Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Euh, iemand die de logica van shutdown @14km range begrepen heeft uit deze video of eerdere info en een samenvatting kan geven (zodat we niet allen 20min moeten kijken)?
Bjorn kwam tot stilstand met een aangegeven bereik van nog 14 km. Dat het toch plotseling 0 bleek lijkt te komen doordat de accu al heel lang niet gebalanceerd is. Bjorn probeerde zich eerst te laten slepen maar dat mislukte doordat de auto niet in 'tow modus' wilde.
Uiteindelijk, met factuur, afgesleept en op de sleepwagen afgeleverd bij een SuC.
Inderdaad een 4x te lange film.
 
OK, heb zelf dan ook maar de video bekeken. Met alle respect voor Björn (die natuurlijk een fantastische TMC'er is die ons veel nuttige info bezorgt) begrijp ik nog steeds de reden niet. Ik maak dit nooit mee (en ik ben al meermaals met 1km range bij een SuC of thuis aangekomen, maar doe dan ook geen zotte dingen over de laatste kilometers), dus er moet een andere reden zijn waarom de voorspelling van Björn's Tesla er zoveel naast was (even een spurtje trekken met aanhangwagen met nog 16km range over, bijv.?).

Heeft iemand anders ervaring met het stilvallen van je Tesla terwijl je nog "officieel" wat range over hebt, en wat waren dan de omstandigheden? (ik val wellicht in herhaling, maar voor mij is dat echt de allerbelangrijkste vraag inzake Tesla-rijden - zonder zorgen bij een SuC kunnen aankomen met minder dan 10km range, en zelfs - om passagiers te overtuigen van de perfectie van Tesla's berekeningen en het gemak waarmee je zelf verbruik kan sturen door je snelheid aan te passen - met minder dan 2km range!).
 
OK, heb zelf dan ook maar de video bekeken. Met alle respect voor Björn (die natuurlijk een fantastische TMC'er is die ons veel nuttige info bezorgt) begrijp ik nog steeds de reden niet. Ik maak dit nooit mee (en ik ben al meermaals met 1km range bij een SuC of thuis aangekomen, maar doe dan ook geen zotte dingen over de laatste kilometers), dus er moet een andere reden zijn waarom de voorspelling van Björn's Tesla er zoveel naast was (even een spurtje trekken met aanhangwagen met nog 16km range over, bijv.?).

Heeft iemand anders ervaring met het stilvallen van je Tesla terwijl je nog "officieel" wat range over hebt, en wat waren dan de omstandigheden? (ik val wellicht in herhaling, maar voor mij is dat echt de allerbelangrijkste vraag inzake Tesla-rijden - zonder zorgen bij een SuC kunnen aankomen met minder dan 10km range, en zelfs - om passagiers te overtuigen van de perfectie van Tesla's berekeningen en het gemak waarmee je zelf verbruik kan sturen door je snelheid aan te passen - met minder dan 2km range!).
Ik heb vorige week een spurtje proberen te trekken met nog 7km range (was op laatste rechte strook naar suc in Lummen) maar leek er op af valet mode op stond dus geen noemenswaardige versnelling
 
Ik was in de buurt, maar Herbert niet gezien...
IMG_2669.JPG
 
OK, heb zelf dan ook maar de video bekeken. Met alle respect voor Björn (die natuurlijk een fantastische TMC'er is die ons veel nuttige info bezorgt) begrijp ik nog steeds de reden niet. Ik maak dit nooit mee (en ik ben al meermaals met 1km range bij een SuC of thuis aangekomen, maar doe dan ook geen zotte dingen over de laatste kilometers), dus er moet een andere reden zijn waarom de voorspelling van Björn's Tesla er zoveel naast was (even een spurtje trekken met aanhangwagen met nog 16km range over, bijv.?).

