Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Nogmaals dank allen. off topic (sorry): Ik heb nu weer een nieuwe uitdaging: Omdat de MS pas over 2 wk komt en de RR deze week verkocht wordt krijg ik een Ampera tot dat de MS beschikbaar is... (Wel top van Jildar van MrGreen dat hij dat heeft geregeld).

Met een ampera is niets mis. Ok, hij is lelijk en het is een Opel, maar verder is er niets mis mee (nou ja, restwaarde is ook afwezig en de service van Opel is belabberd. En vooruit, de navigatie van de ampera is pas echt beroerd). Maar verder een prima auto.

Opladen doe je met de bijgeleverde UMC (op 10 of 6 A) of met de eveneens bijgeleverde laadkabel. Die is aan de kant van de auto anders dan die van de Tesla, maar dat zie he vanzelf.

Oh ja, de laadklep gaat eens per jaar stuk. Daarmee ga je naar de Opel dealer, die de laadklep voor exact hetzelfde type laadklep vervangt. Anders zou die niet opnieuw binnen een jaar stuk gaan. Klantenbinding volgens de Opel standaard. Maar voor het overige een prima auto.
 
Excuses voor de noob-vragen, maar in welk geval kies je voor de 16a kabel en in welk geval voor de 32a kabel ?
Als je thuis een laadpaal op een "standaard" meterkast laat aansluiten, dan gebruik je de 16a kabel toch ?
Wanneer/op welke plekken is die 32a dan van toepassing? Of gebruik je die 32a kabel ook thuis ?
 
Excuses voor de noob-vragen, maar in welk geval kies je voor de 16a kabel en in welk geval voor de 32a kabel ?
Als je thuis een laadpaal op een "standaard" meterkast laat aansluiten, dan gebruik je de 16a kabel toch ?
Wanneer/op welke plekken is die 32a dan van toepassing? Of gebruik je die 32a kabel ook thuis ?

Single Charger in de auto: 16A kabel voldoende, Duo Charger in de auto: 32A kabel.
Heb je een single charger en wil je misschien in de toekomst een extra charger aanschaffen: ook 32A kabel kopen.:smile:
 
Met een ampera is niets mis. Ok, hij is lelijk en het is een Opel, maar verder is er niets mis mee (nou ja, restwaarde is ook afwezig en de service van Opel is belabberd. En vooruit, de navigatie van de ampera is pas echt beroerd). Maar verder een prima auto.

Opladen doe je met de bijgeleverde UMC (op 10 of 6 A) of met de eveneens bijgeleverde laadkabel. Die is aan de kant van de auto anders dan die van de Tesla, maar dat zie he vanzelf.

Oh ja, de laadklep gaat eens per jaar stuk. Daarmee ga je naar de Opel dealer, die de laadklep voor exact hetzelfde type laadklep vervangt. Anders zou die niet opnieuw binnen een jaar stuk gaan. Klantenbinding volgens de Opel standaard. Maar voor het overige een prima auto.
Maar ik vroeg aan een kennis die ook een Ampera heeft hoe hij dat dan doet met het laden. Niet. Want er gaat gewoon benzine in omdat je in de winter maar 30 km ver komt....
 
En zo stond ik dus laatst bij een laadpunt op Texel naast een Ampera-rijder die zojuist een van de twee laadpunten in gebruik had genomen...
vroeg hem wat zijn range was.. iets van honderden km's zij hij, ja met z'n tank uiteraard..en hoe lang het duurde voordat zijn accu vol was: iets van uren - voor 30 km....
Maar waarom ging hij daar dan staan laden ? ja, lekker dichtij het restaurant... Kom ze steeds vaker tegen: lekker-m'n-auto-op een laadpunt-dichtbij-zetten... niet dat ik er veel aan heb (paar km per uur), maar kost ook niets gezien laadtempo en is lekker dichtbij de ingang.... Uiterst irritant, die hybrides die alleen maar ontworpen en gekocht zijn om bijtellingsreden...(de enkele uitzondering daargelaten...). Zal blij zijn als over een paar jaar die flauwekul voorbij is..

Maar ik vroeg aan een kennis die ook een Ampera heeft hoe hij dat dan doet met het laden. Niet. Want er gaat gewoon benzine in omdat je in de winter maar 30 km ver komt....
 
Last edited:
Slechts 30 km is wat overdreven. Het slechtste resultaat dat ik heb gehaald in de 50k km die ik in de ampera heb gereden was 40 km, dat was bij temperaturen onder het vriespunt. Normaal ergens tussen de 50 en 70 km (dat met een effectief bruikbare capaciteit van 10,4 kWH).

Nu rijdt mijn vrouw in de ampera. Zij maakt vooral korte ritten, dan kun je volledig benzineloos rijden. De lifetime average staat nu, na bijna 4 jaar en 70k km, op 2,0 liter per 100 km, dus 1 op 50. Daar is de ampera voor bedoeld.

En de auto is lelijk, maar dat had ik geloof ik al gemeld, niet? [emoji12]
 
ja, je hebt gelijk , is inderdaad meer - was in de war met een V60 van een collega..een van onze buren heeft jaren in een Ampera gereden, elke dag aan het stopcontact voor het huis.. Heb er nog heel even naar gekeken in 2012/2013... duurde niet lang overigens...Vond de auto te klein, niet mooi..en vrij zinloos (met 50K per jaar) met de beperkte range...
 
