Voor FastNed (topic) zou het heel fijn zijn wanneer de Model 3 via CCS native kan laden. Sterker nog...tot nu toe is ook de CHAdeMO adapter uit den boze voor de Model 3 (mogelijk na software update ooit beschikbaar; geen datum afgegeven). Uiteraard is een en ander niet bevestigd of ontkend en totdat de werkelijkheid ons achterhaald, is er ruimte voor speculatie en dromen.
Echter....Tesla is een bedrijf en heeft zeer duidelijk aangegeven dat kostenreductie het algemene thema was bij de Model 3. Onderdeel van kostenreductie is het zo simpel mogelijk houden van je techniek. Vaak hanteren bedrijven ook het mantra aan van... "wat moet dat moet".
Dus ja, gezien het ontwerp van de laadklep van de Model 3, lijkt het erop dat een CCS EU style interface fysiek prima zou passen. Echter is deze niet verplicht. Extra kosten toevoegen (CCS) wanneer het niet verplicht is, zal niet zomaar worden gedaan. Het zou een slimme actie kunnen zijn om SuC locaties te ontlasten, maar zolang men denkt dat het uitbreiden van het eigen netwerk voldoende is, heeft Tesla geen reden CCS toe te voegen. Tesla "weigert" zelfs te voldoen aan EU regels om CCS laadplekken te realiseren bij het (ver)bouwen van de SuC locaties. Ik dans de polonaise wanneer ze de Model 3 wel van CCS voorzien overigens, laat dat duidelijk zijn
.
Laadgedrag van een accupack van de Model 3 is bekend. Het 75kWh pack laadt net zo snel als de andere Tesla's. De revolutie (door Elon/Tesla meerdere keren aangegeven) zit hem in de formfactor van de cellen en packdesign en dus kostenreductie. De Model 3 pack heeft geen magische laadkrachten, is "gewoon" een 350-400V accupack en accepteert een piek stroomsterkte overeenkomstig de S/X.
Het type cel is nog onbekend...Storage en Semi hebben NMC cellen, de S/X hebben 18650 NCA varianten. Wat heeft men in de Model 3 gestopt...de NCA zijn van oudsher meer "energy dense" en past beter bij kostenreductie. Maar het speerpunt van de ontwikkeling bij Tesla ligt toch bij NMC...expertise gebied van Jeff Dahn...en die gaat over "levensduur".
Overigens is er geen noodzaak de autoherkenning van Tesla te gebruiken. Zoals te lezen op de site van FastNed is dit onderdeel van de CCS standaard en is nu al je CCS auto te koppelen aan de app. Vervolgens kan je Tesla-style laden bij alle FastNed stations.
Autocharge
Tesla blijft redelijk op zichzelf en zal niet zomaar een andere standaard gaan toevoegen. De overige fabrikanten zitten allemaal in de CCS club en zien weinig brood in het Tesla netwerk. En qua image is het ook niet handig...een "tesla killer" maken, maar deze is pas goed te gebruiken in combinatie met het Tesla netwerk.
@Hans Noordsij:
De SuC is er voor alle merken maar wel exclusief die types die voldoende snel kunnen laden en het netwerk niet onnodig belasten. Dat probleem heeft het CCS netwerk wel want kom je aan met je snel ladende auto, kun je een tijd wachten voor een auto met een kleine batterij maar met CCS aansluiting.
Een laadsessie zal doorgaans 20-40 blijven duren. Een auto met grote of kleine pack zijn in dezelfde tijd tot ongeveer 70-80% geladen. Alleen is het aantal kWh's lager bij de kleinere accu. De laadtijd per sessie is meer afhankelijk van de "C" waarmee geladen kan worden tot voldoende SoC om de volgende "hop" te bereiken.
20->80%:
Ampera-e: 0.6C
Tesla: 1-1.5C
Ioniq: 2C(+)
Dus totdat Tesla zich aanpast (vrijwillig of wellicht over een aantal jaar verplicht), zullen Tesla's maximaal met 50kW via de CHAdeMO adapter kunnen laden bij niet-Tesla laadplekken.
En totdat de Model 3 "mag" laden via CHAdeMO, heeft FastNed niets aan de Model 3, terwijl FastNed wel erg op de Model 3 rekent.