Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Toen er in november 2015 overname geruchten waren bij Solar City gingen we van $25 naar $55 in zeer korte tijd. Nu lijkt het zover en staat er maar +8% op de het bord en staan we nog onder de $25. Goede timing van Tesla dan!

Overigens ben ik er niet zo heel blij mee aangezien mijn gemiddelde aankoop koers nog rond de 50 dollar ligt. (november 2013)
 
Op zich kan ik mij volledig vinden in de uitleg in het persbericht. De verticale integratie is nu compleet. Als bedrijven komen aankloppen voor een zonnepark kunnen ze meteen de batterijen er bij kopen en andersom ipv dat je bij twee verschillende partijen moet gaan aankloppen, wat kan aanleiding geven dat andere partijen gevonden worden om mee in zee te gaan.

Ik geloof helemaal niet in dit soort verticale integratie verhalen. Als daar enige zin in zou zitten dan hadden we al decennia lang onze ICE's gekocht bij Shell, BP of Texaco. Het ver-leasen van zonnecellen heeft echt helemaal niets uit te staan met het maken en verkopen van auto's.

Dat Tesla zelf batterijen moet produceren is puur uit noodzaak geboren. Die muur-batterijen zijn leuk voor het opstarten van de Gigafactory, maar zullen al snel vooral een afleiding zijn (want ze gaan hun capaciteit nodig hebben voor de auto's). Die hele zonnecel boel draagt werkelijk waar helemaal niets bij aan (het automobiel bedrijf) Tesla.
 
Ik geloof helemaal niet in dit soort verticale integratie verhalen. Als daar enige zin in zou zitten dan hadden we al decennia lang onze ICE's gekocht bij Shell, BP of Texaco. Het ver-leasen van zonnecellen heeft echt helemaal niets uit te staan met het maken en verkopen van auto's.

Het lijkt me een no-brainer dat als Tesla rijder je jezelf probeert in te dekken tegen stijgende electriciteitstarieven. De enig manier om dat te doen is door zelf een significant gedeelte van je electriciteit te produceren mbv zonnepanelen.

Als je een Tesla en zonnepanelen hebt is de vraag wat de optimale installatie is om beide te doen samenwerken. Je zonnepanelen leveren DC, die door je invertoren van je zonnepaneelinstallatie naar AC omgezet wordt, die door je lader in je auto weer naar DC omgezet wordt. IK vermoed dat je onderweg minstens 10% van de geproduceerde energie verliest.

Idealiter heb je een installatie waarbij je zo veel mogelijk je auto oplaadt rechtreeks met de DC van je zonnepanelen. Los daarvan zal je best ook iets powerwalls achtig hebben zodat je op de meest goedkope manier kan interageren met het publieke net (smart meters met veel meer variabele tijdsafhankelijke prijzen zijn zowat een zekerheid, een powerwall laat de laagste mogelijke aansluitwaarde naar het net toe om de vaste kost die aangekondigd is te minimaliseren).

Als je dit nu moet realiseren moet je producten van 3 of 4 verschillende partijen integreren, wie gaat de sofware daarvoor schrijven? Welke partij ga ik moeten aanspreken om er voor te zorgen dat alles werkt zoals het zou moeten werken?

Eén van de belangrijkste redenen waarom ik nog geen zonnepanelen en/of powerwall heb is omdat zo'n systeem nu bouwen bricolage is. Ik wil zo iets wel kopen als ik dat of the shelf kan kopen, van iemand die een mooi geintegreerd systeem van lader, invertoren, zonnepanelen en beheersoftware aanbiedt en een single point of contact is voor de behoorlijke werking van het systeem. Tesla lijkt de enige partij te zijn die daar serieuze plannen voor heeft.
 
  • Like
Reactions: Steven and KristofL
Het lijkt me een no-brainer dat als Tesla rijder je jezelf probeert in te dekken tegen stijgende electriciteitstarieven. De enig manier om dat te doen is door zelf een significant gedeelte van je electriciteit te produceren mbv zonnepanelen.

