Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
A) Eens. Voor mij geldt dat van die fiets eerlijk gezegd niet, zeker niet v.w.b. de boodschappen, maar zelfs dan is dat allemaal toch TE incidenteel om een structureel nuttig laadmoment te kunnen geven.


B) Ik moet er ook niet aan denken dat ik elke keer als ik een boodschap ga doen er ook voor moet zorgen dat ik wat ga bijladen. Ik wil vooral van mijn huisadres òf van mijn werkplek altijd riant range hebben, en niet tussendoor nog iets moeten regelen.


c) Met de eerste zin ben ik het direct eens. Maar m.i. is dat juist erg belangrijk OMDAT de aanschaf van een EV beduidend meer kost. Het TCO plaatje moet evident zijn.

Toch nog even.

A) Ik doel niet op onze categorie, maar diegenen die wel een auto hebben maar daar minder dan 250 km per week mee rijden, en dat zijn er heel veel. Als die niet thuis of voor de deur kunnen laden,, wat natuurlijk altijd eerste keus is, dan kunnen ze zorgeloos als ze een activiteit hebben en toch daar parkeren de aanwezige plug pakken en in de auto steken. Het zoveel mogelijk bevorderen dat iemand "thuis" kan laden betekent niet dat andere situaties naar de achtergrond mogen schuiven.

B) Geldt voor mij ook. Maar als het nou eenmaal niet kan zou ik blij zijn als.... zie A.

C) Dat gaat veranderen. Over een paar jaar is de EV veel minder duur, terwijl iedereen die nu een ICE nieuw koopt al rekening moet houden met een aanzienlijk hogere afschrijving dan een jaar of vijf geleden. Het duurt nog maar een jaar of drie voordat het, net als met roken, "not done" is om een ICE te rijden. Dat wil weer niet zeggen dat het dan ook direct voorbij is maar als je je geld in het putje wilt gooien moet je nu een dure variant ICE kopen.
 
Alle punten eens Hans. Ik heb niet al je voorgaande teksten gelezen en weet niet zeker wat nu precies je gedachten zijn over het optimaliseren van "thuisladen voor iedereen". W.m.b. moet dat met stip op 1 staan en is het vooral belangrijk het (toekomst)beeld dat dat mogelijk zal zijn, uit te dragen. Het zal veel weerstand wegnemen, en dat is belangrijk voor de snelheid van het proces.
 
  • Like
Reactions: HWS, ivog and basvk
Heb een collega die eigenlijk graag een Tesla wil bestellen. Hij heeft geen eigen oprit en dus geen laadvoorziening. Dat weerhoudt hem van bestellen. Rijdt dagelijks +200 km.

Gemeente (voor het plaatsen van publieke palen) komt ie niet doorheen. Zelfs de wethouder duurzaamheid reageert niet. Hoewel de partij van deze wethouder net dé motie voor elektrische auto's heeft ingediend (PvdA) en dus zou je verwachten dat ze er alles aan zouden doen om burgers die aan die doelstelling willen bijdragen te ondersteunen... Er moet nog veel gebeuren in de lokale politiek!
 
Alle punten eens Hans. Ik heb niet al je voorgaande teksten gelezen en weet niet zeker wat nu precies je gedachten zijn over het optimaliseren van "thuisladen voor iedereen". W.m.b. moet dat met stip op 1 staan en is het vooral belangrijk het (toekomst)beeld dat dat mogelijk zal zijn, uit te dragen. Het zal veel weerstand wegnemen, en dat is belangrijk voor de snelheid van het proces.

De kern is dat het beleid er nu eigenlijk alleen op is gericht om zoveel mogelijk laadpaaltjes langs de stoepen te plaatsen. Dat is het beleid, dat nog grotendeels is gestoeld op de situatie EV max 120km en PHEV die beiden vervolgens vele uren moeten staan laden.
Er wordt geen, althans te weinig, aandacht gegeven aan andere vormen, zoals laadpleinen waar men semi-snel kan laden en het ook in de stad plaatsen van DC laders. FastNed zou dat prima kunnen doen.
Zonder deze aanvullingen kun je de toekomstige EV rijder niet over de streep trekken.
Dat is het verhaal in weinig woorden waarbij ik mij wat heb afgezet tegen het eenzijdige karakter van het beleid met de paaltjes.
 
