Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Valt het meer mensen op dat de publieke laadinfrastructuur steeds beter bezet raakt?

Ik rijd nu iets meer dan een jaar elektrisch, wat nog maar kort is. Ik kan mij herinneren dat op bepaalde plekken (o.a. parkeergarages, lokale centrum) er eigenlijk altijd wel plek was. Inmiddels is de situatie precies omgekeerd: er is bijna nooit meer plek.

Verder neemt, in mijn bescheiden waarneming, het probleem van ICE-n af. Misschien omdat ICE's gewoon minder kans krijgen om een laadplek te bezetten omdat er vaker al een auto staat te laden. Misschien ook omdat iedereen wel gewend raakt aan elektrische auto's, men ze ook ziet laden en daarom niet meer zo snel een brandstofauto op een laadplek zal zetten.

Voor het overige zou het m.i. in dit stadium erg nuttig zijn als parkeergigant Q-park meer en betere (11kw ipv 3,7kw) laadpalen gaat toevoegen. Ik sta nu af en toe bijvoorbeeld in een Q-park garage in Den Haag met op circa 800 plekken welgeteld 1 laadpaal... ik heb het gewoon nog nooit meegemaakt dat deze vrij is.

Zeker, dat zie ik ook gebeuren. Veel (PV)EV's aan de laadpalen. Ik gebruik publieke infra zelf eigenlijk nog maar zelden. Snelladers vind ik een stuk handiger. Niet vechten om een vrij plekje.

Al is de 85kWh voor mij vaak voldoende om niet eens te hoeven laden. En als het moet is 10 min aan de snellader vaak al genoeg.
 
Zeker, dat zie ik ook gebeuren. Veel (PV)EV's aan de laadpalen. Ik gebruik publieke infra zelf eigenlijk nog maar zelden. Snelladers vind ik een stuk handiger. Niet vechten om een vrij plekje.

Al is de 85kWh voor mij vaak voldoende om niet eens te hoeven laden. En als het moet is 10 min aan de snellader vaak al genoeg.

Ja, uiteindelijk is dat ook weer niet iets om blij mee te zijn. De PHEV en de huidige mini-EV zal gaan uitsterven en vervangen worden door EV's met een range van 320 km en meer en met snellaadmogelijkheden.
Deze zullen niet zo snel deze palen bezet gaan houden, gewoon omdat het niet nodig is.

Deze investeringen zullen over een jaar of vijf versneld afgeschreven moeten worden terwijl dan de roep om snellaadstations te plaatsen, ook in de steden en vooral waar geen thuislaadmogelijkheid is, steeds harder wordt.

Beleid is een moeilijke zaak.
 
Beleid is een moeilijke zaak.

Het wordt er ook niet eenvoudiger op als je rekening moet houden met 'disruptive technologies'.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, is de echte 'killer app' van Tesla de autosteer. Deze voorzichtige opmaat naar een zelfsturende auto heeft de afgelopen maanden mijn ogen wel geopend over hoe de toekomst van het autorijden eruit zou kunnen zien.

Het elektrisch rijden is een doorbraak waarvan (bij grootschalige toepassing) vooral de maatschappij als geheel voordeel zal hebben. De luchtkwaliteit in steden zal verbeteren, het energieverbruik zal afnemen. De Tesla-pioniers zijn de eerste elektrische rijders waarvoor de voordelen van elektrisch rijden (stil, sterk koppel) opwegen tegen de potentiële nadelen (zorgen over bereik en opladen). Maar laten we eerlijk zijn: per saldo is elektrisch rijden niet iets revolutionairs; je hebt nog steeds een groot vehikel dat je zelf moet sturen om van A naar B te geraken waarvoor je een rijbewijs en enige praktijkervaring nodig hebt om dit verantwoord te doen.

