Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Yes! Supercharger in aanbouw bij Emsflower, Emsbüren: TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa

Dit betekent dat mijn trip naar Berlijn in juli met twee Supercharger stops (Emsbüren en Magdeburg) makkelijk te doen is! :biggrin:

Den Haag - Emsbüren 225 km
Emsbüren - Magdeburg 321 km
Magdeburg - Berlijn 165 km

Op de foto's te zien zijn ze al redelijk ver gevorderd. Ik moet zelf 4 juli richting Berlijn vanuit Groningen, lijkt me een prima route. Hopelijk zijn ze binnen 4 week operationeel! :)
 
Zoals we weten heeft The New Motion de tarieven van laden kort geleden aangepast. Het is daardoor flink duurder geworden om openbaar te laden. Met name als je maar even kort laadt (wegens starttarief).
Op Twitter is Jan Laan (jan1laan) on Twitter ook geschrokken (voorbeeld dat hij noemt: na 15 km rijden 4kwh laden kost € 2,01, meer dan een fossiel aan brandstof verbruikt).
Nou vraag ik me af of dit ook geldt als je met een andere laadpas (bijvoorbeeld Essent) laad. Ik heb de Essent vaak laadpas en betaal dan volgens hun website € 0,25 (incl BTW) per kwh. Lijkt me duidelijk. Mooi tarief. Ik gebruik dus altijd de Essent laadpas als ik openbaar laad.

Hiermee prijst TNM zichzelf als laadpasaanbieder toch uit de markt?

Hoe denken jullie daarover?

Ik heb Essent trouwens gemaild om te vragen of er plannen zijn om de tarieven aan te passen. De kans is natuurlijk groot dat Essent gaat volgen (Nuon heeft recent ook de prijs verhoogd). Ik hoop het niet...
 
Ik heb nog wel een ander horrorscenario voor je.
Stel dat de energieleveranciers en -distributeurs door krijgen dat je ons thuisladers ongelimiteerd kunt 'pakken' door een hoger tarief bij meer gebruik of met name met een hoger vastrecht voor de 'zwaardere' aansluitingen.
Om over de overheid nog maar te zwijgen...
 
Zoals we weten heeft The New Motion de tarieven van laden kort geleden aangepast. Het is daardoor flink duurder geworden om openbaar te laden. Met name als je maar even kort laadt (wegens starttarief).
Op Twitter is Jan Laan (jan1laan) on Twitter ook geschrokken (voorbeeld dat hij noemt: na 15 km rijden 4kwh laden kost € 2,01, meer dan een fossiel aan brandstof verbruikt).
Nou vraag ik me af of dit ook geldt als je met een andere laadpas (bijvoorbeeld Essent) laad. Ik heb de Essent vaak laadpas en betaal dan volgens hun website € 0,25 (incl BTW) per kwh. Lijkt me duidelijk. Mooi tarief. Ik gebruik dus altijd de Essent laadpas als ik openbaar laad.

Hiermee prijst TNM zichzelf als laadpasaanbieder toch uit de markt?

Hoe denken jullie daarover?

Ik heb Essent trouwens gemaild om te vragen of er plannen zijn om de tarieven aan te passen. De kans is natuurlijk groot dat Essent gaat volgen (Nuon heeft recent ook de prijs verhoogd). Ik hoop het niet...

Dat is niet zoals ik het bericht lees. Er staat immers " Vanaf 1 juni kunnen E-laad en andere exploitanten van publieke laadpunten de tarieven, die zij aan service providers zoals The New Motion doorberekenen, zelf bepalen. Dit zou kunnen leiden tot een verhoging van de kosten van publiek laden. The New Motion zal, waar mogelijk, op haar eigen laadpunten de prijs gelijk houden."
Laten we, middels dit forum, TNM niet in een kwaad daglicht zetten. TNM is een doorgeefluik welke een start fee op de laadsessie zet.

In dit specifieke geval (Jan Laan) is de, voorheen zwaar gesubsidieerde, stichting E-Laad de schuldige.
Het hete kantje aan dit is dat de netwerkbeheerders, via een slimme truc, nu eigenaar zijn van deze voorheen stichting E-Laad palen.

Een effective manier van protest is niet meer laden bij de palen van EVnetNL, of de laadpasaanbieder moet EVnetNL uit hun pakket halen.
 
Zoals ik het begrijp is TNM met de pas inderdaad een 'doorgeefluik'. Ik heb even op het kaartje van ze gekeken, en dit zijn de tarieven per aanbieder:

Essent: €0,25 / kWh
Nuon: €0,33 / kWh
EV-Box: €0,29 / kWh
Alfen: €0,30 / kWh
E-laad: €0,61 + €0,35 / kWh
The New Motion: €0,25 / kWh

MAAR... heb je een laadpas van TNM? Dan betaal je ook nog eens €0,35 transactiekosten per laadsessie (€0,60 internationaal). Zoals ze het zelf uitleggen op hun website is de opbouw zo:

Kosten Exploitant + Transactiekosten TNM

Laad je dus 5kWh bij een E-laad punt, dan betaal je dus €0,61 + 5(€0,35) + €0,35 = €2,71
 
Dat is niet zoals ik het bericht lees. Er staat immers " Vanaf 1 juni kunnen E-laad en andere exploitanten van publieke laadpunten de tarieven, die zij aan service providers zoals The New Motion doorberekenen, zelf bepalen. Dit zou kunnen leiden tot een verhoging van de kosten van publiek laden. The New Motion zal, waar mogelijk, op haar eigen laadpunten de prijs gelijk houden."
Laten we, middels dit forum, TNM niet in een kwaad daglicht zetten. TNM is een doorgeefluik welke een start fee op de laadsessie zet.

