Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Wat maak jij toch allemaal mee. Als het begrip "ervaringsdeskundige" nog niet was uitgevonden zou dat nu spontaan zijn gebeurd..

(Je was zeker wel blij dat je vrouw op dat moment nog in de Bijenkorf was:)

Idd. Ik zou op mijn kop krijgen dat ik weer me moet bemoeien met zoiets, maar niet nadat ze die "dames" had gefileerd. Ze heeft Zuid Europees/Balkan bloed.... dat is er best één om met handschoenen aan te pakken ;)
Heb het voorval dan ook maar verteld op de weg terug.....
 
Kosten laden Allego, toch wel bijzonder laden bij de ikea veelal in het buitenland gratis en in NL toch behoorlijk aan de prijs:

Kosten van regulier laden bij Allego

Allego is op dit moment ook het netwerk van reguliere oplaadpunten aan het uitbreiden. Er staan nu laadpalen bij de Amsterdam Arena, IKEA Amsterdam, Postillion Hotels en diverse locaties van Van der Valk. Voor het gebruik van deze oplaadpunten gelden de volgende tarieven (incl btw):
Gemiddeld afgenomen laadvermogenStarttariefTijdtarief (per uur)
Lager dan 4 kW€ 1,00€ 1,10
Tussen de 4 en 8 kW€ 1,00€ 2,20
Tussen de 8 en 12 kW€ 1,00€ 3,30
Tussen de 12 en 23 kW€ 2,25€ 6,60
Bij Allego betaalt u voor elke laadsessie een start- en een tijdstarief. Onze reguliere laders bieden verschillende vermogens aan, variërend van 3,7 kW tot 22 kW. Genoemd start- en tijdstarief zijn afhankelijk van het gemiddelde afgenomen vermogen tijdens het laden. Deze zijn berekend per uur en is de daadwerkelijke laadtijd. Allego brengt deze tarieven in rekening aan uw Mobility Service Provider (MSP), deze kan hier extra kosten voor in rekening brengen.
 
Idd. Ik zou op mijn kop krijgen dat ik weer me moet bemoeien met zoiets, maar niet nadat ze die "dames" had gefileerd. Ze heeft Zuid Europees/Balkan bloed.... dat is er best één om met handschoenen aan te pakken ;)
Heb het voorval dan ook maar verteld op de weg terug.....

Oh ja, ik herken het. Die van mij heeft Hongaars bloed en is de eerste twaalf jaar in Roemenië opgegroeid maar je ziet het niet. Ik herinner me nog dat we, zo'n 12 jaar geleden, in Roemenië van achteren werden aangereden (Grand Voyager geen schade maar wel trekhaak dus gat in radiator van Dacia) en de bestuurder wilde komen uitleggen dat ik niet zomaar mag afremmen als er iemand vlak achter rijdt (denk ik). Ik heb de feitelijke discussie zelf niet kunnen volgen. (Laat mij maar, je kent het wel) Maar toen ze van leer trok zag ik zijn schouders inzakken en droop hij af naar zijn eigen auto, waar hij waarschijnlijk ook nog op zijn mieter kreeg van zijn eigen vrouw. Dat hij zich zo liet afpoeieren door zo'n buitenlands mens terwijl er "geld te halen was". Sommige herinneringen blijven leuk.
 
Ik begin het ook beu te geraken, gisteren 2 parkeergarages in Brugge bezocht, telkens waren alle laadplekken bezet door gewone auto's. Dan neem ik nog speciaal een abonnement hiervoor :S
Ik zoek nu Dymo labels die supermoeilijk te verwijderen zijn, inspiratie voor een mooi tekstje heb ik al.. Ik zie ze al krabben :)
 
Ik begin het ook beu te geraken, gisteren 2 parkeergarages in Brugge bezocht, telkens waren alle laadplekken bezet door gewone auto's. Dan neem ik nog speciaal een abonnement hiervoor :S
Ik zoek nu Dymo labels die supermoeilijk te verwijderen zijn, inspiratie voor een mooi tekstje heb ik al.. Ik zie ze al krabben :)

