Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BVBA: Koudwatervrees

Hoe zien jullie het


  • Total voters
    23
This site may earn commission on affiliate links.
Op 4 of 5 jaar heb je dezelfde TCO als met een goed uitgeruste Mercedes E of BMW 5, het is dus niet slecht besteed.

Dit.
Is in België echt waar, zeker als je meer dan pakweg 30.000 km/jaar rijdt. PM me maar als je een Excel-sheet wilt met de TCO-berekening voor België versus andere wagens.
Anderzijds zou ik zelf geen 16.000 EUR (allez, x 50% want laat ons zeggen dat restwaarde van de optie na vier jaar ook 50% zal zijn, dus pakweg eerder 8.000 EUR meerkost) uitgeven aan Performance/Ludicrious, want in mijn geval zou ik daar hoogstens 150 keer per jaar even een drietal seconden van genieten. 3 seconden x 150 keer x 4 jaar = 30 minuten. Er zijn niet veel "ontspanningsbezigheden" waarvoor ik 8.000 EUR per half uur zou willen betalen :eek::D:p.
Er zou een video bestaan (niet bewezen) waaruit blijkt dat Donald Trump wel een half uur een leuk stortbad kreeg in een Russisch hotel voor vermoedelijk een gelijkaardige prijs, maar de man hoeft ook geen berekeningen te maken op basis van een inkomen van de min of meer gewone stervelingen die we op dit forum zijn :p.
 
  • Funny
Reactions: Phil V
Wat de rest hier eigenlijk ook zegt, ligt maar net aan waar je zelf comfortabel bij voelt en je moet ook zeker de vergelijking maken met wat je anders gaat rijden. Tussen de verschillende wagens kan je redelijk eenvoudig uitrekenen wat je het uiteindelijk kost onder aan de streep.

Zelf heb ik dit ook gedaan, en een half jaar geleden ook voor hetzelfde vraagstuk/twijfelpunt als jij gestaan, maar door het inzichtelijk te maken kwam ik tot de conclusie dat de wagens die ik anders zou gaan rijden (benzine of dieselwagens van circa 50.000 EUR) zelfs onder aan de streep nog iets duurder waren ook. Nu ben ik wel Nederlander dus neem dit niet gelijk voor waarheid aan in België.

Nu rijd ik dus een Model X naar _volle_ tevredenheid, wel tweedehands maar met een aankoopwaarde die net iets onder de huidige NIEUWE aankoopwaarde ligt. Waarom? Tjah, Nederland en die gekke bijtelling…

Ik zocht dus specifiek naar een wagen die in 2018 gekentekend is, anders had ik natuurlijk gewoon een nieuwe Model X aangeschaft – overigens zou ik mezelf dan niet verleid voelen om de Performance/Ludicrious aan te schaffen, maar had dan ook gewoon een Long Range (ofwel de 100D) gekozen.
 
@Topic starter:

qua BVBA-profiel heel gelijkaardig aan mijn BVBA en ook qua privé geen zotte dingen (geen absurd loon of zo). Mits je voldoende reserve hebt (om in slechtste geval een paar maanden of meer zonder inkomsten te overbruggen) en/of betrouwbare klanten/betalers/projecten hebt moet je je niet te veel zorgen maken.
Ik rijd sinds 3 maand men een Model X (nieuw, 100D, geen performance want zo al zot snel genoeg, 6-zits want super handig met parttime 2+2 kinderen). Nooit had ik durven denken aan zo'n dure auto... maar.. deze wagen kost me minder (qua renting als ik brandstof/elektriciteit verreken en VAA en zo) dan de vorige BMW X5 Hybrid (die kostte bijna 80k). Concreet betaal ik voor de 5-jaar lopende renting 1070 € ex incl BTW voor de Model X (+ pakweg 80 € elektriciteit) tov 986 € incl BTW voor de X5 (+ pakweg 230 € benzine). De X5 was wel op 4 ipv 5 jaar renting).
Zoals anderen hier al aanhaalden: je moet vergelijken met wat je aan een andere auto kwijt zou zijn want een auto heb je toch nodig (ja je kan ook voor een VW Golf kiezen.. 't kan zijn dat je daar ook plezier aan hebt...)
 
Last edited: