Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Snel aangepast naar 195
Er is nog wel wat meer aanpassingsruimte zie ik. Ziet er niet goed uit.
1706174085703.png
 
Mee eens, ik vind het sowieso bewonderenswaardige prestaties die ze leveren.

Tesla is een retegezond, innovatief en ubercool bedrijf. Ondanks alle Musk-drama blijf ik dat vinden en zeggen.

Maar met deze cijfers weet je wat de koers de komende dagen gaat doen, zo werkt het in die grote jongens-league nu eenmaal.

Ik koop even geen TSLA meer bij, ik voel de Mojo al een tijdje niet meer om bij te kopen. Andere aankopen de afgelopen maanden renderen toch echt wel heel veel beter (met name NVDA natuurlijk).
Zou Nvidia uiteindelijk een nieuwe generatie van de H100 uitbrengen zoals zij ook doen met hun gpu's?
 
Wat vooral speelt is de aankondiging van krimpende verkopen in 2024. Dat Tesla ondanks de aanzienlijke prijsdalingen toch verwacht minder te verkopen, zorgt IMO terecht voor een daling van de koers.
Q4 2023 omzet ligt amper 3% hoger dan Q4 2022 omzet. EPS ligt 40% lager dan Q4 2022 en ligt nu al een heel jaar onder die van het jaar voordien. Kan je met die cijfers een P/E van 65 verantwoorden?
Maar jullie hadden het kunnen weten want ik had voor het eerst een put-optie geschreven op TSLA en dus op die manier een aankoop van de aandelen gedaan. ;)
 
  • Like
Reactions: Niek
Wat vooral speelt is de aankondiging van krimpende verkopen in 2024. Dat Tesla ondanks de aanzienlijke prijsdalingen toch verwacht minder te verkopen, zorgt IMO terecht voor een daling van de koers.
Q4 2023 omzet ligt amper 3% hoger dan Q4 2022 omzet. EPS ligt 40% lager dan Q4 2022 en ligt nu al een heel jaar onder die van het jaar voordien. Kan je met die cijfers een P/E van 65 verantwoorden?
Maar jullie hadden het kunnen weten want ik had voor het eerst een put-optie geschreven op TSLA en dus op die manier een aankoop van de aandelen gedaan. ;)
Is er een aangekondigde krimp van verkoop aangekondigd of een krimpende groei van verkoop? Dat is volgens mij een groot verschil. De Telegraaf had ook een suggestieve kop dat ze in 2024 minder dan 1,8 miljoen gaan verkopen.:

Winst en omzet van Tesla vallen tegen, ’aanzienlijk lagere’ productie in 2024​

 
een krimpende groei van verkoop?

Dit. Tesla zit tegen de max van de bestaande produktie lijnen aan. Als alle lijnen op 100% draaien het hele jaar (en dat is technisch onmogelijk) kom je op 2.4 miljoen uit.

Verdere groei (maar dat wisten we al) gaat voornamelijk komen van Gen3 en het nieuws daarover vond ik zeer positief.

4680 ramp gaat goed, Optimus, FSD en Semi in de coulissen, 29 miljard in kas om de investeringen te doen en een uitermate gezonde free cash flow Q4 ‘23 van 2.1 miljard ondanks hoge investeringen in AI en what not en niet te vergeten een dalende COGS.

Dat dit jaar een tussenjaar wordt is jammer maar helaas, voor de middellange en lange termijn ziet het er imo zeer goed uit.

Ik HODL en blijf toevoegen aan mijn positie omdat het niet te voorspellen is wanneer WS de volgende groeispurt gaat inprijzen en het zou kunnen dat dat vooruitlopend is op de Gen3 ramp.

(Geen advies, doe je eigen onderzoek blabla)
 
Last edited:
Dit. Tesla zit tegen de max van de bestaande produktie lijnen aan. Als alle lijnen op 100% draaien het hele jaar (en dat is technisch onmogelijk) kom je op 2.4 miljoen uit.

Verdere groei (maar dat wisten we al) gaat voornamelijk komen van Gen3 en het nieuws daarover vond ik zeer positief.

4680 ramp gaat goed, Optimus en Semi in de coulissen, 29 miljard in kas om de investeringen te doen en een uitermate gezonde free cash flow Q4 ‘23 van 2.1 miljard ondanks hoge investeringen in AI en what not en niet te vergeten een dalende COGS.

Dat dit jaar een tussenjaar wordt is jammer maar helaas, voor de middellange en lange termijn ziet het er imo zeer goed uit.
Het is jammer dat 4680 en Cybertruck ramp niet een half jaar eerder is begonnen. Het is wachten op het nieuwe hoog volume model en verdere ramp van CT. Eerlijk gezegd verwacht ik dat 2025 ook wel eens een soort tussenjaar kan worden in vergelijking met de jaren erna. Als dan ook nog eens Optimus mee gaat doen, dan gaan we volgens mij weer mooie tijden tegemoet.
 
