Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Brembo BBK aangeboden vanwege het niet verenigbaar krijgen MS refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom zulke lichte velgen op onze loodzware auto's?
Het verlagen van het onafgeveerd gewicht, vanaf 05:30 wordt het heel simpel en visueel uitgelegd:

"Onafgeveerd gewicht (definitie) bestaat uit de onderdelen van een auto die het oppervlak van de weg volgen en zodoende bij elke hobbel en bobbel van de weg mee op- en neer bewegen (afgezien van de flexibiliteit van de banden). Anders gezegd; het is dat deel van de auto dat niet wordt “gedragen” door de vering. Dit is een van de meest kritieke factoren die de wegligging van een voertuig beïnvloeden.

In het algemeen bestaat het onafgeveerd gewicht bij een auto uit: assen, differentieel, velgen, banden, remschijven en –klauwen en fusees. Bij de constructie van de wielophanging bij voertuigen is het zaak het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden omdat als gevolg van de massa-traagheid de wielen/assen de neiging hebben te gaan stuiteren ( het z.g. dribbelen) bij snel op elkaar volgende bewegingen."
 
Het verlagen van het onafgeveerd gewicht, vanaf 05:30 wordt het heel simpel en visueel uitgelegd:

"Onafgeveerd gewicht (definitie) bestaat uit de onderdelen van een auto die het oppervlak van de weg volgen en zodoende bij elke hobbel en bobbel van de weg mee op- en neer bewegen (afgezien van de flexibiliteit van de banden). Anders gezegd; het is dat deel van de auto dat niet wordt “gedragen” door de vering. Dit is een van de meest kritieke factoren die de wegligging van een voertuig beïnvloeden.

In het algemeen bestaat het onafgeveerd gewicht bij een auto uit: assen, differentieel, velgen, banden, remschijven en –klauwen en fusees. Bij de constructie van de wielophanging bij voertuigen is het zaak het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden omdat als gevolg van de massa-traagheid de wielen/assen de neiging hebben te gaan stuiteren ( het z.g. dribbelen) bij snel op elkaar volgende bewegingen."
Als bandenexpert ken ik deze uitleg. Maar het verlagen van het onafgeveerde gewicht lijkt mij echt relevant bij een lichte sportwagen waar de wegligging en besturing merkbaar wordt verbeterd. Die verschillen tussen lichte en zwaardere wielen komt pas tot zijn recht in grenssituaties waar wij als Tesla rijders niet of nauwelijks aan toekomen. Als wij met onze Tesla's hard een bocht ingaan, glijden we door het hoge eigengewicht gewoon naar de buitenkant van de bocht, lichte wielen of niet. Op een auto als onze Tesla's met een gewicht van 2150 kg is dit toch gerommel in de marge. Ik zie dat je nu met 19'" velgen rijdt. Dan heeft het lichter maken van de velgen nog minder invloed dan bij de 21" velgen. 21" velgen hebben sowieso een betere besturing en wegligging dan de 19".
Het zou jammer zijn als je lichte 19" velgen koopt terwijl je een betere besturing en wegligging met normale 21" velgen al bereikt.
 
  • Like
Reactions: FVO
Zolang je niet op het circuit rijdt, is het allemaal gel*l. Je moet gewoon er onder leggen wat je mooi vindt. (Financieel en optisch)
Elk grammetje is mooi meegenomen, ben ook zelf aan het afvallen en zorg ervoor dat hierdoor de kilos sneller omlaag gaan ;)

Als ik zonder mijn gezin rij neem ik ook bochten alsof ik op het circuit zit, het verbaast me dat de tesla dat aardig doet.

En ja uiterlijk is belangrijk, ben en blijf een man maar praktisch nut staat bij mij nog voorop.

Ik heb hierdoor dan trouwens wat te doen, ik game al niet meer en ik overklok al geen computers en bouw geen waterkoeling meer, etc etc.

Deed het met mijn eerste auto ook en dat was een Saab en daar kon je veel van upgraden, van ophanging, onder de motorkap tot aan een volledig 3" uitlaat van voor naar achter getrokken.

edit: er bestaat ook nog de kans dat ik volgend jaar misschien een p100d koop en hierdoor de remschijven alsnog kan benutten, ik zie het allemaal wel, eerst maar mijn zoektocht naar velgen voortzetten.
 
  • Like
Reactions: herb_k
Daniel. De hub zou anders kunnen zijn. Omdat de 2e klauw er niet op zit, zit de bevestiging er misschien niet op.
De beschermingsconstructies is sowieso anders. En evt de motor die de handrem aanzet.
Wat ik me ook afvraag in de genoemde set; hoe passen de grotere remschijven achter in de klauwen van de parkeerrem...
Kun je foto’s van het systeem plaatsen?

