Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bye bye Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dat mensen iets denken, dat wil nog niet zeggen dat het waar is.
Je hebt immers ook mensen die denken dat de aarde plat is maar dat wil niet zeggen dat het zo is.

Da's natuurlijk een niet ter zake doende redenatie, maar dat weet je zelf ook wel.

Mijn gedachten worden toch primair gevormd door waarneming. Ruitenwissers, en PDC werkt toch echt dramatisch nu. Maakte een proefrit met een Tesla 3 Highland en was echt een drama ten opzichte van mijn huidige model 3 in dezelfde weersomstandigheden.
 
Je had het over AP gedrag, en behalve de expliciete wijzigingen (verminderde snelheid in bochten, owv UN-ECE) is er voor mij geen merkbaar verschil in HW2.0, 2.5, 3.0 en 4.0.

In die tijd zag ik autowipers wel veranderen. Eerst te weinig, nu een beetje teveel. Maar ook auto high beams is nu veel beter.

En mijn gedachten worden ook primair gevormd door waarneming 😅
 
Je had het over AP gedrag, en behalve de expliciete wijzigingen (verminderde snelheid in bochten, owv UN-ECE) is er voor mij geen merkbaar verschil in HW2.0, 2.5, 3.0 en 4.0.

In die tijd zag ik autowipers wel veranderen. Eerst te weinig, nu een beetje teveel. Maar ook auto high beams is nu veel beter.

En mijn gedachten worden ook primair gevormd door waarneming 😅

Dan heb je niet goed gelezen Wooter. Ik begon over AP, voegde daar ruitenwissers en PDC aan toe. Vervolgens maakte je een opmerking over de HW versies.
Dat heeft alles te maken met het gedrag van de autowipers en nu ook PDC.
 
Dan heb je niet goed gelezen Wooter. Ik begon over AP, voegde daar ruitenwissers en PDC aan toe. Vervolgens maakte je een opmerking over de HW versies.
Dat heeft alles te maken met het gedrag van de autowipers en nu ook PDC.
Ik heb heel goed gelezen. Je zei dat het AP gedrag heel erg verschilt per hardware versie en per software versie.

Maar dat is bij Tesla’s niet anders. Ap gedrag verschilt heel erg per hardware versie en zelfs per software versie. Wat het te ene versie wel doet werkt de andere plots niet meer goed. Om maar te zwijgen over het verwijderen van sensoren onder de noemer vooruitgang naar tesla vision. Voor mij een belangrijke reden niet meer voor Tesla’s te kiezen.

Toen je weerwoord kreeg, ben je de ruitenwissers en PDC gaan aanhalen, maar daar had niemand het over.
 
Ik heb heel goed gelezen. Je zei dat het AP gedrag heel erg verschilt per hardware versie en per software versie.



Toen je weerwoord kreeg, ben je de ruitenwissers en PDC gaan aanhalen, maar daar had niemand het over.
Zie mijn eerste post, volledigheidshalve vet en gearceerd aangegeven:

"Maar dat is bij Tesla’s niet anders. Ap gedrag verschilt heel erg per hardware versie en zelfs per software versie. Wat het te ene versie wel doet werkt de andere plots niet meer goed. Om maar te zwijgen over het verwijderen van sensoren onder de noemer vooruitgang naar tesla vision. Voor mij een belangrijke reden niet meer voor Tesla’s te kiezen."

Dat heeft toch alles met de HW versies te maken? Op HW3 doen de wissers het beter dan op HW4. Heb ik zelf waargenomen. PDC is helemaal onbruikbaar.

De discussie over wat er wel of niet geschreven is, is alleen maar afleiding. Waar het om gaat, is dat bij Tesla heel veel dingen achteruit gaan in plaats van vooruit. Daar is Tesla zeker geen uitzondering in ten opzichte van andere merken, en wellicht zelfs koploper.
 
Ik hoor en zie eigenlijk alleen maar lovende berichten sinds de recente updates.

Wellicht dat je een paar updates gelden bent blijven hangen?
N=1:
Bij mij werkt PDC en ook basic autopilot echt heel goed, beter dan het op m'n M3P deed met sensoren.
Zijn wel een paar updates over heen gegaan voor het zover was.
Zegt iemand die in een vorig leven eens een bolder in een jachthaven heeft geraakt met een BMW met sensoren in de bumper.🤔.

S Plaid, HW4.
 
