Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend heb ik de nieuwe Fastned aan de A12 bij Woudenberg geprobeerd (350kw)... Werkt niet op mijn M3.... Communicatiefout. Het lijkt ook wel alsof hij door de gebogen vorm van de CCS poort er niet ver genoeg in gaat om de Comm pin te bereiken. Iemand soortgelijke ervaringen? Bekend probleem? De 50kw lader ernaast deed het probleemloos (met 36 kw bij 9%).
 
Vanochtend heb ik de nieuwe Fastned aan de A12 bij Woudenberg geprobeerd (350kw)... Werkt niet op mijn M3.... Communicatiefout. Het lijkt ook wel alsof hij door de gebogen vorm van de CCS poort er niet ver genoeg in gaat om de Comm pin te bereiken. Iemand soortgelijke ervaringen? Bekend probleem? De 50kw lader ernaast deed het probleemloos (met 36 kw bij 9%).

Als dat zo is dan is dat een constructiefout. De Model 3 is hun grootste doelgroep en dan moet het probleemloos lukken.
 
Vanochtend heb ik de nieuwe Fastned aan de A12 bij Woudenberg geprobeerd (350kw)... Werkt niet op mijn M3.... Communicatiefout. Het lijkt ook wel alsof hij door de gebogen vorm van de CCS poort er niet ver genoeg in gaat om de Comm pin te bereiken. Iemand soortgelijke ervaringen? Bekend probleem? De 50kw lader ernaast deed het probleemloos (met 36 kw bij 9%).
Zou dezelfde soort stekker moeten zijn dus zou ik niet verwachten.
Maar daarentegen heb ik wel eens een vergelijkbare verklaring gehoord waarom iPaces problemen hadden met de Ionity laders: dat door het extra gewicht van de 350kW laadkabels de plug net niet helemaal goed in de socket hing en de laadpoort de kabel daardoor niet kon vergrendelen. Even de kabel een klein beetje optillen scheen te helpen.
 
Korte vraag,
Als ik op Newmotion app selecteer op 22 kwh laadpalen dan laad ik altijd met ‘maar’ 11 kwh.
Bij destination Chargers en thuis Twc laad ik wel sneller.
Is de 11 kwh een beperking van de auto?
Model x 09-2018
Nee, duidelijk dus niet want je auto laadt bij DeCs en op de TWC gewoon sneller, je auto heeft een onboard charger die 16.5kW kan laden (3x24A).

Check de specs van de laadkabel die je gebruikt eens? Staat ergens op de kabel vermeld.
Ik vermoed dat die beperkt is tot 3x16A.
Ter info: de laadsnelheid wordt beperkt door de zwakste schakel van: laadpaal-laadkabel-interne lader.
In de laadkabel zit een weerstandje die aan de auto doorgeeft wat het maximale vermogen is wat de kabel aankan.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Vanochtend heb ik de nieuwe Fastned aan de A12 bij Woudenberg geprobeerd (350kw)... Werkt niet op mijn M3.... Communicatiefout. Het lijkt ook wel alsof hij door de gebogen vorm van de CCS poort er niet ver genoeg in gaat om de Comm pin te bereiken. Iemand soortgelijke ervaringen? Bekend probleem? De 50kw lader ernaast deed het probleemloos (met 36 kw bij 9%).

Is een te Fastned bekend probleem. Heb het recent identiek meegemaakt te FN Portland / Rhoon ad A15, ring R'dam. Ze zijn er, werd me per email teruggemeld, met de leverancier ( ABB ?! neem ik aan ) over bezig. Bij FN Den Hoek, A16 Moerdijk, ging laden ad 175kW wel okay. Tja... :(
 
Pardon? Hoezo de grootste doelgroep? De Tesla model 3 heeft SuC. Dat is de doelgroep. De rest van de auto's mag zich behelpen bij Fastned. ;)

Zoals wel meer gemeld, de Fastneds in NL liggen bijna allemaal heel direct meteen ad snelweg, de SuC's in NL is nogal eens een hoop gedraai en gekeer voor je er eenmaal bent. Als je maar 10-15kWh nodig hebt, is de keus snel gemaakt. En als de ene FN bezet is kijk je gewoon even snel bij de volgende...! Er zijn er langzamerhand zoveel! :rolleyes:
 
Zoals wel meer gemeld, de Fastneds in NL liggen bijna allemaal heel direct meteen ad snelweg, de SuC's in NL is nogal eens een hoop gedraai en gekeer voor je er eenmaal bent. Als je maar 10-15kWh nodig hebt, is de keus snel gemaakt. En als de ene FN bezet is kijk je gewoon even snel bij de volgende...! Er zijn er langzamerhand zoveel! :rolleyes:

Ik bedoelde ook dat het door een vloedgolf aan Model 3 dit jaar de enige auto's zijn die relevant zijn voor deze snelle laders. Niemand komt wat laadsnelheid in de buurt en Model 3 kan straks 250 Kw aan. Het zou dom zijn om er niet voor te zorgen dat deze auto's, die door hun laadsnelheid ook weer snel weg zijn en de plaats dus effciënt benutten, flawless kunnen laden. Natuurlijk zijn er de SuC's maar elke (echte) snellader is welkom voor het moment dat... En met straks rond 30k Model 3's komt er best meer aanloop.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Vanochtend heb ik de nieuwe Fastned aan de A12 bij Woudenberg geprobeerd (350kw)... Werkt niet op mijn M3.... Communicatiefout. Het lijkt ook wel alsof hij door de gebogen vorm van de CCS poort er niet ver genoeg in gaat om de Comm pin te bereiken. Iemand soortgelijke ervaringen? Bekend probleem? De 50kw lader ernaast deed het probleemloos (met 36 kw bij 9%).
precies het zelfde probleem bij Fastned De Watering A8, Communicatiefout met Tesla Model 3 en CCS.
 
