Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoewel ik Tesla (TSLA) ook voor de lange termijn heb, heb ik vorige week wel mijn aandeel in Tesla eind Juli een flink stuk afgebouwd. Dat heeft te maken met het vertrouwen dat ik in het algemeen heb met de huidige beursklimaat en de onrust. Ik verwacht de stukken goedkoper terug te kunnen kopen. Hetzelfde geldt voor NIO. Het aandeel in Albemare heb ik juist een beetje verhoogd.
 
Hoewel ik Tesla (TSLA) ook voor de lange termijn heb, heb ik vorige week wel mijn aandeel in Tesla eind Juli een flink stuk afgebouwd. Dat heeft te maken met het vertrouwen dat ik in het algemeen heb met de huidige beursklimaat en de onrust. Ik verwacht de stukken goedkoper terug te kunnen kopen. Hetzelfde geldt voor NIO. Het aandeel in Albemare heb ik juist een beetje verhoogd.
Waarom Albemarle ?
Ik zie alleen maar berichten dat lithium in prijs daalt, en de produktie zal de komende tijd nog wel opschalen.
 
Hoewel ik Tesla (TSLA) ook voor de lange termijn heb, heb ik vorige week wel mijn aandeel in Tesla eind Juli een flink stuk afgebouwd. Dat heeft te maken met het vertrouwen dat ik in het algemeen heb met de huidige beursklimaat en de onrust. Ik verwacht de stukken goedkoper terug te kunnen kopen. Hetzelfde geldt voor NIO. Het aandeel in Albemare heb ik juist een beetje verhoogd.

NIO is al enorm omlaag gegaan: gehalveerd ten opzichte van de introductieprijs en zelfs maar een kwart waard van wat het op de top waard was. Waarom verwacht je een nog verdere daling? En waarom vervolgens een stijging?

Ik kijk ook met een schuin oog naar het aandeel van deze Tesla-concurrent die mooie auto’s ontwerpt. Maar nu ze hebben besloten geen eigen fabriek te bouwen en de verkopen dalen in een stijgende markt zie ik niet heel veel toekomstperspectief, zeker niet vergeleken met Tesla. Wat wel voor het merk spreekt is de sterke klantbinding en de steun van de overheid.



2382ADCB-8F19-49CC-A0B0-313CBFC9A48C.jpeg
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Waarom Albemarle ?
Ik zie alleen maar berichten dat lithium in prijs daalt, en de produktie zal de komende tijd nog wel opschalen.
Vanwege een paar punten:
- Albemarle is een grote leverancier van Lithium waarbij dit 30% is van hun core business;
- Albemarle is flink teruggevallen in waarde, waardoor het een value-stock is geworden, Net als Tesla, die voor mij, onder de 200 voor mij koopwaardig was;
- De vraag naar Lithium gaan alleen maar toenemen.
 
Last edited:
NIO is al enorm omlaag gegaan: gehalveerd ten opzichte van de introductieprijs en zelfs maar een kwart waard van wat het op de top waard was. Waarom verwacht je een nog verdere daling? En waarom vervolgens een stijging?

Ik kijk ook met een schuin oog naar het aandeel van deze Tesla-concurrent die mooie auto’s ontwerpt. Maar nu ze hebben besloten geen eigen fabriek te bouwen en de verkopen dalen in een stijgende markt zie ik niet heel veel toekomstperspectief, zeker niet vergeleken met Tesla. Wat wel voor het merk spreekt is de sterke klantbinding en de steun van de overheid.



View attachment 439253
NIO is een aandeel dat behoorlijk volatiel is. Ik heb gewoon mijn winst genomen nadat deze een flinke stijging heeft meegemaakt. Het "overall" sentiment is volgens mij aan het verslechteren wat zichtbaar is in de vlucht naar goud, zilver en bitcoins.

Aandelen als NIO en Tesla gaan, in het sentiment voor de korte termijn gewoon mee zuidwaarts. Dit is slechts mijn interpretatie wat op de korte termijn gaat gebeuren. Als het niet gebeurt heb ik simpelweg minder rendement. Als de daling wel gaat gebeuren, kan ik de aandelen goedkoper terugkopen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Last edited:
Het "overall" sentiment is volgens mij aan het verslechteren wat zichtbaar is in de vlucht naar goud, zilver en bitcoins.
Aandelen als NIO en Tesla gaan, in het sentiment voor de korte termijn gewoon mee zuidwaarts. Dit is slechts mijn interpretatie wat op de korte termijn gaat gebeuren.
Interessant. Benieuwd naar de beweegredenen van andere Tesla beleggers hier inzake: verkopen, houden dan wel bijkopen.
NASDAQ: TSLA
219,62 USD −15,38 (6,54%)
Gesloten: 14 aug. 17:33 EDT
Nabeurs 219,00 −0,62 (0,28%)
 