Heeft iemand anders ervaring met het stilvallen van je Tesla terwijl je nog "officieel" wat range over hebt, en wat waren dan de omstandigheden? (ik val wellicht in herhaling, maar voor mij is dat echt de allerbelangrijkste vraag inzake Tesla-rijden - zonder zorgen bij een SuC kunnen aankomen met minder dan 10km range, en zelfs - om passagiers te overtuigen van de perfectie van Tesla's berekeningen en het gemak waarmee je zelf verbruik kan sturen door je snelheid aan te passen - met minder dan 2km range!).
Ik kan me herinneren wel een paar andere berichten te hebben gezien van Tesla'ers die bij <20 km range hadden dat de auto toch niet meer verder wilde, maar er was bijna altijd wel wat bijzonders mee, bijv. winterse omstandigheden of inderdaad meer kracht nodig (zoals heuvel op).

Maar de reden die hij gaf was op zich niet onlogisch, dat het pakket niet gebalanceerd was. Hij is heel veel aan het Superchargen, maar hij gaf ook aan dat hij 'm ook bijna nooit vol doet (hij laadt gewoon tussen bepaalde SoC percentages), waardoor het accupakket bijna niet de mogelijkheid krijgt te balanceren. Eigenlijk wist de auto gewoon niet helemaal waar de grenzen zaten. En er was dus een te hoog voltage verschil per cel. Dit wordt dan weer verergerd doordat hij met trailer reed en volgens mij gaf hij ook aan de heuvel op te rijden in het filmpje, want hem viel al op dat de snelheid terugzakte, ondanks dat de TACC aan stond.

Bij normaal gebruik loop je hier vermoedelijk niet tegenaan.

De belangrijkste les is nog wel: ga zeker niet onder die 0 km rijden, want het is totaal onvoorspelbaar hoeveel ruimte je daar nog hebt.
 
[speculatiemodus]
Lijkt mij een typische gevalletje van spanningsval.

Elke accu vertoont een spanningsval wanneer stroom begint te lopen. Spanningsval is afhankelijk van o.a. de weerstand/afgegeven stroom. Spanningsval ligt rond 3% (orde van grootte). Met een X, bij nagenoeg lege accu, aanhanger, bergop en eventueel nog meer negatieve factoren kan ik mij zomaar voorstellen dat de spanningsval onder een bepaalde (brick-)limiet kwam en de bescherming van de accu activeerde.
[/speculatiemodus]
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Ik kan me herinneren wel een paar andere berichten te hebben gezien van Tesla'ers die bij <20 km range hadden dat de auto toch niet meer verder wilde, maar er was bijna altijd wel wat bijzonders mee, bijv. winterse omstandigheden of inderdaad meer kracht nodig (zoals heuvel op).

Maar de reden die hij gaf was op zich niet onlogisch, dat het pakket niet gebalanceerd was. Hij is heel veel aan het Superchargen, maar hij gaf ook aan dat hij 'm ook bijna nooit vol doet (hij laadt gewoon tussen bepaalde SoC percentages), waardoor het accupakket bijna niet de mogelijkheid krijgt te balanceren. Eigenlijk wist de auto gewoon niet helemaal waar de grenzen zaten. En er was dus een te hoog voltage verschil per cel. Dit wordt dan weer verergerd doordat hij met trailer reed en volgens mij gaf hij ook aan de heuvel op te rijden in het filmpje, want hem viel al op dat de snelheid terugzakte, ondanks dat de TACC aan stond.

Bij normaal gebruik loop je hier vermoedelijk niet tegenaan.

De belangrijkste les is nog wel: ga zeker niet onder die 0 km rijden, want het is totaal onvoorspelbaar hoeveel ruimte je daar nog hebt.
Even nog wat achtergrondinformatie over dat balanceren van het accupakket.

Een ongebalanceerd pakket geeft afwijkend gedrag zowel richting SoC van 0% (voorbeeld: Bjørn) als richting 100% (zie voorbeeld hieronder).
Ik had onlangs ruim een week een P90D leenauto van het Amsterdamse Service Center mee, die ik daar eerst heb opgeladen. (Zat maar 50 km bereik in en ik wilde naar Harderwijk). De SuperCharger laadsnelheid van die auto nam vanaf SoC 70% veel sneller af dan de snelheid die ik van mijn P85+ gewend was. Richting de 90% was die snelheid nog maar 6 kW. Dan gaat ieder weldenkende gebruiker natuurlijk niet verder met laden aan de SuperCharger.
Een tijdje later toch maar eens naar 100% opgeladen, voorafgaand aan een wat langere rit. Opladen boven de 93% start namelijk het herbalanceerproces. Dat proces vindt daarna gedurende een tiental uur plaats, onafhankelijk van gebruik; stilstand, rijden, laden of wat dan ook.
Vanaf die dag laadde de auto weer zoals het hoort.

