Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beslagen ruiten bij uitgeschakelde airco

This site may earn commission on affiliate links.
Ik merk dat de ventilatie van mijn model S de ramen volledig laat beslaan als ik de airconditioning uitschakel (ventilatie wel aan, maar alleen AC uit). Als ik de ventilatie in zijn geheel uitschakel dan beslaan de ramen niet. Zet ik de airconditioning weer aan, dan zijn de ramen redelijk vlot weer ontwasemt.

Mijn voorzichtige conclusie is dat de ventilatie zeer vochtige lucht de auto inblaast, waardoor de ramen beslaan. De luchtvochtigheid is op dit moment niet extreem hoog. Zelfs bij een temperatuur van 16 graden en een zonnetje op de auto geeft dit effect. Ik heb eerder auto's gehad met airconditioning, maar daar trad dit effect eigenlijk niet op.

Ik deed bij mijn vorige auto's vaak een paar minuten voor het einde van de rit de airco uit om schimmelvorming te voorkomen. Bij de Tesla gaat dat vrijwel niet, omdat de ramen dan beslaan. Hebben meer mensen dit probleem?
 
AC niet gebruiken en recirculatie niet gebruiken. Zet de ramen op een kiertje en de ventilatie aan. Normaal gesproken is de boel dan redelijk snel weer ok maar het vergt wel even een periode van bewust niet AC ingeschakelen.

Probleem met EVs is gewoon dat je geen restwarmte hebt.
 
  • Like
Reactions: woes
[QUOTEProbleem met EVs is gewoon dat je geen restwarmte hebt.[/QUOTE]
Dat zou toch niet uit moeten maken? De lucht van buiten is 16 graden en wordt een beetje opgewarmt door een verwarmingselement. Effect zou dan toch hetzelfde moeten zijn?

Idem hier. (M3). Ik laat airco dus altijd aan. Heb wel de luxe dat ik nooit meer dan 250 km perdag moet rijden. Nooit enig probleem met range dus.
Het gaat mij niet zozeer om de range, maar ik vroeg mij gewoon af waarom dit probleem optreedt. In mijn vorige (ICE) wagens nooit ergens last van gehad.
 
Mijn BMW's en mijn Audi hadden hier ook last van hoor. Zeker als je altijd met AC aan reed, dan was de eerste rit zonder AC gegarandeerd met aangewasemde ramen. AC trekt ook vocht weg van de lucht, en de AC uitzetten betekent dan dat al dat opgehoopte vocht vrolijk mee in de lucht geblazen wordt.

Maar ook weer: waarom zou je actief gaan morrelen in de instellingen? In de zomer heb je iets aan AC omdat je het koeler wilt, maar in de herfst en winter heb je er iets aan omdat je natuurlijk het vocht dat je van buiten meeneemt, sneller wil laten verdampen door enkel gedroogde lucht in je cabine te blazen.
 
Maar ook weer: waarom zou je actief gaan morrelen in de instellingen? In de zomer heb je iets aan AC omdat je het koeler wilt, maar in de herfst en winter heb je er iets aan omdat je natuurlijk het vocht dat je van buiten meeneemt, sneller wil laten verdampen door enkel gedroogde lucht in je cabine te blazen.
De automatische instelling is niet altijd de beste instelling. In 99% van de gevallen voldoet de automaat zeker, maar soms net even niet. Als ik een auto voor langere tijd niet gebruik (dat komt bij mij nogal eens voor), dan zorg ik altijd voor de volgende zaken:
  1. Auto goed warmgereden wegzetten, zodat er geen vocht in de uitlaat blijft staan en de uitlaat wegroest.
  2. Tank afvullen met benzine (bij oudjes liefst V-Power i.v.m. ontbreken van ethanol).
  3. Turbomotoren de laatste minuten niet meer vol belasten voor het afschakelen.
  4. Airco de laatste minuten van de laatste rit uitzetten en ventilator aan om schimmelvorming tegen te gaan.
Nu zijn die eerste drie zaken bij een Tesla gelukkig niet van belang. Als je een oldtimer rijdt, dan heb je er een stuk langer plezier van (met minder onderhoudskosten) als je een beetje bekend bent met de techniek en er een beetje lief voor bent. Dat wil ik bij de Tesla ook graag, maar die ken ik nog niet zo goed.