De autosteer is voor mij in een korte tijd min of meer de norm geworden voor het rijden op snelwegen. En vooral filerijden is een heel stuk aangenamer geworden (sluit netjes aan, remt op tijd af etc). De tijdbesteding in de auto wordt ook anders. Bellen is een stuk veiliger/gemakkelijk geworden. In de file vind ik het ook geen probleem meer om Spotify af te speuren naar nieuwe muziek of door wat nieuwe emails heen te scrollen. De krant lezen zou ik op zich ook wel aandurven, maar dat trekt misschien net wat te veel aandacht van mede-weggebruikers. Trek de ontwikkelingen door, en er komt een scala van mogelijkheden.
- Een taxidienst met auto's zonder chauffeur. De grootste kostenpost valt daarmee weg. Ook de noodzaak voor een eigen auto wordt minder als er uber-achtige bedrijven zorgen voor een permanente taxivloot die je op afroep in een paar minuten van A naar B brengt.
- Behoefte aan openbaar vervoer zal veranderen en buiten de grote steden fors afnemen.
- Veel efficienter gebruik wegennet. Capaciteit snelwegen kan fors omhoog als auto's door onderlinge communicatie gaan 'treintje rijden' (vlak achter elkaar aan), het energieverbruik daalt daarmee overigens ook drastisch. Ook een mogelijk pluspunt: een rij auto's die bij groen licht vrijwel tegelijk optrekt (in tegenstelling tot nu: 1e zit te appen of let niet op, toeter toeter, na 2 seconden komt er alsnog beweging in, nummer 2 rijdt nog door, nummer 3 let ook niet goed op en laat een gat vallen waardoor de detectielus aanneemt dat er geen verkeer meer is, na 4 auto's door groen staat de rest weer stil etc).

Welke kant het precies opgaat zou ik niet durven zeggen, maar ik vermoed dat de auto-industrie na een paar decennia van relatieve stilstand of zelfs achteruitgang (dieselgate) de komende tien jaar drastisch gaat veranderen.
 
Valt het meer mensen op dat de publieke laadinfrastructuur steeds beter bezet raakt?

Ik rijd nu iets meer dan een jaar elektrisch, wat nog maar kort is. Ik kan mij herinneren dat op bepaalde plekken (o.a. parkeergarages, lokale centrum) er eigenlijk altijd wel plek was. Inmiddels is de situatie precies omgekeerd: er is bijna nooit meer plek.

Verder neemt, in mijn bescheiden waarneming, het probleem van ICE-n af. Misschien omdat ICE's gewoon minder kans krijgen om een laadplek te bezetten omdat er vaker al een auto staat te laden. Misschien ook omdat iedereen wel gewend raakt aan elektrische auto's, men ze ook ziet laden en daarom niet meer zo snel een brandstofauto op een laadplek zal zetten.

Voor het overige zou het m.i. in dit stadium erg nuttig zijn als parkeergigant Q-park meer en betere (11kw ipv 3,7kw) laadpalen gaat toevoegen. Ik sta nu af en toe bijvoorbeeld in een Q-park garage in Den Haag met op circa 800 plekken welgeteld 1 laadpaal... ik heb het gewoon nog nooit meegemaakt dat deze vrij is.

Een zeer bescheiden waarneming is het niet want het klopt als bus!
De laatste weken stonden er nieuwe auto's zoals de VW's die op de valreep van 2015 zijn gekocht.
Er was een ware run op deze wagens en de laad structuur is gewoon achter gebleven.

Men meent bij gemeentes en parkeer instellingen dat men al voordat heeft aan de vraag uit de markt en maar echt kijken naar de behoefte wordt niet gedaan.

Funest voor het elektrisch rijden van andere dan Tesla's want de auto's met een korte range schakelen over op brandstof.
 
Een zeer bescheiden waarneming is het niet want het klopt als bus!
De laatste weken stonden er nieuwe auto's zoals de VW's die op de valreep van 2015 zijn gekocht.
Er was een ware run op deze wagens en de laad structuur is gewoon achter gebleven.

Men meent bij gemeentes en parkeer instellingen dat men al voordat heeft aan de vraag uit de markt en maar echt kijken naar de behoefte wordt niet gedaan.

