Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
BMW, VW join with ChargePoint to build EV fast-charging stations - Yahoo Finance
Het stemt tot nadenken dat BMW/VW er vooralsnog niet voor kiezen om samen te werken met Tesla.
Dit geldt enkel voor Noord Amerika maar toch relevant mbt de strategie.

Ik denk dat niet die keuze hebben. Voor zover ik begrijp wil Tesla zijn SuC's openstellen op het moment dat de andere fabrikanten met auto's komen die in staat zijn om te laden met > 100 Kw zoals de Model S. Het ziet er niet naar uit dat dat de komende jaren zal gaan gebeuren. Om dan toch iets te kunnen bieden moet men een andere partner zoeken.

Daarbij gaat het om 100 laadstations. Gezien de range van hun auto's is dat niet veel. Het is ook alleen langs de kust.

Maar blijft toch jammer dat men er niet de schouders onder zet om met een vergelijkbare auto te komen.
 
BMW, VW join with ChargePoint to build EV fast-charging stations - Yahoo Finance
Het stemt tot nadenken dat BMW/VW er vooralsnog niet voor kiezen om samen te werken met Tesla.
Dit geldt enkel voor Noord Amerika maar toch relevant mbt de strategie.

Trouwens, in de US is Tesla hard bezig met het secundaire netwerk, ook free voor Tesla's. Dat heeft denk ik meer impact dan een honderdtal (semi)snelladers langs de kust. Het zou mooi zijn als dat ook in Europa zou komen. Genoeg lokaties te bedenken.

Wat de samenwerking betreft:
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2015-01-23 om 16.37.59.png
    Schermafbeelding 2015-01-23 om 16.37.59.png
    114.4 KB · Views: 414
Last edited:
Gisteren in Haarlem geladen aan een openbare paal in een straat waar parkeren alleen voor vergunninghouders is. Omdat ik geen idee had of dat legaal is de politie gebeld. Die wist het ook niet. Ze hebben m'n kenteken genoteerd en toegezegd dat collega's "hem zouden ontzien". Topservice, maar weten hoe het zit doe ik dus nog niet. Ik vermoed dat je wel een vergunning nodig hebt, althans het "alleen electrische auto's" bord vermeldde geen uitzondering. De vraag die dan opdoemt is waarom die paal dan als openbaar staat geregistreerd.....
 
Goed opgemerkt, dit lijkt me nu een typisch geval van een niet goed doordacht plan.
Ruwe wilde gok: de bedoeling is dat de straat was en blijft voor vergunninghouders. Een van deze vergunninghouders wilde graag elektrisch kunnen laden. Dat is nu geregeld, maar per ongeluk (routine bij opleveren laadpaal?) is 'ie aangemerkt als openbaar.

Een juridisch persoon zou denk ik gaan afwegen: wat prevaleert boven wat? Een straat welke is aangemerkt als 'vergunningshouder only' staat boven het feit dat een laadpaal in een of andere database is aangemerkt als 'voor iedereen'?
 
Gisteren in Haarlem geladen aan een openbare paal in een straat waar parkeren alleen voor vergunninghouders is. Omdat ik geen idee had of dat legaal is de politie gebeld. Die wist het ook niet. Ze hebben m'n kenteken genoteerd en toegezegd dat collega's "hem zouden ontzien". Topservice, maar weten hoe het zit doe ik dus nog niet. Ik vermoed dat je wel een vergunning nodig hebt, althans het "alleen electrische auto's" bord vermeldde geen uitzondering. De vraag die dan opdoemt is waarom die paal dan als openbaar staat geregistreerd.....

Goeie vraag. Als het je specifiek om die Haarlemse paal/parkeerplek gaat zou ik even bellen met parkeerbeheer/handhaving: 023-5114950. Ik woon zelf in Haarlem in een vergunninghoudersstraat (maar zonder openbare laadpaal). Bezoekers kunnen hier tijdelijk in de straat parkeren met een bezoekersvergunning (in bezit van veel bewoners) en op zondag is het vrij parkeren.

Een uitzonderingspositie op de verguningplicht voor EV's zou waarschijnlijk als een magneet op scheefparkeerders werken, een carte blanche om zonder vergunning in vergunninghoudersgebied parkeren zolang je maar (onterecht) ingeplugt bent. Dilemma's, dilemma's. :rolleyes:
 
Goed opgemerkt, dit lijkt me nu een typisch geval van een niet goed doordacht plan.
Ruwe wilde gok: de bedoeling is dat de straat was en blijft voor vergunninghouders. Een van deze vergunninghouders wilde graag elektrisch kunnen laden. Dat is nu geregeld, maar per ongeluk (routine bij opleveren laadpaal?) is 'ie aangemerkt als openbaar.

