Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dashcam: snelheid USB te laag voor opslaan

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat niet om de schrijfsnelheid maar de hoeveelheid keren schrijven op dezelfde geheugenplek. Dat is bij een USB-stick en de simpelste SD-kaartjes nu eenmaal beperkt en bij een SSD enorm veel minder. Het punt is dat de dashcam functie van een Tesla steeds het klokje rond gaat en files continu overschrijft (of wist en opnieuw schrijft maar dat komt op hetzelfde neer in de praktijk).

Afhankelijk van de kwaliteit van de USB-stick gaat die na weken of enkele maanden stuk (*), een SSD gaat 5+ jaar mee op die manier. Mogelijk bestaan er USB-sticks die het net zo lang uithouden als een SSD maar die zullen dan zo duur zijn dan kan je net zo goed een externe SSD kopen (die heb je vanaf circa 80 euro of zoiets en met handigheid kan het nog goedkoper).

*: opnieuw formateren helpt soms even omdat die dan (mogelijk) kapotte cellen markeert en niet langer gebruikt, maar het is uitstel van executie.

Industrial grade usb sticks.......die gaan veel langer mee (en geen last van erg warm/koud).
In CCTV gebruiken we die voor de SD kaartjes, gewone zijn stuk na paar maanden (write cycles).

Wel stukje/veel duurder, dus wellicht is stuk en vervangen slimmer. Zou gewoon een grotere kopen (minder vaak dezelfde plek), met goede specs (write cycle en temp. range).
 
Heb hetzelfde type auto en had ook USB probleempjes sinds de introductie van TeslaCam (corrupte files). HDD en later SSD in USB3 behuizing gedaan en geprobeerd en dat werkte maar steeds een paar dagen. Vermoed toch iets te weinig voeding.
Heb nu een SanDisk Extreme PRO erin en die werkt probleemloos (en ook geen foutmeldingen). Dit heb ik gedaan na tips over USB sticks in specifiek de Model S op het engelstalige deel van dit forum. Let op: de PRO is anders dan de GO.
Bijna alle goedbedoelde tips hierboven werken prima op de model 3, maar niet op de S.
 
En in aanvulling: met het gratis Minitool Partiion Wizard heb ik op de stick een FAT32 TeslaCam partitie van 30 G gemaakt en een tweede FAT32 partitie voor mijn muziek.
 
Heb hetzelfde type auto en had ook USB probleempjes sinds de introductie van TeslaCam (corrupte files). HDD en later SSD in USB3 behuizing gedaan en geprobeerd en dat werkte maar steeds een paar dagen. Vermoed toch iets te weinig voeding.
Heb nu een SanDisk Extreme PRO erin en die werkt probleemloos (en ook geen foutmeldingen). Dit heb ik gedaan na tips over USB sticks in specifiek de Model S op het engelstalige deel van dit forum. Let op: de PRO is anders dan de GO.
Bijna alle goedbedoelde tips hierboven werken prima op de model 3, maar niet op de S.

Klopt. Zoals ik schreef bij de Model S - of bepaalde series of modellen van de S in ieder geval - komt net te weinig power uit de USB-poort om een SSD aan te sturen. Dat is wel op te lossen maar het simpelste is inderdaad dan een endurance-of-zoiet-dergelijks (micro-)SD kaartje en een USB-adapter te nemen.
 
Frustrerend dit, het lijkt bij iedereen weer zo anders...

Heb nu een SanDisk Extreme PRO erin en die werkt probleemloos (en ook geen foutmeldingen).

Deze heb ik dus ook, en toch werkt het niet.

De problemen bestaan al heel lange tijd. Zoek maar op forums etc. Alleen uitte zich dat in corrupte files, e.d. de nieuwste firmware(s) geven nu foutmeldingen en waarschuwingen. De technische problemen/eigenschappen an sich zijn dezelfde gebleven.

Ik weet niet of dat zo is. Voorheen had ik tenminste altijd opnamen, al deed een bepaald aantal het niet of kreeg ik een groot groen vlak. Nu neemt hij helemaal niet mee op nadat de foutmelding wordt weergegeven.

Het kan toch niet zo zijn dat Tesla zegt dat je enkel een USB-stickje nodig hebt terwijl ik nu lees dat enkel een specifiek soort disks met allerlei benodigdheden nodig zijn om het te laten werken? Woensdag heb ik een afspraak bij SeC Tilburg voor windgeruis, behandeling voor de gele streep op het scherm en heb dit issue ook aangegeven. Ik ben benieuwd waar ze mee komen.

Kan iemand van jullie technici een voorbeeld geven van wat ik specifiek voor soort disk (liefst merk) en verdere apparatuur nodig heb om het volgens jullie te laten werken? Dan bespreek ik dat in Tilburg en laat jullie weten wat ze hier over kunnen melden.
 
