Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rakel dit draadje graag even op.

Wellicht een domme vraag... Ik zou m'n wielen voor-achter zelf willen wisselen, en in latere fase ook zomer-winterwielen.

Ik erger me er al een tijdje aan dat ik qua fietsmechaniek quasi alles kan, en wat auto's betreft m'n eigen wielen niet kan wisselen. Dus dat moet lukken.

Ben hiervoor aan het kijken om het nodige materiaal aan te schaffen.

Ik stel voor dat ik dan bv. de achterkant correct opkrik, en vervolgens ook de voorkant,... want ja... voor en achter moeten tegelijk los.

Maar hoe hou ik dan de wagen van de grond? Met een assensteun zou ik denken? Maar Tesla en assensteun?
Met houten blokjes? Maar waar exact plaats je die dan bij Tesla? Want als je krik de wagen ophoudt op het aangegeven punt (met een puck), dan heb je toch geen 2de contactpunt over?

Of zorg ik er dan gewoon voor dat ik 2 krikken heb, is dat dan niet het eenvoudigste?
 
Ik rakel dit draadje graag even op.

Wellicht een domme vraag... Ik zou m'n wielen voor-achter zelf willen wisselen, en in latere fase ook zomer-winterwielen.

Ik erger me er al een tijdje aan dat ik qua fietsmechaniek quasi alles kan, en wat auto's betreft m'n eigen wielen niet kan wisselen. Dus dat moet lukken.

Ben hiervoor aan het kijken om het nodige materiaal aan te schaffen.

Ik stel voor dat ik dan bv. de achterkant correct opkrik, en vervolgens ook de voorkant,... want ja... voor en achter moeten tegelijk los.

Maar hoe hou ik dan de wagen van de grond? Met een assensteun zou ik denken? Maar Tesla en assensteun?
Met houten blokjes? Maar waar exact plaats je die dan bij Tesla? Want als je krik de wagen ophoudt op het aangegeven punt (met een puck), dan heb je toch geen 2de contactpunt over?

Of zorg ik er dan gewoon voor dat ik 2 krikken heb, is dat dan niet het eenvoudigste?
 
Zelf doen kan, zie de uitgebreide posts hiervoor. Beschermpuck(s) is verstandig en sterk aanbevolen door Tesla, 'lage' krik (bv Mammuth garagekrik staal 1,5 ton / 14½kg, 8½cm hoog), in principe een elektrische slagmoersleutel (bv hbm-450-nm-elektrische-slagmoersleutel, is inc 21 én 22 mm doppen), momentsleutel ((bv Proxxon MicroClick MC 200 - 1/2" Momentsleutel). Dan procedure net als bij één wiel (bv vw lekke band) per wiel verwisselen en weer met juiste moment (zie manual voor het getal) aandraaien. Met assteunen / balkjes etc et kan ook, dan ben je dus ahw zelf een beetje garage 'zonder' brug ah spelen (vind ik).

Veel simpeler is naar een lokale bandenzaak gaan die (zoals bij mij hier in Zld) voor 2 tientjes per keer dit feest verricht. Kun je meteen als ie op de brug staat de onderkant van de auto ook even nalopen of bijv je Model 3 niet al teveel modder heeft gehapt voor en achter onder de beschermplaten. Ook zal een goede bandenman automatisch even controleren op speling in de wielen en andere ongerechtigheden. Wellicht uitlijnen op een gegeven moment. Je banden zijn nu eenmaal het enige kontakt met de weg... Best belangrijk dat dat professioneel gebeurt. Wim S ( die helaas van dit forum vertrokken is, zie posts hiervoor..) was feitelijk zo'n prof, lees zijn posts aandachtig zou ik willen aanbevelen.

Suc6
 
Veel simpeler is naar een lokale bandenzaak gaan die (zoals bij mij hier in Zld) voor 2 tientjes per keer dit feest verricht.

Da's de tweestrijd inderdaad. Ik ontzie me de afspraak maken enzo. Aan de andere kant als je het werk zelf doet, en rustig wil aanpakken ga je er onder het uur niet geraken. Maar het blijft natuurlijk fijn om dat zelf onder de knie te hebben. Het lastige is pucks te vinden die op assteunen passen.
 
Just did my first tire rotation on MYLR and took about an hour (front-to-back rotation). I used a Torin 3T low profile jack from Costco and lifted the front tire about 6 inches which will also lifted the rear tire about 1 inch. I used a homemade jack pad which is basically a hockey puck with a plastic centering nipple screwed into the puck. The Torin jack was solid and I wouldn't recommend trying this will a cheap or under-weighted jack as the car is heavy and the entire side of the car is being lifted.


View attachment 789328
 
Ik rakel dit draadje graag even op.

Wellicht een domme vraag... Ik zou m'n wielen voor-achter zelf willen wisselen, en in latere fase ook zomer-winterwielen.

Ik erger me er al een tijdje aan dat ik qua fietsmechaniek quasi alles kan, en wat auto's betreft m'n eigen wielen niet kan wisselen. Dus dat moet lukken.

