Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ga toch een poging wagen: ik heb in het verleden ooit de 8 meter lange Type 2/32A laadkabel gekocht bij Luuk, maar ik vind het steeds een heel gedoe om dat uit te rollen, in te rollen, etcetra.

Is het te doen om bijv. 4 meter kabel af te snijden of is dit niet verstandig? Is de connector er zo weer terug op te doen?

Niet doen! Afblijven. Als hij er toch eenmaal uit is maakt het niet zo'n verschil. Het is altijd een gedoe, ook met 4 meter en van die paar keer dat ik hem gebruikt heb (met name in Oostenrijk voordat de SuC bij Salzburg en Wenen er waren) was ik minstens twee keer heel blij dat hij 8 meter lang was
 
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ga toch een poging wagen: ik heb in het verleden ooit de 8 meter lange Type 2/32A laadkabel gekocht bij Luuk, maar ik vind het steeds een heel gedoe om dat uit te rollen, in te rollen, etcetra.

Is het te doen om bijv. 4 meter kabel af te snijden of is dit niet verstandig? Is de connector er zo weer terug op te doen?


Deel opgerold laten en vastzetten met tywraps? Hoef je steeds maar deel uit en op te rollen.
 
Ik zie dat inductief laden nog wel een keer van de grond komen (pun not intended). Dan kijken we met verbazing terug hoe we met kabels aan het hannesen waren :)
Loek zal tegen die tijd zijn winkeltje wel anders moeten noemen denk ik, of misschien is ie tegen die tijd allang binnen :)
 
Ik zie dat inductief laden nog wel een keer van de grond komen (pun not intended). Dan kijken we met verbazing terug hoe we met kabels aan het hannesen waren :)
Loek zal tegen die tijd zijn winkeltje wel anders moeten noemen denk ik, of misschien is ie tegen die tijd allang binnen :)

Ze moeten nog wel wat verbeteren want maximum nu is nog iets van 3,7 Kw. Daar doe ik het niet voor:)
 
Kabel inkorten: is in theorie mogelijk maar niet heel handig, de aderpennen zijn altijd geknepen dus dan zal er ook een nieuwe stekker (€75) op moeten.
De korte kabels van 2 en 4m worden nog niet zo veel verkocht, terwijl zo'n klein maatje reuze handig kan zijn. Zelf heb ik 8m in de kofferbak voor noodgevallen, maar dagelijks gebruik ik een 4m kabel.

Vwb inductie: ik verwacht niet dat dit op korte termijn er gaat komen, de laadverliezen tov vaste kabel zijn nog te hoog.

Vwb verliezen korte/lange kabel: dat is verwaarloosbaar, waarschijnlijk niet eens in hele €'s op jaarbasis uit te drukken, wie rekent het door?
 
Kabel inkorten: is in theorie mogelijk maar niet heel handig, de aderpennen zijn altijd geknepen dus dan zal er ook een nieuwe stekker (€75) op moeten.
De korte kabels van 2 en 4m worden nog niet zo veel verkocht, terwijl zo'n klein maatje reuze handig kan zijn. Zelf heb ik 8m in de kofferbak voor noodgevallen, maar dagelijks gebruik ik een 4m kabel.

Vwb inductie: ik verwacht niet dat dit op korte termijn er gaat komen, de laadverliezen tov vaste kabel zijn nog te hoog.

Vwb verliezen korte/lange kabel: dat is verwaarloosbaar, waarschijnlijk niet eens in hele €'s op jaarbasis uit te drukken, wie rekent het door? 
heb je een specificatie van het draad dat in je kabels verwerkt is?
 
Weerstand staat wel wat in de spec sheet, de rest wat je noemt kan ik zo snel even niet terug vinden.

20℃Max.Conductor Resistance(Ω/Km) 2.5mm2 ≤ 7.98
20℃Max.Conductor Resistance(Ω/Km) 6.0mm2 ≤ 3.39

Kun je daar iets mee?

Jawel!
Weerstand van de kabel bij 3fase is: wortel 3 x weerstand/m x aantal meters (ervan uitgaande dat de laders geen faseverschuivingen introduceren). Gedissipeerd vermogen in de kabel is dan stroom in het kwadraat x kabelweerstand.

Bij 20℃ zit je dan bij een 6mm[SUP]2[/SUP] 32A kabel op: √3 x 0,00389 x 32[SUP]2[/SUP] = 6,89 W/m dissipatie in de kabel.
Met de 2,5mm[SUP]2[/SUP]/16A kabel zit je dan op:
√3 x 0,00798 x 16[SUP]2[/SUP] = 3,54 W/m.

Maar, de kabel zal door de vermogensdissipatie opwarmen, zeker als ie strak opgerold of in de zon op heet asfalt ligt. Bij 50℃ zullen de weerstandswaarden bij koperen draadkern ongeveer 12% hoger zijn, dus resp. 7,72W/m en 3,96W/m.

Laat ik nu de 2 uitersten uit Loek's winkeltje en een 8 meter kabel naast elkaar zetten:
2 meter 3-fase 32A kabel geeft een maximaal kabelverlies van circa 15W.
8 meter 3-fase 32A kabel geeft een maximaal kabelverlies van circa 62W.
15 meter 3-fase 32A kabel geeft een maximaal kabelverlies van circa 116W.
Vermogen dat in de stekkerverbindingen wordt gedissipeerd is hier niet meegenomen. Ik schat dat dit onder de 2W dissipatie per kabel blijft dus vrij laag in vergelijking met de dissipatie in de kabel zelf.