Is er een aangekondigde krimp van verkoop aangekondigd of een krimpende groei van verkoop? Dat is volgens mij een groot verschil. De Telegraaf had ook een suggestieve kop dat ze in 2024 minder dan 1,8 miljoen gaan verkopen.:

Winst en omzet van Tesla vallen tegen, ’aanzienlijk lagere’ productie in 2024​

Inderdaad een belangrijke nuance. In De Tijd spreekt men van verminderde volumegroei:
In 2024 zal onze volumegroei aanzienlijk lager zijn dan in het voorbije 2023. Dus een krimpende groei van de verkoop.
Maar de perceptie blijft dezelfde: het groeiverhaal (waarop de hoge waardering gebaseerd is) stokt in 2024.
 
Hun statement dat ze bezig zijn met: build the machine that builds the machine that builds the machine, en de timeline van de 25K model en de timeline van "shipping" Optimus vertaal ik als...:
Dat ze bezig zijn met de machines en productielijn op te zetten om massaal Optimus te produceren, die op zich de 25k productielijn gaat "bemannen".
Ik verwacht geen mensen meer op de productielijn die effectief aan de auto werken.
waardoor de concurrentie niet zomaar de productielijn van de 25k tesla kan kopiëren.

Toen ik vorige week de productielijn in Giga Berlin bezocht, zag ik al heel veel taken die perfect door Optimus uitgevoerd kunnen worden.
 
Inderdaad een belangrijke nuance. In De Tijd spreekt men van verminderde volumegroei:
In 2024 zal onze volumegroei aanzienlijk lager zijn dan in het voorbije 2023. Dus een krimpende groei van de verkoop.
Maar de perceptie blijft dezelfde: het groeiverhaal (waarop de hoge waardering gebaseerd is) stokt in 2024.
Ook een missende nuance is dat het niet is door een gebrek aan vraag maar een gebrek aan productiecapaciteit.
Dat was natuurlijk allang te voorzien want dan hadden de uitbreidingen op de bestaande en nieuwe fabrieken eerder gestart moeten worden.

Dus dat men verbaasd is over een tussen jaar waarin de productiecapaciteiten eerst moeten worden uitgebreid is nu juist weer iets dat mij verbaasd..
 
  • Like
Reactions: Hbrink
door een gebrek aan vraag maar een gebrek aan productiecapaciteit
Als je te weinig productiecapaciteit hebt om aan de vraag te voldoen, zie ik niet in waarom je de prijzen en dus de marges zou laten zakken. Dat dat wel gebeurt, bewijst volgens mij juist het tegenovergestelde: om de fabrieken op een voldoende hoge capaciteit te laten draaien is het nodig om het volume te verhogen hetgeen alleen kan door een verhoogde vraag te creëren door de prijzen te verlagen.
Ik lees ook dat de huidige productiecapaciteit 2,4 miljoen voertuigen per jaar zou bedragen en dat er 1,8M verkocht zijn.
 
Ik lees ook dat de huidige productiecapaciteit 2,4 miljoen voertuigen per jaar zou bedragen en dat er 1,8M verkocht zijn

Op basis van de recent vernieuwde M3 Highland lijnen in Shanghai en Fremont die een hogere rate hebben en voor de ombouw off-line zijn geweest, plus de CyberTruck lijn die online is gekomen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Als je te weinig productiecapaciteit hebt om aan de vraag te voldoen, zie ik niet in waarom je de prijzen en dus de marges zou laten zakken. Dat dat wel gebeurt, bewijst volgens mij juist het tegenovergestelde: om de fabrieken op een voldoende hoge capaciteit te laten draaien is het nodig om het volume te verhogen hetgeen alleen kan door een verhoogde vraag te creëren door de prijzen te verlagen.

Dat is strategisch.
Dat is ook uitgelegd maar jij wil niet aan die uitleg. Jij noemde het eerder een ongeloofwaardige strategie zoals je veel van Tesla weg zet als ongeloofwaardig.

Ik lees ook dat de huidige productiecapaciteit 2,4 miljoen voertuigen per jaar zou bedragen en dat er 1,8M verkocht zijn.
2.350.000 per 31-12-2023. ;)
Daar moet voor 2023 vanaf wat er in 2023 gebouwd is aan capaciteit en periode van stilstand i.v.m. de upgrade van de M3 lijnen.
Het blijft verbazend hoe je daar toch steeds een rare draai aan kunt geven terwijl het van die opendeuren zijn.

Spoiler in 2024 zal er i.v.m. de upgrade van de Juniper lijn ook wel wat stilstand zijn.
Dus als er in 2024 niet veel capaciteit bij komt dan zal de 2.350.000 waarschijnlijk niet eens gehaald worden.