Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
In welke groep was dat ? Meer info needed :)
Tip: Klik op het pijltje naast de naam van de auteur om het geciteerde bericht te zien:
Capture Bipo.JPG


Het ging om een bericht in het draadje Jaguar I-Pace
 
Best wel interessante tweet van FastNed over het laden van een Ioniq aan hun 175KW snelladers Fastned on Twitter Toch een aanmerkelijk verschil in vergelijking met 50KW laders.
Ik zag hem ook ja. Gaaf!

Ben ook benieuwd dat de I-Pace en Leaf met 64kWh gaan doen.

Wel apart dat de Ioniq dus aan het einde nog wat sneller gaat laden. Amperes lijken ook hier het limiet. Interne kabels?

En ik wil héél graag CCS support op mijn nog te bestellen Model S. (Ja, ik val in de herhaling...)
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Die CCS op de Model S/X moet er toch echt dringend gaan komen. Eigenlijk is het al te laat aangezien de laders er NU zijn. Maar ergens heb ik in mijn achterhoofd toch een vals duiveltje dat zegt dat de Tesla marketing afdeling dat aan het tegenhouden is. Hopelijk ben ik verkeerd.
 
Die CCS op de Model S/X moet er toch echt dringend gaan komen. Eigenlijk is het al te laat aangezien de laders er NU zijn. Maar ergens heb ik in mijn achterhoofd toch een vals duiveltje dat zegt dat de Tesla marketing afdeling dat aan het tegenhouden is. Hopelijk ben ik verkeerd.
Ik vind die CCS stekker een ramp. Ik weet nog niet of ik er blij mee moet zijn.
Op de auto zou ok zijn maar liever niet dat alle SuCs daarmee worden voorzien.
 
Dat 3 phase laden hebben we ook dank zij jou, dus ik heb goede hoop :)
Ik blijf bij Tesla zeuren, maar het is heel erg stil.

Die CCS op de Model S/X moet er toch echt dringend gaan komen. Eigenlijk is het al te laat aangezien de laders er NU zijn. Maar ergens heb ik in mijn achterhoofd toch een vals duiveltje dat zegt dat de Tesla marketing afdeling dat aan het tegenhouden is. Hopelijk ben ik verkeerd.
Ik ben er ook bang voor. Iedereen die de Tesla stekker zo mooi vind, maar ik ga voor functioneel. Gewoon lekker snel overal laden. Graag bij Fastned met >100kW.

Ik vind die CCS stekker een ramp. Ik weet nog niet of ik er blij mee moet zijn.
Op de auto zou ok zijn maar liever niet dat alle SuCs daarmee worden voorzien.
Dat zou dan op de auto worden, puur twee extra pinnen onder de bestaande ingang. De SuC kan gewoon blijven wat hij nu is.

Al snap ik de haat tegen CCS echt niet. De Tesla stekker kan overigens ook maar 330A aan en wordt daar boven te warm. Daar loopt Tesla dus ook klem.
 
Ik zag hem ook ja. Gaaf!

Ben ook benieuwd dat de I-Pace en Leaf met 64kWh gaan doen.

Wel apart dat de Ioniq dus aan het einde nog wat sneller gaat laden. Amperes lijken ook hier het limiet. Interne kabels?

En ik wil héél graag CCS support op mijn nog te bestellen Model S. (Ja, ik val in de herhaling...)

Dat sneller laden rond de 70% is niet vreemd. Immers laadt de auto met maximale stroomsterkte tot ongeveer 65-70% en ondertussen stijgt de accupackspanning. Boven de 70% gaat de stroomsterkte omlaag waarmee geladen wordt.

De I-pace heeft vooralsnog een 50kW interne lader als ik het me goed voor de geest haal. Voor de Ampera-e was er destijds een "gerucht" dat er een 80kW interne lader in zou kunnen zitten.

