Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een UTP grondkabel vanuit de meterkast meegetrokken naar de TWC. In de meterkast hangt een RPi 3 die met ethernet aan mijn netwerk hangt. Ik houd niet van WiFi voor cruciale zaken.

Ik heb onderstaande RS-485 naar USB plug gebruikt. Op AliExpress zijn die nog goedkoper.

Het klopt dat de TWC in slave mode niets doet als de master (TWCManager dus) niet reageert. Het laden stopt dan dus.


Oke, dat en dan gewoon 1 paar van die kabel gebruikt. Is opzich ook wel meer toekomst proof ivm evt vervangende lader ooit.

Dat van die RPI3 met ethernet is ook een valide argument. Misschien die zero maar niet. Al wel besteld helaas, maar die komt vast ook wel een keer van pas.

Ik bedoel trouwens vooral de doorvoer van de UTP door de TWC, hij komt bij ons aan de muur. Is die TWC gewoon van achter te benaderen? Of altijd via onderkant?
 
Hoe zwaar heb je je TWC afgezekerd? Want de offertes die ik had voor Zappi/ratio wilde niet boven de 16A gaan ivm de 3x25A vaste aansluiting, maar ik vind het raar dat je niet het vermogen van de zonnepanelen mee mag rekenen? Want dat is ook nog weer 6000 watt op een goede dag en 4-5 gemiddeld.
 
Ik heb mijn TWC achter een 3x25A B-curve automaat zitten omdat mijn Model S met 24A kan laden. Omdat mijn hoofdzekering een 25A C-curve automaat is heb ik daar toch soort van selectiviteit. De B-curve zal namelijk bij overschrijding eerder uitschakelen dan de C-curve.
 
Je kan ook gewoon een houten paal uit de Hubo halen voor 5€.

C87123B9-F448-4ED2-B32A-A1503F5F20AA_1_105_c.jpeg
 
Hoe zwaar heb je je TWC afgezekerd? Want de offertes die ik had voor Zappi/ratio wilde niet boven de 16A gaan ivm de 3x25A vaste aansluiting, maar ik vind het raar dat je niet het vermogen van de zonnepanelen mee mag rekenen? Want dat is ook nog weer 6000 watt op een goede dag en 4-5 gemiddeld.
16A is meer dan voldoende omdat je auto toch nooit meer verbruikt.
Verder is het volgens mij verplicht dat je een 16A achter een 25A zet i.v.m. selectiviteit. Het vermogen van je zonnepanelen meerekenen heeft geen zij want die doen het niet altijd, stel dat je dat wel zou doen dan zou je hoofdzekering er binnen de kortste keren uitliggen.
 
Achterhaalde norm die selectiviteit (gewoon dynamisch meten), zelfde met capaciteitstarief (vast, progressief en ook achterhaald, zeker in combinatie met PV...... wat neem je af of lever je moet je belasten).
Dit soort antieke regels remt, net als de netbeheerders die jaren hebben zitten slapen (volgens mij zijn ze nog steeds niet wakker).

Vindt wel dat ze dan ook als eis mogen stellen dat het gekeurd moet worden. Wel beetje off-topic.
 
Last edited:
Waarom zou je 25A er uitliggen als je met 24A gaat laden? De PV opwekking moet je trouwens aftrekken van je verbruik want dat stroomt de andere kant op.
Hangt inderdaad wel af waarop je de lader is gezekerd, maar als je PV 16A kan leveren wil dat niet zeggen dat je de laadpaal op 16+16 kunt afzekeren, je moet altijd onder de waarde van de hoofdzekering blijven.
Verder is het niet handig om je laadpaal boven de 16A te zekeren want dan blijft er weinig over voor de rest van de gebruikers in je huis.
 
Jaren een dynamische lader op 24A gehad (32A 1-fase EV) op 3 x 25A. Mag niet officieel, nooit problemen gehad. Zodra er verbuikers op die fase aangingen ging die gelijk terug in laadvermogen.

Kan het nu ook doen: 2 laders en kan ze gewoon op 3x25A zetten als ik wil (staan op 3 x 16A, omdat 11KW het max. is wat de Tesla's laden). Maar 2 tegelijk is dus max. hoofdaansluiting laden (minus huisverbruik). Overdag met zat PV (bijna 11kw liggen), gaan ze beide gewoon max laden. Laders regelen dynamisch op de p1 poort.

Wat ik al aangaf, beetje verouderde norm, maar het kan makkelijk zonder risico. Ben wel even met mijn buurman (die werkt voor netbeheerder) even alles goed gaan nalopen en met een FLIR alles nagelopen op hotspots. Enige puntje, je bent niet verzekerd als het fout gaat (maar ja dat is mijn keuze).

Daarom vindt ik ook dat meterkasten/installaties gekeurd moeten worden, je hebt zo brand.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
@MrHLN RS-485 gebruikt 2 draden: A en B. Ik heb daarvoor 1 paar (kleur) genomen van de UTP omdat die draden samen getwist zitten. Welk paar je neemt maakt niet uit.
Gaat inderdaad prima, lange afstand zou ik een belden kabel nemen. Maar heel eerlijk ik heb nog nooit een storing gehad door UTP te gebruiken voor RS485 (dubbel paar heeft in UTP namelijk ook een langere twist).
 
Ik ben begonnen met de installatie, de UTP kabel is geplaatst, dat viel nog wel mee. Als het goed is komt de elec maandag om de lader
te installeren.

Dan de software, dat is nog niet zo eenvoudig blijkbaar. Doorlopen stappen:
PI micro SD geformateerd
Nieuwe image geinstalleerd met PI Imager, via advanced option SSH ook meteen geinstalleerd.
Ingelogd via Putty en de stappen op deze pagina gevolgd. Nu loop ik vast bij stap sudo -u twcmanager python -m TWCManager

Als ik dat in de Putty terminal plak krijg ik volgende foutmeldingen:
Knipsel.JPG

Ik ben niet tech savy genoeg om te weten wat hier nu precies gebeurt, en waar ik fout ga. @RichieB Help ^^
 

Attachments

  • IMG-4523.JPG
    IMG-4523.JPG
    432.7 KB · Views: 23
  • Like
Reactions: Maarten