zeventig) naar Nederland, België en Duitsland komt, kan zijn broer gelijk wat extra SuC er naast zetten. Dan hoeven we ook niet meer naar Van der Valk, McDonalds of gelijksoortig ding te gaan om te wachten. Wordt het Chargen leuker en prettiger.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Colruyt heeft nu wel enkel 22kw oplaadpunten geen dc
De prijzen bij FastNed kunnen waarschijnlijk gewoon niet veel lager. Dat is natuurlijk het gevolg van hun eigen keuzes. Wanneer je concessies koopt langs de snelweg en dan voor € 200.000 een laadstation plaatst met stevige netaansluiting en dure DC snelladers, dan is het erg lastig een tarief "van thuis" te leveren. Ook al is de energie voor een grootverbruiker goedkoper dan voor een particulier.

Een AC 22kW station (wellicht) op eigen netaansluiting, levert al snel meer op en de kosten zijn veel lager. Ook probeert een bedrijf als Colruyt, Ikea, etc met deze opties het eigen imago positief te beïnvloeden en natuurlijk hopen ze dat klanten langer binnen blijven. Dit soort bedrijven "hoeft" niets direct te verdienen aan een laadpaal. Voor FastNed is dat compleet anders natuurlijk.

Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel je bereid bent te betalen in een bepaalde situatie. FastNed rekent erop dat hun "premium" locaties en apparatuur een hoger tarief rechtvaardigt. Dat is hun business-model en wie weet is het succesvol/houdbaar.

Je opmerkingen tonen (terecht) aan dat FastNed met hun benzinepomp-model stevige concurrentie heeft van de thuis/werk-laders en de "destination"-laders (zoals bij hotels, restaurants, Ikea's, buurtsupers, etc). Natuurlijk ook de SuC aangezien veel EVs een Tesla zijn.

Is FastNed een dure noodstop, of een premium "place to be"?
 
Deze vergelijking gaat volledig scheef. De kosten voor Colruyt zijn marginaal vergeleken met Fastned.
Colruyt sluit zo'n snellader gewoon op hun bestaande netwerk aan en offert een bestaande parkeerplaats op die niets extra kost.
Totdat ze 150kW of hoger willen leveren. Dan gaan het ook voor hen serieuze kosten worden.

Je opmerkingen tonen (terecht) aan dat FastNed met hun benzinepomp-model stevige concurrentie heeft van de thuis/werk-laders en de "destination"-laders (zoals bij hotels, restaurants, Ikea's, buurtsupers, etc). Natuurlijk ook de SuC aangezien veel EVs een Tesla zijn.

Is FastNed een dure noodstop, of een premium "place to be"?
Ik vind 0,25/kWh wel mee vallen als je een abbo van EUR 25 per maand hebt.

Nu denk ik nog steeds dat er grote deals gaan worden gemaakt met Fastned. Bedrijf X of leasemaatschappij Y koopt gewoon heel veel kWh's bij Fastned in tegen minder dan 0,20. Prepaid, staffel systeem, geen idee hoe precies.

Met tientallen of honderden auto's kan je Fastned omzet garanderen en daarmee ook een goede prijs krijgen.
 
  • Like
Reactions: Defiant