Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
In Noorwegen heb ik hier inmiddels meerdere laadpalen gezien die gewoon werken zonder pasje.

Hoewel ik mijn trip allemaal met SuperChargers heb gedaan heb ik deze laders vaak gewoon even getest.

Leveren gewoon 22kW, inpluggen en laden.

Nu zat ik te denken en ik vraag me toch écht af waarom er in Nederland (en daar buiten ook) zo moeilijk wordt gedaan met betaalsystemen.

Een 22kW Keba zonder pasjes onzin kost 800 euro, een EV-Box met 22kW en backoffice koppeling kost 2200 euro! Die 1400 euro verschil ga je nooit en te nimmer snel terug verdienen met wat je aan kWh's kan verdienen.

Zeg dat je 8 cent op een kWh kan verdienen, dan moet je 17.500kWh verkopen wil je op break-even zitten. Dat is 1100 keer een Ampera van helemaal leeg naar vol laden.

Daarnaast kosten die laadpalen met backoffice veel meer geld in onderhoud. Ze hebben een 3G/GPRS verbinding nodig, die backoffice moet draaien, etc, etc.

Nee, bij winkelcentra, parkeergarages, restaurants e.d. is men denk ik véél beter uit om al die onzin met pasjes achterwege te laten. Grootverbruik kost electriciteit echt helemaal niets, dus ik snap al het gedoe niet.
 
In Noorwegen heb ik hier inmiddels meerdere laadpalen gezien die gewoon werken zonder pasje.

Hoewel ik mijn trip allemaal met SuperChargers heb gedaan heb ik deze laders vaak gewoon even getest.

Leveren gewoon 22kW, inpluggen en laden.

Nu zat ik te denken en ik vraag me toch écht af waarom er in Nederland (en daar buiten ook) zo moeilijk wordt gedaan met betaalsystemen.

Een 22kW Keba zonder pasjes onzin kost 800 euro, een EV-Box met 22kW en backoffice koppeling kost 2200 euro! Die 1400 euro verschil ga je nooit en te nimmer snel terug verdienen met wat je aan kWh's kan verdienen.

Zeg dat je 8 cent op een kWh kan verdienen, dan moet je 17.500kWh verkopen wil je op break-even zitten. Dat is 1100 keer een Ampera van helemaal leeg naar vol laden.

Daarnaast kosten die laadpalen met backoffice veel meer geld in onderhoud. Ze hebben een 3G/GPRS verbinding nodig, die backoffice moet draaien, etc, etc.

Nee, bij winkelcentra, parkeergarages, restaurants e.d. is men denk ik véél beter uit om al die onzin met pasjes achterwege te laten. Grootverbruik kost electriciteit echt helemaal niets, dus ik snap al het gedoe niet.

Precies! Onzin..... Maar een 22kW zouden er best wel een aantal graag een kleine vergoeding voor willen betalen, die sneue 11kW en zeker de nog sneuere 3,7 kW laadertjes die er zijn.... Je zou geld toe moeten krijgen!
 
In Noorwegen heb ik hier inmiddels meerdere laadpalen gezien die gewoon werken zonder pasje.

Hoewel ik mijn trip allemaal met SuperChargers heb gedaan heb ik deze laders vaak gewoon even getest.

Leveren gewoon 22kW, inpluggen en laden.

Nu zat ik te denken en ik vraag me toch écht af waarom er in Nederland (en daar buiten ook) zo moeilijk wordt gedaan met betaalsystemen.

Een 22kW Keba zonder pasjes onzin kost 800 euro, een EV-Box met 22kW en backoffice koppeling kost 2200 euro! Die 1400 euro verschil ga je nooit en te nimmer snel terug verdienen met wat je aan kWh's kan verdienen.

Zeg dat je 8 cent op een kWh kan verdienen, dan moet je 17.500kWh verkopen wil je op break-even zitten. Dat is 1100 keer een Ampera van helemaal leeg naar vol laden.

