Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry maar fastned is ook public charging Infrastructure. Vandaag in Amsterdam op zuidpark gestaan bij taxielectric. Moest in de binnenstad (Herengracht) zijn en dat is met de tesla voor mij een nobrainer. Ze hebben hier veertig plekken maar weet niet hoelang ze dit gaan toestaan. Ik heb gratis geladen, maar zou ook bereid geweest zijn om er voor te betalen. met taxi de stad in en met Ov weer terug.

Is denk ik wel een oplossing voor veel steden. Maak aan de rand van de stad een goede P+R met een goede aansluiting voor OV. Maar zorg daar dan ook voor een goed e-laad infra.
 
Weet niet zeker of ie hier moet of in de europa thread, maar iemand vroeg ernaar dus MOD's ga je gang...

misschien beter antwoorden in het juiste draadje : heb je kunnen laden op de Messe ?

Jazeker! Ik had via plugfinder even opgezocht. De paal staat bij de noordingang van de Messe in Dusseldorf, op de parkeerplaats van het Rheinbad (zwembad).
Even de parkeerjongens aangesproken, MS bewonderd, en hekje open. Ik mocht hem dus helemaal vooraan zetten. Bij de Stadswerke Dusseldorf een kaart van te voren aangevraagd (Essent en rwe werken daar niet!), en hopla, gratis 22kW laden!
Ook in de stad zijn meerdere van deze palen, en mag je soms ook gratis parkeren. Helemaal top dus van de stad Dusseldorf.
y5ejesy3.jpg
 
Weet niet zeker of ie hier moet of in de europa thread, maar iemand vroeg ernaar dus MOD's ga je gang...



Jazeker! Ik had via plugfinder even opgezocht. De paal staat bij de noordingang van de Messe in Dusseldorf, op de parkeerplaats van het Rheinbad (zwembad).
Even de parkeerjongens aangesproken, MS bewonderd, en hekje open. Ik mocht hem dus helemaal vooraan zetten. Bij de Stadswerke Dusseldorf een kaart van te voren aangevraagd (Essent en rwe werken daar niet!), en hopla, gratis 22kW laden!
Ook in de stad zijn meerdere van deze palen, en mag je soms ook gratis parkeren. Helemaal top dus van de stad Dusseldorf.
y5ejesy3.jpg
Waar heb je die kaart bij Stadswerke Dusseldorf aangevraagd? Kom daar ook nog wel eens en haal dat makkelijk vanuit huis, maar is altijd handig als je daar gratis kunt laden..
 
Gisteren naar het vakantiesalon geweest in Antwerpen.

in de buurt, op de P+R Olympiade , staan er laadpalen.
Parking is afgesloten met slagboom, ticketje nemen maar eerste 12 uur zijn gratis.
Gezien de drukte aan de Expo-gebouwen, is deze parking best een goede optie; ook voor bvb de boekenbeurs.

èèn paal met Chademo, twee met type-2.
Palen van The PlugInCompany.

Hoe snel het laden gaat ? geen idee.
Activeren moet per SMS (zoals bij IKEA), en dan begon de miserie.
In totaal 18 SMSjes (@0,15€ per verzonden en ontvangen sms), en twee telefoongesprekken (met wachtmuziekje).
Na een half uur, in de kou, heb ik het opgegeven.


eerste probleem : je moet de nummerplaat mee invoeren. ok, mijn nummerplaat is 1-abc-123.
fout, je mag de streepjes niet invoeren.... waarom staat dat dan niet vermeld ?
Vervolgens steeds bericht 'paal is gebruik'. hoezo ? ik ben alleen en niet aan het laden, deurtje is dicht en paal is blauw....
laden afbreken kan met Q. oke, antwoord : 'er is geen lopende sessie.'

uiteindelijk (toen ik al de beurs was...) kwam er nog berichtjes met 'de sessieaanvraag is verstreken.'
ha zo ? had ik dan een sessie gestart? waarom bleef het deurtje dan dicht ? en waarom de melding 'geen lopende sessie' ?

er staat op de tweede paal overigens geen code - hoe moet je die dan activeren ?


waarom moest men weer iets anders bedenken ?
gewoon activeren met bestaande laadpassen, en roaming - zo moeilijk kan dat toch niet zijn.


bij deze een oproep aan alle huidige en toekomstige uitbaters van laadpalen :
vind het wiel niet opnieuw uit. gebruik bestaande activatie- en betaalsystemen.
 
Elektrische voertuigen | Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen


lijstje met plaatsen in antwerpen.

Publieke oplaadpalen

Praktisch

  • Tijdens de proeffase kan u elektrisch voertuigen aan publieke oplaadpalen gratis opladen; voorlopig betaalt het Parkeerbedrijf de factuur voor de (volledig groene!) energie.

  • Terwijl het voertuig oplaadt, bent u vrijgesteld van het betalen van parkeergeld.

  • Als bestuurder gebruikt u uw eigen oplaadkabel. De stopcontacten op de palen zijn van het ‘type E'.


type E ? Dat is de Belgische schuko, met aard-pen.


Hoe opladen?
Er zijn 3 manieren om op te laden:
1. Sms (beschikbaar voor alle Belgische gsm-providers; 0,15 euro per verzonden/ontvangen sms)

  • Opladen starten: u stuurt een bericht met het nummer van de paal, gevolgd door een spatie en uw volledige nummerplaat (zonder spaties) naar 4242.

  • Opladen stoppen: u stuurt een bericht met ‘Q' naar 4242.
2. QR-Code (beschikbaar voor alle Belgische gsm-providers; 0,15 euro per verzonden/ontvangen sms)

  • Opladen starten: u scant de QR-code op de paal, waarna u via de 4242 applicatie het opladen eenvoudig kan starten door uw nummerplaat in te geven.

  • Opladen stoppen: ‘Stop' aanklikken in de 4242 applicatie.
Deze applicatie is al beschikbaar voor de Android-markt, eind januari 2012 volgt de iPhone App Store.
3. Badge (te koop bij het Parkeerbedrijf voor 20 euro)

  • Opladen starten en stoppen: kaart tegen de kaartlezer houden. (geen kosten)


I rest my case.
 
Last edited:
Gisteren bij meerdere laadpalen in Heinsberg (net over de grens met duitsland) geprobeert te laden. Allemaal geven ze error signaal.
Toen NewMotion duitsland gebeld waar ik uiteindelijk nederlandse helpdesk kreeg.
Alle laadpalen in grensgebied waren gevoelig voor SIM signaal wisselingen, ie de laadpalen met duitse SIM mogen niet roamen terwijl ze wel vaker de nederlandse signalen oppakken.
Ze waren bezig met oplossing maar was lastig, alleen handmatige reset door monteur kon het mogelijk oplossen.

ze bellen me wanneer het opgelost is (ben toen maar rustig naar huis teruggereden).
 
Ik ben vandaag in Groningen en moet stevig laden om weer thuis te komen, de tip van het forum om naar Martini Plaza te gaan werkte helaas niet super. Alle 6 de palen geven maar 12A en laden ging dus maar met 30km per uur.

Sta nu een kilometer verder aan een e-laad paal die netjes 50km per uur geeft. Zo op de weg naar Winsum (eindbestemming) nog even de hornbach proberen.