De hoeveelheid verschillende modellen auto's die baat hebben bij de nieuwe lader is dus erg beperkt. De nieuwe Audi zou hier gebruik van moeten maken, maar wordt nog niet geleverd. Nissan zit op CHAdeMO (misschien 100kW variant voor de 60kWh accupack?).

Het zou FastNed erg helpen wanneer Tesla's via CCS kunnen laden. Of Tesla bij de introductie van de Model 3 in de EU direct CCS implementeert? En bij de S/X bij een eventuele refresh... Ik acht de kans niet erg groot. Ze zijn niet verplicht dat te doen en het levert (naast extra keuzes voor laadlocaties) ook geen voordelen op voor ons klanten.

Ik stem overigens ook VOOR CCS support...maar ik verwacht het voorlopig niet....want dan is de verassing des te leuker :)
 
Al snap ik de haat tegen CCS echt niet. De Tesla stekker kan overigens ook maar 330A aan en wordt daar boven te warm. Daar loopt Tesla dus ook klem.

Ik haat geen CCS stekker, maar ik zie niet dat het een slimme oplossing is voor de (verre) toekomst.
Let me explain: (offtopic)

We mopperen allemaal tegenwoordig wel heel erg op de 1-fase lader in de Jaguar I-Pace (en vanmiddag waarschijnlijk ook weer op de Kona), maar waarom zouden we niet ook thuis en op bestemming met DC gaan laden ?
We zijn natuurlijk ooit begonnen met electrische auto's met interne AC laders omdat er helemaal geen laadinfrastructuur was en AC overal in Europa en de wereld aanwezig is. Maar stel dat je alles over een nacht zou mogen vervangen, alle 8 miljoen auto's in NL, alle honderden miljoenen auto's in Europa, inclusief de volledige infrastructuur; zou het dan niet beter zijn alles op DC te doen ?
Door Ecofys is berekent dat voor de 8 miljoen auto's in NL zo'n 2 a 2.5 miljoen laadpalen benodigd zijn; thuis, werk, bestemming en onderweg. Als we daar allemaal DC van zouden maken zou het alleen voor NL al zo'n 5.5 miljoen laders (dus grondstoffen) schelen die we niet meer in de auto nodig hebben.
Plus nog dat je DC laders kan stacken, je kan multiplexen, je kan rechtstreeks PV->EV laden.
En kleine DC laders zijn nu nog behoorlijk duur (3000,= voor 10kW) maar bij grote aantallen zouden die ook omlaag kunnen gaan.

Dan de grap van de CCS stekker, 'Combined Charging System'; daar zijn niet twee dingen in 'gecombineerd'.
Het is de AC stekker met daaraan twee extra pinnen voor DC geplakt. Je kan in een CCS socket een losse AC stekker stoppen maar een losse DC plug bestaat niet ? Je benodigd de PP/CP van de type 2 stekker.

En dan Fast Forward naar 30 jaar vanaf nu: DC laders zijn dan overal in de wereld plenty aanwezig, en interne AC laders in de auto zijn niet eens meer nodig. Scheelt ons totaal heel veel geld en materialen.
Dan zitten we helaas vanwege de historie voor altijd opgescheept met een erg grote stekker die voornamelijk uit lucht bestaat....

#but maybe I'm just dead wrong ?
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik haat geen CCS stekker, maar ik zie niet dat het een slimme oplossing is voor de (verre) toekomst.
Let me explain: (offtopic)