De kern is dat het beleid er nu eigenlijk alleen op is gericht om zoveel mogelijk laadpaaltjes langs de stoepen te plaatsen. Dat is het beleid, dat nog grotendeels is gestoeld op de situatie EV max 120km en PHEV die beiden vervolgens vele uren moeten staan laden.
Er wordt geen, althans te weinig, aandacht gegeven aan andere vormen, zoals laadpleinen waar men semi-snel kan laden en het ook in de stad plaatsen van DC laders. FastNed zou dat prima kunnen doen.
Zonder deze aanvullingen kun je de toekomstige EV rijder niet over de streep trekken.
Dat is het verhaal in weinig woorden waarbij ik mij wat heb afgezet tegen het eenzijdige karakter van het beleid met de paaltjes.

Volgens mij is 'het beleid' (als dat al bestaat, want verschilt per gemeente) niet per se alleen gericht op laadpaaltjes langs de stoep. Grote gemeenten zijn nu wel degelijk aan het kijken naar meer gedifferentieerde oplossingen. Zo is gemeente Den Haag in samenwerking met Fastned bezig enkele snellaadstations op strategische plaatsen in de stad te gaan bouwen. Daarnaast experimenteert men met laadhubs en overlegt men met netbeheerders hoe de vastrechtkosten verlaagd zouden kunnen worden (bijv. door knijpen bij piekbelasting). Een van de projectleiders EV bij de gemeente Den Haag had deze ideeën enkele jaren geleden al (hoorde ik toen tijdens een workshop). Maar de tijd is er nu pas rijp voor aan het worden. Bovendien is zo'n gedifferentieerd laadlandschap ook niet 1-2-3 gerealiseerd. Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in dat men er goed en serieus mee bezig is (in de grote gemeenten).

De laadmogelijkheden bij restaurants, supermarkten e.d. zijn natuurlijk een welkome aanvulling (ook al zou ik er zelf weinig gebruik van maken) en waarschijnlijk goede marketing voor de bedrijven in kwestie, maar kunnen geen basis vormen voor het laden. De gemeenten kunnen er geen beleid op maken en bij het maken van toekomstplannen voor laadinfra ook niet op bouwen; het gaat om particulier initiatief. Voor je het weet plaatsen al deze bedrijven Destination Chargers (met hoofdletters) en kunnen alleen Tesla's bij de supermarkten en restaurants laden. ;-)
 
De kern is dat het beleid er nu eigenlijk alleen op is gericht om zoveel mogelijk laadpaaltjes langs de stoepen te plaatsen. Dat is het beleid, dat nog grotendeels is gestoeld op de situatie EV max 120km en PHEV die beiden vervolgens vele uren moeten staan laden.

Op zich is hier geen bezwaar tegen. Men moet dan wel ruimer denken en 'deftige' paaltjes plaatsen die meerdere mogelijkheden bieden: snelladen voor die wagens die het aankunnen, traag voor andere.
Probleem blijft uiteraard steeds etiquette: hoe lang blijf ik er aanhangen?
Voor wie redelijk wat kilometers doet en geen mogelijkheid heeft om thuis of op het werk te laden blijft het (voorlopig) nog steeds moeilijk, begrijp ik.
 
Ik begrijp niet dat er geen simpele, kleine, mooie palen beschikbaar zijn die het straatbeeld niet zo schaden. We moeten dan sowieso naar herkenning van de ladende auto ipv herkenning van een laadpas. (Als we zover zijn, kunnen er ook straatlantaarns worden gebruikt) Hou je een keurig aluminium paaltje over van misschien 80cm hoog, met twee klepjes, that's it. Niet overal geschikt misschien, maar op heel veel plaatsen wel. Ik schetste al eens eerder het beeld van het gedeelte van de straat waarin ik woon: ongeveer 18 woningen, waarvan 8 met oprit, hou je dus 5 paaltjes over, niks aan de hand en het hele blok is voorzien.

Ik begrijp ook nog steeds niet waarom Tesla de charge port links plaatst (trottoirs bevinden zich toch in het overgrote deel van de wereld rechts van de auto). Rechts scheelt al een hoop spaghetti op straat en in de auto.

Verder kunnen er als simpele oplossing trottoirs met gootjes voor kabels komen. In mijn wijk heeft iemand zijn kabel zelf onder het trottoir verstopt :D Ik moet nog eens kijken hoe hij/zij dat heeft geregeld onder de tegel waar die kabel uit de grond komt, met stekker en al...
 
