Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Climate control verwarmt niet

This site may earn commission on affiliate links.
De eerste natte sneeuw is vannacht gevallen bij ons in het oosten.
Ik dacht vanochtend heerlijk in een voorverwarmde te stappen, maar ik kreeg de melding "Climate control aan mislukt".
Oke, dat kan. Daarna met de auto op pad gegaan, maar ik kwam er al snel achter dat er alleen maar koude lucht uit de roosters kwam.
Gelukkig deed de stoelverwarming het wel, maar de hele tijd alleen maar koude lucht en geen warmte in de auto.

Hebben meer mensen dat wel eens gehad??
En nog belangrijker, ideeen of oplossingen voor dit probleem?
Ik heb al een service verzoek ingediend.
 
De eerste natte sneeuw is vannacht gevallen bij ons in het oosten.
Ik dacht vanochtend heerlijk in een voorverwarmde te stappen, maar ik kreeg de melding "Climate control aan mislukt".
Oke, dat kan. Daarna met de auto op pad gegaan, maar ik kwam er al snel achter dat er alleen maar koude lucht uit de roosters kwam.
Gelukkig deed de stoelverwarming het wel, maar de hele tijd alleen maar koude lucht en geen warmte in de auto.

Hebben meer mensen dat wel eens gehad??
En nog belangrijker, ideeen of oplossingen voor dit probleem?
Ik heb al een service verzoek ingediend.

PTC heater kan kapot zijn, heb je de fouten al bekeken in service mode?
 
Net even gekeken in het "Service" menu.
Helaas geen meldingen. Alles lijkt naar behoren te werken...
Heb je ook de service mode geactiveerd? Deze geeft namelijk ook de verborgen fouten weer die normaal bij meldingen niet zichtbaar zijn.

Zie hieronder hoe service mode te activeren, daarna service alerts aanklikken en hier kan je zien welke meldingen er opgeslagen staan die normaal gesproken niet zichtbaar zijn onder notifications.

 
  • Helpful
  • Like
Reactions: frits2 and Maarten
Staan best wat topics over op het Amerikaanse gedeelte van het forum, ook vond ik nog deze:
 

Attachments

  • M3-Heat-issue-03262022-2.png
    M3-Heat-issue-03262022-2.png
    410.3 KB · Views: 177
Heb sinds vorige week zaterdag ook problemen met cabin heater. Service request ingediend, maar na 3 dagen nog niks gehoord. Daarstraks nog een boodschap nagelaten bij service…
Ondertussen ook in de service mise gedoken met volgende screenshots als resultaat (S refresh)
IMG_4198.jpeg

IMG_4199.jpeg
 
Topicstarter heeft een auto zonder heatpump, oftewel een PTC heater zorgt in zijn geval voor de warmte.

Klinkt niet echt positief allemaal.
En natuurlijk is mijn garantie termijn net 1 maand voorbij....

HIer nog 2 screenshots van fouten uit de Service mode:

View attachment 994955

View attachment 994956

Als de PTC heater daadwerkelijk kapot is zou je ook kunnen overwegen om hem te laten repareren. Bij een MS/MX zit een vergelijkbare PTC heater en een aantal daarvan heb ik succesvol kunnen repareren, wellicht zit er iemand bij je in de buurt die dat ook kan
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Ik heb donderdag een afspraak bij Tesla in Duiven. Ze vermoeden een kapot verwarmingselement.
De offerte nu is:
- HVAC. PTC service
- PTC Heater dual zone vervangen
- Arbeidskosten
Totaal incl btw: 812,- euro

En natuurlijk ben ik net 1 maand uit de garantie....
Ik ga het zien donderdag.
 
Ik heb donderdag een afspraak bij Tesla in Duiven. Ze vermoeden een kapot verwarmingselement.
De offerte nu is:
- HVAC. PTC service
- PTC Heater dual zone vervangen
- Arbeidskosten
Totaal incl btw: 812,- euro

En natuurlijk ben ik net 1 maand uit de garantie....
Ik ga het zien donderdag.
Da’s een zure. Ik heb normaal nog wél garantie, maar nog geen bevestigde service afspraak. Vandaag meer dan een uur aan de telefoon gehangen alvorens het ‘gesprek’ werd onderbroken, nadien nog een 20-ral minuten in wacht gestaan zonder antwoord. Woensdag ga ik sowieso naar het service center, afspraak of niet.
En ze gaan ook een oplossing mogen bedenken. Het is de bedoeling om einde van de maand en volgende maand naar (nog) koudere oorden te trekken en zonder verwarming is dat niet te doen. Een wagen van nog geen jaar oud mag deze gebreken niet vertonen.
 
Volgende week wordt de compressor en supermanifold vervangen. Dat zal het wel oplossen waarschijnlijk.
Ter zijde: wanneer de batterij lekker warm is (voorverwarmen voor supercharging) werkt het dikwijls wel, en vanavond was het niet meer zo koud (11 graden) en werkte het ook.
 
In Noorwegen zal je net zien dat de ptc_cabinheater kapot gaat. Niet ideaal. Tesla vraagt er maar liefst 1500,- voor.

Zijn er al alternatieve garages die dit doen (rondom Deventer/Lochem) die iemand weet? Meeste die ik bel hebben het standaard verhaal dat ze er niks mee kunnen met Tesla.

Vind dit nu hij niet meer op de zaak staat nogal een prijzige reparatie. 266,- is de heater, maar er zitten allemaal controles op de HV batterij en nog een hoop zaken welke met arbeid de prijs enorm omhoog gooien.
 
In Noorwegen zal je net zien dat de ptc_cabinheater kapot gaat. Niet ideaal. Tesla vraagt er maar liefst 1500,- voor.

Zijn er al alternatieve garages die dit doen (rondom Deventer/Lochem) die iemand weet? Meeste die ik bel hebben het standaard verhaal dat ze er niks mee kunnen met Tesla.

Vind dit nu hij niet meer op de zaak staat nogal een prijzige reparatie. 266,- is de heater, maar er zitten allemaal controles op de HV batterij en nog een hoop zaken welke met arbeid de prijs enorm omhoog gooien.

Dat is best stevig inderdaad, wel apart dat ze verschillende prijzen hanteren voor het vervangen van de PTC als je de reacties hierboven leest, 820, 1000 en nu 1500. Zou je eventueel een deel van de pro forma willen delen? (Mag ook via pb)

De PTC heater vervangen is goed te doen als je weet waar je mee bezig bent maar een hoop garages zijn inderdaad niet zo happig op EV's op de 1 of andere manier
 
Dit is de offer. Zie dat de 265 uren is. De heater zelf is 477. Blijkbaar ook een fusebox en ook nog 2 uur daar voor. Tikt dan aardig aan aan uren.260 euro om een zekering te vervangen. Vroeger kon je gewoon een kleurtje eruit halen met nummertje en nieuwe er in 😂

IMG_8159.jpeg