Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

DIY laadpaal

This site may earn commission on affiliate links.
Leuk! Was mijn plan eerst ook. Ik snap niet waarom niet elke Tesla-laadpaal al wifi heeft...
De 3e generatie heeft al Wifi maar is hier nog niet leverbaar. Wordt ook nog niet actief gebruikt anders dan voor setup en software updates (dus niet als hotspot maar als client). Voordeel van de TWC hier is dat ze met TWCManager zijn te voorzien van load balancing maar ik heb me er nog niet aan gewaagd.
 
Ik heb zelf vanuit @fivari een zelfbouw laadpaal aangeschaft, met Openevse Wifi. Deze heeft MQTT support, waar ik ook gebruik van maak. Ik wilde een custom oplossing waarbij de laadpaal los van de socket geinstalleerd kon worden.

Ik heb dit aardig geïntegreerd met mijn domoticasysteem waarmee ik kan schakelen tussen laadvermogen, het activeren en deactiveren van de laadpaal, en wat het verbruik is van de laadpaal. Hij staat hier eigenlijk altijd op 10A, waarbij ik nog genoeg ruimte over heb op mijn fases voor mijn andere apparatuur. Dit wordt niet dynamisch aangepast op dit moment.

ACtC-3fM4CsRW-MI5JYDyvrRQ1V1xvC7NC3US-L4xk49ok3Id2GGIUmP24sRvYrmQpw2nSxuUHvV45Pu5gACbW_h0f0V2RFoZTHPSstiSmynHekn4JKZGu4RUkxwztZqkkashEHNLdHj5r2axd1hfJBZ9IPu=w703-h937-no

ACtC-3eovYXe8lgs6pbp24aPFmSWoXKxz1tFFkSDbK1cYUW8kvLUFgctSTSup9fk0FF3-viZHx3p1HIgAu8D_TG0zDpftkln13W7qhVPze59uuv7-XUp5YQR7jT68ehTbmpUm4W-tVqiE1cm55xlblXv2CYt=w1250-h937-no

ACtC-3dFIGGzgBQmmh_6A3uDux8dJFaZdt7zLKV-3mdpiB_AZ0KX8UVdnU0nkCQ_oWGcMsAh4bCt8BS8WWQfQcNCe0JG94QuguGrC7NHgppqygN8wnUwF3A9QzzIcZVM3NLrYs5MwhLqkDGkQS-JUrnXIX9w=w1250-h937-no
 
  • Like
Reactions: Stream
Het probleem met zelfbouw is dat je ogenschijnlijk goedkoper af bent, maar als je werkuren en gebrek aan garantie erbij telt, het moeilijk wordt om toch nog te verantwoorden.

Met de juiste componenten, zoals OpenEVSE of SmartEVSE, kan je natuurlijk wel je paal slimmer maken dan de meeste andere palen, zonder nood aan RFID pasjes en abonnementen. Maar ook weer, je betaalt niet voor de service die je niet krijgt.
 
prijsverschil tussen een 5-polige CEE-stekker (€4) en een type-2 plug (€75) is inderdaad niet te verklaren. Misschien via Aliexpress betere prijzen voor type-2?

Ik meen me te herinneren dat deze type2 stekkers geschikt moeten zijn om met 1 wiel van de auto overheen te rijden en dat er dan geen kortsluiting mag ontstaan tussen de fase draden. Technisch gezien staat er nooit spanning op een losse stekker, maar het heeft vast met regels te maken. De gemiddelde 16A 3ph stekker gaat dat zeker niet waar maken.

Daarnaast weet ik niet hoe goed de verbinding blijft in een "gewone" stekker als hij bijvoorbeeld dagelijks in- en uit gaat en langdurig op vol vermogen gebruikt wordt.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Volgens MENNEKES - My power connection: The solution for Europe: type 2 charging sockets with or without shutter

Type 2 plugs and sockets can be used in the icy north as well as in the sunny south! The robust plugs and connectors do not require any moving parts that may be blocked by ice or dust. The risk of damage is minimised, and even driving over the plug poses no risk. Redundant safeguarding on several levels warrants highest safety.

Als je goed kijkt naar de "goedkope" versies van €75 dan zijn deze uit de 3D printer gehaald. De officiële versies zijn massief plastic en een stuk steviger.

Het gaat in mijn geval niet om de plug, maar om de socket. En die hebben die eisen niet.
 
Er zijn slechts enkele ontwerpen die doorontwikkeld zijn - de meesten houden het bij versie 1 of dat nog niet eens. Er is ook een groot verschil tussen de ontwerpen die focussen op de implementatie van het communicatie protocol met de auto. Echter is mijn grootste wens het adaptief laden, zoals ervoor zorgen dat de kookplaat het blijft doen en er via de zonnecellen geladen wordt.

Alhoewel het kriebelt om te gaan solderen en zaken flink te gaan verbeteren, wil ik eerst een werkend product en proberen compleet te maken. Ik wacht nu op bestellingen die binnen komen en tot de vorst uit de grond is.
 