Last edited:
Volgens mij is 'het beleid' (als dat al bestaat, want verschilt per gemeente) niet per se alleen gericht op laadpaaltjes langs de stoep. Grote gemeenten zijn nu wel degelijk aan het kijken naar meer gedifferentieerde oplossingen. Zo is gemeente Den Haag in samenwerking met Fastned bezig enkele snellaadstations op strategische plaatsen in de stad te gaan bouwen. Daarnaast experimenteert men met laadhubs en overlegt men met netbeheerders hoe de vastrechtkosten verlaagd zouden kunnen worden (bijv. door knijpen bij piekbelasting). Een van de projectleiders EV bij de gemeente Den Haag had deze ideeën enkele jaren geleden al (hoorde ik toen tijdens een workshop). Maar de tijd is er nu pas rijp voor aan het worden. Bovendien is zo'n gedifferentieerd laadlandschap ook niet 1-2-3 gerealiseerd. Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in dat men er goed en serieus mee bezig is (in de grote gemeenten).

De laadmogelijkheden bij restaurants, supermarkten e.d. zijn natuurlijk een welkome aanvulling (ook al zou ik er zelf weinig gebruik van maken) en waarschijnlijk goede marketing voor de bedrijven in kwestie, maar kunnen geen basis vormen voor het laden. De gemeenten kunnen er geen beleid op maken en bij het maken van toekomstplannen voor laadinfra ook niet op bouwen; het gaat om particulier initiatief. Voor je het weet plaatsen al deze bedrijven Destination Chargers (met hoofdletters) en kunnen alleen Tesla's bij de supermarkten en restaurants laden. ;-)

Bijdrage van Maarten S. in het NRC over de publieke laadpalen in de stad:
‘Laadpalen elektrische auto’s binnen vijf jaar achterhaald’
Iedereen elektrisch rijden? Eerst snellere laadpalen
 
De langzame paaltjes zijn idd ten dode opgeschreven. De toekomst zal het uitwijzen maar m.i. zullen de EV's meer en meer marktaandeel krijgen maar om dit te bereiken zullen ze een goede range moeten hebben (hebben wij al natuurlijk :)) en een snelle oplaadmogelijkheid (hebben wij ook al :))
 
... steeds maar neerpoten van langzame paaltjes en vóór een genuanceerde benadering waarin met het oog op de toekomst ook volop ruimte is voor snelladen.

‘Laadpalen elektrische auto’s binnen vijf jaar achterhaald’
Het een sluit het ander niet uit. Er moet verschil gemaakt worden tussen langzame paaltjes met als doel 's nachts voor de deur te kunnen laden, en laadpalen op plaatsen waar men doorgaans niet langer dan een paar uur parkeert. Die moeten niet op één hoop gegooid worden.

Mijn visie is:
1) langzame paaltjes (of draadloos/inductief) op elke parkeerplaats waar een elektrische auto lang ('s nachts bijv) stilstaat, op normaal of zelfs laag stroomtarief. Deze kunnen overigens gewoon 3fase zijn. Deze zijn het allerbelangrijkst om de luxe en gemoedsrust van een altijd volgeladen auto naar de eigenaar te kunnen brengen, ook als je geen eigen oprit hebt. Deze geven ook de mogelijkheid om pieken op het net op te vangen etc. en ach wat de hack, V2G voor de liefhebbers.
2) Snelle palen op publieke plaatsen waar men korter dan een halve dag parkeert, bedoeld om tegen hogere betaling sneller te laden omdat je op doorreis bent. Als er van de paaltjes onder punt 1 (en punt 3) niet genoeg zijn, dan krijg je bij deze palen straks een enorme bottle neck die het elektrisch rijden vervelend maakt.
3) Snellaadpleinen langs doorgaande wegen om op topvermogen zo snel als mogelijk van leeg naar vol (genoeg) te gaan. Ook hier geldt dat als die er niet genoeg zijn, de palen onder punt 2) een bottle neck gaan vormen.

Dus er is m.i. een goede balans nodig tussen deze verschillende typen palen. Echter, hoe meer paaltjes zoals onder punt 1) genoemd er zijn, hoe minder kans op problemen bij 2) en 3) en hoe makkelijker de transitie...
 
Eens met basvk: een mix al naargelang de behoefte.

