Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verwacht rond de 241 en 250 toch wel serieuze weerstand, gevolgd door een terugtest van de 215. Maar als de aankondigingen rond model 3 en bijbehorende fabrieken goed ontvangen worden, dan zou de prijs wel eens gewoon door kunnen stijgen richting 320 ipv een terugtest...

Wacht ik zal es een plaatje tekenen (pijlen niet op schaal, dit is geen koopadvies, your milage may vary, yada yada):
Screen Shot 2017-01-15 at 17.10.16.png
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ik verwacht rond de 241 en 250 toch wel serieuze weerstand, gevolgd door een terugtest van de 215. Maar als de aankondigingen rond model 3 en bijbehorende fabrieken goed ontvangen worden, dan zou de prijs wel eens gewoon door kunnen stijgen richting 320 ipv een terugtest...

Wacht ik zal es een plaatje tekenen (pijlen niet op schaal, dit is geen koopadvies, your milage may vary, yada yada):
View attachment 210635

Ik verwacht ook dat het omhoog of omlaag gaat gaan, en anders gaat het minstens gelijk blijven.
 
Ik verwacht rond de 241 en 250 toch wel serieuze weerstand, gevolgd door een terugtest van de 215. Maar als de aankondigingen rond model 3 en bijbehorende fabrieken goed ontvangen worden, dan zou de prijs wel eens gewoon door kunnen stijgen richting 320 ipv een terugtest...

Wacht ik zal es een plaatje tekenen (pijlen niet op schaal, dit is geen koopadvies, your milage may vary, yada yada):
View attachment 210635
Ik vind plaatjes tekenen ook leuk, maar heb na de kleuterschool niet bijzonder veel daarover bijgeleerd.
Daarom vraag ik me af in hoeverre dat soort wichelroede-plaatjes rekening houdt met de marktkapitalisatie van het aandeel (i.c. het toegenomen aantal uitstaande aandelen en de $SCTY overname).
 
Ik vind plaatjes tekenen ook leuk, maar heb na de kleuterschool niet bijzonder veel daarover bijgeleerd.
Daarom vraag ik me af in hoeverre dat soort wichelroede-plaatjes rekening houdt met de marktkapitalisatie van het aandeel (i.c. het toegenomen aantal uitstaande aandelen en de $SCTY overname).
Ok ik zal er serieus op in gaan (op het plaatjes tekenen), kan wellicht een interessante discussie worden:
Dit plaatje houdt alleen maar rekening met de prijs, tijd en verhandeld volume uit het verleden en niets anders.
Naast de info uit de grafiek beschik je qua informatie ook natuurlijk over nieuws, en over cijfertjes over het bedrijf dat het aandeel vertegenwoordigt.
Ik ben zelf van mening dat de prijs/tijd uit het verleden het meeste invloed heeft op de prijs in de toekomst (de y-as dus, met name de prijs van toppen en dalen) en dat nieuws de timing bepaalt (de x-as dus -- en soms de korte termijn richting).
De cijfers over het bedrijf (op een moment dat ze niet als nieuws gebracht worden) bepalen denk ik de lange termijn trend.

De getekende trendlijnen zijn prijs-tijd punten waar het aandeel allergisch voor is. De prijs blijft maar heel kort op zo'n lijn, en keert om (vaak) of schiet er doorheen (niet vaak). Blijkbaar ligt op zo'n lijn dus een enorme onbalans qua vraag/aanbod. Ze zijn in het orderboek (level ||) ook dikwijls zichtbaar als belachelijk grote orders rond die prijzen.
Ik denk persoonlijk dat dit soort lijnen:
a) een self-fulfilling prophecy zijn. Als er maar genoeg handelaren die lijnen gebruiken dan gaan ze vanzelf gelden -- idem voor Fibonacci reeksen trading.
b) het gevolg zijn van grote langlopende orders of trading strategieën van grote partijen die bijv. op basis van VWAP (volume weighted average price) grote hoeveelheden verhandelen. Dat neemt een bepaalde hoeveelheid tijd in beslag (dagen, weken) waardoor de prijs zich binnen een bepaald kanaal beweegt. Hoe meer partijen tegelijkertijd in dezelfde richting handelen --hoe meer aandelen in dezelfde tijd verhandeld moeten worden-- hoe steiler de bijbehorende trendlijnen.

