Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik laat het doen bij Renoblast and Coatings in Mijdrecht:
Velgen Coatings

Mat zwart en Anodic mat zwart kost respectievelijk EUR 84,- / EUR 85,- exclusief btw per velg. Dat is volgens mij inclusief een spoedtoeslag, omdat ik de velgen binnen een werkdag weer nodig heb. Normaal gesproken ben je ze een paar dagen kwijt.

Ik durf 'm eigenlijk niet te posten hier, omdat het geen Tesla is ;). Dit is mat antraciet:
Ik heb door Angelique en haar mensen in Mijdrecht al hele bergen velgen laten behandelen, zowel met uitsluitend poedercoating als met poedercoating plus extra maatwerk kleur laklaag. Eigenlijk altijd naar tevredenheid, behalve dat ze structureel 'vergaten' om de flensvlakken en boutgaten af te draaien. Na aan de lijve ervaren te hebben hoe moeilijk de velgen daarna te demonteren zijn, liet ik dat draaiwerk vanaf dat moment aanvullend doen bij Machinefabriek J.H. Buitendijk in Weesp. Vragen naar Hans. Als je het voor elkaar krijgt om een 'klaar terwijl u wacht' afspraak met Hans te maken, krijg je een live aflevering van 'How Do They Do It?' à la Discovery Channel voor je kiezen. Goud! Randen polijsten, bijvoorbeeld...
Velg (1).JPG
 
  • Like
Reactions: Clemensa
Het is weer het seizoen voor de bandenwissel. Het ging vandaag echter anders dan verwacht. Ik kreeg de wielen met geen mogelijkheid los met de Gude slagmoersleutel. Ook bleek de krachtdop kapot te zijn gegaan. Ook met nieuwe krachtdop bleef de gude maar ratelen zonder de moer te lossen. Uiteindelijk maar ouderwets met de hand alles gedaan.

iemand vergelijkbare ervaringen? Tips?

heb alles steeds volgens “ het boekje” gedaan
 
Het is weer het seizoen voor de bandenwissel. Het ging vandaag echter anders dan verwacht. Ik kreeg de wielen met geen mogelijkheid los met de Gude slagmoersleutel. Ook bleek de krachtdop kapot te zijn gegaan. Ook met nieuwe krachtdop bleef de gude maar ratelen zonder de moer te lossen. Uiteindelijk maar ouderwets met de hand alles gedaan.

iemand vergelijkbare ervaringen? Tips?

heb alles steeds volgens “ het boekje” gedaan

Wel destijds een momentsleutel gebruikt en ook gestopt bij de klik? Zo verwisselde een kennis van mij zijn banden, netjes de momentsleutel ingesteld, de klik was hoorbaar maar toch nog meer kracht plaatsen. Ik zei tegen hem dat dit niet de bedoeling was :)
 
De
Het is weer het seizoen voor de bandenwissel. Het ging vandaag echter anders dan verwacht. Ik kreeg de wielen met geen mogelijkheid los met de Gude slagmoersleutel. Ook bleek de krachtdop kapot te zijn gegaan. Ook met nieuwe krachtdop bleef de gude maar ratelen zonder de moer te lossen. Uiteindelijk maar ouderwets met de hand alles gedaan.

iemand vergelijkbare ervaringen? Tips?

heb alles steeds volgens “ het boekje” gedaan
Gude heeft geloof ik een moment tot 160Nm in iedergeval met erop zetten. Eraf is meer. Met een momentsleutel verhoog je het tot 175. Zelf maak ik eerst de moeren "los" het eerste moment. Daarna gebruik ik pas de Gude voor het eraf halen. Zelfde met erop zetten maar dan start ik met de Gude en ga daarna over naar de momentsleutel.
 
De

Gude heeft geloof ik een moment tot 160Nm in iedergeval met erop zetten. Eraf is meer. Met een momentsleutel verhoog je het tot 175. Zelf maak ik eerst de moeren "los" het eerste moment. Daarna gebruik ik pas de Gude voor het eraf halen. Zelfde met erop zetten maar dan start ik met de Gude en ga daarna over naar de momentsleutel.
Er is geen reden te bedenken waarom je de Gude niet direct voor het loshalen gebruikt. Als je dit wel doet heb je helemaal geen Gude nodig. Op jouw manier kun je net zo goed een accuboormachine gebruiken.
Het loshalen met de Gude is juist zo prettig omdat je dit kunt doen met het wiel al van de grond.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik heb door Angelique en haar mensen in Mijdrecht al hele bergen velgen laten behandelen, zowel met uitsluitend poedercoating als met poedercoating plus extra maatwerk kleur laklaag. Eigenlijk altijd naar tevredenheid, behalve dat ze structureel 'vergaten' om de flensvlakken en boutgaten af te draaien. Na aan de lijve ervaren te hebben hoe moeilijk de velgen daarna te demonteren zijn, liet ik dat draaiwerk vanaf dat moment aanvullend doen bij Machinefabriek J.H. Buitendijk in Weesp. Vragen naar Hans. Als je het voor elkaar krijgt om een 'klaar terwijl u wacht' afspraak met Hans te maken, krijg je een live aflevering van 'How Do They Do It?' à la Discovery Channel voor je kiezen. Goud! Randen polijsten, bijvoorbeeld...
View attachment 474602

Zijn 2 top bedrijven en ze "verdommen" inderdaad het afdraaien na coaten/spuiten......
 
