Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
dat is niet alleen bij Tesla zo die grote schommelingen. Een keertje de verwachtingen niet halen en je aandeel schiet in een dag met dubbele cijfers naar beneden.
Dat heb ik gemerkt, deze week was een redelijk goede week enkel na het nieuws van Musk werd zowat heel de beurs naar beneden getrokken.
Alle grote beursbewegingen hebben momenteel met sentiment te maken. En als die negatief is en er is ook maar een hint van slecht nieuws, dan schiet iedereen in paniek.
Inderdaad, daarom dat het misschien geen slecht idee is om sommige dingen niet in een paar lijntjes text de wereld in te sturen in dit moeilijk beursklimaat, zeker niet als je zoveel apostelen hebt.
Daar helpt de media ook niet mee trouwens. Er moet elke dag continu nieuws zijn. Is dat er niet, dan worden voorheen onzinnige berichten sterk uitvergroot. Kijk maar naar recalls van autofabrikanten. Nu is dat bijna breaking news ( ook als dat via een OTA update compleet non nieuws is). Of er staat ergens weer een Tesla in brand, terwijl er honderden andere auto's per dag in brand vliegen.
Ok, maar recalls hebben volgens mij niet echt invloed op het koersverloop of het moesten echt serieuze dingen zijn. (Lees:het forum staat op z’n kop)

Anders is het ineens verkondigen dat je bang bent voor de economie en daarna dat je 10% gaat ontslagen, zonder meer uitleg. Het Tesla koersverloop interesseert me niet zo (komt goed) eerder de impact op de rest wel.

Youtube fanboys staan dan in de rij om te zeggen dat het over redundante/office functies gaat etc.
Dat slaat, voor mij, dan weer op niets, als je bang bent voor de economie is dat wss dat je vooral impact vreest op de toekomstige vraag anders zou je het gewoon over het optimaliseren van de organisatie hebben wat volgens mij net een forse koerststijing tot gevolg zou hebben gehad.

De markten hebben geen boodschap aan onduidelijkheden en zeker nu niet.
 
Dat van de 10% en dat dat nooit de productie of software/AI kon betreffen was vrijdag al duidelijk (als je ziet hoeveel VACATURES er wereldwijd zijn bij Tesla) verder is de wachttijd veel verder opgelopen dan de hooguit 2 maand productie verlies door de Chinese lockdowns. Kortom de vraag is groot, batterijen zijn en blijven bottleneck. Niks fundamenteel mis. Ooit gaat de vraag wel dalen maar als 52%van de autobezitters zegt dat de volgende een EV zou moeten worden en de helft gaat dat ook echt doen, zijn zij die kunnen leveren king. Goed voor de tweedehands waarde van onze auto’s ook. Weet je hoeveel mensen hun aankoop inmiddels enkele jaren hebben uitgesteld? Die willen /moeten wel een keer . De Chinese merken doen de onderkant van de markt en Tesla in zijn eentje de bovenkant. Recessie of niet, maakt niks uit. Dus het enige bearish nieuws kan macro zijn en zoals ik eerder opsomde zijn dat nogal veel risico’s.
Tot slot merk ik op dat de halfgeleiderindustrie weer een probleem heeft nu Rusland de grootste producent van Neongas is geworden nadat de fabriek in Marioepol is uitgeschakeld (of overgenomen) en de andere in Odessa is stilgelegd. Rusland wil vervolgens niemand Neon leveren. Er zijn grote voorraden aangelegd. Wereldwijd, maar die raken ooit op. Rusland produceert momenteel 60 % van alles wereldwijd.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Vandaag dan toch kunnen bij kopen aan Tesla. Zoals SpeedyEddy al voorspelde is er nu een dip en daarna hopelijk weer een up. De leveringen van nieuwe Tesla voertuigen loopt steeds verder uit. Nu al na mei 2023 voor een MYP. Zal dat zijn door de vele aankopen/reserveringen of door omstandigheden bij Tesla zelf. Als de bestellingen maar binnenkomen maak ik me geen zorgen over als de koers nog wel zal stijgen.
 
Het lijkt me ook logisch dat er minder orders binnen komen als de levertermijnen een jaar en meer bedragen. Dit was ook ergens de bedoeling van de prijs verhogingen. Ook niet iedereen geeft zijn order door aan zo een tracker. Het lijkt me niet direct een bron waardoor ik mijn belegging strategie zou aanpassen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Elon is Elon, en is een totaalpakket. Hij gaat waarschijnlijk niet veranderen. Als je er niet mee om kan, kun je beter uitkijken naar een ander aandeel. GM bv, die CEO zegt nooit gekke dingen. 😅
Eens hoor! Elon is in bepaalde opzichten geniaal. Zonder dat was Tesla nooit zo groot geworden. Maar ik snap gewoon niet waar zijn interesse voor Twitter vandaan komt.
 
Een beurskoers die niet bepaald wordt door de prestaties van het bedrijf maar een hobby van de topman 😔
And again... 20 minuten geleden iets over de "belangstelling voor youtube" (bericht waar @Theo Oberstadt over postte wordt overgenomen)in de MSM en daar gaan we alweer.. (neem aan dat iedereen snapt dat je Youtube niet los van Google kan kopen, dus is het non-nieuws, waarop toch meteen weer een kleine daling. (Google is zelfs voor Musk een maatje te groot.) Het is een bijzondere man en daarom verdienen we er wat aan, it's all in the package. Als je niet tegen ernstige schommelingen kunt, koop dan ... (ja wat eigenlijk ;-) [Edit}]@Xfrank ik las je post met identieke intentie pas na het schrijven van deze.
 
Heb nog steeds mijn scherpe putopties als geschreven staan (710 a.s. vrijdag), dus vandaag de billen wat samengeknepen, maar ze staan weer boven water. Plus voor de premie nog Calls vrijdag 800 geschreven. Dat inflatienieuws van a.s. vrijdag zou nog wel een daling kunnen opleveren, maar als de agenda voor de AVA #TSLA van augustus nog uitkomt, moet dat voldoende tegenwicht geven.
 
  • Like
Reactions: Klaas and Nick-m
Ik zie nog niet zo een grote put wall rond 700 dus zou me niet verbazen als we vrijdag erg kort boven de 700 eindigen. 710 puts verkopen zou me erg nerveus maken.

1654678326866.png


Gezien de bokkesprongen van het aandeel doe ik wat aan day trading, op basis van MACD. Kortbij OTM, ATM of zelfs ITM put en call spreads verkopen om na $5~$10 verschil in aandeelprijs weer te kopen voor een veelvoud aan profit. Als ik eens mis gok, snel met klein verlies uitstappen en een positie in de andere kant innemen. Truuk is eigenlijk om na de voormiddag mn rug te keren en wat anders te gaan doen.

1654678425167.png
 
  • Like
Reactions: Hbrink