Bij de Tesla zorg ik gewoon dat ik hem met 80% charge wegzet, maar liefst ook met een airco waar geen plas water meer in staat. Bij mijn vorige wagen had ik geen last van het beslaan van de ramen als ik zonder airco reed. Wellicht ontwerp afhankelijk. Het is ook geen groot probleem, maar het viel me gewoon op, dus vandaar.

Als ik iets smerigs vind, dan is dat zo'n muffe lucht die je vaak ziet bij mensen die de airco altijd uit hebben staan. Als die dan een keer aan gaat, dan stinkt het verschrikkelijk.
 
Hier hopelijk een reactie waar je iets aan hebt, ik had ook last van een vochtige voorruit met A/C uit en blower aan maar met de volgende instellingen is het tot nu toe over. Enkel nog niet geprobeerd met een heftige regenbui. Eerst even een foto van de A/C instellingen op 'auto':

DSC_0635.JPG


Bij mij zodra ik de 'auto' stand EN de A/C uit zet gaat 'intern circuleren' aan samen met enkel blazen door de middelste roosters wat resulteert in een vochtige voorruit.

DSC_0643.JPG


Nu is voor mij de oplossing om 'intern circuleren' op UIT te zetten en blazen op de voorruit erbij aan te zetten. Bij mij gaat het met exact deze instellingen als op de foto tot op heden goed en blijft de voorruit vochtvrij.

_20191008_124806.JPG


Zodra je de onderkant erbij aan zet heb je kans dat hij alsnog beslaat, dit omdat je de eventuele nattigheid van de vloermatten in de lucht opneemt.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: Maarten and bugboy
Ik merk dat de ventilatie van mijn model S de ramen volledig laat beslaan als ik de airconditioning uitschakel (ventilatie wel aan, maar alleen AC uit). Als ik de ventilatie in zijn geheel uitschakel dan beslaan de ramen niet. Zet ik de airconditioning weer aan, dan zijn de ramen redelijk vlot weer ontwasemt.

Mijn voorzichtige conclusie is dat de ventilatie zeer vochtige lucht de auto inblaast, waardoor de ramen beslaan. De luchtvochtigheid is op dit moment niet extreem hoog. Zelfs bij een temperatuur van 16 graden en een zonnetje op de auto geeft dit effect. Ik heb eerder auto's gehad met airconditioning, maar daar trad dit effect eigenlijk niet op.

Ik deed bij mijn vorige auto's vaak een paar minuten voor het einde van de rit de airco uit om schimmelvorming te voorkomen. Bij de Tesla gaat dat vrijwel niet, omdat de ramen dan beslaan. Hebben meer mensen dit probleem?


Hi vwb de geurtjes in de Tesla. Voor zowel de S als de X heb ik het uit ervaring nog nooit meegemaakt. Gecombineerd 180.000 km staat het altijd op auto ingesteld. Ik zet de airco niet uit om te laten " drogen" iets wat bij mij vorige ICE auto's wel altijd moest.
Mijn advies is het gewoon op auto laten.
 
Bij mij zodra ik de 'auto' stand EN de A/C uit zet gaat 'intern circuleren' aan samen met enkel blazen door de middelste roosters wat resulteert in een vochtige voorruit.
Ik zal eens kijken of bij mij de recirculatie ook automatisch aan gaat. Dat zou het inderdaad verklaren. Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Hi vwb de geurtjes in de Tesla. Voor zowel de S als de X heb ik het uit ervaring nog nooit meegemaakt. Gecombineerd 180.000 km staat het altijd op auto ingesteld. Ik zet de airco niet uit om te laten " drogen" iets wat bij mij vorige ICE auto's wel altijd moest. Mijn advies is het gewoon op auto laten.
Ik vind dat mijn airco wel wat muf ruikt (nog maar slechts 35.000km gelopen), dus vandaar dat ik er eens met ben gaan spelen. Met de airco aan ruikt het gewoon fris in de auto. Wellicht stink ik gewoon en staat de recirculatie aan. :)
 
  • Funny
Reactions: PascalH and nervus
Ik zal eens kijken of bij mij de recirculatie ook automatisch aan gaat. Dat zou het inderdaad verklaren. Bedankt voor je uitgebreide uitleg!


