Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

City Supercharging

This site may earn commission on affiliate links.
Een constante waarde voor het maximumvermogen van het laadpunt leidt tot betere voorspelbaarheid van (totale) laadtijd van de individuele auto's.
Zeker verstandig vanwege de mogelijke boete wegens bezet houden van laadpunten. (Aka Idle Fee)

Daarnaast vermijdt het ook de klachten over trage laadsessies bij nieuwelingen die het paarsgewijs koppelen van de laadpunten niet kennen. Aanvullende uitleg bij aflevering van de nieuwe auto's is blijkbaar altijd nog teveel gevraagd.
Niet onwaar maar die idle fee kan men gewoon pas na 2 uur laten ingaan. En de belofte van deze palen is 'vol na een uurtje' en dat haal je ook prima als er een lege aan de andere paal staat. En men zou ook zo kunnen instellen dat een solo-lader 130kW krijgt maar zodra er twee staan het vermogen eerlijk gedeeld wordt. Dat daar niet voor gekozen wordt betekent volgens mij dat er andere redenen zijn.
 
Niet onwaar maar die idle fee kan men gewoon pas na 2 uur laten ingaan. En de belofte van deze palen is 'vol na een uurtje' en dat haal je ook prima als er een lege aan de andere paal staat. En men zou ook zo kunnen instellen dat een solo-lader 130kW krijgt maar zodra er twee staan het vermogen eerlijk gedeeld wordt. Dat daar niet voor gekozen wordt betekent volgens mij dat er andere redenen zijn.

Ja, duidelijkheid, betrouwbaarheid, geen gedoe, gewoon starten met 72 Kw. Lijkt mij prima voor het beoogde doel.
 
Ik vind Superchargers ook duidelijk, betrouwbaar en gedoe-arm...

Maar voor een ander doel. Daar is het motto, snel laden en dan snel weg. In de nieuwe setting van de SuC zal dat optimaal het geval zijn. CiC's hebben niet dat doel. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Laten we blij zijn als er straks verspreid over de stad een flink aantal van deze laders komen ook al is het "slechts" 72 Kw (maar wel gegarandeerd).
 
Maar voor een ander doel. Daar is het motto, snel laden en dan snel weg. In de nieuwe setting van de SuC zal dat optimaal het geval zijn. CiC's hebben niet dat doel. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Laten we blij zijn als er straks verspreid over de stad een flink aantal van deze laders komen ook al is het "slechts" 72 Kw (maar wel gegarandeerd).
Ik zie er ook geen probleem in, ik denk dat Tesla het concept aantrekkelijker wil maken voor partijen die laadparkeerruimte ter beschikking stellen. En dat is prima want dan krijgen we er meer.
 
//**//

Daarnaast vermijdt het ook de klachten over trage laadsessies bij nieuwelingen die het paarsgewijs koppelen van de laadpunten niet kennen. Aanvullende uitleg bij aflevering van de nieuwe auto's is blijkbaar altijd nog teveel gevraagd.

Iedereen wil uiteraard zo snel mogelijk weg met die Tesla. :)

Overigens is er intussen wel een faq op de site van Tesla : Supercharging

Hoe kan ik het vermogen maximaliseren en de laadtijd bij een Supercharger verkorten?
Elk laadstation is voorzien van een nummer en de letter A of B (bijv. 1A, 1B, 2A, 2B). Kies indien mogelijk een laadstation met een uniek nummer dat niet is aangesloten op een voertuig. Als er geen uniek nummer beschikbaar is, biedt de Supercharger-box de technologie om het beschikbare vermogen te delen tussen laadstations A en B. U kunt het vermogen maximaliseren door bij een Supercharger te parkeren waar de andere auto bijna klaar is met opladen.