Funest voor het elektrisch rijden van andere dan Tesla's want de auto's met een korte range schakelen over op brandstof.

Ja, maar de meningen blijven verdeeld. Als we naar de langere termijn kijken zijn dit de auto's die de vooruitgang tegenhouden. Ze vereisen een kostbare laadinfra die maar voor een beperkt aantal jaren nodig is want ze verdwijnen vanzelf weer of blijven in gebruik rondom huis en dan met thuisladen.

Men moet nu eens beginnen met beleid te maken dat inspeelt op de situatie over 2 tot 3 jaar en daar uitvoering aan geven.
 
Het wordt er ook niet eenvoudiger op als je rekening moet houden met 'disruptive technologies'.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, is de echte 'killer app' van Tesla de autosteer. Deze voorzichtige opmaat naar een zelfsturende auto heeft de afgelopen maanden mijn ogen wel geopend over hoe de toekomst van het autorijden eruit zou kunnen zien.

Het elektrisch rijden is een doorbraak waarvan (bij grootschalige toepassing) vooral de maatschappij als geheel voordeel zal hebben. De luchtkwaliteit in steden zal verbeteren, het energieverbruik zal afnemen. De Tesla-pioniers zijn de eerste elektrische rijders waarvoor de voordelen van elektrisch rijden (stil, sterk koppel) opwegen tegen de potentiële nadelen (zorgen over bereik en opladen). Maar laten we eerlijk zijn: per saldo is elektrisch rijden niet iets revolutionairs; je hebt nog steeds een groot vehikel dat je zelf moet sturen om van A naar B te geraken waarvoor je een rijbewijs en enige praktijkervaring nodig hebt om dit verantwoord te doen.

De autosteer is voor mij in een korte tijd min of meer de norm geworden voor het rijden op snelwegen. En vooral filerijden is een heel stuk aangenamer geworden (sluit netjes aan, remt op tijd af etc). De tijdbesteding in de auto wordt ook anders. Bellen is een stuk veiliger/gemakkelijk geworden. In de file vind ik het ook geen probleem meer om Spotify af te speuren naar nieuwe muziek of door wat nieuwe emails heen te scrollen. De krant lezen zou ik op zich ook wel aandurven, maar dat trekt misschien net wat te veel aandacht van mede-weggebruikers. Trek de ontwikkelingen door, en er komt een scala van mogelijkheden.
- Een taxidienst met auto's zonder chauffeur. De grootste kostenpost valt daarmee weg. Ook de noodzaak voor een eigen auto wordt minder als er uber-achtige bedrijven zorgen voor een permanente taxivloot die je op afroep in een paar minuten van A naar B brengt.
- Behoefte aan openbaar vervoer zal veranderen en buiten de grote steden fors afnemen.
- Veel efficienter gebruik wegennet. Capaciteit snelwegen kan fors omhoog als auto's door onderlinge communicatie gaan 'treintje rijden' (vlak achter elkaar aan), het energieverbruik daalt daarmee overigens ook drastisch. Ook een mogelijk pluspunt: een rij auto's die bij groen licht vrijwel tegelijk optrekt (in tegenstelling tot nu: 1e zit te appen of let niet op, toeter toeter, na 2 seconden komt er alsnog beweging in, nummer 2 rijdt nog door, nummer 3 let ook niet goed op en laat een gat vallen waardoor de detectielus aanneemt dat er geen verkeer meer is, na 4 auto's door groen staat de rest weer stil etc).

Welke kant het precies opgaat zou ik niet durven zeggen, maar ik vermoed dat de auto-industrie na een paar decennia van relatieve stilstand of zelfs achteruitgang (dieselgate) de komende tien jaar drastisch gaat veranderen.

Wat het optrekken bij het verkeerslicht betreft; waarschijnlijk heb je de afstand hoog ingesteld staan.
In de file zet ik deze terug naar 3-4 en doe dat ook even als ik achter iemand sta als het verkeerslicht op rood staat (2).
Hij trekt dan sneller op, ik draai hem na optrekken dan weer van 2 naar 4-5.
Het zal met de upgrades wel beter worden.

