Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Als je 2 maanden met vakantie gaat (en de auto staat stil) is dat nuttig om de batterij niet te bricken, bij dagelijks gebruik is het volgens mij niet belangrijk voor de batterij conditie. In de winter kan het handig zijn om aangekoppeld te blijven om op de lader ipv op de accu het interieur en de accu te kunnen voorverwarmen voor aanvang van een ritje.

Bedankt voor je antwoord.
 
Ik kwam dit elders op het forum tegen en op Facebook. Graag even een mailtje sturen als je het een goed idee vind als plugshare onderdeel zou worden ban de Tesla navigatie. Ze zijn waarschijnlijk een case aan het bouwen richting Tesla, om aan te tonen dat gebruikers dit willen.

How many of you would like to see PlugShare's Tesla Optimized browser PlugShare - EV Charging Station Map - Find the nearest location to charge your electric car! integrated into your car's Nav system? Please share your thoughts, comments, and opinions.

PLEASE send a quick email to [email protected], We want to keep track of user's email addresses to send future updates and have proof for tesla that navigation integration is in high demand.

THANK YOU!
 
Ik kwam dit elders op het forum tegen en op Facebook. Graag even een mailtje sturen als je het een goed idee vind als plugshare onderdeel zou worden ban de Tesla navigatie. Ze zijn waarschijnlijk een case aan het bouwen richting Tesla, om aan te tonen dat gebruikers dit willen.

Mensen het is er al. Type via internet Tesla.plugshare.com en log in met je account van plugshare en dan werkt het. Het werkt best goed. Je krijg net als op je iPad de vraag of hij je GPS mag gebruiken en dan krijg je Google maps via je browser met laadpunten.

- - - Updated - - -

Ik heb in de handleiding van Tesla gelezen dat je de auto het beste altijd aan het oplaadpunt moet laten zitten ten gunste om de conditie van de batterij. Wie doet dit met zijn laadpunt thuis?

Die van mij hangt er altijd aan, kunnen ze hem ook niet zomaar 'lenen' zonder te vragen. Soort extra beveiliging dus
 
Mensen het is er al. Type via internet Tesla.plugshare.com en log in met je account van plugshare en dan werkt het. Het werkt best goed. Je krijg net als op je iPad de vraag of hij je GPS mag gebruiken en dan krijg je Google maps via je browser met laadpunten.

Dat is de standaard functionaliteit. Hun suggestie is om te integreren in de navigatie van de Tesla.
 
Kreeg een mail doorgestuurd van EVnetNL (oude e-laad) die is rondgestuurd aan gemeenten.

Het doorberekenen van de installatievergoeding is in nauw overleg met alle marktpartijen, in alle openheid en volledige transparantie gebeurd. We vragen een starttarief van 50 cent en een bijdrage van 5 cent installatievergoeding per geladen kilowattuur. Óf en hoe de serviceproviders de installatievergoeding doorbereken aan de eindgebruiker is niet aan EVnetNL, maar aan de betreffende serviceprovider. Deze tarieven kunnen variëren. E-rijders worden hierover geïnformeerd door hun serviceprovider. De eindprijs voor de gebruiker varieert dus per serviceprovider. Dat was in het verleden ook al zo.

Ze lijken bijna te willen benadrukken de verhoogde tarieven niet volledig voor hun rekening komen, maar dat de serviceproviders de gelegenheid hebben aangegrepen om zelf ook wat bovenop het tarief te doen. Bij Essent (vaak) een stijging van 0.25 euro/kWh naar 0.36 euro/kWh en starttarief van 0.61 euro.
 
Kwam deze langs de A2 gisteren tegen: Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto

Puur toeval, had nog 210km Typical range om naar Middelburg (170km) te komen en zag deze lader.

Ik wilde een broodje halen bij de Shell en pas toen ik er af ging zag ik het grote groene bord langs de afrit. De CHAdeMO kon ik niet gebruiken, dus ben even aan de 22kW gaan staan. In de tijd dat ik een broodje kocht en had op gegeten zat er toch weer 30km bij.

Wat het kostte? Stond iets op van EUR 0,25 per minuut, maar daar heb ik niet echt op gelet.
 