3 jaar geleden heb ik mijn vader (gepensioneerd electromonteur, dus ook te veel tijd over :p) ook een smartevse lader laten maken. Deze zeer geinspireerd op de laders van Fivari. Hij heeft me zelf nog geholpen aan enkele onderdelen en veel tips, TOP!
We hebben geen domotica ondersteuning ingebouwd. In het huis waar we nu wonen ben ik daar (buiten de Hue, Nest thermostat, Google speaker) nog niet echt mee bezig. Over ruim een jaar verhuizen we naar een nieuwbouwhuis en daar wil ik veel verder gaan met Home automation, dus hopelijk kunnen we dan met wat modules uitbreiden

Gekozen voor een standaard electra project behuizing met RIN rail, en de Type2 poort op de deksel.
Wel lelijk misschien, maar hij ligt op een plank in de meterkast. Vooral mijn vrouw klaagt wel eens hoe de kabel er nu buiten bij hangt. Straks in het nieuwe huis heb ik een mantelbuis laten uitkomen op de plek waar de auto komt. Daar wil ik straks de laadkabel opbergen in een kleine kist verzinkt in de oprit, misschien afsluitbaar. (Ideeen altijd welkom). De gebruikte laadkabel (die door de muur gaat) is de kabel van evChargeKing, met Tesla knop bij de stekker voor het openen van de laadpoort, dat was ook wel een voorwaarde. Voor op reis heb ik een standaard laadkabel in de bak liggenen.

Belangrijkste voor mij was dat ik hem op vakantie trips door Europa mee kon nemen. Onze eerste vakantie was door Zweden/Noorwegen en de issues die onze originele mobile charger daar zou kunnen hebben, schrok me een beetje af waardoor ik voorbereid op pad wilde gaan. Uiteindelijk heb ik hem daar maar 1 keer vanwege dit issue moeten gebruiken. Wel heb ik enkele keren deze lader gebruikt omdat ik ergens een blauwe/rode industrie outlet vond en dat ging perfekt.
Mijn vader heeft er 4 kleine "adapters" bij gemaakt:
voor naar een schuko stekker
voor naar 16A rode stekker
voor naar een 16A blauwe stekker
voor naar een 32A blauwe stekker

Wat we wel gebruiken is de aansluitingen op de 3 fases van het netwerk, waarbij de consumptie in het huis per fase wordt gemonitord en het laadvermogen automatsich wordt bijgesteld. Ik moet zeggen dat dit feilloos werkt.
Auto staat ingesteld om te laden op 3x 20A, we hebben een standaard 3x25A aansluiting. Wasmachine, droger, waterkoker tegelijk aan? geen probleem, laden van de wagen gaat tijdelijk trager.

a.jpg
b.jpg
c.jpg
 
Last edited:
Heb nu alle onderdelen binnen - het stond even op pauze. Toch gekozen voor SmartEVSE en gesjopt bij Stegen. Ik heb een slimme meter met P1-poort en er komen nog zonnepanelen op het dak, dus de v2 sensorbox was nodig. Vreemdgenoeg heeft Stegen geen bundels en zullen er zeker mensen zijn die de verkeerde onderdelen kopen. Als ik het allemaal goed begrepen heb, is dit de bundel "3-fase aansluiting + slimme meter":
  • Smart EVSE v2.2 controller
  • Smart EVSE Sensorbox v2
  • Iskra Contactor 32A 4-polen 230V
Was nog aan het dobben welke onderdelen ik in de meterkast doe of in de laadpaal.
  • Alles in de meterkast. Dan moet er een kabel naar de laadpaal voor de actuator (laadkabel vastzetten). Als ik een netwerk-kabel gebruik, heb ik ook 2 draadjes voor een LED-lampje.
  • Controller en contactor in de laadpaal. Grotere laadpaal nodig, en stroom op de kabel als er geen gebruik van gemaakt wordt. Een extra kabel nodig naar de sensorbox. Ik heb dan wel een LCD-schermpje in de laadpaal.
Dus blijft het bij het originele plan van een kleine laadpaal.

Kosten voor de volledige SmartEVSE was € 222,80 incl BTW. Kosten tot nu toe zijn zo'n €345, door de €40 voor de socket, ±€60 voor de stroomkabel en €20 voor de actuator. Hier komen nog extra netwerk-kabels bij (wifi, actuator + status-lampje), het 3D printen van het bolletje waar de socket in komt en de paal die in de grond komt (staal, hout, aluminium, plastic?). De paal probeer ik op Marktplaats of bij Hornbach te vinden (€30?), netwerkkabels kosten €15 voor 30 meter, en ik gok €30 voor het 3D printen (maar heb totaal geen idee). Alternatief is een lelijk IP44-doosje, als ik tijdelijk al vast wil gaan laden. Wifi-access-point had ik nog liggen, maar ga waarschijnlijk een ESP32 gebruiken - eentje met LAN kostte me €6. Dan nog een kWh meter voor 3 fasen, zodat ik weet wat er gefactureerd kan worden naar het bedrijf, wat ik zag voor zo'n €50.