Maar ja, wie leest nu handleidingen?:rolleyes:;)
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
En hoe weet je nou wanneer de andere bijna klaar is met laden dan????

kan je zien aan het ritme van het chargeport lampje, dat geef een indicatie.

knippert deze snel, dan is die snel aan het laden, en dus de accu nivo laag
knippert deze langzaam, dan is de laadsnelheid dus traag en dus een lage kW aan laden
knippert deze niet, dan is er geen charge geactiveerd
(werkt dus als je op de chargeknop drukt en de keyfob is NIET in de buurt - anders stopt het laden en ongrendel je de kabel)

Of het op prijs wordt gesteld dat je bij een supercharger aan elke chargeknop gaat zitten drukken laat ik in het midden :eek:
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and pvh
kan je zien aan het ritme van het chargeport lampje, dat geef een indicatie.

knippert deze snel, dan is die snel aan het laden, en dus de accu nivo laag
knippert deze langzaam, dan is de laadsnelheid dus traag en dus een lage kW aan laden
knippert deze niet, dan is er geen charge geactiveerd
(werkt dus als je op de chargeknop drukt en de keyfob is NIET in de buurt - anders stopt het laden en ongrendel je de kabel)

Of het op prijs wordt gesteld dat je bij een supercharger aan elke chargeknop gaat zitten drukken laat ik in het midden :eek:
Als de bestuurder niet aanwezig is dan zie je het lampje niet want dat brandt dan niet. Maar straks is dat geen punt meer. Dan geeft elke vrije staal het beschikbare vermogen van de hele SuC (tot de max wat je auto aan kan).
 
Een constante waarde voor het maximumvermogen van het laadpunt leidt tot betere voorspelbaarheid van (totale) laadtijd van de individuele auto's.

De variatie daarop valt in het niet met de variatie tussen iemand die tot 60% wil laden en iemand die tot 90% (of zelfs 100%) wil laden. Doet me er eigenlijk aan denken dat het misschien gewoon een goed idee is om superchargers in gebieden met een goede geografische dekking (dwz, de volgende is <150km ver) maar die overbezet zijn slechts op te laten laden tot 80% om daarna naar 0 vermogen terug te vallen, eigenaar te waarschuwen en idle fees laten ingaan.
 
lampje gaat uit klopt maar kan je dus weer aanzetten door op het knopje te drukken van de chargekabel (als bestuurder cq keyfob niet in de buurt is)
Bestuurder van die ladende wagen krijgt dan wel via de app een melding dat het laden werd onderbroken, maar is slechts schijn. Maximale vermogen gaat nog steed naar de eerst aangeslotene.
 
Ik kon laatste een kabel bij een auto (niet de mijne dus) aan een SuC er zo uittrekken. Had de indruk dat deze er al lang stond en vroeg me af of hij nog wel aan het laden was..zag ook niets branden. Hoe verklaar je dat? wordt de kabel automatisch ontgrendeld bij 100% of zo?
 
Mooie vooruitgang om meer SuC en CiC laadpunten uit te rollen. Vooral in winkelcentra zou het wel ideaal zijn, nu elke laadplek vaak door een Foutlander wordt bezet.

Zou mooi zijn als er een SuC plek bij Amersfoort (stad met een groene doelstelling) komt, als ik de dekkingskaart zo bekijk.
Misschien even een balletje opgooien bij de lokale politici. Die lopen nu te bakkeleien over een nieuwe benzinepomp bij een stuk nieuwbouw, vlak aan de A1 op 5 minuten van knooppunt Hoevelaken. (goedkeuring voor een benzinepomp is gegeven, vraag niet naar de logica om zoiets pal naast nieuwe huizen neer te zetten)
 
Bestuurder van die ladende wagen krijgt dan wel via de app een melding dat het laden werd onderbroken, maar is slechts schijn. Maximale vermogen gaat nog steed naar de eerst aangeslotene.
Is dat zo ? Kan me dat niet voorstellen, het laden gaat gewoon door dus een melding wordt ook niet gestuurd.
Het laden wordt alleen onderbroken als de auto ontgerendeld is, m.a.w. sleutel in de nabijheid.

goedkeuring voor een benzinepomp is gegeven
Daar zouden ze sowieso mee moeten stoppen.
 
Daar zouden ze sowieso mee moeten stoppen.
[off topic]
Gemeente met veel bouwgrond, speculeren, gaat fout, voor habbekrats aan een ontwikkelaar verkocht met gekke eisen gesteld door de ontwikkelaar, gemeente denkt "weg = weg, risicopost minder", nu begint de omgeving en de Raad te sputteren, ontwikkelaar legt dan de claim bij de gemeente voor gemiste inkomsten van de benzinepomp. Dus kan je je afvragen tot hoe ver houdt een gemeente zich aan de gestelde idealen en principes ;)
[/off topic]