Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Probleem zal alleen opgelost kunnen worden door iets te doen aan de... tarieven!! Er zal een check moeten komen voor parkeerwachters of de geparkeerde EV/PHEV niet alleen aangesloten is maar ook actief aan het laden is. Dan moet er naast een kWh-tarief ook een tarief komen per uur, en liefst iets hoger dan het algemene parkeertarief in die omgeving. Dan wordt het voor een PHEV onaantrekkelijk daar te parkeren en - meestal onterecht - lange tijd een laadplek bezet te houden. Omgekeerd levert dit prijsmechanisme misschien mogelijkheden voor providers om extra marge te halen, en hoeft de kWh-prijs misschien niet opgevoerd te worden zoals nu gedaan is door E-Laad. Als de betreffende gemeenten dat 'parkeergeld' tenminste niet opeisen!

We hebben toch geen fiscale voordelen voor PHEV in het leven geroepen om ze vervolgens weg te jagen bij laadpalen...? Dan rijden die auto's met nutteloze batterijen rond. Er moeten juist voldoende betaalbare laadpunten zijn om ook de PHEV te laten laden.
Daarnaast zou een hoog uurtarief naast een kWh tarief het erg onaantrekkelijk maken voor mensen zonder eigen laadmogelijkheid om een EV (of PHEV) te kopen. Je zou deze dan iedere dag (nacht) moeten verzetten om niet met hoge kosten geconfronteerd te worden.

En volgens mij valt de bezettingsgraad van de laadpalen vooralsnog heel erg mee. Ik kwam gisteren toevallig dit artikel tegen: Den Haag - 500e Haagse laadpunt voor elektrische autos
'Mijn' publieke laadpaal (Prinsessegracht) blijkt bij de vier meest gebruikte palen van Den Haag te horen. Toch heb ik dat nog niet als probleem ervaren.
 
Blijft staan dat er geen Hybride rijder meer zal laden aan een publieke paal. EV rijders alleen als het echt niet anders kan.

Als de situatie blijft zoals het nu is zie ik er geen toekomst in. Gelukkig ben ik niet op publieke laadpunten aangewezen, sterkte voor hen die dat wel zijn.

Precies mijn mening.
De hybride auto's moeten niet per-se laden, het is optioneel voor hun en hiermee kunnen ze wat besparen op hun verbruik. Maak het duurder en het is niet meer aantrekkelijk om te laden. Resultaat : Het hybride systeem faalt.

Voorbeeld van een redelijk populaire auto : Mitsubishi Outlander. Batterij capaciteit : 12KWh (normale rijstijl, normale condities)
Kosten laden van de batterij (helemaal leeg). Dus 12Kwh laden.
Kosten batterij opladen van 0 naar 12Kwh : 0.61 + (12 * 0.35) = Euro 4.81 (Uiteindelijke kosten per KWh 0.40)
Batterij is helemaal vol. Hiermee kun je ca. 30km rijden.

Benzine : Ik woon in de grensstreek, iedere nuchtere Nederlander tankt in België of Duitsland. Toch ga ik even uit van een benzineprijs van EU 1.70 per liter.
Voor 4.81 heb ik 2.8liter benzine.
Verbruik van de auto : even HEEL negatief 1: 12
Afstand op benzine : 2.8 * 12 = 33.6Km
Conclusie : Het is GOEDKOPER te rijden op benzine dan op elektrisch.

Ik kan de argumenten van E-Laad begrijpen, maar de oplossing die ze gekozen hebben is niet de juiste aanpak. Sterker nog, zoals het nu is, maken ze het laden op publieke plaatsen kapot.

Net zoals Nederland verplicht wordt vanuit de EU om X% elektrische auto's in 2020 te hebben, zullen ze vanuit de politiek ook de nodige aanpassingen moeten maken in de regelgeving om de infrastructuur mogelijk te maken.
 
De conclusie is dus:
Met man en macht de situatie veranderen zodat een laadpaal niet meer een huisaansluiting is maar een eigen identiteit krijgt met passende tarieven energiebelasting (voorlopig nul?).
Waarom zou die conclusie niet in bovenstaand artikel staan?


Ik heb me laten vertellen dat meerdere partijen al jarenlang hiervoor bij de overheid aankloppen maar dat het lijkt op trekken aan een dood paard.
 
Zo, die heeft straks spijt dat 'ie m'n plekje ge-iced heeft...
9a6y3eza.jpg
 
Zo, die heeft straks spijt dat 'ie m'n plekje ge-iced heeft...

