Artikel van NU.nl over vakantie met een EV .....
Dan is er nog de mogelijkheid om op te laden via het gewone 220 voltstopcontact op de camping. De stroompunten bij de campingplaatsen tijdens onze praktijktest waren daar echter niet op berekend. Het levert toch wat boze blikken op vanuit nabije caravans als daar de koelkasten uitvallen doordat de elektrische auto zo nodig moet worden opgeladen.
Waar loop je zoal tegenaan als je voor het eerst met een elektrische auto op vakantie gaat? NU.nl nam de proef op de som en snelde met een SKODA Enyaq iV naar de Belgische Ardennen voor een weekje kamperen. Daar rolden de nodige tips uit.
www.nu.nl
De tips zijn wel ok trouwens. Het stukje tekst echt te negatief
De tips
- Kijk vooraf goed of je laadpas werkt in het buitenland
- Kom niet met een (bijna) lege accu aan op je bestemming
- Verblijf ergens met een laadpaal in de buurt
- Leg je laadkabel niet onder je bagage
- Gebruik op campings geen verlengkabel
- Neem de schuko-stekker mee om op 230 volt te kunnen opladen
- Controleer of je de juiste stekkers hebt voor in het buitenland (naast type 2 ook 3C-stekker)
- Check je verzekering
- Laat je niet verrassen door afwijkende laadtarieven in het buitenland
De tip om je laadkabel niet onder je bagage te leggen is herkenbaar van m'n eerste trip
. Meer omdat ik er vanuit ging dat ik onderweg niet hoefde te laden maar pas op bestemming maar er een gelegenheid was om te laden en ik die niet kon benutten. Kabel altijd als laatste of in de frunk ook al denk je dat je deze niet gaat gebruiken.
Die tip om geen verlengkabel te gebruiken is onzin Mijn tip, koop een lang CEE verlengsnoer. Die heb je waarschijnlijk al. Die kabel gaan echt niet warm worden van continu 6A. 10A of 16 is een ander verhaal maar 10A in het donker zou ook geen probleem moeten zijn. Sowieso altijd voelen aan de kabel als je laad. Een stekker kan altijd niet helemaal lekker zijn ingestoken.