Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn dit de eerste tekenen dat de wet van de remmende voorsprong gaat toeslaan?

Navigant Research Leaderboard: Automated Driving Vehicles

Tesla scoort samen met Apple het allerslechts op gebied van zelfrijdende auto's. Het wordt steeds meer duidelijk dat de breuk met MobileEye een onverstandige zet was van Elon.

Ik weet dat nog niet Paul. Wim verwoorde dat laatst ook al naar aanleiding van de presentatie van MobilEye op de CES maar ik betwijfel het.

Bedenk dat MobilEye pas later dit jaar EyeQ4 in serieproduktie gaat nemen.
En ook pas in Q2 of Q3 komen ze met de samples voor EyeQ5 waarmee level4 mogelijk zou moeten worden.

Alles wat ze nu nog steeds uitleveren is EyeQ3, wat we ook in AP1 hebben (waarbij iets als OTA updates of een mogelijkheid tot fleet learning of crowdsourced mapping niet eens standaard inzit).
Als Tesla bij MobilEye was gebleven hadden we nu nog 100.000+ extra auto's erbij gehad met AP1, die niet geschikt waren voor verdere ontwikkeling. Dan had Tesla later dit jaar de mogelijkheid gehad om mee te gaan met de verbeterde versie tezamen met alle andere autofabrikanten en geen enkele mogelijkheid gehad zich te onderscheiden. En zonder de mogelijkheid om oudere auto's te retrofitten.
En pas weer veel later zouden ze dan weer auto's met een volgende MobilEye versie kunnen gaan leveren.
Dat zou een veel langer traject zijn geworden en zou Tesla zeker geen voorloper zijn geworden.
Daarbij levert MobilEye het merendeel van hun gesloten systeem via tier1. Aan autofabrikanten zelf dan de klus om een navigatiesysteem, AP hardware/software, een entertainment systeem en dergelijk allemaal in hun auto netjes te integreren.
Dat wordt over het algemeen geen elegante oplossing.

Automated Driving Vehicles = hardware en software.
Ik denk dat Elon het goed heeft gezien dat als die software wellicht nog niet 100% klaar is je wel alvast de hardware kan implementeren. Dat geeft je de mogelijkheid ondertussen verder te werken aan de verbeteringen, en tegelijkertijd kan je de bestaande rondrijdende hardware gebruiken voor mapping e.d.

Heeft MobilEye op dit moment misschien betere algoritmes, beter software ?
Wellicht, maar niets staat Tesla in de weg om hun software te verbeteren en hop....100.000+ auto's hebben de verbeterde versie. (plus xxx.000 stuks Model 3 eind van het jaar was het plan).
En dat die software steeds beter wordt daar twijfel ik niet aan.

De ontwikkelingen zijn misschien niet zo duidelijk maar er zit in de huidige firmware inmiddels behoorlijk wat code die refereert aan level 3, er zijn HD maps geupload voor een Coast2Coast route, en een rumour dat ze inderdaad die route autonoom hebben gereden, met in total 30 disengagements (waarbij de bestuurder het moet overnemen van AP - in welke situatie(s) is dan verder niet vermeld).
 
  • Informative
  • Like
Reactions: bpsmits and basvk
Ik weet dat nog niet Paul. Wim verwoorde dat laatst ook al naar aanleiding van de presentatie van MobilEye op de CES maar ik betwijfel het.

Bedenk dat MobilEye pas later dit jaar EyeQ4 in serieproduktie gaat nemen.
En ook pas in Q2 of Q3 komen ze met de samples voor EyeQ5 waarmee level4 mogelijk zou moeten worden.

Alles wat ze nu nog steeds uitleveren is EyeQ3, wat we ook in AP1 hebben (waarbij iets als OTA updates of een mogelijkheid tot fleet learning of crowdsourced mapping niet eens standaard inzit).
Als Tesla bij MobilEye was gebleven hadden we nu nog 100.000+ extra auto's erbij gehad met AP1, die niet geschikt waren voor verdere ontwikkeling. Dan had Tesla later dit jaar de mogelijkheid gehad om mee te gaan met de verbeterde versie tezamen met alle andere autofabrikanten en geen enkele mogelijkheid gehad zich te onderscheiden. En zonder de mogelijkheid om oudere auto's te retrofitten.
En pas weer veel later zouden ze dan weer auto's met een volgende MobilEye versie kunnen gaan leveren.
Dat zou een veel langer traject zijn geworden en zou Tesla zeker geen voorloper zijn geworden.
Daarbij levert MobilEye het merendeel van hun gesloten systeem via tier1. Aan autofabrikanten zelf dan de klus om een navigatiesysteem, AP hardware/software, een entertainment systeem en dergelijk allemaal in hun auto netjes te integreren.
Dat wordt over het algemeen geen elegante oplossing.

