Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijladen op eigen campingplaats: taboe of algemeen aanvaard?

This site may earn commission on affiliate links.
Even dit draadje ontstoffen.;)
Zijn er al forumleden op de camping gearriveerd? Wij gaan over een week.
Ik heb niet geladen op de camping plek zelf, maar wel op 2 campings gestaan waar ik gratis van de aanwezige wallbox kon laden.
Laden op de camping wordt overigens steeds minder belangrijk omdat je ruim voldoende range hebt om ergens in de omgeving publiek te laden.
 
Hier op de camping in Kroatië zijn gratis laadpunten. Zowel Tesla als van de camping zelf. Voor mij een voorwaarde bij de boeking tegenwoordig 👍

Lijkt me voor de camping ook het meest handige om wildladen te voorkomen, waardoor de stoppen eruit knallen.

En in de omliggende dorpjes voldoende laadpalen. Gratis en betaald (tegen een laag tarief).
 
Hier op de camping in Kroatië zijn gratis laadpunten. Zowel Tesla als van de camping zelf. Voor mij een voorwaarde bij de boeking tegenwoordig 👍
Waarom zou je de camping laten afhangen van de aanwezigheid van een laadpunt? Ik zelf zou eerst kijken waar ik heen wil en als er een laadpunt is, is dat alleen maar handig.
Vroeger zocht ik ook nooit naar een camping met een eigen benzine pomp.
Met een range van de M3LR kun je best veel kilometers maken voordat je accu leeg is en er is altijd wel een moment dat je onderweg ergens kunt laden.
 
Waarom zou je de camping laten afhangen van de aanwezigheid van een laadpunt? Ik zelf zou eerst kijken waar ik heen wil en als er een laadpunt is, is dat alleen maar handig.
Vroeger zocht ik ook nooit naar een camping met een eigen benzine pomp.
Met een range van de M3LR kun je best veel kilometers maken voordat je accu leeg is en er is altijd wel een moment dat je onderweg ergens kunt laden.
Eens. Zelf bij behoorlijk afgelegen campings kun je wel 'n laadpunt vinden tegenwoordig.
 
  • Like
Reactions: Faiz71 and Mars2020
Omdat we regelmatig rijden naar afgelegen dorpjes. En dan is een laadpunt toch erg handig om 1 keer per paar dagen een avond aan te staan. Anders moet je om de 2 tot 3 dagen op zoek moet naar een locatie met laadpaal, waar je dan ook nog lang moet blijven staan, aangezien het geen Superchargers zijn.

En omdat steeds meer campings laadfaciliteiten bieden, neemt de keuze alleen maar toe.

Waarom zou je de camping laten afhangen van de aanwezigheid van een laadpunt? Ik zelf zou eerst kijken waar ik heen wil en als er een laadpunt is, is dat alleen maar handig.
Vroeger zocht ik ook nooit naar een camping met een eigen benzine pomp.
Met een range van de M3LR kun je best veel kilometers maken voordat je accu leeg is en er is altijd wel een moment dat je onderweg ergens kunt laden.
 

Ik denk dat er toch wel een deal met een laadpaalfabrikant / energieleverancier te sluiten moet zijn? Tesla had, althans vroeger, ook een deal voor Destination Chargers. Heel simpel: voor X euro per nacht mag je onbeperkt aan de destination charger :)
 
  • Like
Reactions: Maarten
Ik vind het ook niet meer dan logisch dat je je auto niet oplaadt aan een vakantiehuis zonder dat je daar toestemming voor vraagt. Beetje zoals je ook geen mazout voor de verwarming van het huisje naar je auto zou overhevelen. Mijn respect voor EV-rijders die dat doen is eerder beperkt.
Hangt heel erg van de camping af (wij nemen een tent mee): vorig jaar op een camping gestaan en daar was men enthousiast dat het kon en goed werkte. Ze vroegen of we daar een review wilden schrijven en expliciet vermelden dat je op de kampeerplaats kon laden. Campings staan tegenwoordig vol met campers en caravans met airco's (zag er dit jaar aan het raampje van oude caravans hangen) , die staan vaak ook 24x7 te draaien. Dit jaar in Frankrijk betaalde we € 6,- per dag voor 10A beschikbaar. Daar kan de camping best wat kWh voor kopen lijkt me. Met een waterkoker en tosti-ijzer/elektrische grill volledig gasloos op vakantie.
 