En zo stond ik dus laatst bij een laadpunt op Texel naast een Ampera-rijder die zojuist een van de twee laadpunten in gebruik had genomen...
vroeg hem wat zijn range was.. iets van honderden km's zij hij, ja met z'n tank uiteraard..en hoe lang het duurde voordat zijn accu vol was: iets van uren - voor 30 km....
Maar waarom ging hij daar dan staan laden ? ja, lekker dichtij het restaurant... Kom ze steeds vaker tegen: lekker-m'n-auto-op een laadpunt-dichtbij-zetten... niet dat ik er veel aan heb (paar km per uur), maar kost ook niets gezien laadtempo en is lekker dichtbij de ingang.... Uiterst irritant, die hybrides die alleen maar ontworpen en gekocht zijn om bijtellingsreden...(de enkele uitzondering daargelaten...). Zal blij zijn als over een paar jaar die flauwekul voorbij is..

Meestal staan ze er om de parkeerkosten te vermijden!
Electro voertuigen mogen veelal gratis parkeren.

En dan komt een 100% EV die daar dan echt van elektrisch laden afhankelijk is.
Vooral die PC hoofdstraat PHEV tractor van Mitsubishi die nog minder km op een batterij maakt dan de Volt of Ampera.

Ik zie dat kind nooit wat verrukt is "lekker te stekkeren" want de "meeste" stekkeren zelden. (Er zijn er echt wel die hun best wel doen maar zijn in de minderheid)
Ik krijg bij die reclame altijd een slechte smaak in mijn mond.

Ik laad mijn MS op de zaak 100% groen (0,65 ct per Kw extra) en ben thuis op electro precies in balans, ik heb geen Kw gebruikt na saldering.

Dus ik deel je mening en ben blij dat zulke auto's per 1/1 zwaarder belast worden!

Ik betaal 4% maar die modellen uit 2013 betalen niets en ze vervuilen nog erger dan de niet PHEV modellen.
 
Mag ik vragen hoe lang het duurt voor dat de Ampera volledig is opgeladen? En doe je dat dan met een "gewone" 220 V 16 A aansluiting (die voor de terrasreiniger en de bladblazer zeg maar), of die van je Tesla? Vergeleken met veel andere auto's vind ik een Ampera niet lelijk hoor.


Slechts 30 km is wat overdreven. Het slechtste resultaat dat ik heb gehaald in de 50k km die ik in de ampera heb gereden was 40 km, dat was bij temperaturen onder het vriespunt. Normaal ergens tussen de 50 en 70 km (dat met een effectief bruikbare capaciteit van 10,4 kWH).

Nu rijdt mijn vrouw in de ampera. Zij maakt vooral korte ritten, dan kun je volledig benzineloos rijden. De lifetime average staat nu, na bijna 4 jaar en 70k km, op 2,0 liter per 100 km, dus 1 op 50. Daar is de ampera voor bedoeld.

En de auto is lelijk, maar dat had ik geloof ik al gemeld, niet? [emoji12]
 
Bedankt voor de info
Met een ampera is niets mis. Ok, hij is lelijk en het is een Opel, maar verder is er niets mis mee (nou ja, restwaarde is ook afwezig en de service van Opel is belabberd. En vooruit, de navigatie van de ampera is pas echt beroerd). Maar verder een prima auto.

Opladen doe je met de bijgeleverde UMC (op 10 of 6 A) of met de eveneens bijgeleverde laadkabel. Die is aan de kant van de auto anders dan die van de Tesla, maar dat zie he vanzelf.

Oh ja, de laadklep gaat eens per jaar stuk. Daarmee ga je naar de Opel dealer, die de laadklep voor exact hetzelfde type laadklep vervangt. Anders zou die niet opnieuw binnen een jaar stuk gaan. Klantenbinding volgens de Opel standaard. Maar voor het overige een prima auto.
 
Uiterst irritant, die hybrides die alleen maar ontworpen en gekocht zijn om bijtellingsreden...(de enkele uitzondering daargelaten...). Zal blij zijn als over een paar jaar die flauwekul voorbij is..

Zoals gebruikelijk, lopen de Belgische politici weeral jaren achterop met hun beleid.
Hier moeten eerst bevriende studiebureau's ingeschakeld worden om snel en veel geld te rapen - die vervolgens na vele jaren 'studiewerk' een niet ter zake doend, waardeloos; of in het beste geval : hopeloos achterhaald (want uit oude websites samengeschraapt) rapport voor te leggen.


Hier gaat men nu dus starten met fiscale voordelen voor hybride fossielen !
Er zal wel geen enkele bevoegde politieker deze post lezen, maar toch : :cursing::cursing::cursing:
 
9170dc6d3dd7e83d3ec0ea9a6f630211.jpg

Ik moet het even kwijt... Ik moet straks naar Groningen, en heb nog 100km, maar ach.

Oh ja, en voor wie dacht dat ie laadt ... nee hoor.
 
Last edited:
En zo stond ik dus laatst bij een laadpunt op Texel naast een Ampera-rijder die zojuist een van de twee laadpunten in gebruik had genomen...
vroeg hem wat zijn range was.. iets van honderden km's zij hij, ja met z'n tank uiteraard..en hoe lang het duurde voordat zijn accu vol was: iets van uren - voor 30 km....
Maar waarom ging hij daar dan staan laden ? ja, lekker dichtij het restaurant... Kom ze steeds vaker tegen: lekker-m'n-auto-op een laadpunt-dichtbij-zetten... niet dat ik er veel aan heb (paar km per uur), maar kost ook niets gezien laadtempo en is lekker dichtbij de ingang.... Uiterst irritant, die hybrides die alleen maar ontworpen en gekocht zijn om bijtellingsreden...(de enkele uitzondering daargelaten...). Zal blij zijn als over een paar jaar die flauwekul voorbij is..

Precies! Zoals dit stelletje, dat elke dag de 4 22kw laadpunten op kantoor de hele dag bezet houdt. Elke dag dezelfde auto's.
ImageUploadedByTapatalk1448612526.244007.jpg