Ik heb bij en Chinese fabrikant voor $21 per stuk 100x wielklemmen besteld. Ze gaan 1ste week februari op de boot (heb nog plek in container) en verwacht ze midden maart. Voor diegene die mee willen doen, lever ik gratis wielklemmen. Op=Op... Ik mag niet zeggen wat ik vindt wat je er mee moet doen, maar denk dat er best wel animo voor is.... Als ze bijna binnen zijn hoop ik ook gereed te zijn met mijn laadinfra en kunnen we een borrel nemen op de opening van het nieuwe clubhuis, en krijgt iedereen die wil als "cadeau" 2 wielklemmen mee ;)

En ja, ik ben serieus....
 
Nu laad ik zelf zelden buiten de deur, en kan me zeker voorstellen dat het mega irritant is als er een ice op een laadplek staat maar een wielklem gaat me toch echt te ver.
Zo'n stickertje kan ik de lol nog wel van inzien.

Dan moet je 3 man in de buitendienst hebben, welke afhankelijk zijn van bijladen en op hun App kijken of de paal vrij is, en bij aankomst moeten constateren dat er weer een ICE op staat. Ik kan het salaris doorbetalen gedurende hun zoektocht naar een paal, nadat ze bij hun afspraak vandaan komen. Ze kunnen niet direct een alternatief vinden, want ze kunnen niet te laat op hun afspraak komen. Na hun afspraak (waar normaliter de auto aan het laden is, tijdens deze afspraak van 2 uur) moeten ze naar een 43kW paal rijden welke erg kostbaar is, en de tijd die zij kwijt zijn, ben ik dus ook kwijt. Als de ICE parkeerders die kosten vergoeden, dan prima, maar dat gebeurd niet. De parkeergarages doen er niet veel aan, zeg maar niets. In de meeste steden als je de politie inlicht, verwijzen ze naar de gemeente, die een BOA zou moeten hebben hiervoor. Bel je de gemeente, dan weten ze vaak van niets of dan komt er een keer iemand kijken 3 uur later en is de vogel al gevlogen. Andere optie is een pompstation gebruiken als parkeerplaats, maar dan tref je dus ook onschuldige. Dus ja, een stickertje is best lollig, als je inderdaad niet afhankelijk bent van zo een laadbeurt, kan je er idd om lachen. Maar ik ben bloedserieus. Er worden bakken met geld uitgegeven aan diverse spotjes op TV voor de meest vreemde topics, maar even een campagne om uit te leggen waarom we EV rijders moeten ontlasten door niet op hun tankstations te gaan parkeren, ho maar.
 
Last edited:
Ik heb bij en Chinese fabrikant voor $21 per stuk 100x wielklemmen besteld. Ze gaan 1ste week februari op de boot (heb nog plek in container) en verwacht ze midden maart. Voor diegene die mee willen doen, lever ik gratis wielklemmen. Op=Op... Ik mag niet zeggen wat ik vindt wat je er mee moet doen, maar denk dat er best wel animo voor is.... Als ze bijna binnen zijn hoop ik ook gereed te zijn met mijn laadinfra en kunnen we een borrel nemen op de opening van het nieuwe clubhuis, en krijgt iedereen die wil als "cadeau" 2 wielklemmen mee ;)

En ja, ik ben serieus....

ROFL

Als je dan een wielklem zou gebruiken MOET je bijna een verborgen camera hebben om er nog lang van te kunnen nagenieten...
Ik zie die mensen al naar de mensen van de parking gaan - en uitleggen van die klem. Niemand heeft de sleutel... dolle pret...

Ik denk dat ik me eerder met een dymo zou bezighouden zoals m0rph reeds aangaf...
Wel elk woord apart printen om meer animo te maken met het verwijderen...
 
Nu laad ik zelf zelden buiten de deur, en kan me zeker voorstellen dat het mega irritant is als er een ice op een laadplek staat maar een wielklem gaat me toch echt te ver.
Zo'n stickertje kan ik de lol nog wel van inzien.