Een juridisch persoon zou denk ik gaan afwegen: wat prevaleert boven wat? Een straat welke is aangemerkt als 'vergunningshouder only' staat boven het feit dat een laadpaal in een of andere database is aangemerkt als 'voor iedereen'?

In 2013 al eens in Helmond bij de kanaaldijk voor zo'n dilemma gestaan, mag ik nu wel of niet parkeren en laden?

IMG-20130612-00069.jpg


Navraag (via e-laad) bij de gemeente gaf de volgende reactie:

"Het betreft hier 2 parkeerplaatsen bij het langsparkeren.
De linker op de foto is voor vergunninghouders, de rechter voor e-rijders"

Dus op de momenten dat er niet ge-ICED wordt mag ik op de rechter plaats staan.
Overigens wordt die rechterplaats regelmatig ge-iced, want dus niet voor vergunninghouders..... en bij niet laden wordt niet opgetreden...
 
Trouwens, in de US is Tesla hard bezig met het secundaire netwerk, ook free voor Tesla's. Dat heeft denk ik meer impact dan een honderdtal (semi)snelladers langs de kust. Het zou mooi zijn als dat ook in Europa zou komen. Genoeg lokaties te bedenken.

Wat de samenwerking betreft:

Probleem in Europa is de Type 2 connector. Elke EV met Type 2 zou in Europa aan die Tesla stations kunnen laden, dat levert dan problemen op.

Het is namelijk gewoon AC laden, niets speciaals.
 
Probleem in Europa is de Type 2 connector. Elke EV met Type 2 zou in Europa aan die Tesla stations kunnen laden, dat levert dan problemen op.

Het is namelijk gewoon AC laden, niets speciaals.

Er zijn inmiddels mogelijkheden om voertuigen te identificeren over de laadplug. Tesla zou dan met een eigen lader moeten komen welke Tesla's identificeert of simpeler, sessies middels de App of auto starten en stoppen. GPS en data zijn immers aanwezig. Zou wel gaaf zijn toch? Via je scherm in je S laden starten bij een Tesla Charger?
 
Hoe leuk het ook voor ons zou zijn, ik zie liever dat men investeert in laadinfrastructuur die voor alle EV's bruikbaar is. Het zou jammer zijn als ieder merk zijn eigen exclusieve netwerk gaat opzetten. In het geval van de superchargers was dat helaas niet anders mogelijk omdat alleen Tesla op dit moment zulke hoge vermogens aankan. Hopelijk kunnen deze in de toekomst ook gedeeld worden (en met de inkomsten daarvan verder uitgebreid).
 
Hoe leuk het ook voor ons zou zijn, ik zie liever dat men investeert in laadinfrastructuur die voor alle EV's bruikbaar is. Het zou jammer zijn als ieder merk zijn eigen exclusieve netwerk gaat opzetten. In het geval van de superchargers was dat helaas niet anders mogelijk omdat alleen Tesla op dit moment zulke hoge vermogens aankan. Hopelijk kunnen deze in de toekomst ook gedeeld worden (en met de inkomsten daarvan verder uitgebreid).

Ja en nee. Ik zou liever een netwerk zien voor 100% EV voertuigen. Hoe vaak ik wel niet naast een Outlander sta welke er nog steeds staat als ik vertrek en dan al geruime tijd vol zit maar de plek bezet houdt is ongeveer 70%
 
Ja en nee. Ik zou liever een netwerk zien voor 100% EV voertuigen. Hoe vaak ik wel niet naast een Outlander sta welke er nog steeds staat als ik vertrek en dan al geruime tijd vol zit maar de plek bezet houdt is ongeveer 70%

Dat ben ik met je eens. Er moet een soort van scheiding komen tussen voertuigen die bijv. 11 kW en hoger kunnen laden en alles daaronder. Met dan ook gewoon blokkering op laden als er een voertuig herkend wordt dat niet 11kW of meer kan laden.

We hebben het natuurlijk over de type 2 waar wij met minimaal 11 kW aan kunnen (en 22 kW met dubbellader).