Beste allemaal, ik ben sinds afgelopen maandag de trotse bezitter van een Model X. Ben er heel blij mee. Er is echter een ding dat ik graag zou willen laten aanpassen en dat is de kleur van de velgen. Bij mijn vorige auto heb ik de velgen laten poedercoaten en dat is me goed bevallen. Ik wil dat nu graag weer laten doen. Dat zou ik mooi kunnen doen als de auto van de zomerbanden over gaat op de winterbanden. Ik ben de velgen dan 1 werkdag kwijt en dat is dan ook gelijk het probleem/de uitdaging, want ik heb maar één set wielen. En kan de auto natuurlijk niet op de remschijven op de oprit zetten. Ik ben benieuwd of jullie tips/ oplossingen zien. Zou ik de auto tijdelijk op houten blokken oid kunnen zetten? En hoe zou ik dit praktisch kunnen uitvoeren? Mijn vaste bandenman wil me wel twee krikken lenen.

Zien jullie mogelijkheden? Alvast bedankt voor de reacties!

Nog even een kleine terugkoppeling. Afgelopen week de auto op blokken gezet. Uiteraard alleen steunend op de vier krikpunten.
IMG_4458.jpg

IMG_4459.jpg


Daarna de wielen er af gehaald, zomerbanden van de velgen laten halen en de velgen weggebracht naar Renoblast & Coatings. Gisteren de velgen weer opgehaald. Heel tevreden over het resultaat. Ook de contactvlakken keurig schoon (niet gecoat). Vandaag de wielen met de winterbanden weer onder de auto gezet.

IMG_4472.jpg

IMG_4474.jpg
 
Ik wil het komend weekend eens kijken naar mijn rem klauwen en deze winter klaar maken. echter nu met de meest recente update naar V10 is de reset van de TPMS sensoren verdwenen. heeft iemand hier al problemen gehad met het wisselen van de wielen en het niet meer kunnen verkrijgen van TMPS data? ik vraag ook specifiek om het senario waarin je dezelfde willen er weer terug opzet.
 
Ik wil het komend weekend eens kijken naar mijn rem klauwen en deze winter klaar maken. echter nu met de meest recente update naar V10 is de reset van de TPMS sensoren verdwenen. heeft iemand hier al problemen gehad met het wisselen van de wielen en het niet meer kunnen verkrijgen van TMPS data? ik vraag ook specifiek om het senario waarin je dezelfde willen er weer terug opzet.
Dan is de eerste vraag hoe oud is je Tesla en welke versie TPMS sensoren heb je?

Ik heb een MS uit 2015 en die heeft de nieuwere TPMS sensoren standaard. Daarbij is het wisselen van banden geen issue. Het kost minder dan 10 minuten voor je Tesla om ze te herkennen. Wel melde de auto dat ie tijdens die 10 minuten geen ACC, AP en regen meer heeft en nog 2 issues die uitgeschakeld waren. Daarna, no problems
 
Dan is de eerste vraag hoe oud is je Tesla en welke versie TPMS sensoren heb je?

Ik heb een MS uit 2015 en die heeft de nieuwere TPMS sensoren standaard. Daarbij is het wisselen van banden geen issue. Het kost minder dan 10 minuten voor je Tesla om ze te herkennen. Wel melde de auto dat ie tijdens die 10 minuten geen ACC, AP en regen meer heeft en nog 2 issues die uitgeschakeld waren. Daarna, no problems

Hoi Maurice1, ik heb een begin 2015 85 dus ik hoop dat het dan maar goed gaat. Het is volgens mij moeilijk te controleren welk systeem erin zit toch?
 
Ik ben vandaag bij tesla geweest om eens te kijken naar een set van nieuwe wielmoeren en kapjes voor mijn model s zoals door Wim beschreven eerder in dit topic. Ze vroegen hier 88 euro inclusief btw voor. Is het normaal dat de kapjes dan 68 euro kosten of is de inflatie toegeslagen bij tesla?
 
Ik ben vandaag bij tesla geweest om eens te kijken naar een set van nieuwe wielmoeren en kapjes voor mijn model s zoals door Wim beschreven eerder in dit topic. Ze vroegen hier 88 euro inclusief btw voor. Is het normaal dat de kapjes dan 68 euro kosten of is de inflatie toegeslagen bij tesla?
Tesla verkocht de nieuwe lage moeren en hoge kapjes ooit voor rond 1 euro per stuk. Dat was ronduit goedkoop.
In de onderdelenhandel kosten die wielmoeren en hogere kapjes tussen 2 en 4 euro per stuk. In dat licht is de prijstelling van Tesla daar nu mee in lijn.
 
Ik ben vandaag bij tesla geweest om eens te kijken naar een set van nieuwe wielmoeren en kapjes voor mijn model s zoals door Wim beschreven eerder in dit topic. Ze vroegen hier 88 euro inclusief btw voor. Is het normaal dat de kapjes dan 68 euro kosten of is de inflatie toegeslagen bij tesla?
Ik was in een ander draadje off topic gegaan, maar ze zijn inderdaad een stuk duurder geworden:
Service-ervaringen