Automated Driving Vehicles = hardware en software.
Ik denk dat Elon het goed heeft gezien dat als die software wellicht nog niet 100% klaar is je wel alvast de hardware kan implementeren. Dat geeft je de mogelijkheid ondertussen verder te werken aan de verbeteringen, en tegelijkertijd kan je de bestaande rondrijdende hardware gebruiken voor mapping e.d.

Heeft MobilEye op dit moment misschien betere algoritmes, beter software ?
Wellicht, maar niets staat Tesla in de weg om hun software te verbeteren en hop....100.000+ auto's hebben de verbeterde versie. (plus xxx.000 stuks Model 3 eind van het jaar was het plan).
En dat die software steeds beter wordt daar twijfel ik niet aan.

De ontwikkelingen zijn misschien niet zo duidelijk maar er zit in de huidige firmware inmiddels behoorlijk wat code die refereert aan level 3, er zijn HD maps geupload voor een Coast2Coast route, en een rumour dat ze inderdaad die route autonoom hebben gereden, met in total 30 disengagements (waarbij de bestuurder het moet overnemen van AP - in welke situatie(s) is dan verder niet vermeld).

Ik ben het hier mee eens. Het is slechts een momentopname waarbij naar de "skin" bij de gebruikers wordt gekeken en wij hebben nu eenmaal nog maar een heel beperkte versie van AP (al dan niet bewust geremd vanwege de soms onvolwassen manier waarop bepaalde Tesla rijders ermee om gaan en mogelijk gebruiken ze zelfs aparte testgroepen en niet meer elke rijder, behalve dan voor het data vergaren).
Dit soort onderzoeken hebben weinig waarde want ze zeggen niets over de echte status.

Als zodadelijk de HD kaart actueel wordt is het plaatje ineens heel anders.
 
Zijn dit de eerste tekenen dat de wet van de remmende voorsprong gaat toeslaan?
Navigant Research Leaderboard: Automated Driving Vehicles
Tesla scoort samen met Apple het allerslechts op gebied van zelfrijdende auto's. Het wordt steeds meer duidelijk dat de breuk met MobileEye een onverstandige zet was van Elon.

Ik heb overigens dit rapport niet gelezen want; registeren, inloggen, betalen etc :mad: (3800 USD zie ik net)
Alex Roy wel:

"Once hardware is commoditized, software is everything. Actually, it isn’t everything.
Data is, because data is the fuel that feeds self-driving technology"

If technology and data gathering were the only criteria, the list should look like this:
  1. Waymo
  2. Tesla
  3. etc..
Who Is Really #1 In Self-Driving Cars?
 
Ik weet dat nog niet Paul. Wim verwoorde dat laatst ook al naar aanleiding van de presentatie van MobilEye op de CES maar ik betwijfel het.

Bedenk dat MobilEye pas later dit jaar EyeQ4 in serieproduktie gaat nemen.
En ook pas in Q2 of Q3 komen ze met de samples voor EyeQ5 waarmee level4 mogelijk zou moeten worden.

Alles wat ze nu nog steeds uitleveren is EyeQ3, wat we ook in AP1 hebben (waarbij iets als OTA updates of een mogelijkheid tot fleet learning of crowdsourced mapping niet eens standaard inzit).
Als Tesla bij MobilEye was gebleven hadden we nu nog 100.000+ extra auto's erbij gehad met AP1, die niet geschikt waren voor verdere ontwikkeling. Dan had Tesla later dit jaar de mogelijkheid gehad om mee te gaan met de verbeterde versie tezamen met alle andere autofabrikanten en geen enkele mogelijkheid gehad zich te onderscheiden. En zonder de mogelijkheid om oudere auto's te retrofitten.
En pas weer veel later zouden ze dan weer auto's met een volgende MobilEye versie kunnen gaan leveren.
Dat zou een veel langer traject zijn geworden en zou Tesla zeker geen voorloper zijn geworden.
Daarbij levert MobilEye het merendeel van hun gesloten systeem via tier1. Aan autofabrikanten zelf dan de klus om een navigatiesysteem, AP hardware/software, een entertainment systeem en dergelijk allemaal in hun auto netjes te integreren.
Dat wordt over het algemeen geen elegante oplossing.

Automated Driving Vehicles = hardware en software.
Ik denk dat Elon het goed heeft gezien dat als die software wellicht nog niet 100% klaar is je wel alvast de hardware kan implementeren. Dat geeft je de mogelijkheid ondertussen verder te werken aan de verbeteringen, en tegelijkertijd kan je de bestaande rondrijdende hardware gebruiken voor mapping e.d.