Daarnaast kosten die laadpalen met backoffice veel meer geld in onderhoud. Ze hebben een 3G/GPRS verbinding nodig, die backoffice moet draaien, etc, etc.

Nee, bij winkelcentra, parkeergarages, restaurants e.d. is men denk ik véél beter uit om al die onzin met pasjes achterwege te laten. Grootverbruik kost electriciteit echt helemaal niets, dus ik snap al het gedoe niet.

Interessante benadering. Zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt wel gelijk ... Al dat gedoe met die pasjes, afrekeningen sturen, etc.
 
In Noorwegen heb ik hier inmiddels meerdere laadpalen gezien die gewoon werken zonder pasje.

Hoewel ik mijn trip allemaal met SuperChargers heb gedaan heb ik deze laders vaak gewoon even getest.

Leveren gewoon 22kW, inpluggen en laden.

Nu zat ik te denken en ik vraag me toch écht af waarom er in Nederland (en daar buiten ook) zo moeilijk wordt gedaan met betaalsystemen.

Een 22kW Keba zonder pasjes onzin kost 800 euro, een EV-Box met 22kW en backoffice koppeling kost 2200 euro! Die 1400 euro verschil ga je nooit en te nimmer snel terug verdienen met wat je aan kWh's kan verdienen.

Zeg dat je 8 cent op een kWh kan verdienen, dan moet je 17.500kWh verkopen wil je op break-even zitten. Dat is 1100 keer een Ampera van helemaal leeg naar vol laden.

Daarnaast kosten die laadpalen met backoffice veel meer geld in onderhoud. Ze hebben een 3G/GPRS verbinding nodig, die backoffice moet draaien, etc, etc.

Nee, bij winkelcentra, parkeergarages, restaurants e.d. is men denk ik véél beter uit om al die onzin met pasjes achterwege te laten. Grootverbruik kost electriciteit echt helemaal niets, dus ik snap al het gedoe niet.

Hear hear!
Bij IKEA (Wilrijk en Gent) alvast recentelijk aangepast. Het gedoe met SMS code of pasje is niet langer nodig, gewoon de kabel erin en laden maar! :smile:
 
Precies! Onzin..... Maar een 22kW zouden er best wel een aantal graag een kleine vergoeding voor willen betalen, die sneue 11kW en zeker de nog sneuere 3,7 kW laadertjes die er zijn.... Je zou geld toe moeten krijgen!

11kW is opzich ook prima. Dat 22kW niet overal kan ivm het dure vastrecht in Nederland of de bestaande installatie snap ik wel.

3.6kW laders ga ik altijd van vloeken, zie ook mijn blogpost: Fiskevägen and entering Norway | Widodh

Hear hear!
Bij IKEA (Wilrijk en Gent) alvast recentelijk aangepast. Het gedoe met SMS code of pasje is niet langer nodig, gewoon de kabel erin en laden maar! :smile:
Ideaal! Dan werkt het ook gewoon makkelijk voor buitenlanders. Zo kon ik in Tromsø hier bij Jekta shoppingcenter gewoon inpluggen en laden.

Voor een shoppingmall is 22kW natuurlijk geen enkel probleem. Hingen 2 gratis laders.
 
Die Chevrolet Volt die aan de supercharger in Zwolle stond had dan vast een adapter gemaakt die met dat nokje overweg kan?

Volt heeft type1 aansluiting dus ik denk dat meer dan hem "lafjes er in hangen" niet gelukt is ;) . Geen echt contact dus.

Zelfde geldt voor de v60 al heeft die wel een type2 aansluiting, wellicht dat hij 1mm ofzo er in gaat maar verder niet.
 
11kW is opzich ook prima.

