Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt:

Wettelijk: 30 minuten is de limiet, alles erover is illegaal.

Eigenaar van een BMW i3 60Ah: 30 minuten heb ik zelfs niet eens nodig, 16 minuten is al genoeg.

Eigenaar van een Nissan Leaf tot 2016: 30 minuten is net genoeg on de batterij vol te krijgen, ideaal dus.

Eigenaar van een Tesla Model 3: vol zal ie niet op 30 minuten zijn, maar als ik zuinig ben haal ik er zo een 150km mee dus cava.

Eigenaar van een Tesla Model X: Waarom komt er maar 35kW uit dit ding? Daarmee kan ik amper 60km range eruit halen op een half uur@$#@#!!

Bovendien moet je je de vraag stellen waarom er zo een tijdslimiet op zit... Is dat omdat de laadpaal moet rusten? Is dat omdat de stroom die de laadpaal per dag krijgt beperkt is? Nee, dat is omdat er een tekort is aan laadinfrastructuur. Maar als jij vroeger met je benzine aan een tankstation arriveerde en er was maar 1 pomp die werkte, stond er dan ook een bordje dat je maar voor 5 liter mocht opvullen - wat een geluk als je een auto had met maar een verbruik van 5l/100km - of vond je je moreel verplicht om er maar 5 liter in te schudden?

In het opzicht van sociale EV-rijder-en-we-moeten-de-infrastructuur-met-mekaar-delen is mijn actie natuurlijk asociaal. In het opzicht van het-is-2019 vind ik dat aanbieders moeten merken dat de huidige infrastructuur onvoldoende is. En misschien ervaar je dat in Nederland anders, met 2500 publieke laadpalen per jaar erbij, maar ik stond in de 'hoofdstad van europa' met als alternatieven een laadpaal op een supermarkt met beperkte openingsuren 3km van mijn werkplek af, of een openbare Allego 11kw paal op 2,7km. Ook niet afstanden waar je, eens de batterij vol is, even op 10 minuutjes op en weer wandelt om 'm te verplaatsen.

Of ik kan natuurlijk op terugweg naar huis omrijden naar de supercharger van Diegem, en daar de rest van de pendelaars vervoegen die niet op bestemming kunnen laden, met geluk aan 30kW als er nog een stall vrij is. Daar sta ik sowieso al als de Allego ABB locatie weer eens defect is.

Wat vind ik ervan? Tuurlijk sta ik in overtreding, maar ze is erg moeilijk vast te stellen (je moet nergens een bonnetje nemen, in extremis kan je de blauwe schijf leggen maar daar zit zelf al een marge van een half uur op) en ik vind dat 1 eenzame ABB-lader gewoon te weinig is geworden. De locatie is overigens vlak bij een winkelcentrum en snelweg, dus ideaal om een reeks 11kW-laders te zetten en er een Ionity-plek bij te bouwen.
 
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt:

Wettelijk: 30 minuten is de limiet, alles erover is illegaal.

Eigenaar van een BMW i3 60Ah: 30 minuten heb ik zelfs niet eens nodig, 16 minuten is al genoeg.

Eigenaar van een Nissan Leaf tot 2016: 30 minuten is net genoeg on de batterij vol te krijgen, ideaal dus.

Eigenaar van een Tesla Model 3: vol zal ie niet op 30 minuten zijn, maar als ik zuinig ben haal ik er zo een 150km mee dus cava.

Eigenaar van een Tesla Model X: Waarom komt er maar 35kW uit dit ding? Daarmee kan ik amper 60km range eruit halen op een half uur@$#@#!!

Bovendien moet je je de vraag stellen waarom er zo een tijdslimiet op zit... Is dat omdat de laadpaal moet rusten? Is dat omdat de stroom die de laadpaal per dag krijgt beperkt is? Nee, dat is omdat er een tekort is aan laadinfrastructuur. Maar als jij vroeger met je benzine aan een tankstation arriveerde en er was maar 1 pomp die werkte, stond er dan ook een bordje dat je maar voor 5 liter mocht opvullen - wat een geluk als je een auto had met maar een verbruik van 5l/100km - of vond je je moreel verplicht om er maar 5 liter in te schudden?

