Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben bang dat er geen enkele app is waar alle laadpalen in staan...
Sowieso moet je dan nog in 2-3 apps kijken om die met de gunstigste prijs te zoeken.
Niet handig inderdaad.
Ik kijk in de plugsurfing app, omdat ik daar meestal wel 1 vind op aanvaardbare afstand. Dan vergelijk ik prijzen. Soms vind ik daarbij toch nog een laadpaal dichter. Plugsurfing geeft vaak al een goeie prijs.
Uitzonderlijk kijk ik nog eens bij Shell recharge als de afstand toch te ver is naar mijn goesting.
 
Tesla makes its own Superchargers in its own factories. The cost of making thousands of these is thus lower than buying a few of these one by one by different companies. This is the same reason why only Tesla and BYD is making money selling EVs.
Tesla plans lots more charging stations in one go than do the other providers. Fastned might be an exception but not by much.
It's not just volume why Superchargers are cheaper to produce and install than other fast chargers.
The cabinets share power between each other, so the hardware can be used efficiently.
Most other brands have a all-in-one solution (except Kempower), so you have to build more hardware (AC/DC and DC/DC converters) to serve the same amount of kW.
 
Sowieso moet je dan nog in 2-3 apps kijken om die met de gunstigste prijs te zoeken.
Niet handig inderdaad.
Ik kijk in de plugsurfing app, omdat ik daar meestal wel 1 vind op aanvaardbare afstand. Dan vergelijk ik prijzen. Soms vind ik daarbij toch nog een laadpaal dichter. Plugsurfing geeft vaak al een goeie prijs.
Uitzonderlijk kijk ik nog eens bij Shell recharge als de afstand toch te ver is naar mijn goesting.
Gebruik nog wel eens de App Chargeprice daarvoor
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
De supercharger in Wavre heeft zich na de korting op drank en eten nu ook toegespitst op de model X en vintage Model S rijders met een derde zit rij 😁
IMG_6868.jpeg
 

Hebben ze nu niet door dat je er ook een verdienmodel van kunt maken??
En ze doen net alsof het echt om heel veel geld gaat als je bij het huisje laad? Bij wijze van spreken leg je wat geld op tafel voor het laden, noem maar iets.

Vraag naar laadpalen op vakantieparken: ‘Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park?’​

Was tien jaar geleden de standaard vraag van vakantiegangers: ‘Is er wifi?’, nu willen mensen van tevoren graag weten of ze hun elektrische auto kunnen opladen op park of camping. Vakantieparken gaan er verschillend mee om: ,,Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park?’’

Steeds meer elektrische en hybride auto’s, dat betekent ook op vakantie een groeiende vraag naar laadmogelijkheden. Veel campings en parken hebben laadpalen staan, maar niet altijd en ook niet altijd zo veel als ze zouden willen.

Gedoe
Sommige vakantievierders nemen hun toevlucht tot laden via het stopcontact in hun huurhuisje, maar daar zijn parkuitbaters absoluut niet blij mee. ,,Op elke vakantiewoning hebben we een sticker geplakt, dat opladen met een stekker niet mag via het stopcontact. Maar soms gebeurt het toch”, weet Pam Wijermars van park Sallandhoeve in Nieuw Heeten. ,,Terwijl we twee laadpalen met vier oplaadmogelijkheden hebben en die zijn echt lang niet altijd bezet. Mensen vinden het dan soms blijkbaar toch te veel gedoe om bij de laadpaal op te laden en doen het liever bij hun woning.” Als de parkbeheerder een huisje aantreft waaruit een verlengsnoer naar de elektrische auto leidt, volgt een waarschuwing. Dat is doorgaans afdoende, weet Wijermars inmiddels.

‘Eigenaren draaien op voor hogere energierekening’
Bij EuroParcs in Apeldoorn, dat tientallen vakantieresorts in binnen- en buitenland beheert, kent woordvoerder Yvonne Damhoff het probleem ook. ,,Het komt voor dat gasten hun elektrische auto opladen via een stopcontact in de vakantiewoning. Dan gaat er stekker door het raam of de voordeur. Wij vinden het niet wenselijk en staan het ook niet toe; het belast het hele netwerk en eigenaren van de woningen draaien op voor de hogere energierekening.” Parkmanagers letten erop bij hun rondes over de resorts en spreken mensen aan waar nodig, zegt Damhoff. ,,Ondertussen werken we aan uitbreiding van de laadvoorzieningen op de parken, maar we zitten met het landelijke probleem dat er te weinig capaciteit op het elektriciteitsnetwerk is. We blijven zoeken naar oplossingen.” Soms gaat het wel goed: zo hebben op een nieuwe vestiging van EuroParcs in Cadzand alle zestig vakantiewoningen een eigen laadpaal bij de deur.