Kwam deze langs de A2 gisteren tegen: Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto

Puur toeval, had nog 210km Typical range om naar Middelburg (170km) te komen en zag deze lader.

Ik wilde een broodje halen bij de Shell en pas toen ik er af ging zag ik het grote groene bord langs de afrit. De CHAdeMO kon ik niet gebruiken, dus ben even aan de 22kW gaan staan. In de tijd dat ik een broodje kocht en had op gegeten zat er toch weer 30km bij.

Wat het kostte? Stond iets op van EUR 0,25 per minuut, maar daar heb ik niet echt op gelet.

Ja maar widodh, dat is toch krom. 22kW is 100km/h. 30 km is dus 18 min, 18*0,25=4,50€. Voor 30km? Ze brengen hun eigen business model om zeep toch?
 
Ben opzoek naar een laadpas welke in heel europa werkt, bestaat deze überhaupt ?

Tijdens het zoeken kwam ik uit bij Travelcard, en tot mijn verbazing zie ik dat Greenflux en ANWB ook hun starttarieven hebben aangepast!!
Was van mening dat de ANWB de belangen van de mobiel Nederland vertegenwoordigd naar de overheid, maar zie dat ze hun eigen beleid in overeenstemming met de overheid hebben. (hoge tax op benzine/Diesel rechtvaardigt een eigen hoog start tarief op het laden en Greenflux doet mee)




Wat kost publiek laden?

De kosten per kWh en eventueel starttarief (incl BTW) per aanbieder voor AC laden in het publieke domein:


  • [*=left]Ballast Nedam = €0,315
    [*=left]E-laad = €0,29*
    [*=left]Essent = €0,248
    [*=left]EVbox = €0,29
    [*=left]Greenflux = €0,605**
    [*=left]Newmotion €0,303
    [*=left]Nuon = €0,339
Let op! E-laad en ANWB Oplaadpunten (Greenflux) berekenen een starttarief.
Starttarief E-laad €0,605
Starttarief ANWB Oplaadpunten (Greenflux) €2,42



 
Ben opzoek naar een laadpas welke in heel europa werkt, bestaat deze überhaupt ?

Tijdens het zoeken kwam ik uit bij Travelcard, en tot mijn verbazing zie ik dat Greenflux en ANWB ook hun starttarieven hebben aangepast!!
Was van mening dat de ANWB de belangen van de mobiel Nederland vertegenwoordigd naar de overheid, maar zie dat ze hun eigen beleid in overeenstemming met de overheid hebben. (hoge tax op benzine/Diesel rechtvaardigt een eigen hoog start tarief op het laden en Greenflux doet mee)




Wat kost publiek laden?

De kosten per kWh en eventueel starttarief (incl BTW) per aanbieder voor AC laden in het publieke domein:


  • [*=left]Ballast Nedam = €0,315
    [*=left]E-laad = €0,29*
    [*=left]Essent = €0,248
    [*=left]EVbox = €0,29
    [*=left]Greenflux = €0,605**
    [*=left]Newmotion €0,303
    [*=left]Nuon = €0,339
Let op! E-laad en ANWB Oplaadpunten (Greenflux) berekenen een starttarief.
Starttarief E-laad €0,605
Starttarief ANWB Oplaadpunten (Greenflux) €2,42




Op de sites van Essent en Nuon staan andere tarieven vermeld:

Essent (Amsterdam) € 0,32
Essent (overige laadpunten in NL) € 0,36 + starttarief € 0,605
Nuon € 0,28 m.u.v. E-laad/EVnetNL: € 0,35 + starttarief € 0,61
Alles inclusief BTW.

Gelukkig is mijn Nuon Business abonnement ongewijzigd: € 89,95 per maand voor 500 kWh fair use, oftewel € 0,18 / kWh (incl. BTW).
Alleen als ik bij E-laad ga tanken moet ik de extra kosten betalen.

Gemeente Amsterdam is zelf eigenaar van de laadpunten in Amsterdam. De exploitatie is in handen van Nuon en Essent.
De gemeente heeft een maximum gesteld aan de kWh prijs: € 0,36 / kWh inclusief BTW. Daar blijven Nuon en Essent nu dus nog onder.