Als je een Tesla en zonnepanelen hebt is de vraag wat de optimale installatie is om beide te doen samenwerken. Je zonnepanelen leveren DC, die door je invertoren van je zonnepaneelinstallatie naar AC omgezet wordt, die door je lader in je auto weer naar DC omgezet wordt. IK vermoed dat je onderweg minstens 10% van de geproduceerde energie verliest.

Idealiter heb je een installatie waarbij je zo veel mogelijk je auto oplaadt rechtreeks met de DC van je zonnepanelen. Los daarvan zal je best ook iets powerwalls achtig hebben zodat je op de meest goedkope manier kan interageren met het publieke net (smart meters met veel meer variabele tijdsafhankelijke prijzen zijn zowat een zekerheid, een powerwall laat de laagste mogelijke aansluitwaarde naar het net toe om de vaste kost die aangekondigd is te minimaliseren).

Als je dit nu moet realiseren moet je producten van 3 of 4 verschillende partijen integreren, wie gaat de sofware daarvoor schrijven? Welke partij ga ik moeten aanspreken om er voor te zorgen dat alles werkt zoals het zou moeten werken?

Eén van de belangrijkste redenen waarom ik nog geen zonnepanelen en/of powerwall heb is omdat zo'n systeem nu bouwen bricolage is. Ik wil zo iets wel kopen als ik dat of the shelf kan kopen, van iemand die een mooi geintegreerd systeem van lader, invertoren, zonnepanelen en beheersoftware aanbiedt en een single point of contact is voor de behoorlijke werking van het systeem. Tesla lijkt de enige partij te zijn die daar serieuze plannen voor heeft.

Dit ben ik met je eens. Ik zie geen enkele bezwaar en denk dat zal blijken dat het beste zet tot nu toe zal zijn geweest. Inmiddels is wat de Gigafactory betreft aangegeven dat de verhouding tussen batterijen voor de auto's en voor powerwalls en powerpacks (wellicht komt er nog een leuke tussenvorm, waarbij het DC blijft) is verschoven naar 50/50. Dan is het fijn dat er één label is waar je met één produktspecialist te maken hebt die je met een geheel project kan helpen, er één installateur wordt benoemd en er uiteindelijk ook maar één factuur komt en het inderdaad juridisch heel wat eenvoudiger zal liggen. Persoonlijk verwacht ik dat het laadnetwerk straks ook onder Tesla Energy zal vallen.

Dus je dealt gelijk de PV installatie, de opslag en de laadvoorziening voor de auto(s). Misschien nog leuke aanbiedingen als je een auto koopt. Kansen genoeg en ik geloof erg in verticale intergratie. Dat anderen niet doen is niet een argument ok het ook maar niet te doen :)
 
Daar kun je inderdaad op wachten :)

Pre-Market : 187.50
down_r.gif
8.90 (4.53%) 6:49AM EDT - Nasdaq Real Time Price

had toch nog ff een dagje moeten wachten... :)
 
Verkeerde draadje wellicht maar ik begrijp jullie redeneringen echt niet.

Een geintegreerde electriciteitsoplossing is mooi maar waarom zou die van Tesla moeten komen? Die toko zou zich moeten richten op het maken van (veel) goede auto's. Doen ze dat niet dan is het vroeg of laat einde Tesla.

Van alle andere elektrische apparaten in huis of op het werk vind je ook niet dat die fabrikant een geintegreerde supply oplossing moet leveren.

Integratie van SolarCity leidt af van de hoofdmissie en voegt voor het verkopen van auto's absoluut niets toe voor Tesla.
 
Een geintegreerde electriciteitsoplossing is mooi maar waarom zou die van Tesla moeten komen? Die toko zou zich moeten richten op het maken van (veel) goede auto's. Doen ze dat niet dan is het vroeg of laat einde Tesla..

Dus je bedoelt eigenlijk dat Tesla ook geen Supercharger netwerk had moeten bouwen, je hebt toch al overal laadpunten?
 
Verkeerde draadje wellicht maar ik begrijp jullie redeneringen echt niet.

