Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik tref zonet een losse kabel aan bij een laadpaal in Amsterdam oud-west. Op deze plek staat vaak een Nissan e-NV200 en de sticker op de kabel is van Nissan maar hoe komt deze los? Parkeerbeheer zal daar toch niet nu al een trucje voor hebben?!

e2cd5c9f9a66054df5e3e6c741cf4646.jpg

een manier om de paal te reserveren
 
Ik tref zonet een losse kabel aan bij een laadpaal in Amsterdam oud-west. Op deze plek staat vaak een Nissan e-NV200 en de sticker op de kabel is van Nissan maar hoe komt deze los? Parkeerbeheer zal daar toch niet nu al een trucje voor hebben?!

Als het vaker (=bewust) gebeurt, kun je het nummer op de paal bellen en de paal laten resetten, dan komt de kabel los. Briefje achterlaten dat je z'n kabel hebt 'veiliggesteld'.
 
Ik tref zonet een losse kabel aan bij een laadpaal in Amsterdam oud-west. Op deze plek staat vaak een Nissan e-NV200 en de sticker op de kabel is van Nissan maar hoe komt deze los? Parkeerbeheer zal daar toch niet nu al een trucje voor hebben?!

Afgelopen 2 maanden zijn er regelmatig problemen geweest met de NUON laadpalen in Amsterdam. Ik heb het zelf diverse malen meegemaakt.
De pasjes worden soms niet herkend. Dan kan je dus na het laden de stekker er niet uit krijgen.

Je kunt dan het nummer op de laadpaal bellen en vragen of ze de stekker ontgrendelen. Meestal lukt dat binnen 5 minuten.
Maar als je dat niet weet of haast hebt moet je de kabel achterlaten.
 
Afgelopen 2 maanden zijn er regelmatig problemen geweest met de NUON laadpalen in Amsterdam. Ik heb het zelf diverse malen meegemaakt.
De pasjes worden soms niet herkend. Dan kan je dus na het laden de stekker er niet uit krijgen.

Je kunt dan het nummer op de laadpaal bellen en vragen of ze de stekker ontgrendelen. Meestal lukt dat binnen 5 minuten.
Maar als je dat niet weet of haast hebt moet je de kabel achterlaten.

Kunnen anderen dan wel aankoppelen met je kabel en verder gaan laden? (dus op jouw kosten)
 
Ik tref zonet een losse kabel aan bij een laadpaal in Amsterdam oud-west. Op deze plek staat vaak een Nissan e-NV200 en de sticker op de kabel is van Nissan maar hoe komt deze los? Parkeerbeheer zal daar toch niet nu al een trucje voor hebben?!
bekentenis: ook eens pasje vergeten mee te nemen van huis, én vreselijke haast om wat op te halen: unlocken en asociaal de kabel een halfuur laten hangen. Ingeschat dat dit met 3 lege plekken overdag in de woonwijk wel even kon.
 
Ik zit toch 2 dagen op een veerboot in Noorwegen, dus vond het tijd mijn idee rondom gratis semi-publieke laadpalen eens uit te werken.

Voordat ik het verder publiceer, willen jullie er eens op schieten? Zeker rondom de argumenten kan ik nog wel wat extra advies gebruiken.

Zie de bijlage bij deze post.
 

Attachments

  • gratis semi publieke laadpalen.pdf
    82.2 KB · Views: 317
Op hoofdlijnen eens met het idee om geen kosten voor elektriciteit te rekenen in de voorbeelden die je geeft. Heb deze discussie ook gehad met de huisbaas van het pand dat wij huren. Daar kwamen wel een paar aspecten bij waar je denk ik wel aandacht aan moet schenken..

- een paal met een pasje impliceert dat je de kabel kan vergrendelen en ontgrendelen aan de lader met de pas. Hoe doe je de ontgrendeling zonder pas ? of bepaald de auto dat ?
Is relevant op semi-publieke plekken waar iedereen makkelijk bij kan komen.
- Hoe storingsgevoelig zijn gewone laadpunten (zonder pas &verbinding) als hotel oid wil je het beheer en onderhoud van een laadpunt niet zelf hebben. Door een verbinding te hebben is de paal op afstand te monitoren en zo nodig te resetten etc.
- kosten. ik denk dat je de kosten buiten het laadpunt om wel mee moet nemen in je berekening. mn eenmalige kosten. Kabels aanleggen, extra groep wellicht, aanpassing bestrating, borden. Dan heb je nog steeds een case, maar maakt de berekening wel geloofwaardiger.
- ik zou eerder voor 22kW pleiten. Het gaat toch vaak typisch om locaties waar je een uurtje bent.. 11kW zet dan toch niet echt zoden aan de dijk.. een uur laden is maar een half uur rijden.. Als optimale situatie voorzie ik een fijnmazig 22kW netwerk .. vanuit het idee "als je stil staat, laadt je".. en een auto staat nu eenmaal 22 uur per etmaal stil -;)
- marketing - Tesla staat in de top van EV qua aantal verkochte auto's in NL. De berijders zijn mensen die toch wel wat te besteden hebben..dus behalve groen imago en een modern imago is kapitaalkrachtige doelgroep..