Er is ook nog het volgende technische aspect: je krijgt een batterij nooit volledig vol aan het maximale laadvermogen van een snellaadpaal. De eindfase van het laden gaat altijd langzaam om de batterij niet te beschadigen. In de winter nog meer dan in de zomer. Het zou jammer zijn om die dure en bijgevolg relatief schaarse laadinfrastructuur ook te gebruiken voor die eindfase van het laden: het laten voldruppelen van de batterij. Wie echt met een volle batterij wil vertrekken, heeft gewoon een trage laadpaal of liever een laadpaal die lange tijd beschikbaar is, nodig.

De langzame paaltjes (tot 11 kW) moet men echt zien als een betaalbare vervanging van het thuislaadstation voor die mensen die geen eigen garage/oprit hebben. En om te vermijden dat het elektriciteitsnet overbelast wordt, kan men het vermogen van die paaltjes best beperken en/of intelligentie inbouwen die het beschikbare vermogen verdeelt. Beide opties komen erop neer dat de gemiddelde laadsnelheid laag ligt. Maar daar staat dan tegenover dat de laadplaats gedurende uren mag gebruikt worden en zelfs na het volladen nog mag ingenomen blijven.
In de praktijk hebben de meeste EVs een AC-laadmogelijkheid van 11kW of minder.
Deze link werd al gedeeld: in 2015 werden er in Europa bijna 90.000 BEVs verkocht. Daarvan had ongeveer 1/4 een AC-laadsnelheid van 22kW (de Zoe's, pakweg 1/2 van de Tesla's en nog enkel BYD e6) al de rest zit op maximaal 11kW (Mercedes B) of lager (de overige modellen kunnen enkel eenfasig laden dus tot max 7,5 kW). Op een 11 kW laadpaal (3-fasig 16A) kunnen de Leaf, de Kia, de e-golf, de i3, de e-Up, de Ion en de C-zero maximaal aan 3,7 kW laden. Voor de 100.000 plug-in hybrids geldt hetzelfde: AC-laadsnelheid maximaal 3,7 kW. Dat is niet zonder reden: zo'n on board charger met hoog vermogen is vrij duur.
Dus snelladen zal vooral een DC-gebeuren worden/blijven. Maar zo'n DC-snellader is zo duur dat men die echt niet massaal gaat kunnen inplanten. Daarom moeten de snelladers ook na het laden onmiddellijk vrijgemaakt worden hetgeen wil zeggen dat je in de buurt moet blijven om na 30' à 45' los te koppelen. Maar voor veel mensen is het handiger dat de auto uren langzaam aan het laden is dan dat je zelf 30' moet wachten tijdens het snelladen. Voor de meesten is een auto iets om mee van en naar het werk te rijden en voor bijna iedereen moet de auto 's nachts niet beschikbaar zijn. Dat zijn dus minstens 20 uren laadtijd per dag. Veel meer dan nodig. Voor hen is het helemaal niet nodig om snel te laden.
 
image.jpeg


De vraag is hoe Maarten het wel bedoeld heeft.
Zou interessant zijn als Maarten en Jean mee zouden doen met de discussie hier. ;-)
 
Ook nog aansluitend op V2G: gisteren op de E-mobility Conference werd de aanwezigen ook gevraagd of ze economische toekomst zagen in de diverse V2X oplossingen. 56% zag het meeste in Vehicle to Home, 28% in Vehicle to Grid.
Eigenlijk overeenkomstig met de 'poll' die we in een andere thread wel eens hebben gedaan: de batterij van je auto gebruiken om evt. je eigen huis van stroom te voorzien zou ik graag als mogelijkheid zien, maar voor een paar cent aan de hele wijk terugleveren zien ik niet zo snel gebeuren.
 

Attachments

  • Cf7KG7eWEAIYz0k.jpg
    Cf7KG7eWEAIYz0k.jpg
    97.3 KB · Views: 28
Snelladers voor baardtrimmers misschien ook?

Vrij grondige hekel aan geïnterviewden die na negatieve reacties antwoorden dat ze het "echt zo niet bedoeld hebben". Vraag (of eis) dan gewoon eerst het artikel te kunnen nalezen vooraleer het gepubliceerd wordt; we hebben het hier nu even niet over een straatinterview na een aanslag of zo, maar om een professor die in zake een middenlange-termijn maatschappelijke evolutie ondervraagd wordt over zijn toekomstvisie. Kan wel een paar uren wachten, tot je de journalist je fiat hebt gegeven over het artikel, nee? Bij ons alvast standaard praktijk.