Een geintegreerde electriciteitsoplossing is mooi maar waarom zou die van Tesla moeten komen? Die toko zou zich moeten richten op het maken van (veel) goede auto's. Doen ze dat niet dan is het vroeg of laat einde Tesla.

Van alle andere elektrische apparaten in huis of op het werk vind je ook niet dat die fabrikant een geintegreerde supply oplossing moet leveren.

Integratie van SolarCity leidt af van de hoofdmissie en voegt voor het verkopen van auto's absoluut niets toe voor Tesla.

Dat anderen dat niet doen wil niet zeggen dat dat beter is. Ik denk dat Tesla het als eerste door heeft dat je het beste resultaat bereikt wanneer je niet alleen de auto levert maar er ook voor zorgt dat die auto kan rijden/reizen. Ik ben juist van mening dat Tesla Energy, de energiekant, juist volop in moet zetten op het laadnetwerk. Waar ze dat tot nu toe doen is het een daverend succes terwijl de andere fabrikanten geen stap verder komen.

We moeten ook niet over het hoofd zien dat de andere EV's (de PHEV telt niet mee want is niet elektrisch) nauwelijks verkopen. Als we zien wat er nu rond rijdt buiten Tesla dan is dat ronduit bedroevend, zeker als je het afzet tegen het marktsegment waarin deze auto's zich bevinden (ook wat prijs betreft) ofwel miljoenen auto's.

Inmiddels is zeker dat de andere fabrikanten niet voor 2019/2020 met een auto komen die letterlijk en figuurlijk mee kan komen. Dat terwijl in 2018 de Model 3 wordt uitgeleverd waarvan er naar schatting tot op dit moment rond 25 k in Nederland zijn besteld en het ziet er naar uit dat dat na de tweede presentatie nog een boost zal krijgen.
Op dit moment lopen de verkopen van andere EV's terug en dat zal zeker ook te maken hebben met de Model 3.

Feitelijk komt het er op neer dat eind 2018 de EV-populatie in Nederland voornamelijk zal bestaan uit Tesla's. Mogelijk in 2020 komt er wat anders bij maar dat is ook helemaal nog niet zeker.

Het is dus zaak dat het net van Superchargers en Destination chargers de komende twee jaar enorm uitgebreid moet worden. Ik heb liever dat Tesla dat doet dan dat er allerlei gesubisideerde "oplossingen" komen of te commerciële partijen.

Tot slot nog even de kern. Je mist de hoofdvisie van Elon Musk. Die visie is het overschakelen op duurzame energie en transport, niet het verkopen van zoveel mogelijk auto's. Ook daarin verschilt Tesla van bijv. BMW en Audi etc.
 
Verkeerde draadje wellicht maar ik begrijp jullie redeneringen echt niet.

Een geintegreerde electriciteitsoplossing is mooi maar waarom zou die van Tesla moeten komen? Die toko zou zich moeten richten op het maken van (veel) goede auto's. Doen ze dat niet dan is het vroeg of laat einde Tesla.

Van alle andere elektrische apparaten in huis of op het werk vind je ook niet dat die fabrikant een geintegreerde supply oplossing moet leveren.

Integratie van SolarCity leidt af van de hoofdmissie en voegt voor het verkopen van auto's absoluut niets toe voor Tesla.
Ik onderschrijf je angst voor het gebrek aan focus bij Tesla. Maar ze heten sowieso al niet meer Tesla Motors en door de overlap op het hoogste management- en aandeelhoudersniveau zijn TSLA en SCTY toch al volkomen verweven.
Hetzelfde geldt ook nog eens voor het niet-beursgenoteerde SpaceX. Het gaat nu dus niet over de huidige verwevenheid op productniveau, maar wel over die op bedrijfsniveau.
Uit de uitingen van Elon maak ik -speculatief- op dat die verwevenheid op productniveau er nu aan zit te komen. Ik weet dat Vehicle-to-Grid (V2G) een schuttingtekst is in Tesla-land. Daarom zal het Vehicle-to-Home (V2H) worden, waarbij de auto's binnen een gesloten Tesla architectuur als energie-opslag gaan dienen voor zonne-energie.
Of daarmee Buddy Loading (V2V) d.m.v. de Buddy Charger dichterbij komt betwijfel ik nog even...
 
