Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Gewoon een korte kabel bijkopen.

Ik laad op 16A dus de 6m is voor mij goed te doen (kabel is n stuk lichter dan 32A, en 4m is in sommige gevallen net iets te kort op Eigen terrein), maar daarnaast heb ik ook een 10m als reserve in de auto liggen, voor die ene keer dat ik er anders niet bij kom....
 
Ik moet morgen in centrum Groningen zijn en de A28 in de ochtend is een hel, dus ik heb een hotel in Haren náást de P+R gepakt met daarbij een aadpaal.

Morgen even met bus Groningen in, stad weer uit, auto pakken en naar huis. Nu komt het: Laadpaal kapot.

Jammer dat ik dit nu pas lees. Ik had je wel even kunnen helpen in deze. Ons bedrijf met prima laadpalen zit hier niet zover vandaan. Mocht het nog eens een keer voorkomen pm me dan maar even.
 
Jammer dat ik dit nu pas lees. Ik had je wel even kunnen helpen in deze. Ons bedrijf met prima laadpalen zit hier niet zover vandaan. Mocht het nog eens een keer voorkomen pm me dan maar even.

Oh, bedankt. Maar mijn punt is vooral dat ze al een paar dagen geen contact hebben en niet pro-actief die paal fixen.

Hoe moeten wij mensen nu van EV's overtuigen als de laadpalen toch redelijk vaak offline zijn en er niet keihard wordt gewerkt om deze draaiende te houden?

Tot nu toe merk ik dat vooral de SuperChargers en Fastned de laders zijn waar je op kan vertrouwen. Bij beide nog nooit problemen mee gemaakt.
 
Oh, bedankt. Maar mijn punt is vooral dat ze al een paar dagen geen contact hebben en niet pro-actief die paal fixen.

Hoe moeten wij mensen nu van EV's overtuigen als de laadpalen toch redelijk vaak offline zijn en er niet keihard wordt gewerkt om deze draaiende te houden?

Tot nu toe merk ik dat vooral de SuperChargers en Fastned de laders zijn waar je op kan vertrouwen. Bij beide nog nooit problemen mee gemaakt.

Ik toch al 1 keer in april 2014 in aichstetten. Waar 1 van de 8 SuCs niet werkte. Heb het toen direct doorgegeven aan de hulplijn.
 
Ik moet morgen in centrum Groningen zijn en de A28 in de ochtend is een hel, dus ik heb een hotel in Haren náást de P+R gepakt met daarbij een laadpaal.

Morgen even met bus Groningen in, stad weer uit, auto pakken en naar huis. Nu komt het: Laadpaal kapot.

Daar heb ik ook wel eens gestaan, naargeestig hotel met slechte laadvoorziening, slechts 3,7 kW en dus slecht werkend. Tegenwoordig slaap ik in Groningen altijd bij Hampshire Plaza, prima 11 kW laadpaal met 2 laadpunten. Ze gaan er nog 4 bijbouwen. Net buiten ring Groningen, maar ze hebben fietsen dus ik huur altijd even een fiets voor een dag en ga zo Groningen in! Prima!
 
Daar heb ik ook wel eens gestaan, naargeestig hotel met slechte laadvoorziening, slechts 3,7 kW en dus slecht werkend. Tegenwoordig slaap ik in Groningen altijd bij Hampshire Plaza, prima 11 kW laadpaal met 2 laadpunten. Ze gaan er nog 4 bijbouwen. Net buiten ring Groningen, maar ze hebben fietsen dus ik huur altijd even een fiets voor een dag en ga zo Groningen in! Prima!

Dat hotel is idd veel beter, ook vaker gebleven. Pakte deze nu keer ivm de P+R die er naast zit.
 
Ik vraag me af of "fietsen" en "extra overnachten" nu niet gezien kunnen worden als nadelen van Tesla/EV rijden. Ik bedoel het zou nooit in me opkomen zoiets te (gaan) moeten doen omdat ik een Tesla rijdt, of bijna dan in mijn geval.