Ik denk dat het een hele klus wordt naar Autonomous 4 te gaan want bijvoorbeeld rotondes en op kruisingen afslaan lukken (nog) niet, het lukt me maar amper een afrit te nemen met AP, de ene keer lukt het, dan weer niet.

Maar, het is fantastisch rijden, het nodigt wel uit AP aan te zetten als ik net als jij Spotify bedien, ik ruil het onveilige "aandacht wisselen" van scherm naar weg en terug in naar een redelijk veilige AP die ik dan deels vertrouw.
 
Wat het optrekken bij het verkeerslicht betreft; waarschijnlijk heb je de afstand hoog ingesteld staan.
In de file zet ik deze terug naar 3-4 en doe dat ook even als ik achter iemand sta als het verkeerslicht op rood staat (2).
Hij trekt dan sneller op, ik draai hem na optrekken dan weer van 2 naar 4-5.
Het zal met de upgrades wel beter worden.

Ik denk dat het een hele klus wordt naar Autonomous 4 te gaan want bijvoorbeeld rotondes en op kruisingen afslaan lukken (nog) niet, het lukt me maar amper een afrit te nemen met AP, de ene keer lukt het, dan weer niet.

Maar, het is fantastisch rijden, het nodigt wel uit AP aan te zetten als ik net als jij Spotify bedien, ik ruil het onveilige "aandacht wisselen" van scherm naar weg en terug in naar een redelijk veilige AP die ik dan deels vertrouw.

Ik zeg maar niets :redface:
 
Hans, AP is gewoon ongelofelijk gewennen, het overgeven aan de AP is m.i. besmettelijk, als je vermoeid bent zou je zomaar een eind verder terecht kunnen komen [emoji99], ik heb ritten van 150km op AP gedaan zonder ingrepen.

Daarom zeg ik maar niks. Dat zou bekeuringen op kunnen leveren. De enige aandacht is of er niet toevallig net een politieauto naast je komt rijden. Dan is het dikke pech.
Ik zou niet meer zonder kunnen. Vul de tijd ook nuttig in waardoor ik veel eerder op de bestemming ben in mijn beleving. Ook al een keer of drie de afslag glad voorbij gereden (wellicht tipje voor update. Ik gebruik nooit de stemaanwijzingen maar in die gevallen zou een alertje wel welkom zijn).

Ik zet mijn branche min of meer op zijn kop want iedereen heeft het over de juridische kanten van de zaak als er straks.......... En ik met een stalen gezicht zeggen dat ik dat voor 90% al heb.

Neen, ook hier hebben wij een giga-voorsprong op de rest.

Helaas geen reacties meer gezien op idee om treintje te gaan rijden op de A2 op 16 maart.
 
Ik heb verder recent geen aanmeldingen gezien. Het zou erg leuk zijn om met een aantal, dat hoeven er geen dertig te zijn, eens dezelfde test te doen. Dat komt er op neer dat je achter elkaar gaat rijden en AP aan zet. Hier vindt je wat achtergrond van de andere test. Wat we niet moeten doen is op enigerlei wijze provoceren. Maar het zou verdraaid leuk zijn als we een ritje kunnen maken met minimaal zes auto's achter elkaar, dat is ook het aantal van de andere test. Een idee zou kunnen zijn om om half elf te verzamelen bij Ruwiel (goede Starbucks koffie) , net ten noorden van Breukelen. Dan vandaar een ritje richting Amsterdam, keren bij Ouderkerk aan de Amstel, en dan terug tot aan Beesd en daar weer keren en terug naar het begin. Dat is ongeveer ook de route. Maar met twee auto's is wat mager. Als er zich vandaag hier nog wat meer melden, dan kunnen we het wel laten doorgaan. Men kan mij ook PM'n, maar beter is in dit draadje.
 
He gelukkig we zijn weer online.

