Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
300 km beperkt inderdaad de vraag naar snelladers.. en een range daar onder (zoals nu vaak pakweg 150) beperkt de vraag naar EV's... en dus naar snelladers... zie daar het dilemma van Fastned als (relatieve) snel laadopties "onderweg".. De range van betaalbare accu's zal verder toenemen.. afstanden woon/werk zal niet zo veel gaan veranderen, ook het feit dat auto's dagelijks gemiddeld 22 uur stil staan zie ik niet veranderen... nachten blijven minimaal 8 uur duren.. gegeven daarnaast een groeiend groter fijnmazig netwerk van 11 en 22 kw chargers (voor destination charging) zal de noodzaak voor fast charging onderweg (tegen relatief hoge kosten, muv nu Tesla) zich beperken tot de lange ritten.. de incidentele road-trips.. Maar dat is geen dagelijks werk.. Grootschalig laden van een accu onderweg zoals je ook onderweg gewent was te tanken, gaat pas werken als het en echt snel gaat (minuten) en niet extreem veel duurder is dan destination charging...
Lijkt me toch en logische redenering.. of zie ik wat over het hoofd ?
 
Ik kan me er grotendeels wel in vinden. Voor elke auto een paaltje gaat echt lastig en heel duur worden.
Lastig? Hoe lastig (was het vroeger) om een hele straat te voorzien van parkeermeters?

Duur? Ik denk dat je een batch van een half miljoen goed kunt miniaturiseren en volledig in een type 2 chassisdeel kunt verwerken.
Installatie wordt dan een peuleschil, de prijs kan dan dalen naar een paar honderd euro voor een simpel paaltje, installatie kan foolproof door goedkopere werkkrachten gedaan worden en eenvoudig gesubsidieerd worden door overheid, elektriciteitsleverancier of autofabrikant.
Maak de paaltjes slim en laat ze omstebeurt de hele straat laden zodat er niet teveel netverzwaring nodig is. Identificatie via nfc (via pasje of laadkabel) of telefoon.
Technisch lijkt het me allemaal geen enkel probleem. Politie en douane ook blij want dan weten ze precies waar welke auto staat (en weer een stoelpoot onder onze privacy vandaan gezaagd).
De hordes zijn vooral politiek en administratief (bijv. hoe elektrische aansluitingen in NL georganiseerd zijn qua vastrecht etc).
 
Destination chargers.

Er staat ons nog heel wat te wachten.

Schermafbeelding 2015-03-21 om 12.13.25.png
 
Vandaag ontdekt dat Total de laadpalen in hun tankstation in Anderlecht verwijderd heeft. Niet echt een goede evolutie, maar kan me inbeelden dat de RoI op hun investering niet al te schitterend is geweest, gegeven dat de meeste EV Tesla's zijn die gratis kunnen laden aan superchargers.
Ik heb contact gehad met Total.

Beste,afgelopen maandag kocht ik in één van julie benzinestations een "Total Plug To Drive" kaart. Dit is een kaart om jullie CHAdeMO laders te gebruiken, maw om een elektrisch voertuig op te laden. Spijtig genoeg moet ik jullie melden dat:- De CHAdeMO lader in Total Vilvoorde buiten gebruik is- De CHAdeMO lader in Haren op de Haachtsesteenweg mij 2 credits gekost heeft zonder dat het laden gestart werd.- De CHAdeMO lader in Ruisbroek op de E19 met een rood lampje buiten werking staat- De CHAdeMO lader in Anderlecht het laden wou starten, maar een foutcode gaf (deze gaf mijn credits wel terug)- De CHAdeMO lader in Anderlecht - Westland Shopping verdwenen is.Ik vond het zeer spijtig te merken dat jullie infrastructuur om elektrische wagens op te laden niet of onvoldoende onderhouden wordt, net nu op het moment dat de markt van Elektrische voertuigen begint aan te trekken;Met vriendelijke groeten,Jeroen

Hun antwoord:

Beste Mr. Lissens,Nogmaals bedankt voor uw feedback. De sterk veranderende markt van elektrische voertuigen en bijhorende laadinfrastructuur wordt nauwgezet door Total opgevolgd met de bedoeling in de toekomst de meest klantvriendelijke oplossing te kunnen aanbieden. Uw opmerking werd overgemaakt aan onze technische dienst die intern bekijken waar er op korte en lange termijn verbetering mogelijk zijn.MvgTotal Belgium

De CHAdeMO lader in Anderlecht bij Westland Shopping center is dus fysiek verwijderd.
 
Deze laadpaal is net bij YES!Delft geplaatst (A13 afslag Delft Zuid/TU Wijk). Kan hem nog niet op lijstjes/kaartjes vinden. Weet iemand wat dit is? Heb je hier iets aan met een MS?

Zo te zien wel. Is een type 2 (links) waarschijnlijk 11 maar mogelijk 22 Kw en Chademo (rechts).

De man staat er echt voor de foto want met de Leaf kan hij 10 x sneller laden met de Chademo :)
 
De CHAdeMO lader in Anderlecht bij Westland Shopping center is dus fysiek verwijderd.

En dus, zoals je zegt, die van Ruisbroek werkt ook nog steeds niet, na maanden (!) "panne"? Ik kwam er vele weken geleden langs met 4km autonomie over, en kreeg als boodschap: (i) we hebben maar éen lader, en die is aan de àndere kant van de autosnelweg (graag nog even 9 km omrijden) en (ii) die lader werkte trouwens de eerste week maar sedertdien al lang niet meer.