Met elkaar afspreken
Bij een van de jongste parken van EuroParcs, de IJssel Eilanden in Reeve bij Kampen, zijn momenteel twee laadpalen met vier oplaadpunten. Dat is vrij mager voor een resort met een kleine vierhonderd vakantiewoningen, weet assistent-parkmanager Rosalie Huisman. ,,Er is veel vraag naar oplaadmogelijkheden. Wij krijgen veel gasten uit Duitsland en die vragen er vaak naar bij een reservering.” De beperkte mogelijkheden maken dat mensen soms op elkaar moeten wachten. ,,Maar dat spreken ze vaak in goed overleg met elkaar af, ze vragen elkaar hoe lang de auto nog nodig heeft en of ze een seintje kunnen krijgen als er een laadpunt vrij is.” Ze hoopt dat de laadmogelijkheden binnenkort kunnen worden verdubbeld.

Waarom opladen op plek van bestemming?
Bij het in Hattem gewortelde Molecaten Campings en Vakantieparken is directielid Tim Slager duidelijk: laadpalen hebben geen hoge prioriteit. ,,Ik begrijp niet waar de gedachte vandaan komt dat een elektrische auto opgeladen moet worden op de plek van bestemming. Wij zeggen: laad daar op waar het ervoor ingericht is. Ik vergelijk het altijd maar met diesel tanken: daarvoor hebben wij toch ook geen tankstation op onze parken?” Los daarvan is het aanleggen van laadpalen op de parken niet makkelijk, zegt Slager. ,,Je zit ook met de capaciteit van het netwerk. Onze parken liggen veelal op afgelegen locaties. Dan zouden we een of twee langzaam ladende palen kunnen aanleggen, maar de vraag is of dat zin heeft. Nederland heeft een uitstekend netwerk van snellaadpalen, het kan standaard bij bijna elk tankstation.’’
 
  • Like
Reactions: SandeepT

Hebben ze nu niet door dat je er ook een verdienmodel van kunt maken??
En ze doen net alsof het echt om heel veel geld gaat als je bij het huisje laad? Bij wijze van spreken leg je wat geld op tafel voor het laden, noem maar iets.

Vraag naar laadpalen op vakantieparken: ‘Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park?’​

Was tien jaar geleden de standaard vraag van vakantiegangers: ‘Is er wifi?’, nu willen mensen van tevoren graag weten of ze hun elektrische auto kunnen opladen op park of camping. Vakantieparken gaan er verschillend mee om: ,,Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park?’’

Steeds meer elektrische en hybride auto’s, dat betekent ook op vakantie een groeiende vraag naar laadmogelijkheden. Veel campings en parken hebben laadpalen staan, maar niet altijd en ook niet altijd zo veel als ze zouden willen.

Gedoe
Sommige vakantievierders nemen hun toevlucht tot laden via het stopcontact in hun huurhuisje, maar daar zijn parkuitbaters absoluut niet blij mee. ,,Op elke vakantiewoning hebben we een sticker geplakt, dat opladen met een stekker niet mag via het stopcontact. Maar soms gebeurt het toch”, weet Pam Wijermars van park Sallandhoeve in Nieuw Heeten. ,,Terwijl we twee laadpalen met vier oplaadmogelijkheden hebben en die zijn echt lang niet altijd bezet. Mensen vinden het dan soms blijkbaar toch te veel gedoe om bij de laadpaal op te laden en doen het liever bij hun woning.” Als de parkbeheerder een huisje aantreft waaruit een verlengsnoer naar de elektrische auto leidt, volgt een waarschuwing. Dat is doorgaans afdoende, weet Wijermars inmiddels.