Ik maak het onderscheid tussen activiteiten die nodig zijn om auto's te verkopen (superchargers, productie van batterijen) en activiteiten die dat absoluut niet zijn (het verhuren/leasen van zonnecellen).
Ze maken ook niet hun eigen banden of hebben hun eigen alu fabrieken.

En op business gebied zijn zowel Tesla als SolarCity zeer risicovolle ondernemingen. Het zou doodzonde zijn als Tesla het niet overleeft als meneer Musk zich vertilt aan de SolarCity tak.
 
En de hoofdvisie/missie van Musk mis ik niet. Maar ik denk niet dat je die in een bedrijf/onderneming moet verwezenlijken.

En vergeet niet dat die visie/missie vooral een marketing tool is om...
...zo veel mogelijk auto's te verkopen.
Uiteindelijk vormt winst het bestaansrecht van ieder bedrijf no matter what the big vision is
 
En de hoofdvisie/missie van Musk mis ik niet. Maar ik denk niet dat je die in een bedrijf/onderneming moet verwezenlijken.

En vergeet niet dat die visie/missie vooral een marketing tool is om...
...zo veel mogelijk auto's te verkopen.
Uiteindelijk vormt winst het bestaansrecht van ieder bedrijf no matter what the big vision is

Het is wennen dat het bij Tesla anders gaat dan wij gewend waren.

Als je missie is om winst te maken dan geef je niet al je kostbare patenten vrij, dan investeer je niet elke dollar die je verdient (en nog wat meer) in verdere ontwikkeling, dan zorg je voor je aandeelhouders in plaats van ze doorlopend grijze haren te bezorgen, dan neem je niet doorlopend risico's die je hele vermogen in gevaar brengen en nog wat meer.

Deze man heeft gewoon een missie die niemand in de geschiedenis ooit in deze mate aan het waarmaken is geweest. Dat het daarbij dan sneu is dat bestaande structuren en bedrijven en zelfs overheden in hun hemd staan is niet te vermijden.

Auto's zijn voor Elon niet meer dan voertuigen in de richting van zijn doel, "redden wat er te redden valt". Alleen EV's bouwen is symptoombestrijding. Het opnieuw inrichten van de hele energieaanpak ligt meer in de rede en dat doet hij.

Niemand hoeft het daarmee eens te zijn uiteraard. Maar ik volg met heel veel belangstelling zijn zetten en probeer de verbanden te zien en dat werkt verhelderend. Ik ben blij met mijn Tesla uiteraard maar zie dat niet als het belangrijkste. Het dagelijks bezig zijn met het uitdragen van de visie, het bijna wekelijks verrast worden met weer nieuwe ontwikkelingen maakt het pas echt interessant.

Er zal nog veel gaan gebeuren. Door het falen van de reguliere autobouwers op het gebied van de EV zal de toekomstige koper zich tegen hen keren en naar de nieuwe bedrijven (Tesla zal niet alleen staan) gaan om hun high tech auto te kopen. Waarom zou een fabrikant die goede brandstofauto's bouwt ook goede EV's kunnen maken? Omdat het ook vier wielen heeft en een stuur? Tot nu toe zien we er niets van en eigenlijk zijn het twee zo verschillende werelden dat een fabrikant een meervoudige persoonlijkheidsstoornis moet hebben om zowel goede ICE's en EV's te bouwen. (tekst niet van mij maar vond het een leuke omschrijving op Facebook)

En dit komt ook nog een keer. O.a. om de connectiviteit van alle voertuigen beter te ondersteunen dan door afhankelijk te zijn van allerlei aanbieders met eigen nukken. Elon Musk Wants to Launch 4000 Satellites to Provide Global Internet
 
Last edited:
  • Like
Reactions: KrisB and NicoV