Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijladen op eigen campingplaats: taboe of algemeen aanvaard?

This site may earn commission on affiliate links.
Benieuwd of wij deze zomervakantie veel meer EV's zien laden op de campingplaats...
Misschien is er wel sprake van een trend met meer laadpalen bij de ingang/parkeerplaats van de camping.

Je kunt campings inmiddels ook met een laadpaal selecteren net als wifi...

De ANWB geeft ook deze laadpaad selectie mogelijkheid. Van de 8906 locaties blijven er dan 599 over...

Op ACSI/ Eurocampings na selectie 503 met laadpaal.

 
Last edited:
Benieuwd of wij deze zomervakantie veel meer EV's zien laden op de campingplaats...
Misschien is er wel sprake van een trend met meer laadpalen bij de ingang/parkeerplaats van de camping.

Je kunt campings inmiddels ook met een laadpaal selecteren net als wifi...

De ANWB geeft ook deze laadpaad selectie mogelijkheid. Van de 8906 locaties blijven er dan 599 over...

Op ACSI/ Eurocampings na selectie 503 met laadpaal.

Dit overzicht is echter niet compleet, want de RCN campings in Frankrijk hebben ook een faciliteit (lees: je mag campingstroom gebruiken).
 
Artikel van NU.nl over vakantie met een EV .....

Dan is er nog de mogelijkheid om op te laden via het gewone 220 voltstopcontact op de camping. De stroompunten bij de campingplaatsen tijdens onze praktijktest waren daar echter niet op berekend. Het levert toch wat boze blikken op vanuit nabije caravans als daar de koelkasten uitvallen doordat de elektrische auto zo nodig moet worden opgeladen.

 
Artikel van NU.nl over vakantie met een EV .....

Dan is er nog de mogelijkheid om op te laden via het gewone 220 voltstopcontact op de camping. De stroompunten bij de campingplaatsen tijdens onze praktijktest waren daar echter niet op berekend. Het levert toch wat boze blikken op vanuit nabije caravans als daar de koelkasten uitvallen doordat de elektrische auto zo nodig moet worden opgeladen.


Dat is echt onzin. Een camping heeft een giga grote aansluiting. Een paar auto's die met 230V 10A of 6A staan te laden in de nacht gaan echt geen problemen opleveren.

Wat dacht je van het benodigde vermogen nodig om al die plekken van stroom te voorzien tijdens het koken of nog erger de waterpompen van de zwembaden en de warmwater boilers?

Als delen van de camping eruit vliegen terwijl er maar een enkele EV met 10A staat te laden houd het in dat de camping geen juiste selectiviteit geeft toegepast.

Anyway, voorgaande jaren gewoon op de plek geladen met 10A in de nacht en dat ging prima om het pack op niveau te houden. Laden van 0% naar 100% is natuurlijk niet te doen via zo'n aansluiting. Gewoon met een zo vol mogelijk pack aankomen en dan bijhouden. Als ik aankom met 80% en elke nacht minstends 10kWh kan laden op 6A dan kan ik in één week zeg maar 130kWh verbruiken met rijden en dat is iets van 750 kilometer en dan vertrek ik met 20% om waarschijnlijk nog steeds bij de eerste SuC aan te kunnen komen. Dan haal ik zelden met tripjes rondom de camping....

O ja, dat gaat er vanuit dat je nergens in die week een laadpaal tegen komt....

Beter is natuurlijk als een camping gewoon een aantal 400V aansluitingen maakt bij een parkeerplaats. De meeste campings hebben die aansluitingen toch wel. Als ik elke dag circa 30 minuten met 17kW kan laden hoef ik niet heel de nacht stroom te trekken.
 
Dat is echt onzin. Een camping heeft een giga grote aansluiting. Een paar auto's die met 230V 10A of 6A staan te laden in de nacht gaan echt geen problemen opleveren.

Wat dacht je van het benodigde vermogen nodig om al die plekken van stroom te voorzien tijdens het koken of nog erger de waterpompen van de zwembaden en de warmwater boilers?

Als delen van de camping eruit vliegen terwijl er maar een enkele EV met 10A staat te laden houd het in dat de camping geen juiste selectiviteit geeft toegepast.

