Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
gisteren voor het eerst kennis gemaakt met de nieuwe Belgische speculatie taks.
in februari op het dieptepunt van de aandelen een aantal erbij gekocht om mijn gemiddelde aankoopwaarde naar beneden te halen.
net voor de bekendmaking van de model 3 weer een deel verkocht.

Blijkbaar hanteren te re regel Last in-first out :confused:waardoor ik in theorie grote winst maak op de verkochte aandelen.
(hetgeen tov mijn gemiddelde aankoop slechts een derde was.)
Daarop mocht ik maar even 33% afgeven aan ons vadertje staat:mad:
 
gisteren voor het eerst kennis gemaakt met de nieuwe Belgische speculatie taks.
in februari op het dieptepunt van de aandelen een aantal erbij gekocht om mijn gemiddelde aankoopwaarde naar beneden te halen.
net voor de bekendmaking van de model 3 weer een deel verkocht.

Blijkbaar hanteren te re regel Last in-first out :confused:waardoor ik in theorie grote winst maak op de verkochte aandelen.
(hetgeen tov mijn gemiddelde aankoop slechts een derde was.)
Daarop mocht ik maar even 33% afgeven aan ons vadertje staat:mad:
De constructies om dat te omzeilen zijn inmiddels bekend en worden door al onze grote 'voorbeelden' (staatsbestuurders etc) veelvuldig gebruikt... Iets voor jou? :)
 
Kan artikel niet lezen als niet-abonnee, maar na euforie rond lancering M3 mag er wel terug met de voetjes op de grond geland worden. Enkele overwegingen:
1. In Q1 2016 zijn vooropgestelde leveringen terug niet bereikt. Model X en problemen met bepaalde leveranciers zijn blijkbaar oorzaak.
2. Productievolume op 4 jaar vermenigvuldigen met factor 10 is nog nooit gelukt in autosector.
3. Financiële sterkte om alle bestelde wagens te produceren: uitgaven komen eerst, betaling van klanten volgen pas later.

Was er geen onlangs overleden filosoof die stelde "elk voordeel hebt zijn nadeel"? Spannende tijden in het verschiet.
 
Blijkbaar hanteren te re regel Last in-first out :confused:waardoor ik in theorie grote winst maak op de verkochte aandelen. (hetgeen tov mijn gemiddelde aankoop slechts een derde was.)

Wist je dat niet Frank? Wat je in dit geval had moeten doen is die aankoop in februari via een andere broker laten afhandelen en de verkoop vanaf je oorspronkelijke rekening. Dan had je een deel van de oude aandelen verkocht ipv een deel van de nieuwe.
 
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
gisteren voor het eerst kennis gemaakt met de nieuwe Belgische speculatie taks.
in februari op het dieptepunt van de aandelen een aantal erbij gekocht om mijn gemiddelde aankoopwaarde naar beneden te halen.
net voor de bekendmaking van de model 3 weer een deel verkocht.

Blijkbaar hanteren te re regel Last in-first out :confused:waardoor ik in theorie grote winst maak op de verkochte aandelen.
(hetgeen tov mijn gemiddelde aankoop slechts een derde was.)
Daarop mocht ik maar even 33% afgeven aan ons vadertje staat:mad:
Onze Nederlandse belastingdienst heeft de slogan "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker":(
 
Enkele overwegingen:
1. In Q1 2016 zijn vooropgestelde leveringen terug niet bereikt. Model X en problemen met bepaalde leveranciers zijn blijkbaar oorzaak.
2. Productievolume op 4 jaar vermenigvuldigen met factor 10 is nog nooit gelukt in autosector.
3. Financiële sterkte om alle bestelde wagens te produceren: uitgaven komen eerst, betaling van klanten volgen pas later.

Was er geen onlangs overleden filosoof die stelde "elk voordeel hebt zijn nadeel"? Spannende tijden in het verschiet.

Ik heb hier net een post Model 3 draadje aan gewijd. Iets meer optimisme is op zijn plaats.

Wat deze punten betreft:
1) Het tekort was marginaal en toe te schijven aan vertraging bij de Model X die ingelopen gaat worden. Eigenlijk no big deal.
2) Bij opschaling door bestaande fabrieken in te schakelen (waarvan een aantal dat maar al te graag willen) kan dat best. Fremont zit bij 500K per jaar trouwens nog maar op 70% van wat er vroeger werd gemaakt. In feite kan het onbeperkt worden omdat ICE fabrieken terug moeten schroeven.
3) Zie mijn post, 40 miljoen komt nu al vrij PER WEEK.
 
Ik heb hier net een post Model 3 draadje aan gewijd. Iets meer optimisme is op zijn plaats.

Wat deze punten betreft:
1) Het tekort was marginaal en toe te schijven aan vertraging bij de Model X die ingelopen gaat worden. Eigenlijk no big deal.
2) Bij opschaling door bestaande fabrieken in te schakelen (waarvan een aantal dat maar al te graag willen) kan dat best. Fremont zit bij 500K per jaar trouwens nog maar op 70% van wat er vroeger werd gemaakt. In feite kan het onbeperkt worden omdat ICE fabrieken terug moeten schroeven.
3) Zie mijn post, 40 miljoen komt nu al vrij PER WEEK.

Die 40 miljoen per week die je berekent hebt: daar moeten nog wel de nodige kosten van betaald worden (stores, service centres, superchargers, alle overhead), het is geen pure winst die volledig geïnvesteerd kan worden in de model 3. De S en de X zullen de benodigde model 3 investeringen flink ondersteunen maar Tesla zal echt nog wel een aantal miljard moeten gaan ophalen de komende jaren. Een groot probleem zal dat niet zijn met zo'n enorme model 3 backlog en deze koers.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of Tesla probleemloos in staat blijft om maximaal S en X'en te verkopen terwijl sommigen potentiële kopers misschien nu toch op de model 3 willen wachten. Ik zag bijvoorbeeld al een reclamefilmpje op Elon Musk's twitter voorbij komen...
 
Op dit moment wordt er ook nog geen of nauwelijks marge gemaakt op de Model X. Elon ontweek deze vraag bij de laatste conf call en vertelde dat hij hoopte tegen het einde van het jaar op 20 a 25% te zitten voor de X. Tijdens de ramp up moet er nog veel gebeuren aan de lijn om alles probleemloos te laten lopen. En de investering in de Model X productielijn moet er nog uit gehaald worden.
 
Goedemiddag! Ik ben nieuw op dit forum, maar bezit nu iets meer dan een jaar TSLA aandelen (zowel korte- als lange termijn). De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het inlezen rondom opties enz. Het lijkt me leuk om daar op kleine schaal de komende tijd mee te gaan experimenteren. Ik zit momenteel bij de ING, maar daar kan maar in hele beperkte optie-lijst worden geïnvesteerd worden en TSLA zit er helaas niet tussen. Hebben jullie ervaring met opties, en welke broker gebruiken jullie?