Ik vraag maar hardop; zou dit ook allemaal gebeuren bij een "normale" brandstof auto? Of zit daar nu net een niet duidelijk te verklaren verschil in?

Dat hotels worden uitgewisseld ivm aanwezige laadinstallaties kan ik me wel voorstellen maar fiets huren "om maar goed te kunnen blijven laden" niet. Je zou maar op klanten bezoek komen met een nat pak door dat (onvoorziene) buitje onderweg op de fiets.
Laat ik nog maar achterwege dat je benodigdheden niet altijd op een fiets kunt aanvoeren.

P+R is wel een serieuze optie maar dat geldt zowel voor brandstof auto's als EV's (mits voldoende laadinstallaties van voldoende capaciteit)
 
Last edited:
Ik vraag me af of "fietsen" en "extra overnachten" nu niet gezien kunnen worden als nadelen van Tesla/EV rijden. Ik bedoel het zou nooit in me opkomen zoiets te (gaan) moeten doen omdat ik een Tesla rijdt, of bijna dan in mijn geval.

Ik vraag maar hardop; zou dit ook allemaal gebeuren bij een "normale" brandstof auto? Of zit daar nu net een niet duidelijk te verklaren verschil in?

Dat hotels worden uitgewisseld ivm aanwezige laadinstallaties kan ik me wel voorstellen maar fiets huren "om maar goed te kunnen blijven laden" niet. Je zou maar op klanten bezoek komen met een nat pak door dat (onvoorziene) buitje onderweg op de fiets.
Laat ik nog maar achterwege dat je benodigdheden niet altijd op een fiets kunt aanvoeren.

P+R is wel een serieuze optie maar dat geldt zowel voor brandstof auto's als EV's (mits voldoende laadinstallaties van voldoende capaciteit)
Tja, lange ritten vragen wel om iets meer planning in een EV dan in een ICE. Maar je komt vrijwel overal, met iets meer stop-tijd door supercharging onderweg (best relaxed eigenlijk).
Ook naar Groningen is geen probleem. Wellicht op de heen- en/of terugreis even bij Zwolle langs de supercharger. Dan kun je hem gewoon in het centrum in een parkeergarage zetten zonder dat je een laadstation nodig hebt.
Toen ik een weekend Groningen deed heb ik hem op de P+R gezet, maar dat was ook om de parkeerkosten van twee dagen in het centrum te besparen. Dat zou ik met de ICE ook hebben gedaan. En toevallig was er een laadpaal op het P+R terrein, dat is dan extra handig omdat je op de terugweg niet bij Zwolle hoeft te stoppen. (P+R bij stadion)
 
Ik vraag me af of "fietsen" en "extra overnachten" nu niet gezien kunnen worden als nadelen van Tesla/EV rijden. Ik bedoel het zou nooit in me opkomen zoiets te (gaan) moeten doen omdat ik een Tesla rijdt, of bijna dan in mijn geval.

Ik vraag maar hardop; zou dit ook allemaal gebeuren bij een "normale" brandstof auto? Of zit daar nu net een niet duidelijk te verklaren verschil in?

Dat hotels worden uitgewisseld ivm aanwezige laadinstallaties kan ik me wel voorstellen maar fiets huren "om maar goed te kunnen blijven laden" niet. Je zou maar op klanten bezoek komen met een nat pak door dat (onvoorziene) buitje onderweg op de fiets.
Laat ik nog maar achterwege dat je benodigdheden niet altijd op een fiets kunt aanvoeren.

P+R is wel een serieuze optie maar dat geldt zowel voor brandstof auto's als EV's (mits voldoende laadinstallaties van voldoende capaciteit)

In dit geval gaat dat niet op. Ik woon omgeving Den Haag en moet regelmatig een paar dagen naar Groningen. Zoek ik dus een hotel met laadpaal. Na 1 nacht aan de paal is de auto ready to go. Met fiets/bus naar centrum is verder ook om praktische redenen, Groningen kan ik niet echt parkeervriendelijk noemen!
 