  • Like
Reactions: wooter and RobsEV
N=1:
Bij mij werkt PDC en ook basic autopilot echt heel goed, beter dan het op m'n M3P deed met sensoren.
Zijn wel een paar updates over heen gegaan voor het zover was.
Zegt iemand die in een vorig leven eens een bolder in een jachthaven heeft geraakt met een BMW met sensoren in de bumper.🤔.

S Plaid, HW4.
Ik denk dat Pieter hier nog post om zijn beslissing voor een BMW te rechtvaardigen.
 
Er zijn absoluut verschillen in AP afhankelijk van de hardware versie:
Minimale volgafstand 1 of 2.
Maximale snelheid 140km/h of 150km/h.
Meekijkende interieur camera.
Automatisch grootlicht tijdens het rijden op AP
Automatische ruitenwissers tijdens het rijden op AP.
Waarbij meestal de spes met nieuwere hardware minder zijn lees maximaal 140km/h en volgafstand minimaal 2 terwijl je met oudere hardware (2.5) zelf kunt kiezen of je 140 of 150km/h wilt rijden of volg afstand 1 of 2 of nog hoger wenst aan te houden.
 
Ik denk dat Pieter hier nog post om zijn beslissing voor een BMW te rechtvaardigen.

Ik snap je reactie, maar dat is het niet. Had best Tesla willen blijven rijden maar ben niet blij met de richting van het merk.

Als tesla weer de emotie weet terug te brengen, service weer een beetje normaal inricht en ervoor zorgt dat basale functies echt goed werken, kom ik graag terug.
 
Ik snap je reactie, maar dat is het niet. Had best Tesla willen blijven rijden maar ben niet blij met de richting van het merk.

Als tesla weer de emotie weet terug te brengen, service weer een beetje normaal inricht en ervoor zorgt dat basale functies echt goed werken, kom ik graag terug.

Zou bijna zeggen te veel emotie (lees frustratie) met de service (of het gebrek daaraan) van Tesla ;)

Moet wel zeggen dat ik met de Tesla meer km heb afgelegd dan met welke auto daarvoor dan ook, voornamelijk vanwege de autopilot wat echt wel voor een relaxte rit zorgt. Heb laatst wel de BMW IX getest en was danig onder de indruk van de drive assist functies, deze is een stuk beter ingericht en werkend vergeleken met Tesla (geen automatisch disengage bij manueel inhalen, handsfree rijden mogelijk zolang de interior camera ziet dat je op de weg let, geen phantom brakes op locaties die mijn Tesla wel heeft). Het interieur en zitcomfort hoef je niet eens te vergelijken, de BMW IX blaast Tesla daar weg.

Wat je wel mist in andere auto's zijn de extra features en de interface van Tesla. Deze is veel eenvoudiger en intuïtiever ingericht en ook gericht op entertainment voor de inzittenden (games, video, caraoke).
 
Ik snap je reactie, maar dat is het niet. Had best Tesla willen blijven rijden maar ben niet blij met de richting van het merk.
en wat is die richting dan net? Tesla mag nog heel wat fouten maken vooraleer ik terug in iets legacy als een BMW kruip. Ik begrijp dat je je nieuwe aankoop moet verdedigen maar heb nu ook genoeg in de i4 gereden en vatte het niet. Al zeker niet de i4e40….op alle vlakken inferieur ENKEL het interieur als je het juiste leder aankruist op de optie lijst.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: RobsEV and Emphyrio
en wat is die richting dan net? Tesla mag nog heel wat fouten maken vooraleer ik terug in iets legacy als een BMW kruip. Ik begrijp dat je je nieuwe aankoop moet verdedigen maar heb nu ook genoeg in de i4 gereden en vatte het niet. Al zeker niet de i4e40….op alle vlakken inferieur ENKEL het interieur als je het juiste leder aankruist op de optie lijst.

Ik voel niet de behoefte mijn aankoop te verdedigen. Was ook niet onderdeel van de discussie totdat dit door iemand werd opgebracht. Maar begrijp best dat je een i4 niks vindt hoor, als je de voorkeur geeft aan een model 3. Dan vind je blijkbaar de zaken waarin tesla zich onderscheid belangrijker dan ik dat doe. Gewoon andere uitgangspunten en zaken die ik belangrijk vind aan een auto. Daar heb ik eerrder al wat over geschreven.
 