We mopperen allemaal tegenwoordig wel heel erg op de 1-fase lader in de Jaguar I-Pace (en vanmiddag waarschijnlijk ook weer op de Kona), maar waarom zouden we niet ook thuis en op bestemming met DC gaan laden ?
We zijn natuurlijk ooit begonnen met electrische auto's met interne AC laders omdat er helemaal geen laadinfrastructuur was en AC overal in Europa en de wereld aanwezig is. Maar stel dat je alles over een nacht zou mogen vervangen, alle 8 miljoen auto's in NL, alle honderden miljoenen auto's in Europa, inclusief de volledige infrastructuur; zou het dan niet beter zijn alles op DC te doen ?
Door Ecofys is berekent dat voor de 8 miljoen auto's in NL zo'n 2 a 2.5 miljoen laadpalen benodigd zijn; thuis, werk, bestemming en onderweg. Als we daar allemaal DC van zouden maken zou het alleen voor NL al zo'n 5.5 miljoen laders (dus grondstoffen) schelen die we niet meer in de auto nodig hebben.
Plus nog dat je DC laders kan stacken, je kan multiplexen, je kan rechtstreeks PV->EV laden.
En kleine DC laders zijn nu nog behoorlijk duur (3000,= voor 10kW) maar bij grote aantallen zouden die ook omlaag kunnen gaan.

Dan de grap van de CCS stekker, 'Combined Charging System'; daar zijn niet twee dingen in 'gecombineerd'.
Het is de AC stekker met daaraan twee extra pinnen voor DC geplakt. Je kan in een CCS socket een losse AC stekker stoppen maar een losse DC plug bestaat niet ? Je benodigd de PP/CP van de type 2 stekker.

En dan Fast Forward naar 30 jaar vanaf nu: DC laders zijn dan overal in de wereld plenty aanwezig, en interne AC laders in de auto zijn niet eens meer nodig. Scheelt ons totaal heel veel geld en materialen.
Dan zitten we helaas vanwege de historie voor altijd opgescheept met een erg grote stekker die voornamelijk uit lucht bestaat....

#but maybe I'm just dead wrong ?

Zo wordt zonne-energie het best benut om ev’s op te laden
Je wordt door deze delftse TU-vrienden op je wenken bediend..! Nog niet te bestellen geloof ik ( dit is her en der al een poosje in het nieuws ) ... maar wie weet? :)
 
Ik haat geen CCS stekker, maar ik zie niet dat het een slimme oplossing is voor de (verre) toekomst.
Let me explain: (offtopic)

We mopperen allemaal tegenwoordig wel heel erg op de 1-fase lader in de Jaguar I-Pace (en vanmiddag waarschijnlijk ook weer op de Kona), maar waarom zouden we niet ook thuis en op bestemming met DC gaan laden ?
We zijn natuurlijk ooit begonnen met electrische auto's met interne AC laders omdat er helemaal geen laadinfrastructuur was en AC overal in Europa en de wereld aanwezig is. Maar stel dat je alles over een nacht zou mogen vervangen, alle 8 miljoen auto's in NL, alle honderden miljoenen auto's in Europa, inclusief de volledige infrastructuur; zou het dan niet beter zijn alles op DC te doen ?
Door Ecofys is berekent dat voor de 8 miljoen auto's in NL zo'n 2 a 2.5 miljoen laadpalen benodigd zijn; thuis, werk, bestemming en onderweg. Als we daar allemaal DC van zouden maken zou het alleen voor NL al zo'n 5.5 miljoen laders (dus grondstoffen) schelen die we niet meer in de auto nodig hebben.
Plus nog dat je DC laders kan stacken, je kan multiplexen, je kan rechtstreeks PV->EV laden.
En kleine DC laders zijn nu nog behoorlijk duur (3000,= voor 10kW) maar bij grote aantallen zouden die ook omlaag kunnen gaan.

Dan de grap van de CCS stekker, 'Combined Charging System'; daar zijn niet twee dingen in 'gecombineerd'.
Het is de AC stekker met daaraan twee extra pinnen voor DC geplakt. Je kan in een CCS socket een losse AC stekker stoppen maar een losse DC plug bestaat niet ? Je benodigd de PP/CP van de type 2 stekker.

En dan Fast Forward naar 30 jaar vanaf nu: DC laders zijn dan overal in de wereld plenty aanwezig, en interne AC laders in de auto zijn niet eens meer nodig. Scheelt ons totaal heel veel geld en materialen.
Dan zitten we helaas vanwege de historie voor altijd opgescheept met een erg grote stekker die voornamelijk uit lucht bestaat....

