Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp met zo een tarieven overigens niet waarom iemand wel de moeite doet om z'n kabel uit de auto te halen en aan te sluiten, maar niet het pasje over de lader te laten waaien...

De parkeergarages waar ik vaak laadpaalplakkers zie, vraagt 1c/m met een maximum van 5€. Dat is aan 11kW 5c/kWh en aan 3kW 20c/kWh.
 
Hmmmmm, als de tarieven meevallen is dat inderdaad een geweldig idee om zo een laadpaalplakker een lesje te leren.
Ik ben er niet zo zeker van dat dit bij iedere paal werkt. Ik kan mijn kabel gewoon loskoppelen van de paal na een laadsessie zonder dat ik de pas weer gebruik. Ik ontgrendel eerst de kabel aan de auto zijde middels de keyfob (of touchscreen) en een paar tellen later ontgrendelt de Allego paal de kabel ook aan de paalzijde.

Misschien dat dit niet zo werkt bij palen van andere aanbieders, maar bij mijn vaste Allego paal i.i.g. wel.
 
Ik ben er niet zo zeker van dat dit bij iedere paal werkt. Ik kan mijn kabel gewoon loskoppelen van de paal na een laadsessie zonder dat ik de pas weer gebruik. Ik ontgrendel eerst de kabel aan de auto zijde middels de keyfob (of touchscreen) en een paar tellen later ontgrendelt de Allego paal de kabel ook aan de paalzijde.

Misschien dat dit niet zo werkt bij palen van andere aanbieders, maar bij mijn vaste Allego paal i.i.g. wel.
Ik moest hier echt ontgrendelen met de pas, anders kreeg ik mijn kabel er niet uit.
 
Ik ben niet zo'n gebruiker van publieke laadpalen, maar gisteren moest ik rondje Enschede - Emmen - Houten - Enschede maken. In Emmen kon ik netjes laden met de NewMotion pas en dat ging probleemloos. In Houten stonden twee laadpalen (in de omgeving). De eerste bezet met een e-Golf en een Leaf en iets verderop een ongebruike laadpaal (EV-box). Maar wat ik ook probeerde, de auto bleef maar aangeven "controleer laadpoort" en ik heb uiteindelijk niet kunnen laden. Jammer, want ik was er ruim 3 uur en was dus erg blij met de Bunnik SuC (had slechts 15% over en het was al 23 uur).

Als ik aan de kabel wiebelde leek die soms wel wat te klikken, dus ik vraag me af of mijn kabel wel goed is. In Emmen werkte het wel perfect, dus zijn er soms laadpalen die minder goed passen of waar mijn Model S een hekel aan heeft. Als ik mijn pasje er voor hield, dan ging die even naar de status "laden" (blauwe indicatie op de paal), maar sprong al vrij snel in storing. Of is gewoon die paal gaar? Blij dat ik 99% gewoon thuis kan laden en deze keer dus weer gered door het SuC netwerk van Tesla.

Ook vind ik het vaak erg zoeken waar die laadpalen staan. In de NewMotion app staan vaak adressen die de navigatie niet kent. Iemand tips om die laadpalen sneller te vinden of een betere app?
 
Iemand tips om die laadpalen sneller te vinden of een betere app?
De informatie in ChargeMap is crowdsourced, vaak met foto's van de betreffende paal en soms instructies om de paal te vinden. Dat scheelt wat om de omgeving op voorhand te verkennen, want Google Streetview foto's zijn vaak ook te oud om de paal al te laten zien.
 
Ik ben niet zo'n gebruiker van publieke laadpalen, maar gisteren moest ik rondje Enschede - Emmen - Houten - Enschede maken. In Emmen kon ik netjes laden met de NewMotion pas en dat ging probleemloos. In Houten stonden twee laadpalen (in de omgeving). De eerste bezet met een e-Golf en een Leaf en iets verderop een ongebruike laadpaal (EV-box). Maar wat ik ook probeerde, de auto bleef maar aangeven "controleer laadpoort" en ik heb uiteindelijk niet kunnen laden. Jammer, want ik was er ruim 3 uur en was dus erg blij met de Bunnik SuC (had slechts 15% over en het was al 23 uur).

Als ik aan de kabel wiebelde leek die soms wel wat te klikken, dus ik vraag me af of mijn kabel wel goed is. In Emmen werkte het wel perfect, dus zijn er soms laadpalen die minder goed passen of waar mijn Model S een hekel aan heeft. Als ik mijn pasje er voor hield, dan ging die even naar de status "laden" (blauwe indicatie op de paal), maar sprong al vrij snel in storing. Of is gewoon die paal gaar? Blij dat ik 99% gewoon thuis kan laden en deze keer dus weer gered door het SuC netwerk van Tesla.
Even bellen met de operator. Meestal kunnen ze het in no-time fixen.

