Dat zal zeker wel gaan gebeuren binnen een aantal jaren. Maar vooralsnog staan er zo weinig laadpalen dat je vaak geen keuze hebt bij welke exploitant je gaat laden. Zeker als je zonder eigen laadmogelijkheid dagelijks bent aangewezen op een publieke paal kan dat heel lastig worden. Voor mij staan alle volgende palen, hoewel niet eens zo ver weg, buiten mijn vergunninghoudersgebied, dus geen mogelijkheid om daar vast te gaan laden. Ik heb nu het geluk dat de paal die ik gebruik toevallig geen E-laad paal is, want ik heb geen invloed op de keuze van laadpaalexploitanten helaas...
Hoewel ik zeker niet jouw business case onderuit wil schoffelen, is het de vraag of dit soort infrastructuur in de openbare ruimte niet een publieke aangelegenheid is die (landelijk) door de overheid uitgerold moet worden. De laadpaalexploitanten/leveranciers kunnen dan bij openbare aanbesteding concurreren met het beste voorstel (waar jouw case een goede kans zou maken). De kosten worden (al dan niet gesubsidieerd) door de overheid doorberekend. De aanbieders van service en elektra kunnen dan met elkaar concurreren voor de beste abonnementen.
Als de infrastructuur een publieke taak blijft, zorg je er ook voor dat laadpalen niet alleen op rendabele plekken neergezet worden, maar ook op afgelegenere plekken (kleine dorpjes bijv). De kosten van de onrendabelere palen worden dan gesubsidieerd of gedekt door de opbrengsten van de goed lopende palen. Een commerciële partij zou waarschijnlijk alleen de krenten uit de pap halen.