Ja, prima. Maar voor een 22kW zijn er echt wel velen die er een acceptabel tarief voor willen betalen... Ik ben zo een vreemde vogel die overal gewoon gaat staan laden, zonder dat hij het nodig heeft....gewoon omdat het kan.... Laat altijd wel even visite kaartje onder het raam zichtbaar, met melding dat als ze echt nodig moeten laden ze me kunnen bellen... Ook weer zo sneu, als ik daar sta te laden wat niet nodig is en iemand "moet nodig"
 
Hear hear!
Bij IKEA (Wilrijk en Gent) alvast recentelijk aangepast. Het gedoe met SMS code of pasje is niet langer nodig, gewoon de kabel erin en laden maar! :smile:

Inderdaad, ook gemerkt bij de ikea in Aartselaar. Echter nu nog die ICE wagens daar weg krijgen... Meestal geen 1 plek vrij en als je de melding doet bij de klantendienst zijn ze niet echt behulpzaam.. Ze kunnen er niets aan doen is de boodschap. Als je dan toevallig een ICE bestuurder tegen komt luidt het dat iedereen het doet... Sjah! Daar sta je dan hé.
 
Een 22kW Keba zonder pasjes onzin kost 800 euro, een EV-Box met 22kW en backoffice koppeling kost 2200 euro! Die 1400 euro verschil ga je nooit en te nimmer snel terug verdienen met wat je aan kWh's kan verdienen..

"Gratis brandstof weggeven" is iets waar velen nog aan moeten wennen.. uiteindelijk moet iemand het natuurlijk wel betalen - installatie en stroom (ook al kost dat laatste "niets"), altruïsme is niet zo sterk ontwikkeld in de westerse samenleving, dus zal er iets tegenover moeten staan om het ook werkelijk zo te doen.. Extra klanten, groen imago etc..IKEA heeft dat denk ik als een van de eerste bedrijven goed begrepen - in Frankrijk en Italie meerdere keren zo makkelijk gratis staan laden. Is met name interessant voor horeca, bedrijven.. was laatst bij Vrumona in Bunnik , laadoptie op afgesloten parkeerterrein maar moest terugrijden naar de beveiliging bij de ingang om een pasje te halen om daarna gratis te kunnen laden... heb dat maar laten zitten. Inderdaad volstrekt overbodig.
 
In Noorwegen heb ik hier inmiddels meerdere laadpalen gezien die gewoon werken zonder pasje.

Hoewel ik mijn trip allemaal met SuperChargers heb gedaan heb ik deze laders vaak gewoon even getest.

Leveren gewoon 22kW, inpluggen en laden.

Nu zat ik te denken en ik vraag me toch écht af waarom er in Nederland (en daar buiten ook) zo moeilijk wordt gedaan met betaalsystemen.

Een 22kW Keba zonder pasjes onzin kost 800 euro, een EV-Box met 22kW en backoffice koppeling kost 2200 euro! Die 1400 euro verschil ga je nooit en te nimmer snel terug verdienen met wat je aan kWh's kan verdienen.

Zeg dat je 8 cent op een kWh kan verdienen, dan moet je 17.500kWh verkopen wil je op break-even zitten. Dat is 1100 keer een Ampera van helemaal leeg naar vol laden.

Daarnaast kosten die laadpalen met backoffice veel meer geld in onderhoud. Ze hebben een 3G/GPRS verbinding nodig, die backoffice moet draaien, etc, etc.

Nee, bij winkelcentra, parkeergarages, restaurants e.d. is men denk ik véél beter uit om al die onzin met pasjes achterwege te laten. Grootverbruik kost electriciteit echt helemaal niets, dus ik snap al het gedoe niet.

Je hebt helemaal gelijk. Echter gratis bestaat niet. Niet voor de belastingdienst in ieder geval. Die raakt dan in de stress, want linksom of rechtsom missen zij dan iets...
Net zoals dat je je personeel niet eens gratis lunch mag verstrekken, dat wordt dan als een vorm van loon gezien, dus... BELASTING!
 