Stel, je zou elke laadbeurt bij een 32A 3-fase laadpaal doen in de brandende zon met je laadkabel opgerold, en je zou 10.000kWh laden per jaar via die laadpaal (~ 40.000km/jaar (bij zo'n 90% efficiëntie)) dan heb je om en nabij de 454 laaduren (10.000kWh / 22kW laadpaal). De waardes vermenigvuldigen met die 454 uur geeft:
2 meter: 6,8 kWh per jaar kabelverliezen
8 meter: 28 kWh per jaar
15 meter: 52 kWh per jaar

In werkelijkheid wordt de kabel niet zo warm want je rolt hem uit, het is winter, etc. en je laadt vaker aan een 11kW paal dan aan een 22kW paal. Wanneer je bij een 11kW paal laadt (dus aan 16A met een 32A kabel) dan heb je maar een kwart van de dissipatie, maar omdat je 2x langer moet laden komt het uiteindelijk op de helft neer.

Dus, als je het jaarlijks gebruik van een 2 meter kabel met een 8 meter kabel vergelijkt, dan moet je toch wel rekenen op iets van 10 tot 20kWh extra verlies per jaar bij gebruik van een 8 meter kabel. Laad je alleen maar bij Fastned, dan kan dat verschil toch al gauw oplopen tot 18 euro per jaar! :scared::biggrin:

(The usual disclaimers apply, please consult a physician before... yada yada)
 
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ga toch een poging wagen: ik heb in het verleden ooit de 8 meter lange Type 2/32A laadkabel gekocht bij Luuk, maar ik vind het steeds een heel gedoe om dat uit te rollen, in te rollen, etcetra.

Is het te doen om bijv. 4 meter kabel af te snijden of is dit niet verstandig? Is de connector er zo weer terug op te doen?

Eventueel wil ik wel wisselen.
Ik heb een 32A 4m-kabel die ik misschien 1 keer per jaar gebruik (ik laad altijd via SuC en de UMC), en dus steeds voor een hypothetisch noodgeval in de koffer heb liggen. (hoeveel verbruik zou me dat al gekost hebben :rolleyes:)

En dan denk ik soms "wat als ik ooit een paar meter te kort kom".
 
Ik moet morgen in centrum Groningen zijn en de A28 in de ochtend is een hel, dus ik heb een hotel in Haren náást de P+R gepakt met daarbij een laadpaal.

Morgen even met bus Groningen in, stad weer uit, auto pakken en naar huis. Nu komt het: Laadpaal kapot.

Dus ik storingsnummer bellen: "Ja, meneer, ik zie het. We hebben al 2 dagen geen contact met die paal. Ik zie ook geen melding voor een monteur. Ik ga deze voor u aanmaken, maar vanavond gaat niet lukken."

Oh wacht, dus je hebt al 2 dagen geen contact met een laadpaal maar gaat niet kijken? Hoe kan ik dan in godsnaam op het systeem vertrouwen?

De paal heeft wel prik, want er branden lampjes op. Maar al die dingen stoppen met werken zodra hun 3G/GPRS verbinding weg valt. Ik heb al vaker gezegt, als dat gebeurd met de paal gewoon direct gaan laden en elke pas accepteren. Jammer dan dat je gratis kWh's weg geeft, maar ik kan tenminste wel laden.

Morgen moet ik nog Groningen -> Den Helder -> Amsterdam -> Middelburg. Dat wordt dus nog 2x Fastned bezoeken morgen.
 
Ik moet morgen in centrum Groningen zijn en de A28 in de ochtend is een hel, dus ik heb een hotel in Haren náást de P+R gepakt met daarbij een laadpaal.

Morgen even met bus Groningen in, stad weer uit, auto pakken en naar huis. Nu komt het: Laadpaal kapot.

Dus ik storingsnummer bellen: "Ja, meneer, ik zie het. We hebben al 2 dagen geen contact met die paal. Ik zie ook geen melding voor een monteur. Ik ga deze voor u aanmaken, maar vanavond gaat niet lukken."

Oh wacht, dus je hebt al 2 dagen geen contact met een laadpaal maar gaat niet kijken? Hoe kan ik dan in godsnaam op het systeem vertrouwen?

De paal heeft wel prik, want er branden lampjes op. Maar al die dingen stoppen met werken zodra hun 3G/GPRS verbinding weg valt. Ik heb al vaker gezegt, als dat gebeurd met de paal gewoon direct gaan laden en elke pas accepteren. Jammer dan dat je gratis kWh's weg geeft, maar ik kan tenminste wel laden.

Morgen moet ik nog Groningen -> Den Helder -> Amsterdam -> Middelburg. Dat wordt dus nog 2x Fastned bezoeken morgen.

Ga anders bij Century Autogroep, Bornholmstraat 29, 9723 AW een gratis laden, CHAdeMO en AC 43kW
 
Andersom inparkeren? Scheelt draad in zicht :biggrin:


Nog een tip: door om te draaien vermijd je het "risico" dat er (fysiek) op je kabel wordt geparkeerd. Kom je terug en staat er iemand met een wiel op je kabel...

@ Rprp;
Inkorten kan maar moet wel op de juiste wijze gebeuren. Wellicht verkopen op Marktplaats en dan een 4 mtr bestellen (voor hopelijk het zelfde bedrag)