Heeft MobilEye op dit moment misschien betere algoritmes, beter software ?
Wellicht, maar niets staat Tesla in de weg om hun software te verbeteren en hop....100.000+ auto's hebben de verbeterde versie. (plus xxx.000 stuks Model 3 eind van het jaar was het plan).
En dat die software steeds beter wordt daar twijfel ik niet aan.

De ontwikkelingen zijn misschien niet zo duidelijk maar er zit in de huidige firmware inmiddels behoorlijk wat code die refereert aan level 3, er zijn HD maps geupload voor een Coast2Coast route, en een rumour dat ze inderdaad die route autonoom hebben gereden, met in total 30 disengagements (waarbij de bestuurder het moet overnemen van AP - in welke situatie(s) is dan verder niet vermeld).
+5 Insightful
 
nieuwe 21" velgen op de model S beschikbaar.
upload_2018-1-19_22-17-38.png
 
Aan iedereen die me tips/advies gegeven heeft: alvast bedankt!

Ik heb nu met de 100D, P90D en P100D gereden en moet zeggen dat ze allemaal hun charme hebben. De 100D is inderdaad nog speels genoeg om een smile op je gezicht te toveren en biedt daarbovenop die extra miles...
De P-versies zijn wel magistraal :D. Het verschil tss de P90 en P100 zit hem vooral in het stuk tussen de 80-120 precies.
De P90D is zonder twijfel snel genoeg maar zit dan weer zonder die AP2...

Decisions decisions ... ik kom er wel .... :cool:
 
Aan iedereen die me tips/advies gegeven heeft: alvast bedankt!

Ik heb nu met de 100D, P90D en P100D gereden en moet zeggen dat ze allemaal hun charme hebben. De 100D is inderdaad nog speels genoeg om een smile op je gezicht te toveren en biedt daarbovenop die extra miles...
De P-versies zijn wel magistraal :D. Het verschil tss de P90 en P100 zit hem vooral in het stuk tussen de 80-120 precies.
De P90D is zonder twijfel snel genoeg maar zit dan weer zonder die AP2...

Decisions decisions ... ik kom er wel .... :cool:

Als alle drie mogelijk zijn, is er maar 1 antwoord mogelijk: P100D! Je leeft maar 1 keer, maak er wat moois van :)
Mocht je de P-versie teveel van het goede vinden (financieel) dan zou ik voor de 100D gaan. Nieuwer, AP2 en groter bereik.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: nico180 and KrisB
Aan iedereen die me tips/advies gegeven heeft: alvast bedankt!

Ik heb nu met de 100D, P90D en P100D gereden en moet zeggen dat ze allemaal hun charme hebben. De 100D is inderdaad nog speels genoeg om een smile op je gezicht te toveren en biedt daarbovenop die extra miles...
De P-versies zijn wel magistraal :D. Het verschil tss de P90 en P100 zit hem vooral in het stuk tussen de 80-120 precies.
De P90D is zonder twijfel snel genoeg maar zit dan weer zonder die AP2...

Decisions decisions ... ik kom er wel .... :cool:

Bij mijn weten heeft de 90 en P90 het issue dat na veelvuldig DC laden de laadsnelheid wordt teruggebracht naar 90kw. Komt alleen voor bij heel vaak superchargen of CHAdeMO laden. Voor zover ik weet hebben de 60/70/75/85/100 dit issue niet. Zou voor mij wel meespelen ook al scheelt het bijna niets.
 
  • Informative
Reactions: EddieW
Bij mijn weten heeft de 90 en P90 het issue dat na veelvuldig DC laden de laadsnelheid wordt teruggebracht naar 90kw.
Bij deze bevestig ik jouw ‘weten’ als ervaringsdeskundige. Nog 92-93 kW ad SuC maximum. Maakt idd niet zo veel uit omdat die snelheid tot ruim over de 50% aangehouden blijft, en de andere batterijtypes naar mijn weten vroeger al dichtknijpen. Voor de korte laadbeurten, tot 50%, zal het een paar minuten schelen, als alle andere parameters optimaal zijn.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
En ze liggen op welgeteld 100m afstand van garages van deze andere merken:

Lexus, VW, Audi, Opel, Jaguar en Landrover.

Iedereen die gericht op zoek is naar een van bovenstaande merken kan dan makkelijk ook even bij Tesla binnenspringen voor een testrit. En we weten allemaal tot wat dat leidt... ;)


Het service center in Hasselt is er klaar voor. 2 model S en 1 model X in de toonzaal. 6x DeC voor de deur. Een van de mooiere sercice centers die ik al heb gezien.
View attachment 274767 View attachment 274768 View attachment 274769

Adres. Herkenrodesingel 77 Hasselt.
Opening eind januari ;)
 
En ze liggen op welgeteld 100m afstand van garages van deze andere merken:

Lexus, VW, Audi, Opel, Jaguar en Landrover.

