Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dagrijverlichting blijft branden

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds kort blijft mijn dagrijverlichting aan 1 kant een klein beetje branden. Hebben anderen dit ook ervaren?

Binnenkort tesla maar inlichten.

F3170726-6755-485A-8353-A0A0BFBDF500.jpeg
 
De meeste mensen hier klagen over dagrijverlichting die niet blijft branden… 😂
Ja, dat probleem heb ik misschien ook. Volgens mij doet 1 licht het maar half. Dit wknd met daglicht maar eens bekijken. Weet niet hoe lang dit probleem er al is, onlangs heeft licht schadeherstel plaatsgevonden waarvoor de bumper is verwijderd. Het is me pas daarna opgevallen.
 
Typisch aan LED en dat komt omdat men bij LED verlichting fosfor gebruikt om extra licht te geven (net zoals sterretjes aan het plafond in de kinderkamer). Die blijven vaak nabranden - zien we bij onze LED verlichting in huis ook vaak gebeuren en dat zal niets anders zijn hier. Zeker voor dagrijlichten die al vaak blijven branden en waar men wel geoptimaliseerd zal hebben voor beperkt verbruik.
 
Typisch aan LED en dat komt omdat men bij LED verlichting fosfor gebruikt om extra licht te geven (net zoals sterretjes aan het plafond in de kinderkamer). Die blijven vaak nabranden - zien we bij onze LED verlichting in huis ook vaak gebeuren en dat zal niets anders zijn hier. Zeker voor dagrijlichten die al vaak blijven branden en waar men wel geoptimaliseerd zal hebben voor beperkt verbruik.
Dat antwoordde ik hier ook ooit. Dat werd dan direct overruled. Zou om reststromen gaan. Een led heeft zo weinig stroom nodig dat de minste elektron die er door loopt voor licht zorgt. Ook na het uitzetten van de ‘schakelaar’ zou de stroom uit een aantal componenten nog heel langzaam leeg lopen (trafo, condensators in een chip, print..).

Ik heb het maar van horen zeggen en heb het ook zo niet geleerd. Maar toen bestonden er nog geen ledlampen, behalve op de aan- en uitknoppen van toestellen. En inderdaad, die gaan pas uit met vertraging als je de knop uit zet.

In mijn terraslamp zie je ook na het uitzetten een paar leds nog duidelijk branden. Mocht het fosfor zijn, dan zouden ze waarschijnlijk allemaal branden. De lekstromen zoeken wellicht de gemakkelijkste weg. Net zoals een rivier die opdroogt eindigt in kleine straaltjes net voor hij volledig droog staat.
 
Schakel een LED-lamp met een tweepolige schakelaar en je zal zien dat je LED niet zal nabranden. Bewijs dat het niets heeft te maken met de fosforlaag aangebracht in een LED-lamp, maar dat het om lekspanning of een inductiespanning gaat.
Ook kan dit opgelost worden door een dimstabilisator parallel te schakelen over je LED. Deze zal de geringe lekspanning of inductieve spanning verbruiken alvorens de LED te "bereiken".
Bovenstaande is voor huisinstallaties, maar hetzelfde is natuurlijk geldig voor de LED in je wagen.
 
Schakel een LED-lamp met een tweepolige schakelaar en je zal zien dat je LED niet zal nabranden. Bewijs dat het niets heeft te maken met de fosforlaag aangebracht in een LED-lamp, maar dat het om lekspanning of een inductiespanning gaat.
Ook kan dit opgelost worden door een dimstabilisator parallel te schakelen over je LED. Deze zal de geringe lekspanning of inductieve spanning verbruiken alvorens de LED te "bereiken".
Bovenstaande is voor huisinstallaties, maar hetzelfde is natuurlijk geldig voor de LED in je wagen.
Bij onze kerstboom blijft de verlichting ook altijd lichtjes branden. Als ik de tussenstekker (hue) omdraai dan gaat het wel goed. Zo'n tussenstekker is vaak enkelpolig waardoor hij (afhankelijk hoe hij in het stopcontact zit) alleen de fase of alleen de nul schakelt.
 
Ja, dat probleem heb ik misschien ook. Volgens mij doet 1 licht het maar half. Dit wknd met daglicht maar eens bekijken. Weet niet hoe lang dit probleem er al is, onlangs heeft licht schadeherstel plaatsgevonden waarvoor de bumper is verwijderd. Het is me pas daarna opgevallen.

Heb even gekeken. Rechtsvoor blijft branden bij het uitzetten. Linksvoor doet de DRL het maar half zoals in onderstaand topic staat:

 
Heb even gekeken. Rechtsvoor blijft branden bij het uitzetten. Linksvoor doet de DRL het maar half zoals in onderstaand topic staat:

De meeste DRL’s doen het momenteel ook maar half als ze ‘aan’ staan 😉.