‘Eigenaren draaien op voor hogere energierekening’
Bij EuroParcs in Apeldoorn, dat tientallen vakantieresorts in binnen- en buitenland beheert, kent woordvoerder Yvonne Damhoff het probleem ook. ,,Het komt voor dat gasten hun elektrische auto opladen via een stopcontact in de vakantiewoning. Dan gaat er stekker door het raam of de voordeur. Wij vinden het niet wenselijk en staan het ook niet toe; het belast het hele netwerk en eigenaren van de woningen draaien op voor de hogere energierekening.” Parkmanagers letten erop bij hun rondes over de resorts en spreken mensen aan waar nodig, zegt Damhoff. ,,Ondertussen werken we aan uitbreiding van de laadvoorzieningen op de parken, maar we zitten met het landelijke probleem dat er te weinig capaciteit op het elektriciteitsnetwerk is. We blijven zoeken naar oplossingen.” Soms gaat het wel goed: zo hebben op een nieuwe vestiging van EuroParcs in Cadzand alle zestig vakantiewoningen een eigen laadpaal bij de deur.

Met elkaar afspreken
Bij een van de jongste parken van EuroParcs, de IJssel Eilanden in Reeve bij Kampen, zijn momenteel twee laadpalen met vier oplaadpunten. Dat is vrij mager voor een resort met een kleine vierhonderd vakantiewoningen, weet assistent-parkmanager Rosalie Huisman. ,,Er is veel vraag naar oplaadmogelijkheden. Wij krijgen veel gasten uit Duitsland en die vragen er vaak naar bij een reservering.” De beperkte mogelijkheden maken dat mensen soms op elkaar moeten wachten. ,,Maar dat spreken ze vaak in goed overleg met elkaar af, ze vragen elkaar hoe lang de auto nog nodig heeft en of ze een seintje kunnen krijgen als er een laadpunt vrij is.” Ze hoopt dat de laadmogelijkheden binnenkort kunnen worden verdubbeld.

Waarom opladen op plek van bestemming?
Bij het in Hattem gewortelde Molecaten Campings en Vakantieparken is directielid Tim Slager duidelijk: laadpalen hebben geen hoge prioriteit. ,,Ik begrijp niet waar de gedachte vandaan komt dat een elektrische auto opgeladen moet worden op de plek van bestemming. Wij zeggen: laad daar op waar het ervoor ingericht is. Ik vergelijk het altijd maar met diesel tanken: daarvoor hebben wij toch ook geen tankstation op onze parken?” Los daarvan is het aanleggen van laadpalen op de parken niet makkelijk, zegt Slager. ,,Je zit ook met de capaciteit van het netwerk. Onze parken liggen veelal op afgelegen locaties. Dan zouden we een of twee langzaam ladende palen kunnen aanleggen, maar de vraag is of dat zin heeft. Nederland heeft een uitstekend netwerk van snellaadpalen, het kan standaard bij bijna elk tankstation.’’
Dat je niet direct kunt laden aan het vakantiehuis daar kan ik nog wel iets bij voorstellen, maar zorg in elk geval voor voldoende laadpalen.
 
The startup I was working for then had rented some space from FastNed for an office event on some weekend. The CFO (IIRC) of FastNed came to introduce the company and make a small speech. In informal talks, he said that if anyone invested 50K in their stocks, they would get lifetime free charging at FastNed stations for life as a gift. This was in 2017 or 2018.
 
The startup I was working for then had rented some space from FastNed for an office event on some weekend. The CFO (IIRC) of FastNed came to introduce the company and make a small speech. In informal talks, he said that if anyone invested 50K in their stocks, they would get lifetime free charging at FastNed stations for life as a gift. This was in 2017 or 2018.
If I recall correctly it was 25k
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Even over die boete van opladen voor de deur in stedelijke omgeving

Poging om te ‘tanken’ van eigen zonnepanelen mislukt: boete van 260 euro voor Hengeloër

Boete voor zo'n kabel onder de tegels en grond van de gemeente door zonder toestemming is -hoe handig ook - long term vragen om problemen. In begin kom je er als eenling in rustige buurt misschien nog wel even mee weg. Als straks de halve straat allemaal zo z'n eigen peppie en kokkie oplossing heeft bedacht is het op een dag klaar. Formeel gezien is niet je eigen grond Praktisch gaat daar ook iemand opspelen. Kabel staat ook op geen enkele infrakaart en als er een keer glasvezel de grond in of uit moet of andere graafwerkzaamheden voor gas, water licht ed zal de aanemer echt wel aan de bel hangen.

