Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben er inmiddels achter, bedankt allemaal. Nu blijkt dat het laadpasje tenminste 24 uur nodig heeft om de activering te verwerken. Kennelijk hebben ze een digitale postduif bij TheNewMotion. En de wandcontactdoos op de oprit heeft een aarde fout denk ik, want anders zou ik niet weten waarom die de lader niet accepteert. Als het droog is maar eens open schroeven.
 
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als er een fietser iets te dicht langs die chargeport rijdt....

alleen al aan de chargeport merk je dat klassieke autobouwers géén afscheid kunnen nemen van het ICE-denken.


-laat ons even 'outside-the-box' denken : hoe kunnen we het stopcontact netjes wegwerken ?
-oh, dat kennen wij al lang. daar hebben wij een schitterende oplossing voor. we nemen gewoon de klep van de brandstof-tank en....




 
Last edited:
alleen al aan de chargeport merk je dat klassieke autobouwers géén afscheid kunnen nemen van het ICE-denken.


-laat ons even 'outside-the-box' denken : hoe kunnen we het stopcontact netjes wegwerken ?
-oh, dat kennen wij al lang. daar hebben wij een schitterende oplossing voor. we nemen gewoon de klep van de brandstof-tank en....





Daarbij uit het oog verliezend dat deze klep nu twee keer per dag open en dicht gaat, terwijl de benzineklep is ontworpen op 1 keer per week open en dicht gaan.

Gelukkig is men bij GM continu bezig met het verbeteren van hun producten. Dus als de klep voor de derde keer stuk gaat heeft men inmiddels een verbeterd ontwerp, dat wel berekend is op het gebruik, zodat een vierde vervanging achterwege kan blijven.... NOT!
 
Mennekes gebruikte voorheen ook een spiraal kabel, speciaal ontwikkeld voor Mercedes als ik het mij goed herinner - maar dat gaf te veel storingen en is gestopt.
Gebruik je deze ? werkt dat wek goed, ook op 32A ?

EVkabel-Type1geelCee5.jpg


Ik ben nog steeds heel blij met m'n Lapp spiraalkabel. Niet zo eentje die als een rollade oprolt en rete zwaar is, maar automatisch oprolt in een grote lus als je hem achter de stoel op de grond gooit, ideaal!

(Zo even geen foto van kunnen vinden)
 
Laden en bijbehorende snelheid .jpg


Ik kreeg deze van Jildar van MrGreen. Handig. Begijp er nu steeds meer van. Maar in dat topic over Model X werd gesproken over 72 Amp. (Optie wel of niet beschikbaar zijn en waar iets curieus mee). Bij 72 Amp, hoeveel kW is dat dan (in neem aan dat mijn vroeger bij natuurkunde geleerde formule W = V x A hier niet op gaat.
 
View attachment 102392

Ik kreeg deze van Jildar van MrGreen. Handig. Begijp er nu steeds meer van. Maar in dat topic over Model X werd gesproken over 72 Amp. (Optie wel of niet beschikbaar was en waar iets curieus mee). Bij 72 Amp, hoeveel Kw is dat dan (in neem aan dat mijn vroeger bij natuurkunde geleerde formile W x V x A hier niet op gaat.

de wetten van de fysica blijven gelden, ook in de X.... W=V*A. ( kijk wel uit met driefaze berekening.)

maar de 72A waarvan sprake is in de US, monofaze. dus 72A * 230V = 16,6 kW
hier zal hij wel op 3-faze komen.



edit : de formules staan trouwens onderaan de poster.
Mooie poster overigens, THX ! niet eerder gevonden. ik zie dat nochtans hij van TeslaClubBelgië is.


3fazig : dat wordt dan
OFWEL vierkantswortel(3)*de lijnspanning*de stroom. bvb wortel(3) * 400V * 32A = 22kW
OFWEL neem je de 3*de fazespanning*de stroom. bvb 3 * 230V * 32A = 22kW
de laatste vind ik simpeler, ik ben niet zo goed in wortels trekken.


lijnspanning = de spanning tussen twee fazes ("twee lijnen")
fazespanning = de spanning tussen één faze en de neuter.


voor de volledigheid, en voordat de politie langs komt : we gaan er van uit dat het net in ster staat.
 
Last edited:
Ik kreeg deze van Jildar van MrGreen. Handig. Begijp er nu steeds meer van. Maar in dat topic over Model X werd gesproken over 72 Amp. (Optie wel of niet beschikbaar zijn en waar iets curieus mee). Bij 72 Amp, hoeveel Kw is dat dan (in neem aan dat mijn vroeger bij natuurkunde geleerde formule W x V x A hier niet op gaat.

't is ook een kaart voor gevorderden. Begin nu maar eens met een gewone mennekes kabel die je krijgt meegeleverd. Daarmee is 99,99% van de laadbehoefte afgedekt.
(die Ampera vind ik verder jouw probleem, en de Model X vragen ervaringen komen vanzelf als ze eens een keer gaan leveren)
 
View attachment 102392

Ik kreeg deze van Jildar van MrGreen. Handig. Begijp er nu steeds meer van. Maar in dat topic over Model X werd gesproken over 72 Amp. (Optie wel of niet beschikbaar zijn en waar iets curieus mee). Bij 72 Amp, hoeveel kW is dat dan (in neem aan dat mijn vroeger bij natuurkunde geleerde formule W = V x A hier niet op gaat.

Ze zijn wel wat optimistisch in deze lijst. Kom met 400V 16A niet verder dan 50km/u en met 32A 100km/u.
Grootste fout (of noem het afwijking) lijkt me te zitten bij de Chademo. Daar komt je toch echt niet verder dan 200km/u
En 400 km/45 min (als dit een gemiddelde moet zijn) ga je bij een Supercharger natuurlijk ook niet halen.

Update: bedenk me net dat ze wellicht van rated range uitgaan. Dan klopt het wel maar is het per definitie niet juist.
 
Nu ben ik dus weer nieuwsgierig wat dan "rated range" is...

Rated range is de afstand die je volgens een weinig realistische test (net zo realistisch als de uitstoot test waar VW zo'n fan van is) zou moeten kunnen rijden met wat er nog in je batterij zit.
Voor de 85 is dat 500km.
Je kunt echter er ook voor kiezen om de 'typical range' te zien. Die is gebaseerd op je reële historische verbruik. 'Gebaseerd op' maar over het algemeen nog wel iets te optimistisch.
De typical range van een 85 ligt rond de 380km.

Ik krijg de indruk dat zo'n beetje elke Tesla rijden de weergave of 'typical' heeft staan. (dus ook de default in mijn denken).