Ben hiervoor aan het kijken om het nodige materiaal aan te schaffen.

Ik stel voor dat ik dan bv. de achterkant correct opkrik, en vervolgens ook de voorkant,... want ja... voor en achter moeten tegelijk los.

Maar hoe hou ik dan de wagen van de grond? Met een assensteun zou ik denken? Maar Tesla en assensteun?
Met houten blokjes? Maar waar exact plaats je die dan bij Tesla? Want als je krik de wagen ophoudt op het aangegeven punt (met een puck), dan heb je toch geen 2de contactpunt over?

Of zorg ik er dan gewoon voor dat ik 2 krikken heb, is dat dan niet het eenvoudigste?
Altijd leaseauto gereden en de Tesla is de eerste eigen auto. Je bent zoals ik lees handig genoeg en banden wisselen is zeker niet moeilijk alleen moet je eerst goed inlezen over de stappen. Ik wissel nu al 5 jaar van zomer naar winter en terug en dat is geen enkel probleem. De tips van Wim zijn heel goed. De afgelopen 3 jaar doe ik ook de Model 3 voor een bekende. De model 3 is eenvoudiger want als ik 1 kant optil dan komen beide banden (voor en achter) met 1 krik los. Zij hebben all-seazons dus dat is alleen voor naar achter en omgekeerd plaatsen. Zie wat ik bedoel op onderstaande video op 7:02 :


Bij de model S leg ik de winterbanden klaar bij de wielen waar ze moeten komen en dan krik ik iedere band 1 voor 1 op. Bij het afhalen van het wiel maak ik gelijk de remmen en parkeerrem schoon met wat remvloeistof en kijk of ze nog voldoen aan de wettelijke minimum dikte. Is allemaal op te zoeken.
Daarna plaats ik de zomerband in de garage en de winterband aan het punt
Waarom moet voor jou de voor en achterkant tegelijkertijd? als je zomer/ winterband doet? Dan is dat ook het wisselmoment. 10.000 km is een indicatie van Tesla maar ik vind bij het wisselen van zomer naar winter (of omgekeerd) een goed moment.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: jr_gn
Waarom toch die assteunen ? In principe is een 'lage' krik met puck al voldoende als je per wiel verwisselt. Zie afb. met mn spulletjes om thuis (met grote krik) of onderweg de thuiskomer erop te krijgen.

Ik heb dus via de Wheelshop in Naarden een Model 3 thuiskomer ( die reist meestal mee op de achterbank, keurig in de gordels ) en dan met zo'n gewoon lullig klein krikje kan ik als ik een lekke band onderweg heb, ook het wiel wisselen. Maar toch altijd liever als mogelijk met de auto-ambulance naar een garage (+ brug dus) en daar desnoods die thuiskomer erop of bij voorkeur de band laten repareren... Of in NL via de Anwb op een parking.

Winter-zomerbanden wissel doe ik dus altijd via de lokale bandenzaak.

Suc6

1691699236356.png
 
  • Informative
Reactions: jr_gn
Even een update. Na lectuur, en het bekijken van enkele youtube videos over "Model Y wheel rotation".
Wat je zelf doet, doe je soms beter, en soms niet. Maar in elk geval doe je het zelf, en leer je nog iets bij ook.
En ik draag zelfredzaamheid hoog in het vaandel.

Dus ik heb me het nodige aangeschaft.

- sleutel
https://www.amazon.com.be/gp/product/B01KG2EOP8/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

- momentsleutel + doppen
Ik zal weten ze zeggen of ik ze moet bijschaven, maar inderdaad met de schuifmeter gemeten is de binnenmaat dop van de 19-inch velgen exact 29mm

- de Gude
https://www.amazon.com.be/gp/product/B073NQGJ6Z/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1
strikt genomen is dit niet nodig, maar het inzicht via Wim (top van het draadje) dat je enorm veel tijd wint in het "opkrikken en draaien maar" is belangrijk.

Wat betreft de garagekrik heb ik bij HBM besteld.
Oversized, en overspecced, maar ik heb plaats.

Ook de thuiskomer van de Wheelshop mag ik binnenkort de mijne noemen.
Wetende dat er nog wat roadtrips op het programma staan, en het latex-gedoe blijft anders toch altijd maar een latex-gedoe, lijkt het me een gerustellende gedachte een thuiskomer mee te hebben.

Bedankt voor de tips.
 
Last edited:
Even een update. Na lectuur, en het bekijken van enkele youtube videos over "Model Y wheel rotation".
Wat je zelf doet, doe je soms beter, en soms niet. Maar in elk geval doe je het zelf, en leer je nog iets bij ook.
En ik draag zelfredzaamheid hoog in het vaandel.

Dus ik heb me het nodige aangeschaft.