In dit specifieke geval (Jan Laan) is de, voorheen zwaar gesubsidieerde, stichting E-Laad de schuldige.
Het hete kantje aan dit is dat de netwerkbeheerders, via een slimme truc, nu eigenaar zijn van deze voorheen stichting E-Laad palen.

Een effective manier van protest is niet meer laden bij de palen van EVnetNL, of de laadpasaanbieder moet EVnetNL uit hun pakket halen.

De basis van het probleem lijkt inderdaad te liggen bij E-laad/EVnet. Die hebben besloten om een starttarief in te voeren en blijkbaar ook nog het kwh tarief te verhogen. Zoals ze zelf zeggen, is het aan laadpasaanbieders om te bepalen hoe ze hiermee omgaan. TNM rekent dit door, Essent (nog) niet. Lijkt me onhoudbaar voor Essent, maar voorlopig is Essent daardoor wel een interessante partij om een laadpas te bestellen.
 
Ik laad ca. 500 kWh per maand aan palen van E-laad met bedrijfsabo van Nuon. Ik betaal dus 0,18 euro per kWh. Nuon blijft dat bedrijfsabo in stand houden m.u.v. palen van E-laad. Daar is het ineens 0,61 start en 0,35 per kWh geworden. Op jaarbasis stijgen mijn kosten van 1000 euro naar 2200 euro aan laden. Belachelijke verhoging van meer dan 100%. Ik vind dit echt woekerprijzen. Men koopt zelf in voor enkele centen per kWh en natuurlijk moet de infrastructuur worden betaald, maar dan zoveel boven op de inkoopprijs zetten is krom. Je hoeft niet afgestudeerd te zijn om te begrijpen dat plugins helemaal niet meer aan de laadpaal komen, dus dat heeft men er mee bereikt.
 
Uiteindelijk graaft E-laad daarmee toch gewoon z'n eigen graf? Met zulke enorme verschillen in tarieven kiest iedereen voor andere laadpalen en in een stad als bergen op zoom moeten andere exploitanten gewoon nieuwe palen neerzetten.
 
Is dit niet een soort misbruik maken van hun monopolie positie ?

Met de Tesla is het in de meeste gevallen niet nodig om te laden op een publieke paal, maar neemt niet weg dat het erg handig kan zijn indien je later nog een volgende afspraak moet hebben.

hmm misschien eens een briefje naar de minister schrijven en vragen stellen ?

Indien ze elektrisch rijden willen promoten, zullen ze deze soort acties moeten voorkomen of vermijden...
 
Is dit niet een soort misbruik maken van hun monopolie positie ?

Met de Tesla is het in de meeste gevallen niet nodig om te laden op een publieke paal, maar neemt niet weg dat het erg handig kan zijn indien je later nog een volgende afspraak moet hebben.

hmm misschien eens een briefje naar de minister schrijven en vragen stellen ?

Indien ze elektrisch rijden willen promoten, zullen ze deze soort acties moeten voorkomen of vermijden...

Dat ligt maar net aan je situatie natuurlijk, ik kan alleen publiek laden. Voor lange tripjes naar dorpen ben je ook vaak op een e-laad paal aangewezen.

Geen goede ontwikkelingen dit.
 
Gewoon maar even wat mijmeringen:

- E-Laad is toch een stichting? Dat betekent dat als men al winst maakt deze niet ten goede mag komen aan de bestuurders of oprichters. De winst moet het doel van de stichting dienen en mag alleen aangewend worden voor een sociaal of ideëel doel . Dan moeten ze die prijsverhoging dus wel kunnen verantwoorden. Ook mogen bestuurders geen misbruik maken van bepaalde voordelen van de stichting (anti misbruikwet).
- Als ze inderdaad een (zo goed) als monopolie positie hebben met de openbare laadpalen en daar misbruik van maken mogen ze daar zeker niet zo maar mee weg komen. Misbruik
van monopoliepositie.
- Opvallend dat de prijsverhoging komt ongeveer rond de tijd dat FastNed zijn (hoge) prijzen bekend maakt. Verband? (E-laad ziet mogelijkheid prijzen op te schroeven, of erger .... prijsafspraak?)
 
Gewoon maar even wat mijmeringen:

- E-Laad is toch een stichting? Dat betekent dat als men al winst maakt deze niet ten goede mag komen aan de bestuurders of oprichters. De winst moet het doel van de stichting dienen en mag alleen aangewend worden voor een sociaal of ideëel doel . Dan moeten ze die prijsverhoging dus wel kunnen verantwoorden. Ook mogen bestuurders geen misbruik maken van bepaalde voordelen van de stichting (anti misbruikwet).
- Als ze inderdaad een (zo goed) als monopolie positie hebben met de openbare laadpalen en daar misbruik van maken mogen ze daar zeker niet zo maar mee weg komen. Misbruik
van monopoliepositie.
- Opvallend dat de prijsverhoging komt ongeveer rond de tijd dat FastNed zijn (hoge) prijzen bekend maakt. Verband? (E-laad ziet mogelijkheid prijzen op te schroeven, of erger .... prijsafspraak?)

Reken er maar niet op dat de huidige aanbieders met hun huidige businessmodellen en prijzen (zelfs na prijsverhoging) winst maken. Ervan uitgaande dat ze net als iedereen een hoge prijs betalen aan de netwerkaanbieders per aansluiting.