Anyway, voorgaande jaren gewoon op de plek geladen met 10A in de nacht en dat ging prima om het pack op niveau te houden. Laden van 0% naar 100% is natuurlijk niet te doen via zo'n aansluiting. Gewoon met een zo vol mogelijk pack aankomen en dan bijhouden. Als ik aankom met 80% en elke nacht minstends 10kWh kan laden op 6A dan kan ik in één week zeg maar 130kWh verbruiken met rijden en dat is iets van 750 kilometer en dan vertrek ik met 20% om waarschijnlijk nog steeds bij de eerste SuC aan te kunnen komen. Dan haal ik zelden met tripjes rondom de camping....

O ja, dat gaat er vanuit dat je nergens in die week een laadpaal tegen komt....

Beter is natuurlijk als een camping gewoon een aantal 400V aansluitingen maakt bij een parkeerplaats. De meeste campings hebben die aansluitingen toch wel. Als ik elke dag circa 30 minuten met 17kW kan laden hoef ik niet heel de nacht stroom te trekken.
Misschien niet helemaal onzin. Niet in alle (ph)EV's kan je zelf aangeven met hoeveel Ampere je wilt laden. Mijn eigen ervaring is dat wanneer je gewoon even netjes aan de camping vraagt (voordat je boekt) of je kan laden, en je geeft daarbij aan dat laden met 1fase 10A voldoende is, dan vinden ze altijd wel een oplossing. Maar... Als jij 13A op een stekkertje trekt en je zit op dezelfde groep als jouw buurman die er 6 doet, net zoals die volgende buurman, op dezelfde groep, dan kan je wel met 25A de kabel afzekeren, maar dan moet je echt wel op 6A blijven zitten.

Maar zoals je beschrijft, zijn er altijd wel plekken waar je gewoon prima kan laden, veelal bij de receptie of het zwembad.
Bij stacaravans is bijvoorbeeld het stopcontact in de badkamer een goede tip. Die kan meestal met 13A worden belast (voor de fohn), terwijl de andere maximaal 10A aankunnen (bij elkaar opgeteld).
 
Artikel van NU.nl over vakantie met een EV .....

Dan is er nog de mogelijkheid om op te laden via het gewone 220 voltstopcontact op de camping. De stroompunten bij de campingplaatsen tijdens onze praktijktest waren daar echter niet op berekend. Het levert toch wat boze blikken op vanuit nabije caravans als daar de koelkasten uitvallen doordat de elektrische auto zo nodig moet worden opgeladen.


De tips zijn wel ok trouwens. Het stukje tekst echt te negatief

De tips

- Kijk vooraf goed of je laadpas werkt in het buitenland
- Kom niet met een (bijna) lege accu aan op je bestemming
- Verblijf ergens met een laadpaal in de buurt
- Leg je laadkabel niet onder je bagage
- Gebruik op campings geen verlengkabel
- Neem de schuko-stekker mee om op 230 volt te kunnen opladen
- Controleer of je de juiste stekkers hebt voor in het buitenland (naast type 2 ook 3C-stekker)
- Check je verzekering
- Laat je niet verrassen door afwijkende laadtarieven in het buitenland


De tip om je laadkabel niet onder je bagage te leggen is herkenbaar van m'n eerste trip :). Meer omdat ik er vanuit ging dat ik onderweg niet hoefde te laden maar pas op bestemming maar er een gelegenheid was om te laden en ik die niet kon benutten. Kabel altijd als laatste of in de frunk ook al denk je dat je deze niet gaat gebruiken.

Die tip om geen verlengkabel te gebruiken is onzin Mijn tip, koop een lang CEE verlengsnoer. Die heb je waarschijnlijk al. Die kabel gaan echt niet warm worden van continu 6A. 10A of 16 is een ander verhaal maar 10A in het donker zou ook geen probleem moeten zijn. Sowieso altijd voelen aan de kabel als je laad. Een stekker kan altijd niet helemaal lekker zijn ingestoken.
 
Als jij 13A op een stekkertje trekt en je zit op dezelfde groep als jouw buurman die er 6 doet, net zoals die volgende buurman, op dezelfde groep, dan kan je wel met 25A de kabel afzekeren, maar dan moet je echt wel op 6A blijven zitten.

