Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag dagje Antwerpen gedaan. Op basis van hetgeen ik hier had gelezen (Dylan geloof ik) geparkeerd in de parking onder de groenplaats. En inderdaad: 2 Bluecorner oplaadplaatsen. Het viel me trouwens op (via oplaadpalen.nl) dat er in Antwerpen niet zo veel andere oplaadpalen in het centrum zijn. Laden ging lekker snel: 32 A, dus zo'n 80 km per uur (tijdelijk).
Toen ik aankwam stond er op een van de (twee) plekken een Jaguar met Nederlands kenteken. Ik heb een vriendelijk briefje onder zijn ruitenwisser gestopt met de vraag of hij aub de volgende keer op een andere plek wil parkeren. Dat sommige EV rijders van deze plekken afhankelijk zijn om weer thuis te kunnen komen.
Vervolgens ook de 'portier' in de garage doorgegeven dat er een non-ev op de oplaadplaats stond. Dat werd me niet in dank afgenomen! Dat was een abonnementhouder die erboven woonde. In hun woorden 'een rijke Hollander'. En die mocht daar dus staan. En wat was het probleem, ik kon toch opladen? Toen ik aangaf dat het niet om mij ging maar om de volgende EV rijder die de garage bezoekt, werd verteld dat ze de eigenaar van de jaguar wel zouden bellen als iemand de plek nodig had. Dan zou hij de auto echt wel verzetten.
En toen ik vertelde dat ik een briefje onder de ruitenwisser had gedaan werden ze bijna kwaad. Dat mag niet! En dat briefje gingen ze verwijderen. Het was tenslotte een vaste klant, en daar wilden ze geen briefjes onder de ruitenwisser hebben. Dat was toch wel heel brutaal van mij, je mag toch geen briefjes onder de ruitenwisser van een ander doen?
Omgekeerde wereld. Ze zullen wel ruime fooi krijgen denk ik. Sukkels...

Fotootje: (je ziet mijn briefje nog zitten)
View attachment 39436

Ik dacht dat abonnees een parkeerplek voorzien van een nummerplaat hadden, of toch tenminste iets in de zin van "voorbehouden aan" en dan de firmanaam.
 
Vandaag dagje Antwerpen gedaan. Op basis van hetgeen ik hier had gelezen (Dylan geloof ik) geparkeerd in de parking onder de groenplaats. En inderdaad: 2 Bluecorner oplaadplaatsen. Het viel me trouwens op (via oplaadpalen.nl) dat er in Antwerpen niet zo veel andere oplaadpalen in het centrum zijn. Laden ging lekker snel: 32 A, dus zo'n 80 km per uur (tijdelijk).
Toen ik aankwam stond er op een van de (twee) plekken een Jaguar met Nederlands kenteken. Ik heb een vriendelijk briefje onder zijn ruitenwisser gestopt met de vraag of hij aub de volgende keer op een andere plek wil parkeren. Dat sommige EV rijders van deze plekken afhankelijk zijn om weer thuis te kunnen komen.
Vervolgens ook de 'portier' in de garage doorgegeven dat er een non-ev op de oplaadplaats stond. Dat werd me niet in dank afgenomen! Dat was een abonnementhouder die erboven woonde. In hun woorden 'een rijke Hollander'. En die mocht daar dus staan. En wat was het probleem, ik kon toch opladen? Toen ik aangaf dat het niet om mij ging maar om de volgende EV rijder die de garage bezoekt, werd verteld dat ze de eigenaar van de jaguar wel zouden bellen als iemand de plek nodig had. Dan zou hij de auto echt wel verzetten.
En toen ik vertelde dat ik een briefje onder de ruitenwisser had gedaan werden ze bijna kwaad. Dat mag niet! En dat briefje gingen ze verwijderen. Het was tenslotte een vaste klant, en daar wilden ze geen briefjes onder de ruitenwisser hebben. Dat was toch wel heel brutaal van mij, je mag toch geen briefjes onder de ruitenwisser van een ander doen?
Omgekeerde wereld. Ze zullen wel ruime fooi krijgen denk ik. Sukkels...

Fotootje: (je ziet mijn briefje nog zitten)

Straf, ik zou naar de beheerder van de parking eens zelf een mailtje sturen. Waarschijnlijk haalt het niet veel uit, maar opluchten doet het toch.
Dat deed mijn mailtje naar BMW garage Van Osch in Hasselt ook. Zelfs nog antwoord op gekregen :)
 
Straf, ik zou naar de beheerder van de parking eens zelf een mailtje sturen. Waarschijnlijk haalt het niet veel uit, maar opluchten doet het toch.
Dat deed mijn mailtje naar BMW garage Van Osch in Hasselt ook. Zelfs nog antwoord op gekregen :)

Kon mij gisterenavond niet inhouden en heb me voorgedaan alsof ik daar ook heb gestaan. Hieronder de communicatie tot nu toe. (kwestie van de geesten van de ongelovigen wat ruimer te maken) :wink:

Beste,

Bedankt voor de opmerking,wij geven het door aan ons directie om het reglement
aan te passen,dat zal ook veel helpen inderdaad.
Wielklem plaatsen zijn wij niet bevoegd ervoor ,enkel politie kan het op
vertoon dat die klant geen abonneé is.
En dat is ook niet altijd even simpel...
Wij zullen ons best doen om meer toezicht te houden,dat iedereen aan de regels
houdt.