Ik zit toch 2 dagen op een veerboot in Noorwegen, dus vond het tijd mijn idee rondom gratis semi-publieke laadpalen eens uit te werken.

Voordat ik het verder publiceer, willen jullie er eens op schieten? Zeker rondom de argumenten kan ik nog wel wat extra advies gebruiken.

Zie de bijlage bij deze post.
 
Ik zit toch 2 dagen op een veerboot in Noorwegen, dus vond het tijd mijn idee rondom gratis semi-publieke laadpalen eens uit te werken.

Voordat ik het verder publiceer, willen jullie er eens op schieten? Zeker rondom de argumenten kan ik nog wel wat extra advies gebruiken.

Zie de bijlage bij deze post.

mooi opgesteld Widodh.
een opmerking/vraag: Hoe bescherm je de kabel bij een domme laadpaal zonder pasje? Een laadpaal met vaste kabel is een mogelijkheid, maar beperkt het soort gebruiker.
 
Misschien dat je er nog bij kunt vermelden dat als je het actief adverteert (Facebook, de website, in geval van folders bij een shopping mall een vermelding in de folder, etc.) de kans zeer groot is dat er meer klanten zullen komen en dus meer omzet. Dat maakt het denk ik nog net iets concreter.

Daarnaast kan het bedrijf de laadpaal toevoegen in diverse databases met laadpalen, waardoor die ook weer zichtbaar bent in mobiele apps, wat ook EV rijders zal trekken.

Misschien dat je het al wel duidelijk hebt staan in de PDF, maar ik vond zelf dat het nog net iets duidelijker kon :) Maar veel andere voorbeelden die ik tegenkwam zijn wel heel goed/concreet.

En supergoed initiatief natuurlijk dit. Hopelijk levert het iets op!
 
mooi opgesteld Widodh.
een opmerking/vraag: Hoe bescherm je de kabel bij een domme laadpaal zonder pasje? Een laadpaal met vaste kabel is een mogelijkheid, maar beperkt het soort gebruiker.

De kabel zit dan niet vergrendeld aan de "paalkant" maar wel aan de voertuigkant. Bij de Tesla moet hij ontgrendeld worden en bij de Leaf (toevallig deze week nog gebruikt in parkeergarage) zit er een knop om de kabel aan de autokant te vergrendelen. Ik denk dat het geen probleem zal zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

- - - Updated - - -

Ik zit toch 2 dagen op een veerboot in Noorwegen, dus vond het tijd mijn idee rondom gratis semi-publieke laadpalen eens uit te werken.

Voordat ik het verder publiceer, willen jullie er eens op schieten? Zeker rondom de argumenten kan ik nog wel wat extra advies gebruiken.

Zie de bijlage bij deze post.

Een van de krachtigste punten van Tesla is dat ze geen verdienmodellen toelaten tussen hen en de klant. Dat kan ook een argument zijn want de organisaties waar je op doelt, eigenlijk elke plaats waar veel mensen komen en waar de exploitant baat heeft bij de die bezoekers, hebben bijvoorbeeld in de regel al voldoende stroom(aansluiting). Netwerkuitbreiding zal zelden nodig zijn. Verder hebben ze ook meestal wel het laagste stroomtarief.

Vaak hebben ze ook vaste installateurs en onderhoudsploegen en deze kunnen dan ervoor zorgen dat de ingekochte "domme" palen geplaatst worden en op het stroomnet worden aangesloten. En daarmee is het klaar.

Ook ik zou, met het oog op de toekomst, pleiten voor een aansluiting met 22 kW. Het verschil in kosten is niet zo groot maar de geleverde service wel.

Misschien kun je als voorbeeld, als hij dat goed vindt, Paul (pvh) noemen die vanaf april maar liefst 15 22kW aansluitingen beschikbaar stelt.

Tenslotte is het zo dat betaald laden niet echt goedkoop is en alleen maar duurder gaat worden. Ik heb begrepen dat de palen die bij Van der Valk staan behoorlijk dure stroom leveren. Zo'n "verrassing" achteraf is een negatieve cliëntbeleving terwijl het eenvoudige "plug and play" juist bij de cliënt een enorm positief gevoel roept dat hij meeneemt bij zijn bezoek en dat zeker de extra kosten meer dan goed zal maken.
 
Op hoofdlijnen eens met het idee om geen kosten voor elektriciteit te rekenen in de voorbeelden die je geeft. Heb deze discussie ook gehad met de huisbaas van het pand dat wij huren. Daar kwamen wel een paar aspecten bij waar je denk ik wel aandacht aan moet schenken..