Doe onder de sticker een drupje secondenlijm en de sticker gaat er niet meer vanaf. Dat is bijna net zo erg als een wielklem.

- - - Updated - - -

Dan moet je 3 man in de buitendienst hebben, welke afhankelijk zijn van bijladen en op hun App kijken of de paal vrij is, en bij aankomst moeten constateren dat er weer een ICE op staat. Ik kan het salaris doorbetalen gedurende hun zoektocht naar een paal, nadat ze bij hun afspraak vandaan komen. Ze kunnen niet direct een alternatief vinden, want ze kunnen niet te laat op hun afspraak komen. Na hun afspraak (waar normaliter de auto aan het laden is, tijdens deze afspraak van 2 uur) moeten ze naar een 43kW paal rijden welke erg kostbaar is, en de tijd die zij kwijt zijn, ben ik dus ook kwijt. Als de ICE parkeerders die kosten vergoeden, dan prima, maar dat gebeurd niet. De parkeergarages doen er niet veel aan, zeg maar niets. In de meeste steden als je de politie inlicht, verwijzen ze naar de gemeente, die een BOA zou moeten hebben hiervoor. Bel je de gemeente, dan weten ze vaak van niets of dan komt er een keer iemand kijken 3 uur later en is de vogel al gevlogen. Andere optie is een pompstation gebruiken als parkeerplaats, maar dan tref je dus ook onschuldige. Dus ja, een stickertje is best lollig, als je inderdaad niet afhankelijk bent van zo een laadbeurt, kan je er idd om lachen. Maar ik ben bloedserieus. Er worden bakken met geld uitgegeven aan diverse spotjes op TV voor de meest vreemde topics, maar even een campagne om uit te leggen waarom we EV rijders moeten ontlasten door niet op hun tankstations te gaan parkeren, ho maar.

Ik erger me ook aan automobilisten die EV laadplaatsen bezet houden.
Maar wees gewaarschuwd. Automobilisten die met een wielklem wegrijden en hun auto beschadigen zullen de schade claimen bij de veroorzaker.
En als de wielklem in een parkeergarage of anderszins onder camerabewaking staande locatie is aangebracht sta je er als dader mooi op.
Je wordt zeker veroordeeld tot het betalen van de schade.
 
Misschien is het ook een idee om met laadpaalfabrikanten om de tafel te gaan zitten en te kijken of er een technische oplossing mogelijk is. Bijvoorbeeld een paaltje dat uit de vloer komt of arm die uit de laadpaal komt en het onmogelijk maakt de plek te gebruiken totdat je 'm met telefoon of chipkaart ontgrendelt. Dan heeft een gemeente, pretpark etc. een eenvoudige mogelijkheid er iets aan te doen door gewoon zo'n type paal te laten installeren. Als het verder geëxploiteerd wordt met een betaald reserveringssysteem (voor 1 van de 2 plaatsen bijv.) dan hoeft het niet eens extra geld te kosten.

De enige andere mogelijkheid die ik zie om de ICE-rijders massaal op te voeden lijkt me alleen door laadplaatsen gelijk te behandelen als invalideplaatsen, dus hoge boetes bij misbruik in combinatie met aandacht hiervoor in de media (en duidelijke markering van de plaatsen). De handhaving is dan nog steeds een probleem op plaatsen waar parkeerwachten normaliter niet komen.

@pvh: had je niet beter 100 ventielsleuteltjes voor 1/10e van de prijs kunnen bestellen :-D ?
 
Ik zie wel vaker dat plekken met laadpalen die niet duidelijk gemarkeerd zijn (bijvoorbeeld door een blauwe vloer) vaker ge-ICE'd worden dan andere. Bij ons in Heerhugowaard is een groot parkeerterrein dat vrijwel altijd vol is. Echter, er zijn 4 laadplekken die heel duidelijk laadplekken zijn, met een groene ondergrond. Er staan daar vrijwel nooit ICE voertuigen. Ik weet niet of de beheerder er actief op controleert, toch eens navragen als mijn S er is...