Gisteren waren we bij de Brabanthallen (meisjes naar K3) en gevraagd naar laadpalen. Parkeerbeambte gaf aan dat die er wel zijn maar buiten het terrein. Later zag ik toch één (dubbele) laadpaal bij de ingang maar omdat er looppaden waren afgezet zou die toch onbereikbaar zijn geweest. Ik hoefde natuurlijk niet te laden op zo'n korte afstand maar voor de vermelding op het forum is die informatie toch nuttig.

Ik pleit voor een aantal palen op zo'n groot parkeerterrein, niet vlak bij de ingang maar ergens aan de rand, waar het bovengenoemde onderscheid wordt doorgevoerd.

Hopelijk doet het Efteling dat, met de tien nieuwe laadpunten, maar ik vrees dat het nog niet voldoende doorgedrongen is.
 
Ik pleit voor een aantal palen op zo'n groot parkeerterrein, niet vlak bij de ingang maar ergens aan de rand, waar het bovengenoemde onderscheid wordt doorgevoerd.
Om voor de nodige zichtbaarheid te zorgen, plaatsen veel initiatiefnemers de laadpalen vaak op de beste plaatsen. Daardoor komen veel bestuurders van gewone ICE-wagens in de verleiding om die plaatsen in te nemen. Ik verkies een vrije plaats wat verder van de ingang boven een geICEde plek vlakbij de ingang. Maar allicht bepaalt ook de nabijheid van het elektriciteitsnet de ligging van de laadinfrastructuur.
 
Gisteren in Haarlem geladen aan een openbare paal in een straat waar parkeren alleen voor vergunninghouders is. Omdat ik geen idee had of dat legaal is de politie gebeld. Die wist het ook niet. Ze hebben m'n kenteken genoteerd en toegezegd dat collega's "hem zouden ontzien". Topservice, maar weten hoe het zit doe ik dus nog niet. Ik vermoed dat je wel een vergunning nodig hebt, althans het "alleen electrische auto's" bord vermeldde geen uitzondering. De vraag die dan opdoemt is waarom die paal dan als openbaar staat geregistreerd.....

Wat dacht je van deze situatie aan het Stationsplein Den Bosch (even zo'n goddelijke Bossche Bol halen bij Jan de Groot :)).

Eerst staat er 'vergunningshouders'. Dan volgt één laadplek en dan een bord: 'betaald parkeren'

Om maar eens een TV leeuw te quoten: 'asjemenou??'

de5f4f44ed42129bac72eccd3e753826.jpg
 
Probleem in Europa is de Type 2 connector. Elke EV met Type 2 zou in Europa aan die Tesla stations kunnen laden, dat levert dan problemen op.

Het is namelijk gewoon AC laden, niets speciaals.
Lijkt me vrij eenvoudig technisch op te lossen: laat de paal eerst tijdens de gebruikelijke handshake proberen of het in Tesla protocol met de auto kan praten (vglbaar met de superchargers). Als dat lukt (yay het is een Tesla) dan is de sessie gratis, en als dat niet lukt (elke andere EV) dan gaat het gewoon via het standaard protocol en wordt de data van de sessie doorgemeld aan een derde partij die de facturering doet (bijv. TNM). Ow en als die sessies best wel duur zijn en de tijd die de auto aangekoppeld staat ook doortikt dan zullen Outlanders e.d. vrij snel doorhebben dat het een dure parkeerplaats is, terwijl mensen die echt moeten laden maar geen Tesla hebben er toch mee geholpen kunnen worden.

(los hiervan, laadpalen kennen het verschil tussen een wel en niet aangekoppelde auto, en weten ook hoeveel stroom er loopt, eigenlijk zouden de laadpaalbeheerders gewoon een tarief moeten doorbelasten voor het wel aangekoppeld zijn maar niet laden (tijdens daguren bijv. van 9 tot 9)... kan best wel eens lucratief zijn).
 
Probleem in Europa is de Type 2 connector. Elke EV met Type 2 zou in Europa aan die Tesla stations kunnen laden, dat levert dan problemen op.

Het is namelijk gewoon AC laden, niets speciaals.

Is geen probleem zolang Tesla maar dezelfde vorm plug gebruikt die ze ook bij Superchargers gebruiken, daar zit een nokje in de stekker. Andere ev's kunnen daar dan geen gebruik van maken.

ImageUploadedByTapatalk1422280137.691067.jpg