Dag Herbert, is dit bericht aan mij gericht? Ik heb een model X p100d, dus met de oorspronkelijke remmen. Die zien er precies hetzelfde uit als de remmen op onze model S p85.
 
Dag Herbert, is dit bericht aan mij gericht? Ik heb een model X p100d, dus met de oorspronkelijke remmen. Die zien er precies hetzelfde uit als de remmen op onze model S p85.
Dat klopt, jouw P85 heeft ook de dubbele klauw achter, enkel de non-P facelift model s'jes hebben de enkele remklauw met geïntegreerde e-brake.

Ik hoop dus dat ik erachter kan komen dat de communicatie plug die jouw kleine remklauw aanstuurt exact hetzelfde is als de plug die ik in mijn remklauw heb, dan is de kans voor mij al groter dat het mogelijk is mijn achteras om te bouwen.
 
Daniel. De hub zou anders kunnen zijn. Omdat de 2e klauw er niet op zit, zit de bevestiging er misschien niet op.
De beschermingsconstructies is sowieso anders. En evt de motor die de handrem aanzet.
Wat ik me ook afvraag in de genoemde set; hoe passen de grotere remschijven achter in de klauwen van de parkeerrem...
Kun je foto’s van het systeem plaatsen?

De schijven achter zijn exact dezelfde maat als de OEM schijf, 365mm, voor is groter dan een OEM schijf; 380mm ipv 355mm en de remklauw heeft 6 zuigers ipv 4.

Heb jij toevallig een tesla met de dubbele klauw achter?
 
Ja ik heb wel dubbele. Zoals alle auto’s van meer dan een jaar oud. Alle P’s hebben nog steeds de dubbele klauwen.

Dat klopt inderdaad, ik ben erachter gekomen dat jij jouw zaak in Almere hebt en ik woon in Almere, kan ik een keer langskomen om de klauwen te vergelijken?

Wellicht kan ik of wij samen een oplossing vinden/ bedenken en kan ik de schijven zelf gebruiken.
 
Ik heb toen ik een loaner X P100D had een noodstop gemaakt maar die remmen werken echt keigoed. Ik had het gevoel dat ik op een blok beton klapte zo hard grepen die remmen in niet normaal. Was maar goed ook anders had ik schade gehad (auto op de linker baan gooide hem er ineens voor om vervolgens bijna stil te gaan staan en weer verder de snelweg op, was de weg aan het zoeken )
 
Dat klopt inderdaad, ik ben erachter gekomen dat jij jouw zaak in Almere hebt en ik woon in Almere, kan ik een keer langskomen om de klauwen te vergelijken?

Wellicht kan ik of wij samen een oplossing vinden/ bedenken en kan ik de schijven zelf gebruiken.

Ja hoor, gezellig. Kom maar een keer langs. Koffie staat klaar.
Wel even bellen of ik er ben, want ik begeef me weleens in andere oorden.
 
Ik heb toen ik een loaner X P100D had een noodstop gemaakt maar die remmen werken echt keigoed. Ik had het gevoel dat ik op een blok beton klapte zo hard grepen die remmen in niet normaal. Was maar goed ook anders had ik schade gehad (auto op de linker baan gooide hem er ineens voor om vervolgens bijna stil te gaan staan en weer verder de snelweg op, was de weg aan het zoeken )

En dan voorstellen dat de set die ik aanbied 6 zuigers ipv 4 voor heeft en een grotere schijf ;)

De set is via de goedkoopste webwinkel 8482,10 euro, ik neem met liefde het verlies op me.

@herb_k ik zou je nog bellen maar ik zit helaas in een drukke periode. Heb jij een garage als in een brug en spullen om remvloeistof te wisselen etc etc.

edit: ik heb dit gevonden: Electric Parking Brake Wiring

De oude e-brake (brembo) gebruikt 4 polen en de mando klauw heeft er 2, plus en min denk ik dan?

edit 2: Ik heb het draadje nogmaals goed gelezen en ik denk dat het niet gaat werken, de 4 pinnen bestaan uit + en - en pin 2 en 3 zijn communicatie pinnen, volgens mij om de auto door te geven dat hij klemt of niet klemt. Dan bestaat mijn plan B uit het spuiten of poedercoaten van de brembo klauwen in dezelfde kleur als de achter klauwen, Tesla matgrijs dus en ik zie dat jij klauwen spuit als dienst maar kan jij de kleur repliceren om mijn zwarte brembo klauwen Tesla matgrijs te krijgen? Ik ben hierdoor mijn auto kort kwijt en verlies enkel geld op de achterste brembo klauwen en remschijven.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: herb_k