Was mijn eerste en enige "range anxiety"-moment sedert 2013; heb moeten doorrijden naar het gemeenteplein in Halle (11 km verder, met "0 km - Charge Now" op m'n scherm) om daar aan een fabelachtig snelle 35 km/u te kunnen laden.

Conclusie: is een pure marketing-idee van die mensen; het nieuws halen met iets politiek correct is belangrijker dan echt EV-rijders bedienen, want dat is toch niet rendabel voor hen...
 
Was mijn eerste en enige "range anxiety"-moment sedert 2013; heb moeten doorrijden naar het gemeenteplein in Halle (11 km verder, met "0 km - Charge Now" op m'n scherm) om daar aan een fabelachtig snelle 35 km/u te kunnen laden.

Bedoel je http://fr.chargemap.com/points/details/oudstrijdersplein-11-halle1? Vreemd, want dat is wel degelijk een 22 kW laadpaal.
Ook bij Mc Donalds in Sint-Pietersleeuw staat een 22 kW laadpaal: http://fr.chargemap.com/points/details/mc-donalds-sint-pieters-leeuw
Die kan geactiveerd worden met de Plugsurfing App: https://www.plugsurfing.com/nl

Over de poging van Total kan alleen maar gezegd worden: een totale mislukking! Jammer, want ongetwijfeld goed bedoeld. Benzinestations zouden hun snellaadpalen trouwens beter langs de snelweg installeren in plaats van in de stad.
 
Is inderdaad leuk dat niet alleen de SuCs maar ook de alternatieve laadpalen spectaculair (relatief gezien dan toch) verbeteren, elke maand, qua kwantiteit en kwaliteit. En (onder meer dankzij enkelen op dit forum) hebben we ook steeds betere software op onze touchscreen in de wagen om dat te monitoren!
 
Tiens, dat brengt me (weer) bij de vraag wat nu de beste back-up/on-the-road oplossing is. wagen wordt volgende week geleverd, kende PlugSurfing nog niet.....

Awel, ik zit ook net met dezelfde vraag en auto wordt ook volgende week geleverd. Welke kabels zijn absoluut nodig? Dacht een type 2 en een Chademo aan te schaffen, moet er nog iets meer?

Is een abonnement bij een provider van oplaadstation noodzakelijk? Ik dacht aan om een kaart van The PlugInCompany te bestellen (blijkbaar installeren ze de palen bij de Ikea's in BE?)

Advies welkom! ;)
 
Awel, ik zit ook net met dezelfde vraag en auto wordt ook volgende week geleverd. Welke kabels zijn absoluut nodig? Dacht een type 2 en een Chademo aan te schaffen, moet er nog iets meer?

Is een abonnement bij een provider van oplaadstation noodzakelijk? Ik dacht aan om een kaart van The PlugInCompany te bestellen (blijkbaar installeren ze de palen bij de Ikea's in BE?)

Advies welkom! ;)

Het hangt ervan af wat je wilt gaan doen. Je woont vlak bij een Supercharger en de regio is al redelijk voorzien hiermee. Ik zou hooguit een type 2 kopen (bij Tesla het goedkoopst!!) en met de Chademo wachten totdat je merkt of je hem echt nodig hebt.

Ik heb nu bijna 50 k km gereden en heb naast de meegeleverde UMC alleen een type 2 kabel die ik tot nu toe een keer of 10 heb gebruikt. In de praktijk red ik het gemakkelijk met thuisladen en de SuC's.
 
Is een abonnement bij een provider van oplaadstation noodzakelijk? Ik dacht aan om een kaart van The PlugInCompany te bestellen (blijkbaar installeren ze de palen bij de Ikea's in BE?)

Advies welkom! ;)

In België beweegt het landschap toch enigszins. Tot vorig jaar waren er in Vlaanderen en Wallonie vooral de laadpalen van Bleucorner, in het kader van Elektrische Voertuigen in Actie (EVA). De laadpalen zijn bijna allemaal dezelfde: 1 schuko en 1 Mennekes 22 kW. http://www.elektrischevoertuigeninactie.be/oplaadpunten/oplaadpunten
Sinds kort zijn er bijkomende spelers die een 22 kW Type 2 netwerk uitbouwen: Becharged en EV-Point. De laadpalen van Becharged kunnen met Plugsurfing geactiveerd worden: Daarvoor koppel je een kredietkaart aan je account. Enkele laadpalen kunnen met de App geactiveerd worden, de meeste met een sleutelhanger (met ingebouwde RFID). Alle info is terug te vinden op https://www.plugsurfing.com/nl/news
De laadpalen van EV-Point kunnen voorlopig enkel met een RFID-kaart geactiveerd worden, waarvan de laadwaarde vooraf betaald wordt. Deze laadpunten zijn weergegeven op: http://www.ev-point.be/nl/netwerk/ev-point-oplaadpunten

Maar zelf gebruik ik voor België en verder bij onze zuiderburen vooral http://nl.chargemap.com/ voor het terugvinden van laadpalen.
 
Koop wel een lange! Ik heb mijn 10m type 2 kabel (veel) vaker moeten gebruiken dan mijn 4 meter kabel...

Ik heb een kabel van 8 meter, volgens mij ook de lengte die Tesla levert, en dat is tot nu toe voldoende gebleken. Overigens heb ik hem nu min of meer "voor de vorm" in de auto liggen want ik probeer zoveel mogelijk laden bij laadpaaltjes te voorkomen en met succes.

Dan blijven die plaatsen vrij voor anderen.