Frustrerend dit, het lijkt bij iedereen weer zo anders...
<knip>
Kan iemand van jullie technici een voorbeeld geven van wat ik specifiek voor soort disk (liefst merk) en verdere apparatuur nodig heb om het volgens jullie te laten werken? Dan bespreek ik dat in Tilburg en laat jullie weten wat ze hier over kunnen melden.

Stel je had een Model 3 of X dan:

Neem deze, meer niet nodig en werkt probleemloos voor jaren (uiteraard wel forrmateren als FAT32, maar dat is niet anders dan met een USB-stick):

Samsung Portable SSD T5 250GB

Er zijn uiteraard ook anderen en andere leveranciers, maar dit is het simpelste antwoord dat ik kan geven.​

maar voor een Model S:

Samsung microSDXC PRO Endurance 64GB 100 MB/s + SD Adapter

samen met:

https://www.coolblue.nl/product/819740/hama-geheugenkaartlezer-sd-micro-sd-3-0.html

omdat een Model S - of minstens sommigen daarvan - een SSD niet genoeg stroom kan leveren. Of deze combinatie het net zo lang zal uithouden als een SSD durf ik niet te zeggen, maar het zal beter gaan dan met een doorsnee USB-stick.

Ook hier, het kan goedkoper, zeker die adapter, er zijn simpeleren die ook voldoen, maar dit zal werken.
Succes.
 
Hier ook deze melding sinds de update.
Heb een verse usb stick (128GB) gekocht, maar wat is de simpelste methode om hem op FAT32 te formatteren?
In W10 zit die optie niet. Heb het nu via het prompt gedaan met: format /fs:fat32 /q e:
maar dan krijg ik de foutmelding: volume is too big for FAT32.
Wat doe ik fout?
 
Hier ook deze melding sinds de update.
Heb een verse usb stick (128GB) gekocht, maar wat is de simpelste methode om hem op FAT32 te formatteren?
In W10 zit die optie niet. Heb het nu via het prompt gedaan met: format /fs:fat32 /q e:
maar dan krijg ik de foutmelding: volume is too big for FAT32.
Wat doe ik fout?


HP USB Disk Formatter downloaden. Is een Exe. dus geen installatie of dergelijke nodig.
  • Downloaden
  • Als admin uitvoeren
  • Selecteer juiste USB
  • Selecteer FAT32
  • Format
 
Ik ben wachtende op mijn model 3.
Enkele vragen : kan je de opgeslagen beelden op USB stick of sdd laten afspelen in de auto zelf?
Of is het telkens USB eruit , pc in , bekijken , USB terug in auto....
Of kan je tesla en of USB stick ,bijvoorbeeld via WiFi ,connectie maken met pc en of smartphone?
 
Ik ben wachtende op mijn model 3.
Enkele vragen : kan je de opgeslagen beelden op USB stick of sdd laten afspelen in de auto zelf?
Of is het telkens USB eruit , pc in , bekijken , USB terug in auto....
Of kan je tesla en of USB stick ,bijvoorbeeld via WiFi ,connectie maken met pc en of smartphone?

Standaard is het opname stoppen, USB eruit, PC in. Tesla biedt geen replay op het scherm aan (tot dusverre).
Er zijn wel mensen hier die een knutsel (in de goede zin van het woord) hebben gemaakt om zelf via wifi thuis video's te kunnen downloaden - is ergens beschreven.

Dit replay tooltje is een ander knutsel wat erg handig is: Tesla Sentry Cam Software, Sentry Keeper, Tesla Sentry, Sentry Monitor
 
als ik het zo beetje samenvattend lees dan is er geen structurele oplossing voor dit probleem (het probleem waar dit topic over gestart werd) en is het maar op goed geluk dat je de juiste USB-stick of SSD of geheugenkaart moet aanschaffen hé? Ik heb maanden lang zonder enig probleem of corruptie deze usb stick (https://www.amazon.de/EIVOTOR-Pendrive-Speicherstick-Schlüsselanhänger-Wasserdicht/dp/B07P84PX34) kunnen gebruiken. Wat erg handig is omdat die tegelijk ook een USB-C aansluiting heeft die je zo in je android telefoon kan prikken. Maar sinds de update van Tesla software krijg ik dus ook de melding dat die stick te traag zou zijn (4 MB/sec wordt aangeraden).
 
Hallo, ik heb een vraagje, zou deze ssd ook werken in een model 3? Of kan ik beter de duurdere Samsung nemen, of een sd kaart met adapter? Dank.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07WR8ZKY1/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A12V9VONDKUHNK&psc=1

Ik zou gewoon voor A merk storage gaan tenzij je ergens een techreview met speed benchmark van die onbekende merk.

SSD, snelle USB stick, SD kaart + adapter. Alles is goed zolang het maar recent en groot is want: groter ==langere levensduur == sneller