- sleutel
https://www.amazon.com.be/gp/product/B01KG2EOP8/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

- momentsleutel + doppen
Ik zal weten ze zeggen of ik ze moet bijschaven, maar inderdaad met de schuifmeter gemeten is de binnenmaat dop van de 19-inch velgen exact 29mm

- de Gude
https://www.amazon.com.be/gp/product/B073NQGJ6Z/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1
strikt genomen is dit niet nodig, maar het inzicht via Wim (top van het draadje) dat je enorm veel tijd wint in het "opkrikken en draaien maar" is belangrijk.

Wat betreft de garagekrik heb ik bij HBM besteld.
Oversized, en overspecced, maar ik heb plaats.

Ook de thuiskomer van de Wheelshop mag ik binnenkort de mijne noemen.
Wetende dat er nog wat roadtrips op het programma staan, en het latex-gedoe blijft anders toch altijd maar een latex-gedoe, lijkt het me een gerustellende gedachte een thuiskomer mee te hebben.

Bedankt voor de tips.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
De HBM krik is 120mm min vrije hoogte vereist en dat past onder de Model Y?! Zonder pads evt. De Model 3 staat denk ik nog weer een stukje dichter bij de grond... Daarom heb ik toen een krik met min vereiste vrije hoogte van slechts 90mm gekocht.
 
De HBM krik is 120mm min vrije hoogte vereist en dat past onder de Model Y?! Zonder pads evt. De Model 3 staat denk ik nog weer een stukje dichter bij de grond... Daarom heb ik toen een krik met min vereiste vrije hoogte van slechts 90mm gekocht.

Ik heb het afgemeten. Dat zou net moeten lukken. Zelfs voor de 3, die heeft een ground clearance van 13.97 cm, ik denk dat de puck 2cm is ongeveer. Ik denk ook voor onze Fiat 500, die dan geen puck nodig heeft, want heel die auto is een puck op zichzelf.
 

De pucks had ik inderdaad al.
De sleutel neem ik erbij voor het geval de Gude niet volstaat bij het losdraaien... wat in theorie niet kan, maar zoals hierboven al aangehaald toch al voorgekomen is.
 
  • Like
Reactions: Maurice1

Heb deze en de hbm krik binnen half uurtje alle 4 de velgen gewisseld ideaal op stand 2 tot 160 nm vast en dan laaste 15nm met moment sleutel er bij
Losdraaien met de slagmoersleutel gaat ook zonder probleem maar oorbescherming is wel aan te raden

Doe de auto van mijn vriendin ook dus met 2 jaar alles terug verdiend plus geen stress met planning
 
Voor de Hollanders (en zuinige Belgen). Lidl heeft ook een slag moersleutel, kosten minder dan de helft van bovengenoemd top merk.

Goed getest en werkt prima hier, zeker voor die 2 wissels per jaar van 3 auto’s 😉
Heb ik ook en de nM indicaties (leds) hoef ik met de mijne niet serieus te nemen, is inmiddels mijn ervaring. Ik draai alles los en vast (tot de eerste ratel) op 400 nM en dan heeft ie met de momentsleutel nog steeds een tikje extra nodig. Ik hoef de batterij maar 1x per 2 jaar te laden (dus na 4 wissels) en dan is ie nog niet eens zo leeg dat je het merkt. (volgeladen wegzetten is net als bij je Tesla een slecht idee, dus tip; opladen direct voor een wissel en dan met rust laten.
 
Heb ik ook en de nM indicaties (leds) hoef ik met de mijne niet serieus te nemen, is inmiddels mijn ervaring. Ik draai alles los en vast (tot de eerste ratel) op 400 nM en dan heeft ie met de momentsleutel nog steeds een tikje extra nodig. Ik hoef de batterij maar 1x per 2 jaar te laden (dus na 4 wissels) en dan is ie nog niet eens zo leeg dat je het merkt. (volgeladen wegzetten is net als bij je Tesla een slecht idee, dus tip; opladen direct voor een wissel en dan met rust laten.

Ik heb die van mij na ‘n paar maanden omgeruild. Ook die had beduidend minder kracht dan wat zou moeten.
Het nieuwe exemplaar is echt beresterk. Misschien heb jij ook een maandagochtenmodelletje?

Ik durf zeker niet op 400 nM de boel vast te draaien, dan sloop ik gegarandeerd wat. Ik draai vast op laagste stand, 100 nM uit m’n hoofd en dan met de momentsleutel laatste tikje.
 
Ik heb die van mij na ‘n paar maanden omgeruild. Ook die had beduidend minder kracht dan wat zou moeten.
Het nieuwe exemplaar is echt beresterk. Misschien heb jij ook een maandagochtenmodelletje?

Ik durf zeker niet op 400 nM de boel vast te draaien, dan sloop ik gegarandeerd wat. Ik draai vast op laagste stand, 100 nM uit m’n hoofd en dan met de momentsleutel laatste tikje.
Wellicht oppassen dus, maar ik vind ‘m, maandagochtend-exemplaar of niet, juist ideaal, omdat ik m nooit te zwaar kan zetten. Zelfs bij twee seconden doorrratelen zit ik nog niet op 170 echte Nm.
 
  • Like
Reactions: ERvee