Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Sta op dit moment bij SC Zevenaar te laden. De eerste 2 pogingen gingen fout. Laden startte, maar stopte vrijwel meteen. 2 verschillende aansluitingen geprobeerd, maar beide keren zelfde resultaat. Auto weer verplaatst en toen lukte het wel... Iemand dit eerder meegemaakt of een verklaring?

Laatste keer dat ik er was (maand geleden) was 1a ook gammel als ik me goed herinner. Laden stopte na paar minuten.
 
:)
Sta op dit moment bij SC Zevenaar te laden. De eerste 2 pogingen gingen fout. Laden startte, maar stopte vrijwel meteen. 2 verschillende aansluitingen geprobeerd, maar beide keren zelfde resultaat. Auto weer verplaatst en toen lukte het wel... Iemand dit eerder meegemaakt of een verklaring?
Idem in Oosterhout. Met tech support gebeld, 2 mins later stond ik 500km/u te laden.
 
Voor mij staan alle volgende palen, hoewel niet eens zo ver weg, buiten mijn vergunninghoudersgebied, dus geen mogelijkheid om daar vast te gaan laden. Ik heb nu het geluk dat de paal die ik gebruik toevallig geen E-laad paal is, want ik heb geen invloed op de keuze van laadpaalexploitanten helaas...

Hoewel ik zeker niet jouw business case onderuit wil schoffelen, is het de vraag of dit soort infrastructuur in de openbare ruimte niet een publieke aangelegenheid is die (landelijk) door de overheid uitgerold moet worden. De laadpaalexploitanten/leveranciers kunnen dan bij openbare aanbesteding concurreren met het beste voorstel (waar jouw case een goede kans zou maken). De kosten worden (al dan niet gesubsidieerd) door de overheid doorberekend. De aanbieders van service en elektra kunnen dan met elkaar concurreren voor de beste abonnementen.
Als de infrastructuur een publieke taak blijft, zorg je er ook voor dat laadpalen niet alleen op rendabele plekken neergezet worden, maar ook op afgelegenere plekken (kleine dorpjes bijv). De kosten van de onrendabelere palen worden dan gesubsidieerd of gedekt door de opbrengsten van de goed lopende palen. Een commerciële partij zou waarschijnlijk alleen de krenten uit de pap halen.

Nog maar eens een kop koffie drinken samen:cool:
 
Wat ik wel interessant vind aan dit artikel is dat men spreekt over laadpalen die: "... Het gaat om het opladen van elektrische auto’s van particulieren of bedrijven die geen mogelijkheid hebben een oplaadpaal op eigen terrein te plaatsen. ..."

/offtopic:
Ik zie in mijn situatie, met de huidige prijsstijgingen geen reden meer om binnen NL een publieke paal op te zoeken. Ik verwacht dat dit op termijn zou kunnen dalen door marktwerking en doordat de bezetting van de palen hoger zal worden, waardoor er per paal voldoende rendement gemaakt wordt om het kostendekkend te krijgen.
 
Wat ik wel interessant vind aan dit artikel is dat men spreekt over laadpalen die: "... Het gaat om het opladen van elektrische auto’s van particulieren of bedrijven die geen mogelijkheid hebben een oplaadpaal op eigen terrein te plaatsen. ..."

/offtopic:
Ik zie in mijn situatie, met de huidige prijsstijgingen geen reden meer om binnen NL een publieke paal op te zoeken. Ik verwacht dat dit op termijn zou kunnen dalen door marktwerking en doordat de bezetting van de palen hoger zal worden, waardoor er per paal voldoende rendement gemaakt wordt om het kostendekkend te krijgen.

Hou er rekening mee dat 65% van de Nederlandse autobezitters afhankelijk is van publiek laden (lees: geen eigen oprit heeft).
 
Dat zal zeker wel gaan gebeuren binnen een aantal jaren. Maar vooralsnog staan er zo weinig laadpalen dat je vaak geen keuze hebt bij welke exploitant je gaat laden. Zeker als je zonder eigen laadmogelijkheid dagelijks bent aangewezen op een publieke paal kan dat heel lastig worden. Voor mij staan alle volgende palen, hoewel niet eens zo ver weg, buiten mijn vergunninghoudersgebied, dus geen mogelijkheid om daar vast te gaan laden. Ik heb nu het geluk dat de paal die ik gebruik toevallig geen E-laad paal is, want ik heb geen invloed op de keuze van laadpaalexploitanten helaas...

Hoewel ik zeker niet jouw business case onderuit wil schoffelen, is het de vraag of dit soort infrastructuur in de openbare ruimte niet een publieke aangelegenheid is die (landelijk) door de overheid uitgerold moet worden. De laadpaalexploitanten/leveranciers kunnen dan bij openbare aanbesteding concurreren met het beste voorstel (waar jouw case een goede kans zou maken). De kosten worden (al dan niet gesubsidieerd) door de overheid doorberekend. De aanbieders van service en elektra kunnen dan met elkaar concurreren voor de beste abonnementen.
Als de infrastructuur een publieke taak blijft, zorg je er ook voor dat laadpalen niet alleen op rendabele plekken neergezet worden, maar ook op afgelegenere plekken (kleine dorpjes bijv). De kosten van de onrendabelere palen worden dan gesubsidieerd of gedekt door de opbrengsten van de goed lopende palen. Een commerciële partij zou waarschijnlijk alleen de krenten uit de pap halen.

volgens mijn heeft Tesla ook zijn eigen weg gezocht, en gevonden. En sterker nog zich niet laten tegenhouden
 
volgens mijn heeft Tesla ook zijn eigen weg gezocht, en gevonden. En sterker nog zich niet laten tegenhouden

Nee, Tesla heeft zich niet tegen laten houden, maar zich wel goed laten helpen door incentives in landen als California, Noorwegen en Nederland. :wink:

Volgens mij moet er niet te veel gedacht worden in overheid versus bedrijfsleven. In dit soort situaties (beginnende EV markt die we graag zo snel mogelijk volwassen zien worden) kan juist een publiek-private samenwerking goed werken.
 