Omdat ik vanuit Schiphol niet rechtstreeks naar huis of Oosterhout kon vanochtend bij SuC Amsterdam geladen, 7 taxi's waardoor ik slechts op halve kracht kon laden, het was dan wel weekend maar als het aantal Tesla's toeneemt moet Tesla de belofte 80% in 40 min inslikken, m.i. wordt dit echt een probleem.
 
Omdat ik vanuit Schiphol niet rechtstreeks naar huis of Oosterhout kon vanochtend bij SuC Amsterdam geladen, 7 taxi's waardoor ik slechts op halve kracht kon laden, het was dan wel weekend maar als het aantal Tesla's toeneemt moet Tesla de belofte 80% in 40 min inslikken, m.i. wordt dit echt een probleem.

betere optie op schiphol: zeer betaalbare valet parking incl. gratis laadservice. snelste vertrek en aankomst, wegrijden met een volle accu.
maar mbt SuC, naarmate de andere uit het snellader voller raakt, gaat de leegste toch weer sneller heb ik begrepen? de claim van 80% zal gemiddeld wel waargemaakt worden, bij een geringe bezetting gaat het veel sneller..
 
Utrecht heeft primeur met retourpalen zonne-energie | NOS

Tesla trekt de aandacht, dus Tesla bij de paal. Maar die kan echt geen energie terugleveren. Stom.

Los daarvan blijf ik het een vreemd idee vinden dat er uit mijn auto stroom wordt gehaald terwijl ik wil opladen. Ik vraag me af of dit echt een succes gaat worden. Daarnaast denk ik dat Elon gelijk heeft toen hij zei dat een autobatterij, tenminste Tesla, te sophisticated is om als straatbatterij gebruikt te worden. Extra laad- en ontlaad cycli doen de batterij op den duur ook geen goed. Maar laten we maar afwachten of het wat wordt.
 
Utrecht heeft primeur met retourpalen zonne-energie | NOS

Tesla trekt de aandacht, dus Tesla bij de paal. Maar die kan echt geen energie terugleveren. Stom.

Is ook niet zo vanzelfsprekend gezien het de levensduur van de batterij beïnvloedt. Was gisterenavond ook nog interessant tijdens de aandeelhoudersvergadering. Elon verduidelijkte dat er op dat vlak een belangrijk verschil is tussen de Powerwall noodbatterij van 10 kWh die een levensduur van ongeveer 1500 cycli heeft en de daily cycle Powerwall van 7 kWh die een levensduur van ongeveer 4000 cycli heeft. Deze informatie staat niet in de specs op de Tesla site!

Jammer dat de vraag toen niet werd gesteld wat het aantal cycli is van de batterijen gebruikt in de Model S. Gezien ze 8 jaar garantie bieden ga ik er van uit dat het geen 1500 cycli is (8j x 365d = 2920). Het aantal cycli is, cfr Prof. Jeff Dahn, ook sterk afhankelijk van hoe de batterij (dagelijks) wordt opgeladen. Ik laad daarom meestal maar tot 80% en begin pas te laden om 4 uur 's ochtends.
 
Ben eens gaan grasduinen in de specs van de Mercedes-Benz home battery oplossing en daar staat het aantal cycli wel duidelijk vermeld:
4,000 cycles (1 C/1 C, up to a service life of 80 % of the initial capacity)
https://schlauerspeichern.de/Batteriespeicher_Datenblatt_Home_DE_EN.pdf

Het is interessant te zien dat Mercedes-Benz heel snel na de lancering van de home battery door Tesla met een bijna identiek product op de markt komt. Things are clearly moving...

In plaats van wagens te gebruiken om het net te balancen, lijken me deze oplossingen gegroepeerd per straat of stroomcabine mijns inziens meer kans op slagen te hebben.