Even moeten wachten nadat je iemands o6 heb gebeld geeft schat ik nèt genoeg pijn om iemand de volgende keer beter te laten uitkijken.
Maar natuurlijk niet geheel zonder risico.
Zoals door anderen ook al eens aangegeven: het zou goed zijn om de beheerder ervan te overtuigen om het parkeervak fel groen te schilderen.
 
Even moeten wachten nadat je iemands o6 heb gebeld geeft schat ik nèt genoeg pijn om iemand de volgende keer beter te laten uitkijken.
Maar natuurlijk niet geheel zonder risico.
Zoals door anderen ook al eens aangegeven: het zou goed zijn om de beheerder ervan te overtuigen om het parkeervak fel groen te schilderen.

Q-Park zo te zien. Zij doen er echt niets aan. Als je maar parkeergeld afrekent, dan is alles goed.
 


Goed idee om zelf een open brief te schrijven namens de gebruikers van het Tesla forum en daarin je zorgen te delen over de gewijzigde laadtarieven. Het Formule E team is niet degene die je zou moeten aanschrijven, maar die het namens jullie bij de overheid zou kunnen aankaarten. Overigens zit een van de forumleden in het Formule E team :wink:: http://www.nederlandelektrisch.nl/thema/formule-e-team/organisatie/
 
Hier staat duidelijk bezoekers, maar ik merk dat (grotere?) bedrijven niet open staan om bezoekers van een naastgelegen bedrijf te laten laden, terwijl hun palen wel publiek zijn. Gemiste kans denk ik dan. Onze paal op kantoor is gewoon publiek en iedereen mag laden.
 
We hebben toch geen fiscale voordelen voor PHEV in het leven geroepen om ze vervolgens weg te jagen bij laadpalen...? Dan rijden die auto's met nutteloze batterijen rond. Er moeten juist voldoende betaalbare laadpunten zijn om ook de PHEV te laten laden.
Daarnaast zou een hoog uurtarief naast een kWh tarief het erg onaantrekkelijk maken voor mensen zonder eigen laadmogelijkheid om een EV (of PHEV) te kopen. Je zou deze dan iedere dag (nacht) moeten verzetten om niet met hoge kosten geconfronteerd te worden.

En volgens mij valt de bezettingsgraad van de laadpalen vooralsnog heel erg mee. Ik kwam gisteren toevallig dit artikel tegen: Den Haag - 500e Haagse laadpunt voor elektrische autos
'Mijn' publieke laadpaal (Prinsessegracht) blijkt bij de vier meest gebruikte palen van Den Haag te horen. Toch heb ik dat nog niet als probleem ervaren.
Nee, het is niet mijn bedoeling om PHEV's weg te jagen bij laadpunten, juist de PHEV-bestuurders die zoveel mogelijk elektrisch willen rijden moeten we die gelegenheid geven en ook aantrekkelijk laten. Maar in principe zou ik PHEV's wel willen 'wegjagen' als hun accu inmiddels vol is en ze dus urenlang (soms hele dagen) een laadplek bezet houden en een andere (PH)EV het nakijken heeft.
Om iemand die aangewezen is op publieke laadpunten niet te ontmoedigen een (PH)EV aan te schaffen kan overwogen worden om het 'parkeertarief' bijvoorbeeld alleen tussen 8.00 en 18.00 uur te berekenen. Bijvoorbeeld.
Of een nog slimmere afrekenmethode, bijvoorbeeld dat het type voertuig ingevoerd moet worden en dat er per type een bepaalde termijn gratis parkeren geldt. Zou in 3 categorieen kunnen voorlopig, bijvoorbeeld PHEV, EV met beperkte range en EV met grotere range. Of juist merk en type voertuigafhankelijk (kenteken invoeren), het zou allemaal kunnen...
 
Gisteren weer een discussie gehad over bereik en laadpalen met een petrolhead... zijn stelling was: ja leuk die laadpalen, maar het zijn er maar 3.000 en ze staan altijd op plekken waar je net niet hoeft te zijn.

Toen bedacht ik me: wacht eens even.... Er zijn geen 3.000 laadpunten... Er zijn er minimaal 500 miljoen. Ieder huis heeft er minstens 50. Weliswaar niet zo snel, maar dat is voor heel veel mensen ook geen probleem. De vraag zal worden: hoe unlocken wij dit e-goud? Hoe rekenen we dat af?

In Noorwegen/Zweden/Finland vond je al tientallen jaren geleden Schuko's op alle parkeerplaatsen, om de standkachel in koude winters aan te houden. Laat dat een voorbeeld zijn voor andere landen en maak goedkope kastjes voor huishoudens die hun stroompunt willen aanbieden en zo iets willen verdienen. Een soort crowdsourced aanbieder voor langzame maar overal aanwezige oplaadpunten. Misschien iets voor ons gesprek Jean?