Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt:
Wettelijk: 30 minuten is de limiet, alles erover is illegaal.
Eigenaar van een BMW i3 60Ah: 30 minuten heb ik zelfs niet eens nodig, 16 minuten is al genoeg.
Eigenaar van een Nissan Leaf tot 2016: 30 minuten is net genoeg on de batterij vol te krijgen, ideaal dus.
Eigenaar van een Tesla Model 3: vol zal ie niet op 30 minuten zijn, maar als ik zuinig ben haal ik er zo een 150km mee dus cava.
Eigenaar van een Tesla Model X: Waarom komt er maar 35kW uit dit ding? Daarmee kan ik amper 60km range eruit halen op een half uur@$#@#!!
Bovendien moet je je de vraag stellen waarom er zo een tijdslimiet op zit... Is dat omdat de laadpaal moet rusten? Is dat omdat de stroom die de laadpaal per dag krijgt beperkt is? Nee, dat is omdat er een tekort is aan laadinfrastructuur. Maar als jij vroeger met je benzine aan een tankstation arriveerde en er was maar 1 pomp die werkte, stond er dan ook een bordje dat je maar voor 5 liter mocht opvullen - wat een geluk als je een auto had met maar een verbruik van 5l/100km - of vond je je moreel verplicht om er maar 5 liter in te schudden?
In het opzicht van sociale EV-rijder-en-we-moeten-de-infrastructuur-met-mekaar-delen is mijn actie natuurlijk asociaal. In het opzicht van het-is-2019 vind ik dat aanbieders moeten merken dat de huidige infrastructuur onvoldoende is. En misschien ervaar je dat in Nederland anders, met 2500 publieke laadpalen per jaar erbij, maar ik stond in de 'hoofdstad van europa' met als alternatieven een laadpaal op een supermarkt met beperkte openingsuren 3km van mijn werkplek af, of een openbare Allego 11kw paal op 2,7km. Ook niet afstanden waar je, eens de batterij vol is, even op 10 minuutjes op en weer wandelt om 'm te verplaatsen.
Of ik kan natuurlijk op terugweg naar huis omrijden naar de supercharger van Diegem, en daar de rest van de pendelaars vervoegen die niet op bestemming kunnen laden, met geluk aan 30kW als er nog een stall vrij is. Daar sta ik sowieso al als de Allego ABB locatie weer eens defect is.
Wat vind ik ervan? Tuurlijk sta ik in overtreding, maar ze is erg moeilijk vast te stellen (je moet nergens een bonnetje nemen, in extremis kan je de blauwe schijf leggen maar daar zit zelf al een marge van een half uur op) en ik vind dat 1 eenzame ABB-lader gewoon te weinig is geworden. De locatie is overigens vlak bij een winkelcentrum en snelweg, dus ideaal om een reeks 11kW-laders te zetten en er een Ionity-plek bij te bouwen.
Wettelijk: 30 minuten is de limiet, alles erover is illegaal.
Eigenaar van een BMW i3 60Ah: 30 minuten heb ik zelfs niet eens nodig, 16 minuten is al genoeg.
Eigenaar van een Nissan Leaf tot 2016: 30 minuten is net genoeg on de batterij vol te krijgen, ideaal dus.
Eigenaar van een Tesla Model 3: vol zal ie niet op 30 minuten zijn, maar als ik zuinig ben haal ik er zo een 150km mee dus cava.
Eigenaar van een Tesla Model X: Waarom komt er maar 35kW uit dit ding? Daarmee kan ik amper 60km range eruit halen op een half uur@$#@#!!
Bovendien moet je je de vraag stellen waarom er zo een tijdslimiet op zit... Is dat omdat de laadpaal moet rusten? Is dat omdat de stroom die de laadpaal per dag krijgt beperkt is? Nee, dat is omdat er een tekort is aan laadinfrastructuur. Maar als jij vroeger met je benzine aan een tankstation arriveerde en er was maar 1 pomp die werkte, stond er dan ook een bordje dat je maar voor 5 liter mocht opvullen - wat een geluk als je een auto had met maar een verbruik van 5l/100km - of vond je je moreel verplicht om er maar 5 liter in te schudden?
In het opzicht van sociale EV-rijder-en-we-moeten-de-infrastructuur-met-mekaar-delen is mijn actie natuurlijk asociaal. In het opzicht van het-is-2019 vind ik dat aanbieders moeten merken dat de huidige infrastructuur onvoldoende is. En misschien ervaar je dat in Nederland anders, met 2500 publieke laadpalen per jaar erbij, maar ik stond in de 'hoofdstad van europa' met als alternatieven een laadpaal op een supermarkt met beperkte openingsuren 3km van mijn werkplek af, of een openbare Allego 11kw paal op 2,7km. Ook niet afstanden waar je, eens de batterij vol is, even op 10 minuutjes op en weer wandelt om 'm te verplaatsen.
Of ik kan natuurlijk op terugweg naar huis omrijden naar de supercharger van Diegem, en daar de rest van de pendelaars vervoegen die niet op bestemming kunnen laden, met geluk aan 30kW als er nog een stall vrij is. Daar sta ik sowieso al als de Allego ABB locatie weer eens defect is.
Wat vind ik ervan? Tuurlijk sta ik in overtreding, maar ze is erg moeilijk vast te stellen (je moet nergens een bonnetje nemen, in extremis kan je de blauwe schijf leggen maar daar zit zelf al een marge van een half uur op) en ik vind dat 1 eenzame ABB-lader gewoon te weinig is geworden. De locatie is overigens vlak bij een winkelcentrum en snelweg, dus ideaal om een reeks 11kW-laders te zetten en er een Ionity-plek bij te bouwen.