In het opzicht van sociale EV-rijder-en-we-moeten-de-infrastructuur-met-mekaar-delen is mijn actie natuurlijk asociaal. In het opzicht van het-is-2019 vind ik dat aanbieders moeten merken dat de huidige infrastructuur onvoldoende is. En misschien ervaar je dat in Nederland anders, met 2500 publieke laadpalen per jaar erbij, maar ik stond in de 'hoofdstad van europa' met als alternatieven een laadpaal op een supermarkt met beperkte openingsuren 3km van mijn werkplek af, of een openbare Allego 11kw paal op 2,7km. Ook niet afstanden waar je, eens de batterij vol is, even op 10 minuutjes op en weer wandelt om 'm te verplaatsen.

Of ik kan natuurlijk op terugweg naar huis omrijden naar de supercharger van Diegem, en daar de rest van de pendelaars vervoegen die niet op bestemming kunnen laden, met geluk aan 30kW als er nog een stall vrij is. Daar sta ik sowieso al als de Allego ABB locatie weer eens defect is.

Wat vind ik ervan? Tuurlijk sta ik in overtreding, maar ze is erg moeilijk vast te stellen (je moet nergens een bonnetje nemen, in extremis kan je de blauwe schijf leggen maar daar zit zelf al een marge van een half uur op) en ik vind dat 1 eenzame ABB-lader gewoon te weinig is geworden. De locatie is overigens vlak bij een winkelcentrum en snelweg, dus ideaal om een reeks 11kW-laders te zetten en er een Ionity-plek bij te bouwen.
Ik snap je frustratie maar naar mijn mening is het bij een tekort aan laadpalen juist extra asociaal als men zich niet aan de maximale laadtijden houdt, tenzij er niemand staat te wachten tot de paal vrij komt, maar als ik je verhaal goed begrijp stonden die er nu wel. Of het controleerbaar is of niet dat je er al langer dan de toegestane 30 minuten stond doet daar toch niks aan af?
 
  • Like
Reactions: horta and Sijsje
Wel, moet ik dan elke 30 minuten gaan kijken of er iemand staat te wachten? Als ik zelf arriveer als er iemand al staat te laden, ga ik niet 30 minuten wachten tot de plek vrij komt. Dan rij ik de parking op, parkeer ik me en hoop dat een app me verwittigt wanneer de paal vrij komt.

Vandaag stond ik 48 minuten te laden voor 29kWh.

30 minuten voor dergelijk vermogen is gewoon te kort in 2019, net zoals 1 enkele laadpaal gewoon te weinig is voor 2019. Dat staat dan nog los van het professionalisme van een tankhouder die me komt bedreigen.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Ipe and horta
Wel, moet ik dan elke 30 minuten gaan kijken of er iemand staat te wachten? Als ik zelf arriveer als er iemand al staat te laden, ga ik niet 30 minuten wachten tot de plek vrij komt. Dan rij ik de parking op, parkeer ik me en hoop dat een app me verwittigt wanneer de paal vrij komt.

Vandaag stond ik 48 minuten te laden voor 29kWh.

30 minuten voor dergelijk vermogen is gewoon te kort in 2019, net zoals 1 enkele laadpaal gewoon te weinig is voor 2019. Dat staat dan nog los van het professionalisme van een tankhouder die me komt bedreigen.
Bedreigen is nooit goed. Maar als de tankhouder enkel zei dat hij de volgende keer de politie zou bellen vind ik dat eerlijk gezegd niet echt een bedreiging. Dat jij op een 50kWh paal maar 29kWh kunt laden omdat de CHdeMO adapter je beperkt is natuurlijk niet het probleem van de tankhouder.