Er zijn absoluut verschillen in AP afhankelijk van de hardware versie:
Minimale volgafstand 1 of 2.
Maximale snelheid 140km/h of 150km/h.
Meekijkende interieur camera.
Automatisch grootlicht tijdens het rijden op AP
Automatische ruitenwissers tijdens het rijden op AP.
Waarbij meestal de spes met nieuwere hardware minder zijn lees maximaal 140km/h en volgafstand minimaal 2 terwijl je met oudere hardware (2.5) zelf kunt kiezen of je 140 of 150km/h wilt rijden of volg afstand 1 of 2 of nog hoger wenst aan te houden.
Tuurlijk zijn die verschillen er, maar in de basis rijdt Autopilot buiten de verplichte wijzigingen even goed tussen de lijnen op HW2.0 als op 4.0 (misschien zelfs beter want minder phantom braking).

Volgafstand en 140/150 is radar vs vision. Ik dacht dat dat zelfs softwarematig een effect had, zonder dat de hardware gewisseld werd.
 
Tuurlijk zijn die verschillen er, maar in de basis rijdt Autopilot buiten de verplichte wijzigingen even goed tussen de lijnen op HW2.0 als op 4.0 (misschien zelfs beter want minder phantom braking).
Mijn AP1 van 2016 kon dat ook al.
Vandaar mijn ontgoocheling, toen ik in juni 2022 mijn MY in ontvangst nam. Alles werkte ongeveer nog hetzelfde, geen phantom brakes, want geen radar, maar ik had na 6 jaar en met 7 extra camera’s een vooruitgang verwacht en geen status quo. Erger nog, de alarmen sloegen mij om de oren.
Na wat weken ervaring leer je de alarmen wel wat voorkomen of negeren. Maar de perceptie blijft toch dat er achteruitgang is.
Nu, sedert de holiday update, zijn we bijna 8 jaar verder en is het helemaal een drama qua betutteling. Deels terecht en aanvaardbaar, we moeten wellicht niet terug naar een nag-interval van minuten, zoals 2016, maar de slinger is toch wel te ver doorgeslagen. Als je nog geen andere media kan kiezen zonder waarschuwing…
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Die betutteling is vooral door UN-ECE en NHTSA regels.
Dat ontken ik niet. Maar dat er niet meer vooruitgang is op ondertussen 8 jaar ligt wel aan Tesla.
Dat de snelheidbeperkingen zo vaak niet correct zijn bijvoorbeeld . Via AI zou dit perfect corrigeerbaar zijn. Na 8 jaar, kan Tesla al perfect weten dat ik overal Vmax + 5 rij. Als ik dan dagelijks op dezelfde weg, de Tesla Vmax met 25 km/u overschrijd, dan zou er een belletje mogen rinkelen. AI zou dan eens op mijn camera’s (en die van anderen, ze hoeven mij niet te vertrouwen), kunnen meekijken wat de borden zeggen. Kan perfect automatisch.
Na 8 jaar zouden ze ook mogen weten dat er een ‘einde snelheidsbeperking’-bord bestaat. Vooral bij 30km/u voor wegwerkzaamheden. En, als dat er niet staat, dat vanaf de volgende zijweg die snelheidsbeperking sowieso ook mag opgeheven worden.
Als IT-er besef ik maar al te goed dat de verwachtingen niet hoog mogen zijn. En eigenlijk ben ik al 8 jaar heel tevreden. Ik heb zelfs ‘maar’ EAP gekocht omdat ik dit voorlopig al voldoende vind.
Maar Tesla doet er zelf alles aan om die verwachtingen SpaceX-gewijs naar grote hoogten te lanceren.
 
Die betutteling is vooral door UN-ECE en NHTSA regels.
En om hier nog eens op terug te komen, die regels zijn dan op zich wel heel slecht geïmplementeerd door Tesla. Als die organisaties hun werk goed doen, mogen we zeker nog verdere restricties verwachten. Voorlopig zijn ze gesust, maar niet correct.
Ik kan, met mijn hand, hangend aan het stuur, uren aan een stuk mijn hoofd 90 graden naar links en naar rechts draaien om naar buiten te kijken door de zijramen, zonder iets van waarschuwingen.
Even mijn ogen enkele seconden een paar graden naar beneden laten gaan om op de kaart te kijken en lap! alarm. Zelfs al zie ik nog steeds alle gevaar op de weg in mijn ooghoeken of zelfs wanneer ik af en toe letterlijk en figuurlijk een ogenblik op de weg kijk via een snelle op en neerbeweging van mijn focus, die te kort blijkt om het nag interval te resetten.
Ik stel voor dat we allemaal onze premium connectivity opzeggen. Je bent er toch niets meer mee.