Nu nog verkopen vind ik eigenlijk zonde, de marge is me te klein. Rond de 200 terugkopen en geld overhouden voor als het aandeel verder zakt. Bij 210 is terugkopen zeker een optie, wel afhankelijk van het sentiment. Misschien overbodig, maar ik geef GEEN advies, ik zeg alleen wat mijn strategie is. :)
 
Vanwege een paar punten:
- Albemarle is een grote leverancier van Lithium waarbij dit 30% is van hun core business;
- Albemarle is flink teruggevallen in waarde, waardoor het een value-stock is geworden, Net als Tesla, die voor mij, onder de 200 voor mij koopwaardig was;
- De vraag naar Lithium gaan alleen maar toenemen.
Waarom zit het aandeel dan in een dalende trend vanaf begin 2018? Wat is er aan de hand?

Probleem bij veel bedrijven is dat inderdaad de vraag naar lithium toe gaat nemen, maar dan moet er wel in capaciteit uitbreiding plaatsvinden en een efficientie slag. doen ze dat?
 
Waarom zit het aandeel dan in een dalende trend vanaf begin 2018? Wat is er aan de hand?

Probleem bij veel bedrijven is dat inderdaad de vraag naar lithium toe gaat nemen, maar dan moet er wel in capaciteit uitbreiding plaatsvinden en een efficientie slag. doen ze dat?
- Het aandeel is hard gestegen gezamelijk met de Lithium prijs en ook hard naar beneden gegaan met de Lithium prijs. De Lithiumprijs is al geruime tijd op ongeveer hetzelfde niveau. Albemarle heeft contracten waarbij de prijs van Lithium op korte termijn minder belangrijk is. Voor de onderhandeling op lange termijn is een hoge prijs prettiger.
- Kopen als er al een flinke stijging is geweest, is niet mijn ding, beetje hetzelfde als bij Tesla aandelen :). Ik wacht dan liever op een stevige daling.
- Verwachting is dat de Lithium prijs wel gaat oplopen als, eindelijk, de Tesla concurrenten ook overgaan naar EV's.
- Albemarle is oversold, voor mij een mooi instapmoment!
- Dividend is 2%
- Zit in een groeimarkt, waarbij de echte groei nog moet komen.
 
Belangrijke en daarom gecrossposte video.
Hoe en waarom big oil (met big auto) tesla klein probeert te houden met medeweten van SEC (die nooit vragen stelt over het meest (onlogisch) geshorte aandeel van dit moment)
2,75 miljard omzet per dag kun je met een geringe investering van in totaal 10,5miljard dollar veilig stellen. Da’s dus binnen vier dagen terugverdiend en hoe langer je het volhoudt hoe langer je 2,75 miljard aan olie per dag je verkoopt. Een lange video waarin een oude bekende(die gestopt is met converteren van ice’s Naar EV omdat tesla goedkoper, nieuwer en beter bouwt):
 
Belangrijke en daarom gecrossposte video.
Hoe en waarom big oil (met big auto) tesla klein probeert te houden met medeweten van SEC (die nooit vragen stelt over het meest (onlogisch) geshorte aandeel van dit moment)
2,75 miljard omzet per dag kun je met een geringe investering van in totaal 10,5miljard dollar veilig stellen. Da’s dus binnen vier dagen terugverdiend en hoe langer je het volhoudt hoe langer je 2,75 miljard aan olie per dag je verkoopt. Een lange video waarin een oude bekende(die gestopt is met converteren van ice’s Naar EV omdat tesla goedkoper, nieuwer en beter bouwt:
Ik heb de video gezien, maar wat me niet duidelijk wordt is hoeveel invloed het feit dat een derde van de aandelen geshort wordt nu eigenlijk heeft op de groei van Tesla...
 
Ik heb de video gezien, maar wat me niet duidelijk wordt is hoeveel invloed het feit dat een derde van de aandelen geshort wordt nu eigenlijk heeft op de groei van Tesla...

Video nog niet gezien, maar als de koers laag staat kan bijvoorbeeld een lening uitbetalen in aandelen onvoordelig zijn. I.p.v. aandelen kan er bij een conversie dan contant geld nodig zijn wat dan veel duurder kan zijn om weer ergens anders te kunnen lenen.
 
  • Like
Reactions: stevenp
Video nog niet gezien, maar als de koers laag staat kan bijvoorbeeld een lening uitbetalen in aandelen onvoordelig zijn. I.p.v. aandelen kan er bij een conversie dan contant geld nodig zijn wat dan veel duurder kan zijn om weer ergens anders te kunnen lenen.
Klopt, en Elon heeft er in de vorige jaren hard aan gewerkt om de afhankelijkheid van de aandelenkoers te verkleinen. Zo te zien aan de resultaten van de laatste investeringsrondes is hem dat prima gelukt toch?