Beleid is een moeilijke zaak.
Het wordt er ook niet eenvoudiger op als je rekening moet houden met 'disruptive technologies'.
Zoals ik er nu tegenaan kijk, is de echte 'killer app' van Tesla de autosteer. Deze voorzichtige opmaat naar een zelfsturende auto heeft de afgelopen maanden mijn ogen wel geopend over hoe de toekomst van het autorijden eruit zou kunnen zien.
Het elektrisch rijden is een doorbraak waarvan (bij grootschalige toepassing) vooral de maatschappij als geheel voordeel zal hebben. De luchtkwaliteit in steden zal verbeteren, het energieverbruik zal afnemen. De Tesla-pioniers zijn de eerste elektrische rijders waarvoor de voordelen van elektrisch rijden (stil, sterk koppel) opwegen tegen de potentiële nadelen (zorgen over bereik en opladen). Maar laten we eerlijk zijn: per saldo is elektrisch rijden niet iets revolutionairs; je hebt nog steeds een groot vehikel dat je zelf moet sturen om van A naar B te geraken waarvoor je een rijbewijs en enige praktijkervaring nodig hebt om dit verantwoord te doen.
De autosteer is voor mij in een korte tijd min of meer de norm geworden voor het rijden op snelwegen. En vooral filerijden is een heel stuk aangenamer geworden (sluit netjes aan, remt op tijd af etc). De tijdbesteding in de auto wordt ook anders. Bellen is een stuk veiliger/gemakkelijk geworden. In de file vind ik het ook geen probleem meer om Spotify af te speuren naar nieuwe muziek of door wat nieuwe emails heen te scrollen. De krant lezen zou ik op zich ook wel aandurven, maar dat trekt misschien net wat te veel aandacht van mede-weggebruikers. Trek de ontwikkelingen door, en er komt een scala van mogelijkheden.
- Een taxidienst met auto's zonder chauffeur. De grootste kostenpost valt daarmee weg. Ook de noodzaak voor een eigen auto wordt minder als er uber-achtige bedrijven zorgen voor een permanente taxivloot die je op afroep in een paar minuten van A naar B brengt.
- Behoefte aan openbaar vervoer zal veranderen en buiten de grote steden fors afnemen.
- Veel efficienter gebruik wegennet. Capaciteit snelwegen kan fors omhoog als auto's door onderlinge communicatie gaan 'treintje rijden' (vlak achter elkaar aan), het energieverbruik daalt daarmee overigens ook drastisch. Ook een mogelijk pluspunt: een rij auto's die bij groen licht vrijwel tegelijk optrekt (in tegenstelling tot nu: 1e zit te appen of let niet op, toeter toeter, na 2 seconden komt er alsnog beweging in, nummer 2 rijdt nog door, nummer 3 let ook niet goed op en laat een gat vallen waardoor de detectielus aanneemt dat er geen verkeer meer is, na 4 auto's door groen staat de rest weer stil etc).
Welke kant het precies opgaat zou ik niet durven zeggen, maar ik vermoed dat de auto-industrie na een paar decennia van relatieve stilstand of zelfs achteruitgang (dieselgate) de komende tien jaar drastisch gaat veranderen.