Afgelopen weekend stond ik in Zeist bij een paal die niet wilde gaan laden. Gebeld en de paal werd op afstand herstart. Daarn werkte het laden wel. Echter doen ik weer weg wilde, gaf de paal mijn laadkabel niet vrij. Uiteindelijk moeten wachten op een monteur die de kabel handmatig losmaakte. Wel geleerd dat, als dit niet werkt, je weg kan gaan en ze de laadkabel bij je thuis komen brengen. De monteur gaf aan dat als je een volledig elektrische auto hebt dit met hoge prio gebeurt (voor hybrides hebben ze begrijpelijk minder haast). Volgende keer wacht ik dus niet meer op de monteur!
 
  • Informative
Reactions: bugboy
De informatie in ChargeMap is crowdsourced, vaak met foto's van de betreffende paal en soms instructies om de paal te vinden. Dat scheelt wat om de omgeving op voorhand te verkennen, want Google Streetview foto's zijn vaak ook te oud om de paal al te laten zien.
Dan ga ik die applicatie eens proberen. Ben al vaak aan de late kant en dan komt zoeken naar een laadpaal altijd slecht uit. :)

@bugboy: welke paal in Houten, ik wil wel eens testen? Houten wordt helemaal volgebouwd met laadpalen, en als er ergens blijkt dat het te druk wordt dan wordt er pro-actief bijgeplaatst.
Ik moest naar De Roskam en die aan de Prins Bernhardweg 3 zat vol en die aan de Prins Clausstraat 1 deed het bij mij niet goed.
 
Ik begrijp met zo een tarieven overigens niet waarom iemand wel de moeite doet om z'n kabel uit de auto te halen en aan te sluiten, maar niet het pasje over de lader te laten waaien...

De parkeergarages waar ik vaak laadpaalplakkers zie, vraagt 1c/m met een maximum van 5€. Dat is aan 11kW 5c/kWh en aan 3kW 20c/kWh.

niet altijd is de chauffeur een snoodaard. Hier in Rotterdam heb ik al twee maal meegemaakt dat een paal in storing ging tijdens het laden. Stroom er weer op maar dan laadt de paal niet, want geen geactiveerd pasje. En dan lijkt het net op een neplaadactie.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik moest hier echt ontgrendelen met de pas, anders kreeg ik mijn kabel er niet uit.
Gisteren weer getest bij mijn Alego paal. Auto ontgrendelt vanzelf als ik aan kom lopen. Ik ontgrendel vervolgens de stekker aan autozijde met de keyfob en twee tellen later ontgrendelt de laadpaal mijn stekker ook aan de paalkant. Ik hoef dus echt m'n pas niet meer langs de paal te halen om de sessie te beëindigen of de stekker te ontgrendelen.

Het kan natuurlijk dat dit per operator verschilt, maar ik zou de tip om een nep-lader die een laadplek bezet houdt zonder te laden een hak te zetten door een sessie op je eigen pas te starten niet toepassen... Tenzij je Sinterklaas wilt spelen ;)
 
Gisteren weer getest bij mijn Alego paal. Auto ontgrendelt vanzelf als ik aan kom lopen. Ik ontgrendel vervolgens de stekker aan autozijde met de keyfob en twee tellen later ontgrendelt de laadpaal mijn stekker ook aan de paalkant. Ik hoef dus echt m'n pas niet meer langs de paal te halen om de sessie te beëindigen of de stekker te ontgrendelen.

Het kan natuurlijk dat dit per operator verschilt, maar ik zou de tip om een nep-lader die een laadplek bezet houdt zonder te laden een hak te zetten door een sessie op je eigen pas te starten niet toepassen... Tenzij je Sinterklaas wilt spelen ;)
Uiteraard moet je dit zelf wel eerst even testen ;)
 
Vandaag net onder Antwerpen bij hotel ter elst toch maar aan de juize super charger. Haalde het net niet naar huis, of eigenlijk wel, maar met 3% speling.
Het laden ging na 1 min wegens voorwarmen al naa 110kw en zakte daarna naar 90. Na 15 min gestopt maar niet hoger gekomen. Ik stond alleen aan een stal, maar wel 6 andere Tesla op een totaal van 18 plekken. Accu ging vanaf 30% laden ongeveer. Iemand idee waarom niet dichter tegen de 150kw ben gekomen?