Zijn dit de eerste tekenen dat de wet van de remmende voorsprong gaat toeslaan?
Navigant Research Leaderboard: Automated Driving Vehicles
Tesla scoort samen met Apple het allerslechts op gebied van zelfrijdende auto's.
Het wordt steeds meer duidelijk dat de breuk met MobileEye een onverstandige zet was van Elon.
Ik weet dat nog niet Paul. Wim verwoorde dat laatst ook al naar aanleiding van de presentatie van MobilEye op de CES maar ik betwijfel het.
Bedenk dat MobilEye pas later dit jaar EyeQ4 in serieproduktie gaat nemen.
En ook pas in Q2 of Q3 komen ze met de samples voor EyeQ5 waarmee level4 mogelijk zou moeten worden.
Alles wat ze nu nog steeds uitleveren is EyeQ3, wat we ook in AP1 hebben (waarbij iets als OTA updates of een mogelijkheid tot fleet learning of crowdsourced mapping niet eens standaard inzit).
Als Tesla bij MobilEye was gebleven hadden we nu nog 100.000+ extra auto's erbij gehad met AP1, die niet geschikt waren voor verdere ontwikkeling. Dan had Tesla later dit jaar de mogelijkheid gehad om mee te gaan met de verbeterde versie tezamen met alle andere autofabrikanten en geen enkele mogelijkheid gehad zich te onderscheiden. En zonder de mogelijkheid om oudere auto's te retrofitten.
En pas weer veel later zouden ze dan weer auto's met een volgende MobilEye versie kunnen gaan leveren.
Dat zou een veel langer traject zijn geworden en zou Tesla zeker geen voorloper zijn geworden.
Daarbij levert MobilEye het merendeel van hun gesloten systeem via tier1. Aan autofabrikanten zelf dan de klus om een navigatiesysteem, AP hardware/software, een entertainment systeem en dergelijk allemaal in hun auto netjes te integreren.
Dat wordt over het algemeen geen elegante oplossing.
Automated Driving Vehicles = hardware en software.
Ik denk dat Elon het goed heeft gezien dat als die software wellicht nog niet 100% klaar is je wel alvast de hardware kan implementeren. Dat geeft je de mogelijkheid ondertussen verder te werken aan de verbeteringen, en tegelijkertijd kan je de bestaande rondrijdende hardware gebruiken voor mapping e.d.
Heeft MobilEye
op dit moment misschien betere algoritmes, beter software ?
Wellicht, maar niets staat Tesla in de weg om hun software te verbeteren en hop....100.000+ auto's hebben de verbeterde versie. (plus xxx.000 stuks Model 3 eind van het jaar was het plan).
En dat die software steeds beter wordt daar twijfel ik niet aan.
De ontwikkelingen zijn misschien niet zo duidelijk maar er zit in de huidige firmware inmiddels behoorlijk wat code die refereert aan level 3, er zijn HD maps geupload voor een Coast2Coast route, en een rumour dat ze inderdaad die route autonoom hebben gereden, met in total 30 disengagements (waarbij de bestuurder het moet overnemen van AP - in welke situatie(s) is dan verder niet vermeld).