Probleem zal alleen opgelost kunnen worden door iets te doen aan de... tarieven!! Er zal een check moeten komen voor parkeerwachters of de geparkeerde EV/PHEV niet alleen aangesloten is maar ook actief aan het laden is. Dan moet er naast een kWh-tarief ook een tarief komen per uur, en liefst iets hoger dan het algemene parkeertarief in die omgeving. Dan wordt het voor een PHEV onaantrekkelijk daar te parkeren en - meestal onterecht - lange tijd een laadplek bezet te houden. Omgekeerd levert dit prijsmechanisme misschien mogelijkheden voor providers om extra marge te halen, en hoeft de kWh-prijs misschien niet opgevoerd te worden zoals nu gedaan is door E-Laad. Als de betreffende gemeenten dat 'parkeergeld' tenminste niet opeisen!
We hebben toch geen fiscale voordelen voor PHEV in het leven geroepen om ze vervolgens weg te jagen bij laadpalen...? Dan rijden die auto's met nutteloze batterijen rond. Er moeten juist voldoende betaalbare laadpunten zijn om ook de PHEV te laten laden.
Daarnaast zou een hoog uurtarief naast een kWh tarief het erg onaantrekkelijk maken voor mensen zonder eigen laadmogelijkheid om een EV (of PHEV) te kopen. Je zou deze dan iedere dag (nacht) moeten verzetten om niet met hoge kosten geconfronteerd te worden.
En volgens mij valt de bezettingsgraad van de laadpalen vooralsnog heel erg mee. Ik kwam gisteren toevallig dit artikel tegen: Den Haag - 500e Haagse laadpunt voor elektrische autos
'Mijn' publieke laadpaal (Prinsessegracht) blijkt bij de vier meest gebruikte palen van Den Haag te horen. Toch heb ik dat nog niet als probleem ervaren.