Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Wondere Wereld der Warmtepompen volgens EnergieGratiz en voor Tesla fans

This site may earn commission on affiliate links.
Vanwege een ludieke maar toch serieuze actie die mij o.a. de Paasmaandag heeft gekost, zijn de presentaties nog niet gemaild. Binnenkort volgt dat alsnog.

Toch wel genoten, een hele dag een fictieve drukke agenda van onze minister Kamp van Economische Zaken volgen alsof ik zijn persoonlijke chauffeur was met de Tesla. Begonnen bij zijn woonplaats in de buurt van Enschede, via het Binnenhof naar het gebouw van de Europese Commissie in de Belgische hoofdstad, daarna weer naar Den Haag en als klap op de vuurpijl nog voor een vergadering in de avond naar het Groningse Loppersum! Natuurlijk aan het einde van de dag weer naar Enschede terug.
Mijn inschatting is dat onze minister niet iedere dag meer dan 1000km in zijn dienstauto aflegt... maar zoals we hier allemaal wel weten kan dat prima in een Tesla. Benieuwd of er nog media-aandacht van komt, er zijn video-opnames gemaakt. :D
 
Vandaag in de krant. T kan snel gaan :)

Nulwoning in 1 dag.jpg
 
Vanwege een ludieke maar toch serieuze actie die mij o.a. de Paasmaandag heeft gekost, zijn de presentaties nog niet gemaild. Binnenkort volgt dat alsnog.

Toch wel genoten, een hele dag een fictieve drukke agenda van onze minister Kamp van Economische Zaken volgen alsof ik zijn persoonlijke chauffeur was met de Tesla. Begonnen bij zijn woonplaats in de buurt van Enschede, via het Binnenhof naar het gebouw van de Europese Commissie in de Belgische hoofdstad, daarna weer naar Den Haag en als klap op de vuurpijl nog voor een vergadering in de avond naar het Groningse Loppersum! Natuurlijk aan het einde van de dag weer naar Enschede terug.
Mijn inschatting is dat onze minister niet iedere dag meer dan 1000km in zijn dienstauto aflegt... maar zoals we hier allemaal wel weten kan dat prima in een Tesla. Benieuwd of er nog media-aandacht van komt, er zijn video-opnames gemaakt. :D

Erg leuke actie Klaas! Niet aanvallend, ludiek sympathieke manier om je punt te maken. Top!
 
  • Like
Reactions: HWS
In het blad Installateurszaken staan altijd vel veel interessante artikelen over verduurzaming van gebouwen. Zo nu ook een discussie tussen een voor- en tegenstander de waterwarmtepomp en luchtwarmtepomp

InstallateursZaken
Oef dat blaadje wordt duidelijk door de PV en thuisbatterij handelaren gesponsord :)

Uit die discussie lucht vs brine wp kon ik eigenlijk niet zoveel halen, behalve dan dat boringen inderdaad duur zijn, en dat je daarvoor dan wel een hogere jaar COP krijgt. (MITS goed gedimensioneerd en geïnstalleerd).

Ik denk dat de lucht wp een aantal inherente voordelen heeft die de verkoop ervan veel makkelijker maken:
- veel lager financieel risico (stel dat de boringen niet goed gedaan zijn, afkoeling van de bron etc)
- je tuin niet overhoop
- snellere en goedkopere installatie (buiten de boringen)
- meer kennis aanwezig bij installatiebedrijven want vergelijkbaar met gewone huis tuin en keuken airco
- kortere terugverdientijd door de fors lagere investering

Daar staat dan tegenover een lagere COP dus hogere energielasten dan met een water/water wp, waardoor je over (theoretische) levensduur van de apparatuur met water/water uiteindelijk minder geld aan energie uitgeeft.
(heeft iemand ergens een berekening van hoeveel procent verschil dat uiteindelijk maakt?)
 
Oef dat blaadje wordt duidelijk door de PV en thuisbatterij handelaren gesponsord :)

Uit die discussie lucht vs brine wp kon ik eigenlijk niet zoveel halen, behalve dan dat boringen inderdaad duur zijn, en dat je daarvoor dan wel een hogere jaar COP krijgt. (MITS goed gedimensioneerd en geïnstalleerd).