Volgens mij moet er niet te veel gedacht worden in overheid versus bedrijfsleven. In dit soort situaties (beginnende EV markt die we graag zo snel mogelijk volwassen zien worden) kan juist een publiek-private samenwerking goed werken.
Helemaal mee eens. Hierbij is het wel noodzakelijk dat de ovrheid niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten, maar vooral faciliteert en zorgt voor een level playing field. Nu zie je nog te veel lokale overheidsinitiatieven en inmenging.
 
Helemaal mee eens. Hierbij is het wel noodzakelijk dat de ovrheid niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten, maar vooral faciliteert en zorgt voor een level playing field. Nu zie je nog te veel lokale overheidsinitiatieven en inmenging.

Klopt. Vooral dat lokale kan funest zijn. De overheid moet inderdaad zorgen voor een (stabiele) situatie waarin het voor ondernemers interessant wordt om te investeren. Het blijft wel een moeilijk (zowel voor overheid als ondernemers) om te voorspellen hoe snel ontwikkeling gaat lopen en wat een stimuleringsmaatregel gaat kosten (overheid) of wanneer een investering gaat renderen (ondernemer).
 
Dat is precies wat ik bedoelde met Politieke beslissingen.
De huidige ingeslagen route om het rendabel te maken zorgt voor een anti-EV klimaat.
Zolang het verschil tussen benzine tanken en Elektriciteit laden te klein is of, zoals het nu is, zelfs negatief (benzine tanken is goedkoper dan laden) zal de EV markt stagneren.

Helaas ben ik er niet van overtuigd dat onze politiek slim genoeg is om de voorstellen die hier op het forum reeds geopperd worden te implementeren, of de essentie van het idee uit te voeren.
De enige hoop is dat de druk van de EU hoog genoeg wordt om het EV rijden nog sterker te bevorderen.
 
vandaag geladen in parking Albertine (centrum Brussel) aan laadpaal van 'zencar'.
Kerel van garage had badge om de laadpaal aan te zetten.
Heb wel mijn beste Frans moeten bovenhalen om de uitleg te doen.
Laden aan 13A monofase... beter dan niks.
1 mennekes en 1 schuko stekker op dezelfde paal.

2 aparte parkeerplaatsen vlakbij de ingang.

foto.JPG
 
Heb deze week al twee keer meegemaakt dat ik de Tesla app check en zie dat het laden aan mijn publieke laadpaal (Alfen, Den Haag) gestopt is (melding 'check charger power'). Bij aankomst bij de paal blijkt het lampje van de paal niet meer te branden en de kabel kan zo eruit getrokken worden. Beide keren weet ik zeker dat het laden wel gestart is (blauw lampje paal en groen lampje Tesla). Iemand dezelfde ervaring? Zou het aan de auto liggen of aan de paal?

Het bleek aan de paal te liggen, want gisteren vond ik deze kaart onder m'n ruitenwisser:

image.jpg
 
If you think we have problems with the costs of public charging, see the following quotes from a BBC article on the subject today.

"Until very recently it was free to charge your car at all public power points. Now Charge Master, one of the biggest [UK] providers, asks for £7.50 for a half-hour rapid charge.
....
The Charge Your Car company asks for £5 for a rapid charge, and Transport for London awarded its contract to the French company Bollore, which will introduce an annual fee of £10 for unlimited charging from September."

The full article can be found here: BBC News - Electric cars

Rob.
 
Ben momenteel nog eens aan de lader in oosterhout. Blijkbaar hebben ze de chademo-lader weggehaald :confused: nu staat er enkel nog zo'n vogelkastje van thenewmotion.
PS, het is hier wel een af- en aanrijden van laadlustigen.
 
Ben momenteel nog eens aan de lader in oosterhout. Blijkbaar hebben ze de chademo-lader weggehaald :confused: nu staat er enkel nog zo'n vogelkastje van thenewmotion.
Ik kwam ergens een bericht tegen dat er in Oosterhout een nieuwe combo-unit wordt geplaatst, waar zowel DC als AC tot 43kW geladen kan worden. Weet het merk even niet meer maar ze staan inmiddels in een flink aantal landen (geen grote aantallen).
 
Ik heb in de handleiding van Tesla gelezen dat je de auto het beste altijd aan het oplaadpunt moet laten zitten ten gunste om de conditie van de batterij. Wie doet dit met zijn laadpunt thuis?

Als je 2 maanden met vakantie gaat (en de auto staat stil) is dat nuttig om de batterij niet te bricken, bij dagelijks gebruik is het volgens mij niet belangrijk voor de batterij conditie. In de winter kan het handig zijn om aangekoppeld te blijven om op de lader ipv op de accu het interieur en de accu te kunnen voorverwarmen voor aanvang van een ritje.