"Gratis brandstof weggeven" is iets waar velen nog aan moeten wennen.. uiteindelijk moet iemand het natuurlijk wel betalen - installatie en stroom (ook al kost dat laatste "niets"), altruïsme is niet zo sterk ontwikkeld in de westerse samenleving, dus zal er iets tegenover moeten staan om het ook werkelijk zo te doen.. Extra klanten, groen imago etc..IKEA heeft dat denk ik als een van de eerste bedrijven goed begrepen - in Frankrijk en Italie meerdere keren zo makkelijk gratis staan laden. Is met name interessant voor horeca, bedrijven.. was laatst bij Vrumona in Bunnik , laadoptie op afgesloten parkeerterrein maar moest terugrijden naar de beveiliging bij de ingang om een pasje te halen om daarna gratis te kunnen laden... heb dat maar laten zitten. Inderdaad volstrekt overbodig.

Uiteraard moet er ergens verdiend worden, maar dat doe je doordat de klant bij jou is, wellicht wat langer en zo 5 euro extra uit geeft. Dát is kassa!
 
Ja, prima. Maar voor een 22kW zijn er echt wel velen die er een acceptabel tarief voor willen betalen... Ik ben zo een vreemde vogel die overal gewoon gaat staan laden, zonder dat hij het nodig heeft....gewoon omdat het kan.... Laat altijd wel even visite kaartje onder het raam zichtbaar, met melding dat als ze echt nodig moeten laden ze me kunnen bellen... Ook weer zo sneu, als ik daar sta te laden wat niet nodig is en iemand "moet nodig"
+1
Zo doe ik het ook altijd, laden omdat het kan (en zo te laten zien dat er behoefte is) en keurig de TNM schijf achter het raam hoe laat ik vertrek en 06 nummer.
 
Probeer die berekening eens wat breder te delen (social media, pers?). Misschien helpt het.
Als ik thuis ben zal ik eens een blogpost maken met wat berekeningen over het betaald laden.

Ik snap dat laadpalen aan de straat niet gratis worden, maar hotels, winkelcentra, restaurants, daar is het echt wel logisch om te doen en extra klanten te trekken.
 
Als ik thuis ben zal ik eens een blogpost maken met wat berekeningen over het betaald laden.

Ik snap dat laadpalen aan de straat niet gratis worden, maar hotels, winkelcentra, restaurants, daar is het echt wel logisch om te doen en extra klanten te trekken.

Heb vorig jaar de bij ons bekende Colmar-restaurants-groep aangeschreven... antwoord: ze vonden dat EV's nog niet ver gevorderd zijn.... *zucht*...
 
Als ik thuis ben zal ik eens een blogpost maken met wat berekeningen over het betaald laden.

Ik snap dat laadpalen aan de straat niet gratis worden, maar hotels, winkelcentra, restaurants, daar is het echt wel logisch om te doen en extra klanten te trekken.

Als ik afhankelijk ben van lokaal laden bij een hotel dan vraag ik het hotel mij te bevestigen dat er minimaal een rode stekker is en die bereikbaar is.
Als ik dan aankom controleer ik die faciliteit en is die er alsnog niet dan probeer ik een ander hotel in de buurt. Lukt het daar wel dan annuleer ik in het eerste hotel.
Wel even vragen naar de manager en hem/haar dit uitleggen. Mogelijk dat het de volgende keer wel lukt.
 
Nu dan eindelijk een fatsoenlijke SuC bij Hamburg?

"der SuC liegt auf dem Gelände des guten Hotel Lindtner im südlichen Hamburger Stadtteil Harburg. Das ist eine innerstädtische Lage im Wohngebiet. Erreichbar von der A7 und der A1 über die sehr stark befahrene B73 (Achtung: viele Blitzer!). Interessant: Hotel Lindtner spricht von "4 Supercharger und 2 Normalladestationen"." :confused:

2015-01-28_15-59-25.jpg


Bron:
TFF Forum - Tesla Fahrer und Freunde Supercharger Hamburg-Harburg Hotel Lindtner

Bijzonder is dat deze locatie (net als het SeC) ook niet snel en direct toegankelijk is vanaf de snelweg (nog een minuut of 7-10 rijden vanaf de snelweg). In ieder geval al beter dan het SeC in Hamburg.