Ik denk dat de lucht wp een aantal inherente voordelen heeft die de verkoop ervan veel makkelijker maken:
- veel lager financieel risico (stel dat de boringen niet goed gedaan zijn, afkoeling van de bron etc)
- je tuin niet overhoop
- snellere en goedkopere installatie (buiten de boringen)
- meer kennis aanwezig bij installatiebedrijven want vergelijkbaar met gewone huis tuin en keuken airco
- kortere terugverdientijd door de fors lagere investering

Daar staat dan tegenover een lagere COP dus hogere energielasten dan met een water/water wp, waardoor je over (theoretische) levensduur van de apparatuur met water/water uiteindelijk minder geld aan energie uitgeeft.
(heeft iemand ergens een berekening van hoeveel procent verschil dat uiteindelijk maakt?)

Ik heb sinds 2007 een monovalente grondgebonden warmtepomp. In die tijd was er nog geen goede luchtwarmtepomp.
De nadelen van een grondgebonden warmtepomp worden vaak overdreven. Je zegt dat er een risico is dat boringen niet goed zijn gedaan of dat de bron mogelijk afkoelt. Beide bezwaren worden door leveranciersgarantie afgedekt. Je tuin gaat wel overhoop, maar bij nieuwbouw is dit geen argument.
De terugverdientijd van een grondgebonden warmtepomp is wel langer. Anderzijds is het wel feestelijk om met alleen een 40 Watt circulatiepompje in de zomer een heerlijk gekoeld huis te hebben. Een luchtwarmtepomp moet dan zijn compressor inschakelen en maakt altijd meer lawaai.
Ik wilde in 2007 geen gasondersteund systeem hebben. Al jaren blijkt dat een goed geïsoleerd huis van 1.300 m3 met een 3 kW systeem (13.3 kW output) jaarrond in de totale verwarming, koeling, wasmachine en douchen en baden kan voorzien. Jaarverbruik rond 6000 kWu.
Maandkosten 75 euro.
 
Oef dat blaadje wordt duidelijk door de PV en thuisbatterij handelaren gesponsord :)

Uit die discussie lucht vs brine wp kon ik eigenlijk niet zoveel halen, behalve dan dat boringen inderdaad duur zijn, en dat je daarvoor dan wel een hogere jaar COP krijgt. (MITS goed gedimensioneerd en geïnstalleerd).

Ik denk dat de lucht wp een aantal inherente voordelen heeft die de verkoop ervan veel makkelijker maken:
- veel lager financieel risico (stel dat de boringen niet goed gedaan zijn, afkoeling van de bron etc)
- je tuin niet overhoop
- snellere en goedkopere installatie (buiten de boringen)
- meer kennis aanwezig bij installatiebedrijven want vergelijkbaar met gewone huis tuin en keuken airco
- kortere terugverdientijd door de fors lagere investering

Daar staat dan tegenover een lagere COP dus hogere energielasten dan met een water/water wp, waardoor je over (theoretische) levensduur van de apparatuur met water/water uiteindelijk minder geld aan energie uitgeeft.
(heeft iemand ergens een berekening van hoeveel procent verschil dat uiteindelijk maakt?)
Wat ik begreep is dat de COP niet het enige is dat van belang is, sterker nog, de Seasonal Coefficient of Performance is belangrijker. De COP van een luchtwarmtepomp wordt weer gegeven bij een buitentemperatuur van 7 graden en een afgifte temperatuur van 35 graden. Je ziet dat de COP van de luchtwarmtepomp dan dicht bij de COP van de brine/water warmtepomp komt. Belangrijk is echter hoe dat is bij temperaturen onder die 7 graden. Want juist dan wordt er veel energie verbruikt.

Ook begreep ik dat een brine/water warmtepomp nagenoeg niets verbruikt om zomers te koelen, terwijl een lucht/water warmtepomp daarvoor wel aardig wat elektriciteit verbruikt.

Dus de terugverdientijd zal inderdaad iets korter zijn, maar hoe is het totale rendement. Een beperkte investering die snel rendeert maar minder opbrengt. Of een grotere investering, die pas op langere termijn rendeert, maar daarna wel grotere rendementen oplevert.