Ik ben me er meer en meer van bewust dat ik nieuws en cijfers over het bedrijf niet meer nodig heb: alles is (achteraf) zichtbaar in de grafiek. Ik reageer dus zelf vooral nadat er een event is geweest (meestal betekent dit dat er een trendlijn doorbroken is) in plaats van er van te voren over te speculeren of te anticiperen. Behalve op fora natuurlijk ;).
Vandaar dat ik zowel een neergaande als opgaande mogelijkheid teken, aangezien ik pas achteraf reageer is het moeilijk om vooraf in te schatten wat er gaat gebeuren.
Ik trek gewoon een lijn rechts van de prijs die:pde trend bepaalt, en stel hem bij wanneer de trend vertraagt (en soms als hij versnelt). Bij doorbraak van de lijn is het tijd om actie te ondernemen. Waarom dat er een doorbraak plaatsvindt boeit me eigenlijk niet. Blijkbaar hebben de grote partijen iets gehoord, gelezen, becijferd of opdracht gekregen die ervoor zorgt dat de richting verandert, ik ga gewoon mee.

In de praktijk betekent dat voor mij in feite dat ik verkoop na een (reeks van) top(pen) (te laat) in plaats van ervoor (te vroeg). Prijstechnisch kom ik dan meestal hoger uit, omdat ik voordat ik dat begon te doen vaak veel te vroeg verkocht (nobody ever got broke from taking a profit...). Hetzelfde geldt voor instappen: dat gaat nu na een (serie) dal(en) in plaats van ervoor, na neergaande trend doorbraak (en het liefst op de terugtest van die doorbraak), wat een stuk minder stress en bijbehorende fouten oplevert :cool:

Verder geef ik minder steile lijnen voorrang ten opzichte van steilere lijnen, waardoor ik door terugtests niet uit positie wordt geslagen. Dat betekent wel veel geduld hebben bij zijwaartse markt (het moeilijkste voor mij), of veel korte trades met steilere korte termijn lijntjes...

Het is zeker geen heilige graal en ik zit nog wel eens fout, maar het zorgt bij mij voor een beter resultaat dan ik vroeger behaalde :)

Edit: ik herevalueer alle lijnen periodiek (dag, week) opnieuw, oftewel volgende week teken ik waarschijnlijk een compleet ander plaatje... Kom dus niet over een half jaar om mij te laten zien dat ik er vandaag helemaal naast zat met mijn lijntjes :p;)
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: MissAutobahn
Dank vooor een uitgebreid antwoord op een vraag die ik niet stelde, @basvk.
De vraag due ik poogde te stellen was dat je plaatjes tekent van de prijs van het aandeel $TSLA, terwijl er meer aandelen worden uitgegeven en er dus een minder groot deel van het bedrijf en toekomstige bedrijfsinkomsten per aandeel gekocht wordt. Bijvoorbeeld wat doe je bij de komende 1:7 aandeel splitsing? Daar zul je wel rekening mee houden, maar waarom dan niet met de verwatering in de afgelopen jaren?
 
Dank vooor een uitgebreid antwoord op een vraag die ik niet stelde, @basvk.
De vraag due ik poogde te stellen was dat je plaatjes tekent van de prijs van het aandeel $TSLA, terwijl er meer aandelen worden uitgegeven en er dus een minder groot deel van het bedrijf en toekomstige bedrijfsinkomsten per aandeel gekocht wordt. Bijvoorbeeld wat doe je bij de komende 1:7 aandeel splitsing? Daar zul je wel rekening mee houden, maar waarom dan niet met de verwatering in de afgelopen jaren?
Ah sorry dat wilde ik in mijn vorige reply ook aanstippen maar ben dat na een tijdje losgaan op het keyboard compleet vergeten :confused:;)
De hele historie wordt normaliter herberekend door de broker na een aandelensplitsing, dus in de grafiek zie je het verder niet terug (behalve dan dat de y-as er anders uitziet).

Hetzelfde gebeurt ook bij expiratie van futures en het aansluiten op nieuwe series, ook dan worden de historische prijzen aangepast om alles aan te laten sluiten.