Het is 2021, de tijd dat 4 plekken 1 automaat delen heb ik echt al jaren niet meer meegemaakt.

In mijn beleving heeft iedereen vaak een 16A automaat maar mag je maar 10A gebruiken. Vroeger waren het natuurlijk 10A automaten maar 16 automaten zijn goedkoper :)
 
Het is 2021, de tijd dat 4 plekken 1 automaat delen heb ik echt al jaren niet meer meegemaakt.

In mijn beleving heeft iedereen vaak een 16A automaat maar mag je maar 10A gebruiken. Vroeger waren het natuurlijk 10A automaten maar 16 automaten zijn goedkoper :)
Er zijn echt nog genoeg kleinere campings die niet zo veel vermogen per plaats hebben. De grotere campings zijn geen probleem.
 
  • Like
Reactions: horta
Er zijn echt nog genoeg kleinere campings die niet zo veel vermogen per plaats hebben. De grotere campings zijn geen probleem.

Vast, maar dan is het dus 6A :) nog steeds voldoende om je SoC bij te houden.

Ook kleine campings hebben een aardige aansluiting. Ik ben benieuwd hoeveel EV's ik deze zomer tegen kom. Vorig jaar niet weggeweest en in 2019 1x een andere S op een camping tegen komen.
 
Afgelopen vakantie in Italië ook aantal keren bij kampeerplaats geladen. Ik doe het vooral snachts en met 5A zodat de 6A aansluiting er niet uit klapt ;D

Nooit commentaar op gehad, al zette ik de auto ook wel een beetje onopvallend neer.

Laad misschien 15% bij over een hele nacht maar hey, gratis stroom is gratis stroom..
 
Afgelopen vakantie in Italië ook aantal keren bij kampeerplaats geladen. Ik doe het vooral snachts en met 5A zodat de 6A aansluiting er niet uit klapt ;D

Nooit commentaar op gehad, al zette ik de auto ook wel een beetje onopvallend neer.

Laad misschien 15% bij over een hele nacht maar hey, gratis stroom is gratis stroom..
En zo verpest je dus het
 
Situatie buitenland; Een normale verkoopprijs van tussen 50 en 100 cent voor een kWh kan heel normaal zijn. Er zijn vele regio's met hoog verschil in prijs per seizoen

Situaties NL en buitenland; Een camping uitbuiter kan er nog voor kiezen om in de winter nog hogere prijs te vragen, vaak is de prijs hoog om elektrische kachels te ontmoedigen.

Probleem is natuurlijk dat een flatfee gewoon dom is om aan te bieden. Toch gebeurt het wel, de kosten om per plek het verbruik te meten zal ook een grote investering zal zijn.

Punt is een blijft dat als je zelf een groot verbruiker bij je hebt, of je nu 10, 50 of 100kWh gaat laden, het beste is om af te stemmen
 
Stroom zit zelfs gratis bij de campingplaats. Hoeveel stroom verbruiken de airco's van al die grote campers? Nog maar niet te spreken over alle verlichting, waterkokers opladers oventjes koffiezetapparaten etc...

Als ik dan continu 1kw trek en verder mn water kook via mn gaspitje en dergelijke mogen ze niet zeiken, ik gebruik zeker niet meer stroom. En als het wel een probleem is, zet het in je algemene voorwaarden.
 
Stroom zit zelfs gratis bij de campingplaats. Hoeveel stroom verbruiken de airco's van al die grote campers? Nog maar niet te spreken over alle verlichting, waterkokers opladers oventjes koffiezetapparaten etc...

Als ik dan continu 1kw trek en verder mn water kook via mn gaspitje en dergelijke mogen ze niet zeiken, ik gebruik zeker niet meer stroom. En als het wel een probleem is, zet het in je algemene voorwaarden.

En met deze wijze krijg je dus dat ze inderdaad de algemeen voorwaarden aanpassen, dat je geen elektrische stroom mag laden op de camping.

Inderdaad, probleem opgelost.

Het punt is dat ik alleen maak, afstemmen met de eigenaar is altijd het allerbeste om te doen.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Krisja