Ik vind dat mijn airco wel wat muf ruikt (nog maar slechts 35.000km gelopen), dus vandaar dat ik er eens met ben gaan spelen. Met de airco aan ruikt het gewoon fris in de auto. Wellicht stink ik gewoon en staat de recirculatie aan. :)
Interieur filter vervangen ?
 
De bmw i3 doet het ook en ook al diverse ice's gehad die er last van hadden.
Vocht in de lucht en de kans is er gelijk, ik zet de airco ook vaker uit, maar zet dan wel het raam op een kier of in de i3 het kanteldakje. Alles dicht en hoppa het beslaat. Doe je denk ik weinig aan.

Bij de model 3 heb ik het idee dat er dan gewoon te weinig lucht langs de vooruit gaat. De i3 precies hetzelfde, ventilatie forceren naar de vooruit en airco uit en gaat meestal goed.

Dus ik laat de airco maar aan staan.
 
Maak de frunk open & kijk bij de inlaat van het ventilatiesysteem of de afwatering verstopt is. Als daar water in staat, de afvoer door blazen met perslucht.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Geen idee waar ik zou moeten kijken :)

Overigens, gisteren had ik m'n ramen op een kiertje laten staan en kwam er een hoosbui over. De komende dagen blijven m'n ramen gegarandeerd beslagen :-D
 
  • Funny
Reactions: PascalH and bugboy
Muffe aircolucht is te voorkomen door de airco uit te zetten voordat je ergens aankomt waar de auto langere tijd stilstaa. Liefst enkele minuten van tevoren. Anders is de airco nog te vochtig als je parkeert, waardoor er schimmel kan ontstaan. Ik heb dit door schade en schande geleerd met mijn Audi en Jeep. Dus niet iets wat alleen bij EV's speelt.
 
Muffe aircolucht is te voorkomen door de airco uit te zetten voordat je ergens aankomt waar de auto langere tijd stilstaat.
Dat was ook de aanleiding van dit topic. Ik doe dit ook met enige regelmaat, maar kwam er achter dat de boel dan snel zou beslaan. Overigens heb ik de airco nu een tijdje afwisselend aan en uit gehad en het probleem is nu over. Nu kan ik gewoon weer de airco uitzetten zonder dat de ramen binnen een minuut potdicht zitten.
 
Ik merkte (in al mijn auto's overigens) dat de ruiten beslaan nadat je langere tijd de airco hebt aangehad en die uitzet. Bij de volgende rit is het dan vrijwel altijd raak, totdat je de airco aanzet en de ruit razendsnel ontwasemt. Als ik de airco dan na een paar minuten weer uitzet, duurt het al langer voordat het weer terugkeert. Daarna nog een keer korte tijd de airco aan en het probleem komt niet meer terug. Althans, dat is mijn ervaring.

Regen (waarbij de ruit snel afkoelt en dus de favoriete plek wordt voor condenserende lucht) en/of veel mensen in de auto (veel adem die condenseert) leveren uiteraard ook altijd even een korte strijd op met condens, die de airco vakkundig oplost. Maar ja, dan wel op tijd weer uitschakelen, zie boven.
 
Ik rijd zoveel mogelijk zonder airco. Daardoor blijft de condensor droog en heb je geen wasem op de ruiten bij regen e.d.
Daarnaast levert het bereik op!

Als de ruiten wel beslaan, kun je de airco (tijdelijk) gebruiken om droge lucht te creëren, maar zet dan de temperatuur ook ff omhoog.
Wanneer de ruiten weer wasem-vrij zijn, eerst de airco uit (terwijl je de temperatuur hoog laat), dan eventueel een kiertje raam open en dan een paar minuten later de temperatuur weer gewoon op 18-20 graden.
Het is gewoon een natuurkundig spelletje met luchtvochtigheid ;)