In Noorwegen heb ik hier inmiddels meerdere laadpalen gezien die gewoon werken zonder pasje.
Hoewel ik mijn trip allemaal met SuperChargers heb gedaan heb ik deze laders vaak gewoon even getest.
Leveren gewoon 22kW, inpluggen en laden.
Nu zat ik te denken en ik vraag me toch écht af waarom er in Nederland (en daar buiten ook) zo moeilijk wordt gedaan met betaalsystemen.
Een 22kW Keba zonder pasjes onzin kost 800 euro, een EV-Box met 22kW en backoffice koppeling kost 2200 euro! Die 1400 euro verschil ga je nooit en te nimmer snel terug verdienen met wat je aan kWh's kan verdienen.
Zeg dat je 8 cent op een kWh kan verdienen, dan moet je 17.500kWh verkopen wil je op break-even zitten. Dat is 1100 keer een Ampera van helemaal leeg naar vol laden.
Daarnaast kosten die laadpalen met backoffice veel meer geld in onderhoud. Ze hebben een 3G/GPRS verbinding nodig, die backoffice moet draaien, etc, etc.
Nee, bij winkelcentra, parkeergarages, restaurants e.d. is men denk ik véél beter uit om al die onzin met pasjes achterwege te laten. Grootverbruik kost electriciteit echt helemaal niets, dus ik snap al het gedoe niet.