Tip: Laad af en toe eens naar 94% of meer, liefst als je toch meteen gaat rijden.
 
Last edited:
Nuttige info, bedankt. Wat ik mij dan afvraag is hoe dit werkt bij mijn 60D (de geblokkeerde 75)? Mijn typical is in de loop van 9 maanden teruglopen van 335 naar 328km en ik laad bijna altijd tot 100% (aangezien je in feite maar tot 80% laadt)... alleen gaan de cellen dan ook balanceren of niet?
 
Heeft iemand anders ervaring met het stilvallen van je Tesla terwijl je nog "officieel" wat range over hebt, en wat waren dan de omstandigheden? (ik val wellicht in herhaling, maar voor mij is dat echt de allerbelangrijkste vraag inzake Tesla-rijden - zonder zorgen bij een SuC kunnen aankomen met minder dan 10km range, en zelfs - om passagiers te overtuigen van de perfectie van Tesla's berekeningen en het gemak waarmee je zelf verbruik kan sturen door je snelheid aan te passen - met minder dan 2km range!).
Jazeker, zelfs 2 maal meegemaakt.
Eerste maal, jaartje geleden denk ik, had ik (erg) haast dus maximale energie benut om bestemming te bereiken (accu bijna leeg gereden). Laatste paar km's kwam ik op rustige weg voor rood stoplicht te staan. Bij groen heb ik maximaal geaccelereerd en toen de snelheidsmeter ongeveer 90 km/u aanwees kwam de melding "auto wordt uitgeschakeld" enz. enz. Er stond toen nog 13km op de accumeter.
Tweede maal is recentelijk gebeurd bij road-trip in Zweden. Mijn oudste zoon reed dus ik weet niet precies de omstandigheden, maar waarschijnlijk reden we een helling op de doorgaande weg op, dus ook extra power gevraagd, er stond nog 9km op de accumeter en toen dezelfde melding. Auto laten uitrollen en we moesten op rotonde voorrang verlenen dus stoppen. Dat was 50meter van de SuC vandaan... :(:(:( Echter in Tow-mode gezet, gewoon geduwd met hulp van omstanders naar de SuC, aangesloten en laden, en probleem opgelost! :D
Bij mijn MS zeker niet het probleem van te weinig balancing uitgevoerd, ik laad de accu behoorlijk vaak tot 100%. Ook vrijwel leegrijden gebeurt vaak. Zelf heb ik ook de indruk dat "below zero" een stuk minder is dan het in 2013 was...
 
  • Helpful
Reactions: STLL
OK, heb zelf dan ook maar de video bekeken. Met alle respect voor Björn (die natuurlijk een fantastische TMC'er is die ons veel nuttige info bezorgt) begrijp ik nog steeds de reden niet. Ik maak dit nooit mee (en ik ben al meermaals met 1km range bij een SuC of thuis aangekomen, maar doe dan ook geen zotte dingen over de laatste kilometers), dus er moet een andere reden zijn waarom de voorspelling van Björn's Tesla er zoveel naast was (even een spurtje trekken met aanhangwagen met nog 16km range over, bijv.?).

Als je een batterij belast, dan krijgt ge spanning een dipje. Een lithium ion batterij kan er niet goed tegen als de spanning onder de ondergrens daalt. Daarom schakelt de auto zich automatisch uit ter bescherming. In dit geval zal Bjorn aan de ondergrens en moest hij met de trailer ook nog eens de heuvel op. Waarschijnlijk was dat voldoende om het dipje net groot genoeg te maken dat de bescherming in werking trad nog voor de lading werkelijk onder nul zakte. Hoe kan je dit zelf vermijden? Door bij lage batterijstand de auto zo min mogelijk te belasten : dus vooral niet optrekken of bergop rijden. (PS. Bjorn heeft daaarna op zijn kanaal nog een video geplaatst waarbij hij de onderliggende gegevens van de batterij uitleest en daaruit te weten kwam dat het geen ongebalanceerde batterij was)