- Hoe storingsgevoelig zijn gewone laadpunten (zonder pas &verbinding) als hotel oid wil je het beheer en onderhoud van een laadpunt niet zelf hebben. Door een verbinding te hebben is de paal op afstand te monitoren en zo nodig te resetten etc.
- kosten. ik denk dat je de kosten buiten het laadpunt om wel mee moet nemen in je berekening. mn eenmalige kosten. Kabels aanleggen, extra groep wellicht, aanpassing bestrating, borden. Dan heb je nog steeds een case, maar maakt de berekening wel geloofwaardiger.
- ik zou eerder voor 22kW pleiten. Het gaat toch vaak typisch om locaties waar je een uurtje bent.. 11kW zet dan toch niet echt zoden aan de dijk.. een uur laden is maar een half uur rijden.. Als optimale situatie voorzie ik een fijnmazig 22kW netwerk .. vanuit het idee "als je stil staat, laadt je".. en een auto staat nu eenmaal 22 uur per etmaal stil -;)
- marketing - Tesla staat in de top van EV qua aantal verkochte auto's in NL. De berijders zijn mensen die toch wel wat te besteden hebben..dus behalve groen imago en een modern imago is kapitaalkrachtige doelgroep..
Goede punten! Ga ik verwerken.

Het vergrendelen kom ik hier onder op terug.

mooi opgesteld Widodh.
een opmerking/vraag: Hoe bescherm je de kabel bij een domme laadpaal zonder pasje? Een laadpaal met vaste kabel is een mogelijkheid, maar beperkt het soort gebruiker.

Zolang de laadpaal een auto aan de andere kant van de kabel detecteert vergrendeld hij de kabel.

Zelf ook in actie gezien hier in Noorwegen. Ik plug kabel in laadpaal en auto. Zodra hij de auto in ging hoorde ik paal vergrendelen.

Een van de krachtigste punten van Tesla is dat ze geen verdienmodellen toelaten tussen hen en de klant. Dat kan ook een argument zijn want de organisaties waar je op doelt, eigenlijk elke plaats waar veel mensen komen en waar de exploitant baat heeft bij de die bezoekers, hebben bijvoorbeeld in de regel al voldoende stroom(aansluiting). Netwerkuitbreiding zal zelden nodig zijn. Verder hebben ze ook meestal wel het laagste stroomtarief.

Vaak hebben ze ook vaste installateurs en onderhoudsploegen en deze kunnen dan ervoor zorgen dat de ingekochte "domme" palen geplaatst worden en op het stroomnet worden aangesloten. En daarmee is het klaar.

Ook ik zou, met het oog op de toekomst, pleiten voor een aansluiting met 22 kW. Het verschil in kosten is niet zo groot maar de geleverde service wel.

Misschien kun je als voorbeeld, als hij dat goed vindt, Paul (pvh) noemen die vanaf april maar liefst 15 22kW aansluitingen beschikbaar stelt.

Tenslotte is het zo dat betaald laden niet echt goedkoop is en alleen maar duurder gaat worden. Ik heb begrepen dat de palen die bij Van der Valk staan behoorlijk dure stroom leveren. Zo'n "verrassing" achteraf is een negatieve cliëntbeleving terwijl het eenvoudige "plug and play" juist bij de cliënt een enorm positief gevoel roept dat hij meeneemt bij zijn bezoek en dat zeker de extra kosten meer dan goed zal maken.

Zeer valide, moet ook even kijken hoe ik dit goed ga verwerken.

Bedankt zo ver voor de informatie! Ik wil dit in 1x goed schrijven en hoop dat het dan nog een tijdje rond gaan zwerven en gedeeld wordt.

Wil het ook niet een té lang verhaal maken, moet kort en krachtig zijn. Snel te begrijpen door een leek. Het geld moet je op een andere manier verdienen, dat is de boodschap.
 
Ik zit toch 2 dagen op een veerboot in Noorwegen, dus vond het tijd mijn idee rondom gratis semi-publieke laadpalen eens uit te werken.

Voordat ik het verder publiceer, willen jullie er eens op schieten? Zeker rondom de argumenten kan ik nog wel wat extra advies gebruiken.

Zie de bijlage bij deze post.
Goed stuk Wido, weinig toe te voegen aan de reeds gemaakte opmerkingen. Bij ons in Zoetermeer werkt men reeds een aantal jaar met het door jou voorgestelde concept. In de parkeergarages kan iedereen de 1e 2 uur gratis parkeren. In meerder garages zijn er een aantal laadpunten, 11kW. Deze zijn gratis te gebruiken, ook zonder tijdsbeperking. Als je langer dan 2 uur geparkeerd staat moet je wel net als de anderen voor het parkeren gaan betalen.