Kan ik meteen even klagen over de Public Charging Infrastructure in de provincie Groningen, waar wij dit weekend een rondje deden ivm een familiereünie.

Zaterdagochtend naar Slochteren vertrokken. Ivm zware rechtervoet en een omleiding bij Drachten met slechts 18% restlading aangekomen. De oplettende lezertjes zullen zich herinneren (..) dat ik daar vorig jaar augustus een een defecte laadpaal aantrof die ik gerapporteerd heb aan de beheerder (EVlaad.nl). Ik ging er dus van uit nu een werkende paal aan te treffen. Quod non. Mooie blauwe LEDjes maar geen spanning en dus geen stroom. Beheerder gebeld, die heeft de paal gereset zonder soelaas. Daarna is de Wegenwacht nog langs gekomen die heeft er nog een keer een klap op gegeven maar dat hielp ook niet.

Met hele lichte rechtervoet naar hotel in Kloosterburen gehinkt, aankomst met 4% rest. Daar was een schuko aanwezig (had ik tevoren geinformeerd). Na voorzichtig starten op 8A omhoog gegaan naar 13A. Helaas bleek na het diner de stroom uitgevallen en de vriendelijke beheerster had geen idee waar de zekering zich kon bevinden. 6% lading.

De volgende ochtend om 7 uur was daarvan nog 3% over (het was inmiddels -2 graden). Op de laatste procentjes naar
het naburige Leens gehinkt alwaar zowaar een werkende paal aangetroffen! Hardloopschoenen aan, terug naar het hotel en ontbijten. Om 10 uur hadden we weer 50%, net voldoende om de rest van het programma (Westerwijtwerd, Beerta, Midwolda) af te werken en wederom op seniorensnelheid naar Fastned Mientscheer (leve Fastned!).

Daar 40 minuten laden (echt snel is dat Chademo toch niet, graag zsm 150kw op de CCS en een CCS-adapter) gaf net genoeg om ons over de afsluitdijk terug naar Noord-Holland te brengen.

Moraal: voor de Tesla-rijder ligt Zwitserland een stuk dichterbij dan Groningen! Een Supercharger in het hoge noorden is dringend gewenst en EVlaad verdient straf voor zijn slechte laadpaalbeheer.
 
Nog even morgen 16 maart. Ik ben zelf rond 10.30 bij Ruwiel. Iedereen die kan komen is welkom en tegen 11 uur rijden we weg met wie er is. Ik hoop dat er op het laatste moment nog wel een paar met AP kunnen komen.
Heel misschien kan ik aanhaken. Maar waarschijnlijk is 11 uur net te vroeg. Ik moet morgen wel van Nieuwegein naar Zaandam, maar ik weet niet hoe lang mijn eerste overleg zal duren.
 
Nog even morgen 16 maart. Ik ben zelf rond 10.30 bij Ruwiel. Iedereen die kan komen is welkom en tegen 11 uur rijden we weg met wie er is. Ik hoop dat er op het laatste moment nog wel een paar met AP kunnen komen.

Ik heb vandaag nog contact opgenomen met AON maar ze gaven aan dat ze genoeg auto's hebben en wilden me nog niet het programma toesturen. Om nou op goed geluk maar een beetje heen en weer te gaan rijden....
 
He gelukkig we zijn weer online.

Kan ik meteen even klagen over de Public Charging Infrastructure in de provincie Groningen (...)
Ik had vorig jaar dezelfde ervaring bij een korte vakantie in de provincie Drenthe, waar toen ook nauwelijks een laadpaal te vinden was (misschien is het inmiddels wat beter). Meest opvallend vond ik de gemeente Emmen, waar werkelijk geen enkele laadpaal te vinden was, ook niet op het parkeerterrein van de dierentuin. Kennelijk vinden mensen in de provincie elektrische auto's nog steeds een speeltje voor randstedelingen? Gelukkig konden we op de terugweg via Zwolle rijden waar toen net een nieuwe SuC stond.