Totaalprijs zal wel €500 worden ivm bevestigingsmaterialen en andere ditjes en datjes.

Dit bedrag kan je niet vergelijken met een standaard laadpaal, want daar zitten kabels, wifi en zo gewoon nog niet bij. Op deze DIY-laadpaal zit echter nog geen laadpas en iedereen kan aankoppelen - daar heb ik wel oplossingen voor, maar heeft voor mij geen prioriteit. In beide gevallen zitten de installatiekosten er niet bij.
 
Heb nu alle onderdelen binnen - het stond even op pauze. Toch gekozen voor SmartEVSE en gesjopt bij Stegen. Ik heb een slimme meter met P1-poort en er komen nog zonnepanelen op het dak, dus de v2 sensorbox was nodig. Vreemdgenoeg heeft Stegen geen bundels en zullen er zeker mensen zijn die de verkeerde onderdelen kopen. Als ik het allemaal goed begrepen heb, is dit de bundel "3-fase aansluiting + slimme meter":
  • Smart EVSE v2.2 controller
  • Smart EVSE Sensorbox v2
  • Iskra Contactor 32A 4-polen 230V
Was nog aan het dobben welke onderdelen ik in de meterkast doe of in de laadpaal.
  • Alles in de meterkast. Dan moet er een kabel naar de laadpaal voor de actuator (laadkabel vastzetten). Als ik een netwerk-kabel gebruik, heb ik ook 2 draadjes voor een LED-lampje.
  • Controller en contactor in de laadpaal. Grotere laadpaal nodig, en stroom op de kabel als er geen gebruik van gemaakt wordt. Een extra kabel nodig naar de sensorbox. Ik heb dan wel een LCD-schermpje in de laadpaal.
Dus blijft het bij het originele plan van een kleine laadpaal.

Kosten voor de volledige SmartEVSE was € 222,80 incl BTW. Kosten tot nu toe zijn zo'n €345, door de €40 voor de socket, ±€60 voor de stroomkabel en €20 voor de actuator. Hier komen nog extra netwerk-kabels bij (wifi, actuator + status-lampje), het 3D printen van het bolletje waar de socket in komt en de paal die in de grond komt (staal, hout, aluminium, plastic?). De paal probeer ik op Marktplaats of bij Hornbach te vinden (€30?), netwerkkabels kosten €15 voor 30 meter, en ik gok €30 voor het 3D printen (maar heb totaal geen idee). Alternatief is een lelijk IP44-doosje, als ik tijdelijk al vast wil gaan laden. Wifi-access-point had ik nog liggen, maar ga waarschijnlijk een ESP32 gebruiken - eentje met LAN kostte me €6. Dan nog een kWh meter voor 3 fasen, zodat ik weet wat er gefactureerd kan worden naar het bedrijf, wat ik zag voor zo'n €50.

Totaalprijs zal wel €500 worden ivm bevestigingsmaterialen en andere ditjes en datjes.

Dit bedrag kan je niet vergelijken met een standaard laadpaal, want daar zitten kabels, wifi en zo gewoon nog niet bij. Op deze DIY-laadpaal zit echter nog geen laadpas en iedereen kan aankoppelen - daar heb ik wel oplossingen voor, maar heeft voor mij geen prioriteit. In beide gevallen zitten de installatiekosten er niet bij.

Je hebt inderdaad ook nog DC detectie nodig van Stegen, zie hier

Dan kun je in de meterkast een standaard type A aardlekautomaat plaatsen die een stuk goedkoper is dan een type B. Vraag is of je op 16 of 25 ampere wilt laden, ik heb de kabels voor 25 ampere getrokken en dit werkt prima. Als je een M3 hebt kun je ook toe met een 16 ampere aansluiting (die laden nl. niet hoger dan 11 kW) (zie je dat je een M3 hebt dus 16 ampere it is). Mijn write-up en parts list (voor 16 en 25 ampere setups) vind je hier op Tweakers. Voor vragen stuur gerust een PM.
 
Last edited:
Ah, top voor deze reacties!

De elektricien had alvast een zekering geplaatst voor de laadpaal en heb er totaal niet meer over nagedacht. Daarom staat deze ook niet in mijn kostenoverzicht. Vanavond even kijken wat hij geplaatst heeft.

Stegen moet dus echt een bundel aan gaan bieden!
 
Er is altijd onderbouwing voor moetjenietwillen :)

De voordelen van bundels is dat de drempel om te beginnen lager wordt en dat de kans op foutenlager is. Ik zie mezelf als DIY-ervaren, maar ben dus wel op het laatste moment gered door horta en cousin_IT.
 
  • Like
Reactions: Phil V