Nee, duidelijk dus niet want je auto laadt bij DeCs en op de TWC gewoon sneller, je auto heeft een onboard charger die 16.5kW kan laden (3x24A).

Check de specs van de laadkabel die je gebruikt eens? Staat ergens op de kabel vermeld.
Ik vermoed dat die beperkt is tot 3x16A.
Ter info: de laadsnelheid wordt beperkt door de zwakste schakel van: laadpaal-laadkabel-interne lader.
In de laadkabel zit een weerstandje die aan de auto doorgeeft wat het maximale vermogen is wat de kabel aankan.

Ik heb het even bekeken is de standaard Blauwe kabel die erbij geleverd is 32A 3P
Ik ga deze week wel even testen, iemand toevallig bekend met een 22A laadpaal regio Groningen waar ook daadwerkelijk dan 16.5kW voor de X beschikbaar is?
 
Vandaag op mijn befaamde plek in Anderlecht heeft een onverlaat de noodknop ingeduwd om het laden te onderbreken. Geen probleem, ik zat toch al op 90% en was net onderweg om de wagen te verplaatsen, maar toch opvallend. Opvallend, want toen ik arriveerde aan mijn auto, was er niemand aan het wachten om te laden.

Nog gekker wordt het als ik 's avonds de dashcambeelden bekijk, en ik rond de periode van het uitvallen van de laadbeurt zelfs geen EV aantref rondom mijn auto. Ik zie wel een kerel die met een pasje compleet op de verkeerde plek gaat zwaaien, dan het tankstation binnen gaat, vervolgens buiten komt, nu gaat zwaaien naar waar je de pas wel hoort te zwaaien en dan maar tevergeefs op de noodknop duwt.

Screenshot 2019-05-06 at 22.27.36.jpg


Heel vreemd, want hij gaat geen enkele keer naar mijn dashboard kijken, waar natuurlijk een parkeerschijf van teslaclub.be ligt met mijn telefoonnummer en mijn verwachte eind-uur van laden.

12673496835_311819c0bc_b.jpg


Op die 50kW dozen kan men je dus nog altijd lappen dat men het laden onderbreekt, door op de stop-knop te duwen en niet meer los te draaien...
 
Vandaag op mijn befaamde plek in Anderlecht heeft een onverlaat de noodknop ingeduwd om het laden te onderbreken. Geen probleem, ik zat toch al op 90% en was net onderweg om de wagen te verplaatsen, maar toch opvallend. Opvallend, want toen ik arriveerde aan mijn auto, was er niemand aan het wachten om te laden.

Nog gekker wordt het als ik 's avonds de dashcambeelden bekijk, en ik rond de periode van het uitvallen van de laadbeurt zelfs geen EV aantref rondom mijn auto. Ik zie wel een kerel die met een pasje compleet op de verkeerde plek gaat zwaaien, dan het tankstation binnen gaat, vervolgens buiten komt, nu gaat zwaaien naar waar je de pas wel hoort te zwaaien en dan maar tevergeefs op de noodknop duwt.

View attachment 404742

Heel vreemd, want hij gaat geen enkele keer naar mijn dashboard kijken, waar natuurlijk een parkeerschijf van teslaclub.be ligt met mijn telefoonnummer en mijn verwachte eind-uur van laden.

12673496835_311819c0bc_b.jpg


Op die 50kW dozen kan men je dus nog altijd lappen dat men het laden onderbreekt, door op de stop-knop te duwen en niet meer los te draaien...
Vage vent hoor
 
Vandaag op mijn befaamde plek in Anderlecht heeft een onverlaat de noodknop ingeduwd om het laden te onderbreken. Geen probleem, ik zat toch al op 90% en was net onderweg om de wagen te verplaatsen, maar toch opvallend. Opvallend, want toen ik arriveerde aan mijn auto, was er niemand aan het wachten om te laden.

Nog gekker wordt het als ik 's avonds de dashcambeelden bekijk, en ik rond de periode van het uitvallen van de laadbeurt zelfs geen EV aantref rondom mijn auto. Ik zie wel een kerel die met een pasje compleet op de verkeerde plek gaat zwaaien, dan het tankstation binnen gaat, vervolgens buiten komt, nu gaat zwaaien naar waar je de pas wel hoort te zwaaien en dan maar tevergeefs op de noodknop duwt.

View attachment 404742

Heel vreemd, want hij gaat geen enkele keer naar mijn dashboard kijken, waar natuurlijk een parkeerschijf van teslaclub.be ligt met mijn telefoonnummer en mijn verwachte eind-uur van laden.

12673496835_311819c0bc_b.jpg


Op die 50kW dozen kan men je dus nog altijd lappen dat men het laden onderbreekt, door op de stop-knop te duwen en niet meer los te draaien...
Maar wel een mooie en nuttige parkeerschijf. Weet je of die voor NL ook te krijgen is? Of alleen als lid van Tesla.be? In dat geval kan ik dat ook doen (ik ben reserve Belg, 5 km van de grens ;-))