Iedereen die gericht op zoek is naar een van bovenstaande merken kan dan makkelijk ook even bij Tesla binnenspringen voor een testrit. En we weten allemaal tot wat dat leidt... ;)

Ik denk dat ik maar ga solliciteren aldaar.... mooie store, redelijk dichtbij en goede frituren (in Zonhoven dan toch) om de hoek....:)
 
Eerste post op dit forum. Ben sinds een week of 2 heel hard aan het denken geraakt om een Model X aan te schaffen.
Na een bezoek aan het Autosalon in Brussel enkele dagen geleden begin ik er meer en meer zeker van te worden de stap te nemen. Dit zou mijn eerste EV worden dus ben nog op vele gebieden een complete n00b :)

Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen een nieuwe X 100D met AP2 of een 2dehands (18mnd oude) X P90D Signature met AP1. Qua prijs liggen ze quasi gelijk. Ik heb de laatste 10 jaar met vrij (zeer) snelle wagens gereden en een nieuwe P100D zou ideaal zijn maar ik vind die prijs compleet van de pot gerukt.

Wat ik weet:
Nieuwe Model X 100D
1. kan ik zelf de kleurencombo kiezen die ik het mooiste vind (Midnight Silver en wit interieur)
2. AP2
3. beter rijbereik

2dehands Model X P90D
1. kleurencombo kan ik perfect mee leven (zou mijne 2de keuze zijn)
2. AP1 (dit vind ik een moeilijke, autonoom interesseert me niet maar AP2 zal meer en betere updates krijgen veronderstel ik?)
3. minder rijbereik maar de kick van het accelereren maakt VEEL goed :)

Iemand hier die me wat tips/begeleiding zou kunnen geven mbt deze keuze?

Ik zou gaan voor een X100D. Wij hebben een X90D en hebben een tijdje terug een XP100DL loaner gehad. Ik was zo blij toen ik zag dat we dat als loaner kregen, maar een kleine twee weken later vond ik het niet meer zo erg om hem terug te geven. Mijn frustratie was het grote acceleratieverschil tussen een redelijk volle batterij en een iets legere batterij. Bij alle Tesla's is het dat je het maximale vermogen hebt met een redelijk volle batterij (tussen 80% en 50% SOC dacht ik) en wat minder als de batterij leger is en bij die van ons merk je dat ook, maar doordat die algemeen wat trager is, is het verschil minder groot. Maar met die P100DL voelde ietsje trager meteen als heel traag aan en vanaf dat hij onder de 200 km zakte begon ik al te denken waar ik kon laden omdat hij te traag werd naar mijn gevoel. Kortom, zelfs als ik heel veel geld had, zou ik geen P100D(L) of P90D(L) kopen, maar een 100D (en dan daarnaast een nieuwe roadster :D)

Nog redenen waarom ik voor een nieuwe 100D zou kiezen: een beter rijbereik, dat vind ik toch wel heel belangrijk, zeker met een X die al snel wat meer verbruikt dan je hoopt en zeker als je wat van accelereren houdt, AP2, de 80 000 km garantie en de neerklapbare achterbank.
 
  • Love
Reactions: nico180
Ik zou gaan voor een X100D. Wij hebben een X90D en hebben een tijdje terug een XP100DL loaner gehad. Ik was zo blij toen ik zag dat we dat als loaner kregen, maar een kleine twee weken later vond ik het niet meer zo erg om hem terug te geven. Mijn frustratie was het grote acceleratieverschil tussen een redelijk volle batterij en een iets legere batterij. Bij alle Tesla's is het dat je het maximale vermogen hebt met een redelijk volle batterij (tussen 80% en 50% SOC dacht ik) en wat minder als de batterij leger is en bij die van ons merk je dat ook, maar doordat die algemeen wat trager is, is het verschil minder groot. Maar met die P100DL voelde ietsje trager meteen als heel traag aan en vanaf dat hij onder de 200 km zakte begon ik al te denken waar ik kon laden omdat hij te traag werd naar mijn gevoel. Kortom, zelfs als ik heel veel geld had, zou ik geen P100D(L) of P90D(L) kopen, maar een 100D (en dan daarnaast een nieuwe roadster :D)

Nog redenen waarom ik voor een nieuwe 100D zou kiezen: een beter rijbereik, dat vind ik toch wel heel belangrijk, zeker met een X die al snel wat meer verbruikt dan je hoopt en zeker als je wat van accelereren houdt, AP2, de 80 000 km garantie en de neerklapbare achterbank.

Beste M-71

In feite is het eenvoudig.

Rationeel kies je voor een full electric. Proficiat.

Irrationeel kies je voor die versie die je het best ligt, financieel en gevoelsmatig.

Succes met je keuze.