Alvast bedankt voor uw voorstel:)

Met Vriendelijke Groeten

Adil


Geachte heer Chahid,

Alvast bedankt voor uw antwoord. Ik ben echter niet volledig akkoord.
Bij het binnenrijden van de parkings hangt er toch altijd een reglement uit?
Zoals bijvoorbeeld het feit dat u niet verantwoordelijk bent voor gebeurlijke
ongevallen of dat er camera's hangen (wetgeving privacy) en dergelijke. Deze
reglementen hebben telkens een rechtsgeldige grond die U, de parkinguitbater,
en de klant bindt. En waarnaar verwezen wordt wanneer er een geschil bestaat
tussen hen.

Aan dit reglement kan toch een toevoeging gemaakt worden waarin het gebruik van
de laadpalen verduidelijkt wordt? En u zou gerust een wielklem kunnen plaatsen
wanneer de persoon zich hier niet aan houdt?

Vriendelijke groeten,


> ----------------------------------------
> From: parkings antwerpen <[email protected]>
> Sent: Tue Dec 31 11:28:17 CET 2013
> To:
> Subject: RE: Er is een bericht nagelaten op de website
>
>
> Beste,
>
> Wij proberen zo veel mogelijk mee te volgen,en soms gebeurt zo iets,
> Dat is een heel spijtig zaak,en gebeurt ook bij de gehandicapt plaatsen.
> Wij spreken die bestuurders altijd aan en wij laten die onmiddelijk hun auto
verzetten...
> Maar als wij die persoon niet zien parkeren? Dan kunnen wij hem ook niet
aanspreken.pas als hij buitenrijdt,en dan is het te laat.
> Als parkeerbeheerder kunnen wij wettelijk niks aan doen,gewoon de klanten
vragen om hun auto te verzetten.
> Als ze dat weigeren...staan wij daar.
> Alvast bedankt voor uw opmerking,en hopen wij dat zo iets niet te vaak
gebeurt...
> Er zijn klanten die plichtbewust zijn,en de ander niet...
> Prettige feestdagen gewenst,
> En bedankt voor uw mail,
>
> Met Vriendelijke Groeten
>
> Adil Chahid
>
> Assistent -Exploitatieverantwoordelijke Parkings Antwerpen.
> Tel : 03/232 30 42
>
> Email: [email protected]
>
>
>
>
>
> -----Original Message-----
> From:
> Sent: maandag 30 december 2013 22:24
> To: parkings antwerpen
> Subject: Er is een bericht nagelaten op de website
>
> Beste,
>
> Er is een bericht achtergelaten op 2013-12-30 10:23 PM

> Bericht
>
> Geachte,
>
> Ik wilde vandaag parkeren in de Parking onder de Groenplaats in Antwerpen en
tegelijk mijn elektrische auto opladen. Bij aankomst zag ik echter een
niet-elektrische auto de laadplaats bezetten (de rechtse op de foto, een
Jaguar).
>
> Ik vind het spijtig te moeten vaststellen dat je er niet op kan vertrouwen
dat de (al niet dik bezaaide) oplaadpunten dan nog bezet worden door in een
mijn ogen arrogante Nederlander die gemakkelijk een op andere plaats had kunnen
parkeren. Want vrije plaatsen waren er genoeg.
> Ik vraag me trouwens af wat het nut is uw investering in oplaadpalen als er
geen beleid is om ze vrij te houden voor mensen die ze echt nodig hebben.
>
> PS: ik was trouwens niet de enige die hier last van ondervond, want er was
blijkbaar al iemand voor me die al een vriendelijk briefje onder de
ruitenwisser had gestoken.
>
> Vriendelijke groeten,
>
 
Last edited:
Ik had laatst een akkefietje dat hier enige gelijkenis mee heeft. In een parkeergarage van nota bene een groot energiebedrijf in Nederland.
Veel laadpalen maar alle plaatsen bezet en enkelen daarvan door dikke benzine slurpers. Gezien de omvang van de auto's vraag ik me af wie daar dan parkeren. Niet de gemiddelde medewerker (die daar überhaupt niet mogen parkeren), dus wellicht iemand uit de top van het bedrijf. Of een leverancier. Beiden vind ik echter moeilijk voorstelbaar. Als leverancier maak je een ontzettend slechte beurt lijkt me. En als manager van een energiebedrijf geef je wel een heel slecht voorbeeld. Wonderlijk toch! Ik denk dat het hele elektrisch rijden en laden nog behoorlijk moet inburgeren. De gemiddelde Nederlander heeft nog geen flauwe notie van het hele concept.
 