Je staat op privé terrein en de eigenaar mag de regels bepalen. Jij mag die regels belachelijk of onterecht vinden, maar dat geeft je nog geen recht ze aan je laars te lappen.

En ja, als je langer wilt laden dan 30 minuten zul je inderdaad naar mijn mening na 30 minuten terug naar je wagen moeten en er bij blijven voor het geval er iemand na jou wil laden. Of op z'n minst een briefje achter je raam met je mobiele nummer zodat mensen je kunnen bellen als ze willen laden. Hoe lang had jij anders je wagen daar onbeheerd willen laten staan dan?
 
  • Like
Reactions: ramonneke and horta
De tankhouder kan de politie erbij halen, maar hij kan de politie niet dwingen om m'n wagen af te slepen. Gezien de signalisatie kunnen ze me enkel een parkeerboete geven, nadat ze hebben vastgesteld dat ik er langer dan 30 minuten heb gestaan.

Ik heb natuurlijk geen recht om regels aan mijn laars te lappen, maar zo werken rechten en regels niet. Als ik recht had om regels aan m'n laars te lappen, zou ik ze niet aan mijn laars lappen want dan zou het recht me een regel geven waarom ik in afwijking van andere regels wel iets kon doen.

Deze keer lag 'm tesla club parkeerkaart op het dashboard met mijn telefoonnummer. Relax.
 
Let op in Urmond morgen
 

Attachments

  • D9A7E76B-7992-40B8-B22E-047B329E9A56.jpeg
    D9A7E76B-7992-40B8-B22E-047B329E9A56.jpeg
    333.6 KB · Views: 90
weet niet of deze vraag in deze thuishoort, maar t volgende
.
Ik ga naar Frankrijk, een NL stekker kan je daar normaal gebruiken, kan ik daar mijn Tesla thuisstekker gebruiken om in een standaard Frans stopcontact te stoppen of moet je dan een aparte koppelstekker kopen (liever niet).
 
weet niet of deze vraag in deze thuishoort, maar t volgende
.
Ik ga naar Frankrijk, een NL stekker kan je daar normaal gebruiken, kan ik daar mijn Tesla thuisstekker gebruiken om in een standaard Frans stopcontact te stoppen of moet je dan een aparte koppelstekker kopen (liever niet).
Die kun je gewoon gebruiken. Wel even een verlengsnoer meenemen die geschikt is voor hogere amperage. Daarmee kun je makkelijk de fases omdraaien. Franse stopcontacten hebben een extra pin voor de aarde waardoor de stekker van de lader er maar op één manier in kan en je deze niet kunt omdraaien als de fases verkeerd om zijn en de UMC het daardoor niet doet.
 
Die kun je gewoon gebruiken. Wel even een verlengsnoer meenemen die geschikt is voor hogere amperage. Daarmee kun je makkelijk de fases omdraaien. Franse stopcontacten hebben een extra pin voor de aarde waardoor de stekker van de lader er maar op één manier in kan en je deze niet kunt omdraaien als de fases verkeerd om zijn en de UMC het daardoor niet doet.

Top thx !!!
 
weet niet of deze vraag in deze thuishoort, maar t volgende
.
Ik ga naar Frankrijk, een NL stekker kan je daar normaal gebruiken, kan ik daar mijn Tesla thuisstekker gebruiken om in een standaard Frans stopcontact te stoppen of moet je dan een aparte koppelstekker kopen (liever niet).
Ik ga ook voor het eerst naar Frankrijk met de M3 en vraag me af of je daar gewoon terecht kunt bjj de publieke laadpalen met de standaard Type-2 laadkabel?
 
Ik ga ook voor het eerst naar Frankrijk met de M3 en vraag me af of je daar gewoon terecht kunt bjj de publieke laadpalen met de standaard Type-2 laadkabel?
Er zijn heel wat laadpalen die bij mijn bezoek vorig jaar enkel beschikbaar waren met een bijbehorend abonnement. Best met de NewMotion app op weg gaan, of via de ChargeMap map nakijken welke mogelijkheden er zijn.