Ik ben ook voor netjes vragen en soms krijg ik een hele harde NEIN en of ik mijn auto ook op de parkeerplaats wil zetten. Andere auto's stonden gewoon bij de tent en caravans. Dat gaf mij al een raar gevoel. De volgende middag stond ze gezellig te praten bij onze Duitse buren waarvan hun hybride aan het stroom stond. Toen liep ze bij ons langs en ik vroeg waarom hij wel mocht laden. Was het antwoord omdat ze Duits zijn en die rijden minder dan de Nederlanders. Ze vond het wel gek dat we de volgende morgen weggingen terwijl we eerst gezegd hadden dat we een dag of 5 wilden blijven.
 
Jammer. Ik hoop dat die ene ervaring niet beeldbepalend is voor je.

De meeste camping eigenaren staan het gelukkig gewoon toe (en/of vinden het ronduit interessant dat je met een EV plus vouwwagen aankomt), vooral als je uitlegt dat je 5 of 6 A afneemt. Mijn ervaring is dat ik op de meeste plekken niet eens mag betalen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Jammer. Ik hoop dat die ene ervaring niet beeldbepalend is voor je.

De meeste camping eigenaren staan het gelukkig gewoon toe (en/of vinden het ronduit interessant dat je met een EV plus vouwwagen aankomt), vooral als je uitlegt dat je 5 of 6 A afneemt. Mijn ervaring is dat ik op de meeste plekken niet eens mag betalen.
Mijn succesrate is lager dan 50%. Al wordt er vaak wel positief gereageerd op elektrisch rijden.
 
  • Informative
Reactions: Robster and ERvee
Wij zijn naar een Yelloh village in Normandië geweest. Op voorhand gevraagd als laden kon/mocht. Dit was geen probleem.
Toch maar de verlengkabel(s) mee genomen en een huisje dichtbij de parking gekozen (mits kleine opleg).
We kregen bij aankomst een extra sleutel zodat de stroom op het buitenstopcontact bleef.
Auto op zo'n 6amps laten laden (verlengkabel 25m), dit ging prima.
Al bij al niet veel gebruik van gemaakt, maar vooral handig om Sentry, overheat, .. aan te kunnen laten staan, zonder zorgen over batterijstatus.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Toevallig dit artikel vandaag in De Standaard: ‘Verboden uw auto op te laden aan uw vakantiehuisje’
Ik kan het artikel niet lezen (paywall) maar wat ik in de praktijk ben tegengekomen is een keiharde nee voor laden bij een vakantiehuisje zonder mogelijkheid om er gewoon voor te betalen en zonder alternatief ter plaatse. Als je dan op Texel bent waar ook geen snelladers zijn is dit best wel k*t. Als de langzaamladers dan ook nog een keer bezet, kapot of ge-iced zijn zorgt dit simpelweg voor stress (bij mij wel in ieder geval). En als je dan al kunt laden is het natuurlijk veel te kort want je bent nou eenmaal niet een hele dag ergens de tourist aan het uithangen. Ik vond het in ieder geval erg klant onvriendelijk en zal geen huisje meer boeken waar ik niet ter plaatse kan laden. Mag ook een publieke paal zijn, maar niet kunnen laden bij of in de buurt van een vakantiehuisje is gewoon enorm onhandig in de praktijk.
 
Afgelopen zomer een week op Texel, relatief veel palen waren inderdaad buiten gebruik en we konden niet laden bij het huisje.

Geen seconde stress over gehad, want we deden eigenlijk alles met de fiets en we hadden ook voldoende range om zonder laden weer In Amsterdam te geraken; maar er waren ook nog meer dan voldoende palen wel beschikbaar. Op de dag van vertrek heeft de auto 1,5 uur aan een laadpaal gehangen terwijl we aan het vliegeren waren/kop koffie drinken; zodat we iets meer marge hadden.

Weet natuurlijk niet waar je vandaan kwam, maar even op de terug reis langs een snellader hadden we ook gered.