Gemeenten hanteren ook vaak als argument tegen kabelgoot of tegel of bovengronds het claimen van 'prive' plek niet wenselijk is.

Twee vragen :
- Iemand die weet of je met zo'n chargearm door de lucht ook tegen een boete aanloopt of dat het niet mag?
- En als je hem bovengronds met zo'n alfen kast ook 'ópenbaar' maakt (en reden dat ik het niet in thuisladen heb gezet) . Cover je iig het 'prive'plek arugument.
 
Even over die boete van opladen voor de deur in stedelijke omgeving

Poging om te ‘tanken’ van eigen zonnepanelen mislukt: boete van 260 euro voor Hengeloër

Boete voor zo'n kabel onder de tegels en grond van de gemeente door zonder toestemming is -hoe handig ook - long term vragen om problemen. In begin kom je er als eenling in rustige buurt misschien nog wel even mee weg. Als straks de halve straat allemaal zo z'n eigen peppie en kokkie oplossing heeft bedacht is het op een dag klaar. Formeel gezien is niet je eigen grond Praktisch gaat daar ook iemand opspelen. Kabel staat ook op geen enkele infrakaart en als er een keer glasvezel de grond in of uit moet of andere graafwerkzaamheden voor gas, water licht ed zal de aanemer echt wel aan de bel hangen.

Gemeenten hanteren ook vaak als argument tegen kabelgoot of tegel of bovengronds het claimen van 'prive' plek niet wenselijk is.

Twee vragen :
- Iemand die weet of je met zo'n chargearm door de lucht ook tegen een boete aanloopt of dat het niet mag?
- En als je hem bovengronds met zo'n alfen kast ook 'ópenbaar' maakt (en reden dat ik het niet in thuisladen heb gezet) . Cover je iig het 'prive'plek arugument.
Had geen haan naar gekraaid als je niet zo’n buurman hebt die je niet ligt.
 
  • Like
Reactions: ERvee and robertvg
Even over die boete van opladen voor de deur in stedelijke omgeving

Poging om te ‘tanken’ van eigen zonnepanelen mislukt: boete van 260 euro voor Hengeloër

Boete voor zo'n kabel onder de tegels en grond van de gemeente door zonder toestemming is -hoe handig ook - long term vragen om problemen. In begin kom je er als eenling in rustige buurt misschien nog wel even mee weg. Als straks de halve straat allemaal zo z'n eigen peppie en kokkie oplossing heeft bedacht is het op een dag klaar. Formeel gezien is niet je eigen grond Praktisch gaat daar ook iemand opspelen. Kabel staat ook op geen enkele infrakaart en als er een keer glasvezel de grond in of uit moet of andere graafwerkzaamheden voor gas, water licht ed zal de aanemer echt wel aan de bel hangen.

Gemeenten hanteren ook vaak als argument tegen kabelgoot of tegel of bovengronds het claimen van 'prive' plek niet wenselijk is.

Twee vragen :
- Iemand die weet of je met zo'n chargearm door de lucht ook tegen een boete aanloopt of dat het niet mag?
- En als je hem bovengronds met zo'n alfen kast ook 'ópenbaar' maakt (en reden dat ik het niet in thuisladen heb gezet) . Cover je iig het 'prive'plek arugument.
Een chargearm krijg je ook een boete voor inderdaad als het niet gedoogd wordt of officieel is toegestaan.
Een laadpaal in de openbare ruimte, aangesloten op je eigen aansluiting (VPA) om publiekelijk stroom te verkopen is ook niet zo maar toegestaan.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Hoi,
In Best zijn ze van de week begonnen met grondwerk....
Bijna klaar al zelfs, het wachten is nog op de stalls, 20 stuks.
Ik verwacht dat het V4 stalls worden, de cabinets zijn de bekende V3’s.
Entree is via een slagboom maar binnen 24 uur weer vrij uitrijden.

IMG_5969.jpegIMG_5970.jpegIMG_5971.jpeg

Ze hebben trouwens ook 20 AC laders bij de VdV staan, met vaste kabels. En er komen nog snelladers van andere aanbieders.
Goed bezig VdV!
 
Last edited:



Vanavond in Nieuwsuur aandacht voor prijzen en prijstransparantie op publieke laadpalen.
 
  • Like
Reactions: job-lek