#but maybe I'm just dead wrong ?
Ik deel je mening volledig! Ik zie graag overal DC laden, maar, die CCS stekker die wat groot is neem ik dan op de koop toe.

Als dat de blocker moet zijn weet ik het niet meer :)
 
Ik deel je mening volledig! Ik zie graag overal DC laden, maar, die CCS stekker die wat groot is neem ik dan op de koop toe.

Als dat de blocker moet zijn weet ik het niet meer :)

Voorlopig zullen we nog op heel veel plaatsen AC laden vinden. Al was het omdat dat het stroomnet ter plaatse is en men de auto wil kunnen opladen. Een AC aansluiting is op locatie voor rond €.500,00 te realiseren (naast de meestal standaard 220 Volt aansluitunit) en alle auto's hebben een AC lader aan boord. Natuurlijk gaat op de lange termijn er een omschakeling naar DC laden plaatsvinden, denk aan Powerwall 3 straks, maar we zullen toch nog wel overal terecht willen kunnen. Nog een autogeneratie of twee, schat ik in.
 
Even OnTopic: ik heb net mijn abonnement bij Fastned opgezegd.
Met de enorme hoeveelheid SuC's in Nederland en het feit dat ik eigenlijk tegenwoordig bijna altijd wel op locatie kan laden, merkte ik dat ik al minstens 3 maanden niet een keer bij FastNed geweest ben. En hoewel ik ze een warm hart toedraag, vind ik dat wel een beetje zonde van het geld.

In het begin waren ze een uitkomst: op ritten Alkmaar - Groningen bijvoorbeeld had ik ze echt wel nodig. Maar nu dus niet meer. Jammer, maar helaas.
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Je hoeft je niet schuldig te voelen. Je plaats wordt ingenomen door wagens met een kleinere batterij zoals de nieuwe Leaf (+500 dit jaar), de Ampera (+300), de Zoek (+300) of de i3 (+300). Als je de twitter van Fastned volgt dan lees je tegenwoordig vaker dat ze vanwege drukte een lader bijplaatsen op bestaande plaatsen. En zonet gaven ze aan tegenwoordig >10 000 sessies per maand te hebben. Plus funding om twee drie jaar door te gaan.
 
Je hoeft je niet schuldig te voelen. Je plaats wordt ingenomen door wagens met een kleinere batterij zoals de nieuwe Leaf (+500 dit jaar), de Ampera (+300), de Zoek (+300) of de i3 (+300). Als je de twitter van Fastned volgt dan lees je tegenwoordig vaker dat ze vanwege drukte een lader bijplaatsen op bestaande plaatsen. En zonet gaven ze aan tegenwoordig >10 000 sessies per maand te hebben. Plus funding om twee drie jaar door te gaan.

Ja dan komen meteen dit soort plaatjes op Twitter, heb het zelf ook inmiddels een paar keer meegemaakt, mn afgelopen 1/2 jaar...
En FN is ook al druk snelladers aan het bijplaatsen! :cool: Gewone 50kW en 175kW. Het wordt nog wat met FN ! :D

upload_2018-4-5_20-11-22.png
 
Even OnTopic: ik heb net mijn abonnement bij Fastned opgezegd.
Met de enorme hoeveelheid SuC's in Nederland en het feit dat ik eigenlijk tegenwoordig bijna altijd wel op locatie kan laden, merkte ik dat ik al minstens 3 maanden niet een keer bij FastNed geweest ben. En hoewel ik ze een warm hart toedraag, vind ik dat wel een beetje zonde van het geld.

In het begin waren ze een uitkomst: op ritten Alkmaar - Groningen bijvoorbeeld had ik ze echt wel nodig. Maar nu dus niet meer. Jammer, maar helaas.
Ik heb een the new motion pas. Kost niks en je kunt er oa bij Fastned mee laden. Wellicht niet snel nodig, maar ligt 'just in case' in de auto