Kon mij gisterenavond niet inhouden en heb me voorgedaan alsof ik daar ook heb gestaan. Hieronder de communicatie tot nu toe. (kwestie van de geesten van de ongelovigen wat ruimer te maken) :wink:
Held! Geweldig :)

Ik had laatst een akkefietje dat hier enige gelijkenis mee heeft. In een parkeergarage van nota bene een groot energiebedrijf in Nederland.
Veel laadpalen maar alle plaatsen bezet en enkelen daarvan door dikke benzine slurpers. Gezien de omvang van de auto's vraag ik me af wie daar dan parkeren. Niet de gemiddelde medewerker (die daar überhaupt niet mogen parkeren), dus wellicht iemand uit de top van het bedrijf. Of een leverancier. Beiden vind ik echter moeilijk voorstelbaar. Als leverancier maak je een ontzettend slechte beurt lijkt me. En als manager van een energiebedrijf geef je wel een heel slecht voorbeeld. Wonderlijk toch! Ik denk dat het hele elektrisch rijden en laden nog behoorlijk moet inburgeren. De gemiddelde Nederlander heeft nog geen flauwe notie van het hele concept.
Helaas zijn er genoeg mensen die ergens aan de top werken, maar totaal geen connectie hebben danwel affiniteit met wat ze doen.

Ze willen de 3 ton per jaar op strijken en in hun 7-serie of A8 rijden, verder zal het ze ene moer interesseren. Dat hele elektrische rijden doen ze er voor het imago maar bij zodat er een leuk persbericht de deur uit kan, maar er écht mee bezig zijn ze vaak niet.

Je begrijpt het goed, ik heb een grafhekel aan de meeste "topmensen". Laatst had ik nog een aanvaring met zo iemand in een Jaguar die schuin over onze gereserveede parkeerplaatsen stond, bij Deloitte durfde ze hun mond niet open te trekken, het was namelijk een goede klant. Het was echter niet mijn klant, dus tja, ik heb hem wel de waarheid verteld.

Dat gaat gewoon een probleem blijven bij laadpalen. Mensen die het echt helemaal niets boeit en 100 meter lopen te ver vinden.
 
Ik herinner me dat TNW kaartjes had laten drukken waarop wordt uitgelegd wat het belang van een laadplaats is voor EV's, en die je achter de ruitenwisser van een auto kunt plaatsen. Kan dat echter niet terugvinden, iemand een idee?

Las ook iets over stickers. Misschien een idee om er wat te laten drukken met een gevatte tekst erop, om die op ICE'ers hun bumper (of regel onder nummerplaat) te kunnen plakken? Of gaat dat nu iets te ver?
 
In Remscheid mooie laadpalen maar nieg te gebruiken.
Nu in Solingen (in de buurt van vrienden) bij een paal van Stadtwerke Solingen die aan het RWE net zit. Eitje dus...
Nou mooi niet. Dit keer laat Tmobile (was dat geen Duitse club) mij in de steek. Krijg met geen mogelijkheid de data roaming aan. (Site om pas te kopen wil niet openen).

Na 10 min kloten en flink balen nog maar een rondje om de paal gelopen en het nummer opgeschreven om dan maar op afstand bij de vrienden (wifi) de laadsessie proberen te starten.
Beginnen opeens de ledjed te knipperen om te eindigen met groen!
Kop in de auto gestoken en jawel de laadsessie begint te lopen.

Sta nu dus gratis te laden op een mistery sessie/account.
Helaas niet op de door de site beloofde 22kW, maar slechts op 11.
Maar ja, als het gratis is...

Conclusie: de Duitse grundlichkeit is nog ver te zoeken als het om eladen gaat.
En een tip als niets meer werkt. Zoek een RWE paal op. Inpluggen en wachten. Als je geluk hebt begint het laden vanzelf na een tijdje.

Had het zelfde probleem met t-mobile. Ze hebben de regels aangepast sinds enige tijd. Je moet een sms sturen dat je gebruik wilt maken van roaming voor elke kalendermaand begreep ik.
 
Ik herinner me dat TNW kaartjes had laten drukken waarop wordt uitgelegd wat het belang van een laadplaats is voor EV's, en die je achter de ruitenwisser van een auto kunt plaatsen. Kan dat echter niet terugvinden, iemand een idee?

Van Greenflux krijg ik deze:
image.jpg