Ik denk wel dat ie het bij het rechte eind heeft met zijn (gecorrigeerde) opinie. We hebben "van alles" nodig, en wij huidige Tesla-rijders (we hebben vrijwel allemaal een oprit, carport of garage, nietwaar?) zijn niet echt representatief voor de toekomst van het 100% (of zelfs 50%) EV-rijden.
 
Last edited:
  • Like
  • Love
Reactions: Merijn and basvk
View attachment 172197

De vraag is hoe Maarten het wel bedoeld heeft.
Zou interessant zijn als Maarten en Jean mee zouden doen met de discussie hier. ;-)

Ik merk dat ik al veel te lang niet actief geweest ben op het forum.

Ondertussen echter niet stil gezeten en PARKnCHARGE opgezet. Wij richten ons op dagelijkse oplaadbehoefte dicht bij huis/werk; met name voor hen die geen eigen gelegenheid hebben.

Ik sluit me volledig aan bij degenen die pleiten voor een mix van langzaam/snelladen.

Langzaam (goedkoper) laden voor de dagelijkse behoefte dicht bij huis. Sneller laden voor de bijlaadacties tussendoor en snelladen voor de lange afstand.

Als PnC richten we ons dus vooral op het eerste, met laadpleinen van minimaal 4 laadplekken, waarvan drie 1-fase en één 3-fase laadpunt.

Ons eerste plein van 10 laadpunten staat op de personeelsparkeerplaats bij Rijnstate in Arnhem. Volgende maand komen daar enkele publieke laadpunten voor bezoekers bij. Volgende maand tevens de opening van het eerste laadplein in Breda. Gesprekken met diverse andere gemeentes lopen. We timmeren aan de weg....

Er is nog een lange weg te gaan. Het is moeilijk om de toekomst te voorspellen. Ik geloof er niet in dat het op korte termijn mogelijk is om binnen 5 minuten 50 kWh te laden tegen redelijke kosten. Wanneer accus steeds groter worden zal het voor de meeste automobilisten ruim voldoende zijn om elke nacht 100 km bij te laden. Dat kan dus al met 1 fase 10A. Wat wij nu langzaamladers noemen zijn al sneller dan dat. Deze zijn relatief goedkoop te installeren, dus grootschalig uit te rollen. Dan heb je snelladen alleen nog maar nodig voor de echte lange afstanden. Wij geloven daarin, maar wie zal het zeggen....
 
Snelladers voor baardtrimmers misschien ook?

Vrij grondige hekel aan geïnterviewden die na negatieve reacties antwoorden dat ze het "echt zo niet bedoeld hebben". Vraag (of eis) dan gewoon eerst het artikel te kunnen nalezen vooraleer het gepubliceerd wordt; we hebben het hier nu even niet over een straatinterview na een aanslag of zo, maar om een professor die in zake een middenlange-termijn maatschappelijke evolutie ondervraagd wordt over zijn toekomstvisie. Kan wel een paar uren wachten, tot je de journalist je fiat hebt gegeven over het artikel, nee? Bij ons alvast standaard praktijk.

Ik denk wel dat ie het bij het rechte eind heeft met zijn (gecorrigeerde) opinie. We hebben "van alles" nodig, en wij huidige Tesla-rijders (we hebben vrijwel allemaal een oprit, carport of garage, nietwaar?) zijn niet echt representatief voor de toekomst van het 100% (of zelfs 50%) EV-rijden.

Ik heb erg veel respect voor de manier waarop Maarten het EV-rijden al meerdere jaren propageert. Zijn spreadsheet-berekening heeft velen (ook van de eerste Tesla rijders) financieel over de streek getrokken. Het lijkt wel of hij altijd opdraaft - gebruikt inmiddels ook periscope zag ik vandaag -;). Zijn blogs en tweets spelen een belangrijke rol in het acceptabel maken van EV's bij de massa.
Als nu een journalist z'n "eigen verhaal" maakt na een interview is dat in de eerste plaats zijn verantwoordelijkheid. Heb het zelf in mijn vakgebied ook wel meegemaakt dat er een raar verhaal werd gemaakt.. Het is toch van de zotte om impliciet te stellen dat het onbetrouwbaar zijn van een journalist in feite "normaal' is.. en het de geïnterviewde kwalijk te nemen dat hij niet ge-eistt heeft controle vooraf te krijgen...